تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۹
کد مطلب : ۴۲۵۰۲۴
با ارسال متنی مطرح شد

جوابیه اتاق بازرگانی یاسوج به مطلب «واکاوی اتاق بازرگانی یاسوج؛ از اُمسکِ روسیه تا سفیر اتریش» + پاسخ کبنانیوز

۴
۲
جوابیه اتاق بازرگانی یاسوج به مطلب «واکاوی اتاق بازرگانی یاسوج؛ از اُمسکِ روسیه تا سفیر اتریش» + پاسخ کبنانیوز
کبنا ؛به دنبال انتشار مطلبی مورخ 10 /06/ 99 از سوی سایت خبری کبنا نیوز، با عنوان «واکاوی اتاق بازرگانی یاسوج؛ از اُمسکِ روسیه تا سفیر اتریش» جوابیه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج به حضورتان ارسال می‌شود، خواهشمند است طبق قانون مطبوعات و رسانه، نسبت به درج جوابیه این اتاق در آن رسانه اقدام لازم صورت پذیرد.
 
در ابتدا لازم است پیش از هرچیز برای اطلاع مخاطبین و مسؤلین محترم سایت کبنا نیوز، این موضوع بسیار مهم را یادآور شویم که نقش اتاق بازرگانی «تسهیل» مروادات تجاری می‌باشد، نه صادرات و واردات. سؤتفاهمی که دلیل به وجود آمدن آن در استان، حضور فعال اتاق یاسوج در تمامی عرصه‌های اقتصادی استان بوده است.
برای رساندن مفهوم نقش تسهیل‌گری اتاق بازرگانی در مراودات تجاری، گذری به ماده 5 قانون اتاق‌های بازرگانی ایران داشته باشیم که «وظایف» و «اختیارات» اتاق‌ها را تبیین کرده است:
الف - ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن و کشاورزی در اجرای قوانین مربوطه و مقررات جاری مملکتی. ب - ارائه نظر مشورتی در مورد مسائل اقتصادی کشور اعم از بازرگانی، صنعتی و معدنی و مانند آن به قوای سه گانه. ج - همکاری با دستگاه‌های اجرایی و سایر مراجع ذیربط به منظور اجرای قوانین و مقررات مربوط به اتاق. د- ارتباط با اتاق سایر کشورها و تشکیل اتاق‌های مشترک و کمیته‌های مشترک با آنها براساس سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران. هـ - تشکیل نمایشگاه‌های تخصصی و بازرگانی داخلی و خارجی با کسب مجوز از وزارت بازرگانی و شرکت در سمینارها و کنفرانس‌های مربوط به فعالیت‌های بازرگانی، صنعتی، معدنی و کشاورزی اتاق در چارچوب سیاستهای نظام جمهوری اسلامی ایران. و- کوشش در راه شناسایی بازار کالاهای صادراتی ایران در خارج از کشور و تشویق و کمک به مؤسسات مربوطه جهت شرکت در نمایشگاه‌های بازرگانی داخلی و خارجی. ز- تشویق و ترغیب سرمایه گذاری داخلی در امور تولیدی بالاخص تولید کالاهای صادراتی که دارای مزیت نسبی باشند. ح- تلاش در جهت بررسی و حکمیت در مورد مسائل بازرگانی داخلی و خارجی اعضا و سایر متقاضیان از طریق تشکیل مرکز داوری اتاق ایران طبق اساسنامه‌ای که توسط دستگاه قضایی تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید. ط- ایجاد و اداره مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی به منظور انجام وظائف و فعالیت‌های اتاق. ی- صدور کارت عضویت طبق آیین نامه اتاق ایران جهت تکمیل مدارک صدور کارت بازرگانی. ک- تشکیل اتحادیه‌های صادراتی و وارداتی و سندیکاهای تولیدی در زمینه فعالیت‌های بازرگانی، صنعتی، معدنی و خدماتی طبق مقررات مربوط. ل- دائر کردن دوره‌های کاربردی در رشته‌های مختلف بازرگانی، صنعتی، معدنی و خدماتی متناسب با احتیاجات کشور. م- تهیه، صدور، تفریغ و تأیید اسنادی که طبق مقررات بین المللی بعهده اتاق ایران می‌باشد با هماهنگی وزارت بازرگانی. ن- تشکیل اتاق‌های مشترک با کشورهای دوست با هماهنگی وزارت بازرگانی و امور خارجه.
در گزارش منتشر شده در سایت کبنا نیوز، به موضوع اعزام هیئت تجاری - اقتصادی استان کهگیلویه بویراحمد به کشور روسیه اشاره شده است که یادآور می‌شویم در همان سال، درمورد جزئیات کامل این هیئت نشستی خبری با حضور صدا و سیمای و رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب استان از جمله سردبیر سایت محترم کبنا نیوز، ترتیب داده شد که در این نشست رئیس اتاق یاسوج با شفافیت کامل و ارائه مستندات و مدارک کافی مربوط به دلایل و چرایی انتخاب استان امسک، منابع تأمین مالی هزینه‌های این سفر را که ریالی از آن از طریق منابع درون استانی تأمین نشده است و تمامی بخش‌های مختلف اعزام این هیئت را ارائه و به تمامی سؤالات خبرنگاران پاسخ داده است.
