تاریخ انتشار
شنبه ۷ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۴۲۲۴۱۴
یادداشت ارسالی:

بهره کشی از دانشجو در دانشگاه یاسوج / خاطرات ناخوشایند

صمد وحدت دوست
۱۴
۳
بهره کشی از دانشجو در دانشگاه یاسوج / خاطرات ناخوشایند
کبنا ؛این روزها یادداشت‌ها و گفتگوهایی در طرفداری و نقد رتبه دانشگاه یاسوج در یکی از نظام‌های رتبه بندی در سایت‌های استان دیده شد که برای بنده به عنوان یکی از دانشجویان این دانشگاه نکاتی قابل توجه و دقت داشته است، چراکه چند سالی به عنوان دانشجو در این دانشگاه با بسیاری از مطالب مطروحه دست و پنجه نرم می‌کردم و از قضا چند صباحی کوتاه که از فراغت از تحصیل می‌گذرد مرور آنها و ذکر مواردی که این چند سال موجب ناراحتی امثال بنده می‌شد، بسیار بجا و شایسته است. در همینجا باید از سایت وزین کبنا نیوز که این مطالب را رسانه‌ای کرده و به نقد می‌کشاند کمال تشکر را داشت.
دانشگاه یاسوج در بسیاری از زیرساخت‌های عمرانی و انسانی و ... اشکالات عمده و بلکه مبنایی دارد و از طرفی تلاش برای کسب رتبه‌هایی در نظام‌های رتبه بندی که از دور دست‌ها (هزاران کیلومتر فاصله از واقعیت دانشگاه) بدور از واقعیت انجام می‌شود جای بسی تأمل دارد، چراکه اساتید و رویکرد پژوهشی در این دانشگاه را از واقعیت موجود دورتر خواهد کرد.
جالب است که انگار دانشگاه یاسوج صرفاً در نظام رتبه بندی تایمز حائز رتبه می‌شود و در سایر نظام‌های رتبه بندی چندان محل توجه نیست و اینکه هر روز این رتبه غیرواقعی و به قول برخی از نقدها، رتبه بدون خروجی عینی و ملموس و مفید برای جامعه، در بوق شود و بر آن مانور داده شود، به دور از عینیت و واقعیت است.
همگان حتی همان اساتید و مسئولان دانشگاه یاسوج که از این نمد کلاهی بافته‌اند و به آن افتخار می‌کنند و هر روز بر طبل آن می‌کوبند به این امر واقف هستند که چنین رتبه‌ای صرفاً بر اساس یکسری مقالاتی است که برخی اساتید برخی رشته‌ها در این دانشگاه ترجمه کرده و در مجلات خارجی انتشار می‌دهند و هیچ شاخصی دیگر از آنچه را که باید یک دانشگاه موفق برای کسب رتبه در میان مجامع علمی داشته باشد را ندارد.
با کمال تأسف باید گفت که همین روند مقاله نویسی میان اساتید ما در این دانشگاه بسیار نمود داشت و گویی میان آنها رقابت بر سر نوشتن مقاله بیشتر بود و در این چند سال تحصیلات تکمیلی بنده در این دانشگاه، آنچه را برای این اساتید مهم دیدم، گرفتن اکسپت (پذیرش) یک مقاله در یک نشریه خارجی بود و هیچکدام از آنها بر ارزش واقعی داشتن یک مقاله تأکیدی نداشتند و مبنای آنها در اینکه یک دانشجو موفق باشد، آن بود که بتواند مقاله‌ای به تحریر درآورد و اسم آنها در آن قید شود تا از مزایایی آموزشی، اداری و ... آن بهره ببرند.
پرواضح است که این نگاه در میان اساتید و مدیران دانشگاه باعث می‌شد که نهایت فشار به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر دانشجو باشد تا مقالات بیشتری کار کند و با اسم این دانشگاه و اساتید به چاپ برسد و در این مسیر از دانشجو نهایت بهره کشی اتفاق می افتد و بسیار روند ملال آور و خسته کننده‌ای بود و مبنا و ملاک نمره، انتشار مقاله در درس مربوطه و قید نام آنها بود و در غیر این صورت نمره خوبی دریافت نمی‌شد و دانشجو نامنظم و کم کار محسوب می‌شود.
بنده و البته همگان این کار را نوعی بهره کشی از دانشجو برای ارتقائات درون دانشگاهی می‌دیدیم و می‌بینیم و این کار را در تضاد با رشد علمی یک مرکز دانشگاهی دانسته و بهره کشی از تلاش و فعالیت دانشجو برای کسب رتبه برتر را نوعی عملی غیرعلمی و غیراخلاقی می دانیم و انتظار می‌رود که این شیوه تصحیح شود و دانشجو بعد از چند سال انتشار مقالات زیاد و بی فایده، آموخته‌هایش از دانشگاه برای شغل و فعالیت زندگی مفید باشد و بتواند از قبل آنها برای آینده و پیشرفت در کسب شغل و.. بهره ببرد و نه صرفاً مقالاتی زیادی نوشته باشد که در طول سال‌ها بعد از فراغت از تحصیل هیچ بکارش نیامده باشند و نتوانسته باشند بر استعداد کاری و دست و پا کردن شغلی و توسعه مهارتی اثر گذاشته باشد.
رشته‌ای که بنده در این دانشگاه تحصیل کردم یکی از رشته‌های بشدت مقاله زده است که شاید به جرات بتوان گفت که غالب اساتید آن از قبل همین مقالات دانشجویی به رتبه‌های برتر دانشگاهی دست یافته و اکثراً اساتید آن رشته در دانشگاه یاسوج به سمت استاد تمامی و... دست یافته‌اند که هم این رشته و هم این اساتید و آن مقالاتی که امثال بنده و دیگران نوشتند، هیچکدام نفعی برای رونق استان در حوزه آن مقالات نداشته و خود بنده از این نوشتارها سودی برای خود و استان کهگیلویه و بویراحمد ندیدم.
----------------------------------------------------------
صمد وحدت دوست
فارغ التحصیل دانشگاه یاسوج 1398
(اسم مستعار؛ چون قصد نداشتم با اسم واقعی نوشته شود که مشخصاً به رشته خودم و اساتید و ... بی احترامی شود و همه متوجه شوند و گرنه ابایی از ذکر نام اصلی خویش ندارم و بارها این انتقادها را به خودشان متذکر شدم)
 
