تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۳۶
کد مطلب : ۴۲۲۳۵۰
چرا ترامپ به مذاکره با ایران امیدوار است؟

پیشنهاد جدید ترامپ برای مذاکره با ایران و رونمایی از یک تاکتیک جدید!

۰
پیشنهاد جدید ترامپ برای مذاکره با ایران و رونمایی از یک تاکتیک جدید!
کبنا ؛با وجود اینکه مدت زیادی تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی نمانده است، رئیس جمهور این کشور همچنان امیدوار است که در چند ماه باقیمانده تا انتخابات، با ایران مذاکره کند و با امضای یک توافق جدید با این کشور، موقعیت انتخاباتی خود را بهبود بخشد.
به گزارش فرارو، از معدود مواردی که دونالد ترامپ در طول ریاست جمهوری‌اش هرگز از آن ناامید نشده است، مذاکره با ایران است. او در چهار سال گذشته به طور پیوسته از تمایلش برای مذاکره و حتی دیدار با سران ایران سخن گفته است. حدود دو هفته پیش، در جریان تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، ترامپ از این تبادل برای گشودن باب مذاکرات با ایران استفاده کرد.
ایران و آمریکا، مایکل وایت، زندانی آمریکایی در ایران و مجید طاهری، زندانی ایرانی در آمریکا، را مبادله کردند.
 ترامپ، ضمن تشکر از ایران، با اشاره به آزادی وایت در توئیتی نوشت: «این نشان می‌دهد که [امضای] توافق امکان پذیر است.» اندکی بعد، ترامپ بار دیگر خواستار توافق با ایران شد و نوشت: «بسیار خوب است که مایکل به خانه برگشت. تازه رسید. بسیار هیجان انگیز است. از ایران متشکرم. برای امضای توافق بزرگ تا بعد از انتخابات منتظر نمانید. من پیروز خواهم شد. اکنون می‌توانید به توافق بهتری برسید.»
ایران، پیشنهاد مذاکره ترامپ را نادیده گرفت. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در توئیتی، مذاکره با دولت ترامپ را منتفی دانست. او نوشت: «اوضاع ترامپ چه در تقابل‌های بین المللی، چه در افتضاح مدیریت کرونا و چه در آتش افروزی نژادپرستانه در داخل آمریکا به قدری خراب است که تیمش چاره‌ای جز تولید و نمایش موفقیت‌های ساختگی برای او ندارند. تبادل زندانیان، نتیجه مذاکره نبوده و هیچ مذاکره‌ای هم در آینده انجام نخواهد شد.»
پیشنهاد ترامپ، اگر چه به جایی نرسید، اما یک نکته مهم را نشان داد و آن، گره خوردن موضوع مذاکره با ایران به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. ترامپ بار‌ها مدعی شده که جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا، به ایران گفته است تا پایان ریاست جمهوری ترامپ صبر کند.
ترامپ در نخستین گردهمایی انتخاباتی‌اش بعد از شیوع ویروس کرونا که در شهر تالسا در ایالت اوکلاهوما برگزار شد، بار دیگر این ادعا را تکرار کرد و کری را به کارشکنی در مناسبات آمریکا و ایران متهم کرد. او با بیان اینکه ایران و چین به شدت خواستار پیروزی جو بایدن در انتخابات هستند، گفت: «با ایران توافق بسیار سریعی امضا خواهم کرد؛ بهترین توافقی که تا حالا دیده اید. قبلا یکچنین توافقی با چین امضا کرده بودم و می‌توانم [توافقات] بیشتری امضا کنم. آن‌ها [ایران] شکست من را می‌خواهند، چون اگر شکست بخورم، صاحب آمریکا خواهند شد.»
 
امید واهی ترامپ
ترامپ در تجمعات انتخاباتی به سخت‌گیری‌های دولت‌اش بر ایران و چین مباهات می کند. 

"مطلقا ممنوع"
ترامپ در ادامه مدعی شد که باراک اوباما، بابت هیچ چیز به ایران ۱۵۰ میلیارد دلار داده است. رئیس جمهور آمریکا افزود: «آن‌ها منتظر هستند. ایران به شدت دنبال امضای توافق است. اما کری و دیگران به آن‌ها گفته اند که "منتظر بمانید، چون اگر ترامپ شکست بخورد، آمریکا مال شما خواهد بود."»
تا اینجا، اظهارات ترامپ در اوکلاهوما تکرار ادعا‌های پیشین است. ترامپ بار‌ها و بار‌ها ادعا کرده که اوباما به ایران ۱۵۰ میلیارد دلار داده و جان کری هم به ایران گفته که از مذاکره با ترامپ خودداری کند. اما ترامپ در ادامه، اظهارات قابل تاملی بیان می‌کند که نشان دهنده نوع نگاه او به ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری است.
ترامپ با اشاره به توصیه ادعایی جان کری به ایران گفت: «برای من مهم نیست. من به آن‌ها [ایران] گفتم می‌توانیم [تا بعد از انتخابات] صبر کنیم. اما وقتی پیروز شوم، هزینه بسیار بیشتری نسبت به توافقی که الان امضا می‌کنید، پرداخت خواهید کرد.»
 ترامپ ایران را تهدید کرده که بعد از انتخابات، امضای توافق با وی سخت خواهد بود. با این حال، بعید است که این تهدید، ایران را به مذاکره با ترامپ ترغیب کند. چرا که اولا تا انتخابات سوم نوامبر آمریکا کمتر از پنج ماه باقیمانده است و حتی اگر به فرض ایران قبول کند با کاخ سفید وارد مذاکره شود، در این مدت امکان رسیدن به توافق وجود ندارد. ثانیا، بعید نیست که ترامپ بعد از پیروزی در انتخابات موضع خود را در خصوص مذاکره تغییر دهد و امتیازات بیشتری درخواست کند. ترامپ به خاطر بحران‌های پی در پی داخلی، در موضع ضعف قرار دارد و اکنون به شدت محتاج یک دستاورد است. اما این وضعیت ممکن است بعد از انتخابات تغییر کند.
از سوی دیگر، در ایران هیچ اجماعی درباره مذاکره با آمریکا وجود ندارد. برخی از سیاستمداران ایران هرگونه مذاکره با آمریکا را رد می‌کنند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس گفت: «ما مخالف دیپلماسی و مذاکره نیستیم، اما عقیده داریم مذاکره با آمریکا مطلقا مضر و ممنوع است.» (فرارو)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1