در خصوص دست‌آوردهای این سفر، ذکر این مورد به تنهایی کافی است که «انتخاب» استان کمتر شناخته شده کهگیلویه وبویراحمد، از طرف یک هیئت بلندپایه 35 نفری روسی که با تقبل هزینه‌ها و برنامه‌ریزی خود و آن هم در اوج تحریم‌ها، به این استان سفر کردند، از نتایج مهم اعزام هیئت اتاق یاسوج به روسیه است، اتاقی که وظیفه «تسهیل» مراودات تجاری را برعهده دارد.
 ترتیب دادن نشست‌های متعدد B2B میان هیئت روسی و تجار استان در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد، برپایی نمایشگاه تخصصی معرفی ظرفیت‌های استان به زبان روسی و انگلیسی، بازدید از مهمترین واحدهای تولیدی استان و نشست با مدیران این مجموعه‌ها، همان تسهیل مراودات تجاری است که در عالی‌ترین سطح انجام شده است. به ثمر رسیدن آن اما از حوزه اختیارت اتاق خارج است چرا که ضعف در پایه‌های اساسی بحث تولید و صادرات و نبود توان بالا در حوزه تجارت خارجی از جمله مسائلی است که به سیاست‌های کلان کشور و زیرساخت‌های دولتی در استان برمی‌گردد و اساساً در حوزه فعالیت‌ها و وظایف اتاق بازرگانی نمی‌باشد، کما اینکه اتاق یاسوج خود یکی از منتقدین سرسخت ضعف‌های دولتی در این حوزه‌ها می‌باشد.
همچنین در خصوص حضور سفیر اتریش در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز که در گزارش سایت کبنا نیوز به آن اشاره شده است، پیش از هر چیز باید این نکته را یادآور شویم که دعوت، برنامه‌ریزی و میزبانی این برنامه را مجموعه وزارت کشور و استانداری کهگیلویه و بویراحمد بر عهده داشته‌اند و اسناد آن به پیوست ارائه می‌شود، که این خود در همین ابتدا مطالب مندرج در این گزارش که اتاق بازرگانی را هدف قرار داده است را زیر سؤال خواهد برد، چرا که اتاق بازرگانی اساساً نقش اجرایی میزبانی از سفیر محترم اتریش را به عهده داشته است تا بتواند با میزبانی در خورشان و نام مردم کهگیلویه و بویراحمد، پای سرمایه‌گذاران اتریشی را به خوبی به استان باز کند.
هر چند که اتاق بازرگانی یاسوج همانطور که همواره به عنوان بازوی توانمند دولت در تمامی اتفاقات مهم اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد با قدرت حضور داشته است و در کنار دولت در جهت کمک به بهبود فضای اقتصادی استان قدم برداشته است، در این شرایط ویژه و تحریم‌های بی سابقه‌ای که متوجه اقتصاد کشور است، از حضور سفرای کشورهای تاثیرگذار اروپایی استقبال می‌کند و نهایت استفاده را برای معرفی ظرفیت‌های استان و تلاش برای تسهیل روابط تجار استان با این کشورها، خواهد برد.
همچنین در پاراگراف اول گزارش سایت کبنا نیوز، نویسنده اتهامی سنگین و بدون سند را متوجه اعضای اتاق کرده است که برای مخاطبین این سایت شائبه سوءاستفاده اعضا از جایگاه اتاق بازرگانی برای به گفته او «ارتقاء و بهبود مالی خود» را به وجود آورده است که یادآور می‌شود به دلیل ارائه اطلاعات نادرست، تهمت و تخریب در آن مطلب منتشر شده، اتاق بازرگانی یاسوج حق خود را برای پیگیری و شکایت از سایت نام برده، محفوظ می‌داند.
در پایان ضمن تقدیر از نگاه پرسش‌گرایانه مسؤلین محترم سایت کبنا نیوز، پیشنهاد می‌شود این عزیزان و دیگر رسانه‌های استان، پیش از انتشار مطالبی که اطلاعات نادرست یا ناکافی آن موجب زیر سؤال رفتن تلاش‌ها و فعالیت‌های مجموعه اتاق بازرگانی (که تشکلی بخش خصوصی، مردم‌نهاد و غیر دولتی است و بسیار فراتر از حیطه وظایف خود در حال فعالیت است) می‌شود، به روابط عمومی این اتاق مراجعه کرده تا اطلاعات کافی و واقعی را شفاف و دقیق دریافت نمایند. همچنین یادآور می‌شویم روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج همواره آماده پاسخ‌گویی به سؤالات، انتقادات و پیشنهادات رسانه‌های محترم استان می‌باشد.