نام شما

آدرس ايميل شما

دانشجو
Iran, Islamic Republic of
بقران حقیقت، ما هم دانشجوی گرامی همین الان در دانشگاه یاسوج دانشجو هستیم در گروه توسعه روستایی که بر همین منواله می باشد
گمنام
Iran, Islamic Republic of
همه دانشگاه ها اینطوریه . طرف دوستاشو کرده استاد مشاور من من با زور که اسمشونو بزنم‌توی مقالاتمو من اصلا از اون افراد خوشم نمیاد و کس دیگه ای رو میخواستم بزارم مشاور ولی خب استاد راهنما این کارو کرد چون‌خودشم توسط اون اقایان استاد مشاور بدبختای دیگه میشه .
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه شعار شده مقاله چاپ کن . عین عبارت از ایشونه. مقالاتی که به اندازه سر سوزنی در حل مشکلات مردم تاثیر ندارن.
نیک آیین
Ukraine
درود بر دانشجوی عزیز. تمام حرفات درسته. این همه کار میکنی یهو اسم چند نفر که اصلا مقاله رو ندیدند میاد داخلش.
نیک آیین
Ukraine
درود بر دانشجوی عزیز. تمام حرفات درسته. این همه کار میکنی یهو اسم چند نفر که اصلا مقاله رو ندیدند میاد داخلش.
بویر
Iran, Islamic Republic of
تابلو بود. گروه شیمی، دانشکده علوم
دانشجوووووو
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا گروه کشاورزی و منابع طبیعی مد نظره
Iran, Islamic Republic of
گروه شیمی....خخخخ....تازه من یه نکته میخوام بگم دانشجو کار میکنه چرا اسم استاد اول باید بیاد
Iran, Islamic Republic of
سلام خوشحالم کبنا این متن زده و تشکر میکنم.منم بارها خواستم درددلم بنویسم‌‌.متاسفانه اساتید دانشگاه یاسوج خیلی از دانشجوها به نفع خودشون سواستفاده میکنن.فقط دنبال مقاله و کار بیشتر کشیدن هستن.مقالات بیخودی.من خودم حسرت میخورم.عمرم تو دانشگاه یاسوج بر باد رفت.کلی مقاله دارم.جوونیم رفت .حتی خود دانشگاه یاسوج یک نفر از فارغ التحصیلا خودش هیات علمی نکرده و نمیکنه چون سطح علمیشون قبول نداره فکر کنید بقبه دانشگاهها نگاهشون به دانشگاه یاسوج چیه!!وقتی برای مصاحبه دکترا دانشگاههای دیگه میرفتم با وجودی که رتبه خوبی داشتم اما نگاه اساتید دانشگاههای دیگه بهم ازارام میداد چون سطح دانشگاه یاسوج قبول تداشتن، واقعا حسرت میخورم برای جوونیم.برای خودم کاربردی نداشت و فقط اساتیدم شدن استاد تمام و حقوقشون بالا رفت
Kh. R
Iran, Islamic Republic of
البته سعی کنیم قضاوتمان بهتر باشه اساتید زحمت کشی در دانشکده کشاورزی هست که تمام وقتشون مشاوره برای دانشجو است و یاد گرفتن یعنی زحمت کشیدن و دانشگاه یاسوج واقعا اساتید خوب و متعهد و متخصصی. داره خدا آنهایی که دارند زحمت می‌کشند حفظشون کنه
م کیانی
Germany
سلام،
دانشجوی عزیز ممنون از مطلب شما
انشالا با لطف کبنای عزیز در آینده هم مطالب جامعی از من هم خواهید شنید. ب
سحر
Iran, Islamic Republic of
همه جا همینه فقط یاسوج نیست.تهرانم همینه. فقط کافیه سوابق اساتید رو یک نگاهی بیندازن تا متوجه بشن با مقاله های ما چه رزومه های عریضو طویلی برای خودشون ساختن.اون از زمان دبیرستان و مدرسه که درسها کارایی نداشت و اینم از دانشگاه که اوضاع به جای بهتر شدن بدتر شده.
خدایی برخی از اساتید خدا شاهده از رو متن رو خونیو گیر میکنن و باید مطالعه ی قبل کلاس کنن تا بتونن روخوانی کنن من چه انتظارها دارم.وضع خرابه
تا رسیذگی نباشه متاسفانه به جای بار علمی بار کاغذی رشد میکنه.
Iran, Islamic Republic of
سرکار خانم سحر خانم،درسته همه جا اینطوریه.اما حداقلش اینه تو دانشگاههای تهران اسم دانشحو اول هست بعد اسم استاد.ولی تو یاسوج اول اسم استاد دوم اسم دوستای استاد اخر سر اسم دانشجو.خداشاهد من یه مقاله ای از پایان نامه خودم دارم اسمم ۵ هست.خخخخخ
Iran, Islamic Republic of
درود برشماوتعهد وشجاعتتان.قابل ستایش وتحسینید درنوشتارزیباتان.درووووود.👌🌹
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1