در خصوص جوابیه اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج به مطلب انتشار یافته از سوی پایگاه خبری تحلیلی کبنا نیوز مقدمتاً نکاتی چند ذکر می‌شود که البته در شماره‌های آتی به این مساله بیشتر پرداخته خواهد شد و برخی از مطالب در باب این جوابیه در آینده تشریح خواهد شد؛
       1) در ابتدای جوابیه به قانون تشکیل اتاق بازرگانی (مصوب تاریخ 15/12/69، مجلس شورای اسلامی) اشاره شده است و بر نقش تسهیل گری (و نه اجرائی) این اتاق تأکید شده است. در پذیرش این قانون و وظیفه این اتاق تردیدی نیست، اما می‌بایست در این راستا گفت که چه نقشی ایفا شده و اتاق بازرگانی یاسوج در این راستا چه فعالیتی داشته که منجر به تسهیل زمینه صادرات و واردات شده باشد و در این مسیر چه مساعدت‌هایی داشته است؟ اصولاً چه تعداد از افراد عضو این اتاق و هیئات نمایندگان و رئیسه آن در کار صادرات و یا واردات فعالیت داشته و تخصص کافی دارند؟

       2) در باب تک تک وظایفی که به استناد ماده 5 قاتون تشکیل اتاق بازرگانی بیان شد، بخصوص نحوه صدور کارت عضویت و ... نیز که محل اشکالات و انتقادات اساسی است، در شماره‌های آتی به آن پرداخته خواهد شد و چگونگی عملکرد این اتاق در این حوزه‌ها مورد واکاوی و صحت سنجی قرار خواهد گرفت.

       3) در خصوص تدارکات و انجام مراودات میان استان اُمسک روسیه و استان کهگیلویه و بویراحمد، عموم مردم این امر را احساس نمی‌کنند که تسهیلی در مراودات تجاری میان این دو استان ایران و روسیه انجام شده است. آیا اتاق بازرگانی یاسوج می‌تواند مستند نشان دهد که میان این دو استان مراودات تجاری مستمر و مشخصی در حال انجام است؟

       4) در خصوص بند پایانی جوابیه که اشعار می‌دارد پایگاه خبری تحلیلی کبنا نیوز، اتاق بازرگانی را محلی برای ارتقاء و بهبود مالی اعضای دانسته، قابل ذکر است که قطعاً عضویت هر کدام از اعضای صنوف متفاوت (نظام مهندسی، کانون وکلا و...) در سطح شورای مرکزی و هیأت رئیسه این نهادها برای ارتقائات شغلی و پرستیژ اجتماعی و اشتهار نام آنها خواهد بود که گاهی مستقیم و یا غیر مستقیم منجر به توسعه و افزایش درآمد این افراد خواهد شد؛ چراکه مقبولیت و اشتهار در صنف مربوطه باعث رجوع مردمی و اثرگذاری بیشتر برای آنها خواهد شد. از طرفی این جایگاه‌های هیأت رئیسه‌ای مجامع، محملی برای ارتباطات اداری و اجتماعی خواهد شد که انتفاعات متناسبی نیز برای این افراد رقم خواهد زد و لذا عضویت در این اتاق و بخصوص در سطوح هیأت رئیسه‌ای آن می‌توان مزایای اجتماعی و اقتصادی برای اعضای آن داشته و بر بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی آنها کمک نماید. زیرا در غیر اینصورت تلاشی برای کسب اعتبار از برند این مجامع برای اعضای آن صورت نخواهد گرفت و از این منظر نمی‌توان آن را تهمت و یا تخریب و .... قلمداد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

مشاور صنعتی
Iran, Islamic Republic of
تحلیل کبنا نیوز بسیار کارشناسی شده است اتاق بازرگانی با این اعتبار و پولی که جمع میکند چه خدمتی به بخش خصوصی نموده است و یه سایت تلگرامی تشکیل داده اند و فقط به فلان مدیرکل تبریک تحویل گرفتن پست را میدهند و به فلان مسول تسلیت و تلگرامشون غیر این هیچ نیست بنده خودم نزدیک یکسال عضو بودم خدا شاهده غیر از عکس های یادگاری و تبریک و تسلیت هیچی ازش ندیدم
بویر
Iran, Islamic Republic of
برادر .... وظایف اتاق را خوب نوشتی هیچ شکی در وظایف نیست...بگو چه دستاوردی برای این شهرستان و همچنین جوانان جویای کار داشته....غیر از هزینه هنگفت که از جیب مردم برداشته شده چه منفعتی داشته.....کسی گفت
مشاور صنعت
Iran, Islamic Republic of
کبنا نظر مشاور صنعت رو تایید کن چون واقعیت است
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
درود برکبنا
وجداناعین واقعیت راگفتی
خصوصا/ که همچی رابه نفع خودش تمام میکنه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1