تاریخ انتشار
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۴۲۲۲۹۶
واکنش هنرمندان، فعالین رسانه و مسئولان به درگذشت البرز زارعی جوان فداکار کهگیلویه و بویراحمدی؛

پا شو ای اسطوره‌ی گُل‌ها امام زاگرس! / تا زندگی جاریست نام البرز زاگرس می‌ماند

۱
۰
پا شو ای اسطوره‌ی گُل‌ها امام زاگرس! / تا زندگی جاریست نام البرز زاگرس می‌ماند
کبنا ؛بعد از درگذشت جوان فداکار گچسارانی که در عملیات مهار آتش سوزی جنگل‌های کوه دیل دچار سوختگی شدید شد، بعد از چند روز بستری در بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان دار فانی را وداع گفت.
به گزارش کبنا، بعد از ارتحال این جوان شجاع مسئولان کشوری، استانی، هنرمندان، شاعران و فعالین رسانه به درگذشت این جوان واکنش‌های متعددی داشتند که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.
مهدی روشنفکر نماینده‌ی مردم شریف بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی نوشت: خبر درگذشت جوان برومند وفداکار،مرحوم البرز زارعی،که در راه حفظ منابع طبیعی و صیانت از جنگلهای زاگرس،جان شریف خود را در طبق اخلاص نهاد،عموم هم استانی های عزیز و تمامی دوستداران طبیعت را متاثر و متالم کرد.
بدون شک این آب و خاک از داشتن فرزندانی اینچنین که اسطوره ی ایثار و جانفشانی و آیینه ی تمام نمای انسانیت و شرافتند به خود می‌بالد. ضمن عرض تسلیت به خانواده ی داغدیده ی ایشان و عموم مردم شریف استان،از درگاه خداوند منّان برای روح بزرگ ایشان،آرامش و علو درجات را مسئلت دارم.

عدل هاشمی پور نماینده سابق کهگیلویه بزرگ نیز در پیامی آورده است؛ گرچه مرگ حق است و رفتن به سرای باقی، فرجام هر انسانی است اما فقدان انسان‌های فداکار و خدوم ضایعه‌ای سنگین و اسف بار و تحمل آن جز با پذیرش حکمت خداوندی و تسلیم شدن در برابر مشیت الهی ممکن نمی‌باشد.
خبر درگذشت زنده یاد البرز زارعی که بی شک اسطوره‌ای ماندگار خواهد ماند موجی از غم و اندوه و تألم و تأثر را بر دیارمان و بر قلب و دل همه انسان‌های قدردان و دوست دار خدمت و طبیعت مستولی نمود.
اینجانب این مصیبت بزرگ را به عموم مردم، جامعه کوهنوردی و همه دوست داران طبیعت و محیط زیست خاصه خانواده‌ی مکرم داغدارش تسلیت عرض می‌نمایم.
از تلاش‌های جامعه پزشکی تشکر نموده و برای بازماندگان صبر جزیل، اجر عظیم و علو درجات برای آن مؤمن به معبود پیوسته را از خداوند سبحان مسئلت دارم.
 
مجید باقریان معاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نیز در متنی نوشت: «سلام برادر مرحوم البرز، تو برای نجات طبیعت و جانوران و حیوانات بی سرپناه گرفتار آمده در چنگال آتش، جانت را تقدیم کردی. نام تو در کنار اسطوره‌های شهادت که برای نجات وطن جان دادند و ریزعلی که برای نجات جان انسان جان داد و سایر اسطوره‌ها مانا و ابدی خواهد شد. تو در مرگ تمام نخواهی شد. تو از جنس مردانی شدی که پس از مرگ زنده‌تر و الگوی نسلی در تکاپوی داشتن وجدان پاک خواهی شد. البرز، برادرم، بعد از مرگت تا زندگی جاریست در کنار کوه البرز، شما را با نام البرز زاگرس یاد خواهند کرد. چقدر با عظمت و ماندگار. البرزی دیگر اما نه از جنس سنگ که از جنس بشریت بعد از سنگ. از جنس عشق، ایمان، آزادی و وجدان بیدار. آری برادرم من و همه خواهران و برادرانت هر یک به طریقی در آتش نفرت‌های دنیای دنی می‌سوزیم اما رنج رفتن قامت بلند تو برایمان سخت صعب و جانسوز بود. در جوار نبیان و امامان و شهیدان و نیک اندیشان روزگار، آرام گیر. از خدای خوبیها آرامش ابدیتان را آرزومندم. »


غلامحسین حکمتیان اصل مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در پیامی درگذشت البرز زارعی کوهنورد و دوستدار منابع طبیعی را به خانواده داغ دیدی وی، جامعه کوهنورد وطبیعت دوستان کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد تسلیت گفت و نوشت: «در گذشت مرحوم البرز زارعی، که همواره در عمر خود مدافع منابع طبیعی و چهره‌ای دوستدار طبیعت بود چنان سنگین و جانسوز است که به دشواری به باور می‌نشیند. درگذشت این جوان برومند پس از دوره‌ای بیماری، ضایعه‌ای برای دوستداران منابع طبیعی کشور بخصوص استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود. فقدان این مرد دوستدار طبیعت را به خانواده گرامی آن مرحوم و تمامی فعالان عرصه حفاظت از منابع طبیعی، تسلیت عرض کرده، برای روح ایشان، آرامش در جوار رحمت الهی آرزومندیم.»
 

 حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در پیامی به این موضوع اشاره کرد و گفت: «خبر درگذشت جوان دلیر و فداکار هم استانی که در جریان حادثه آتش سوزی در کوه دیل جانانه برای حفاظت از سرمایه ملی و حراست از عرصه‌های جنگلی، منابع طبیعی و حیات وحش به مصاف آتش رفت و جان شیرین خویش را به خطر انداخت، موجب تأسف و تألم همه مردم استان، دوست داران طبیعت و حافظان محیط زیست شد. بی تردید حرکت فداکارانه البرز عزیز همیشه در اذهان و تاریخ زاگرس نشینان جاودانه خواهد ماند. اینجانب ضایعه دردناک از دست دادن البرز عزیز را به خانواده داغدار، مردم غیور و شریف گچساران، هم استانی‌های عزیز، دوست داران و حافظان طبیعت، جامعه ورزشکاران و کوهنوردان تسلیت و تعزیت عرض نموده و از خداوند سبحان برای آن انسان شریف و شایسته رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان صبر و اجر عظیم مسألت می‌نمایم.»
 

الیاس تاج الدینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با ارسال پیامی درگذشت البرز زارعی را تسلیت گفت و نوشت: خبر درگذشت جوان شجاع و فداکار که با مایه گذاشتن از جانش برای حفظ میراث آیندگان به جنگ شعله‌های بی رحم آتش جنگل‌های کوه دیل رفت و در این راه جان عزیزش را از دست داد، مایه تألم و تأثر گردید.
اینجانب درگذشت البرز زارعی کوهنورد فداکار هم استانی که در عملیات اطفای حریق جنگل‌های کوه دیل جانش را از دست داد، تسلیت عرض می‌کنم و این ضایعه دردناک را به خانواده داغدار، مردم غیور و شریف گچساران، هم استانی‌های عزیز، دوست داران و حافظان طبیعت، جامعه ورزشکاران و کوهنوردان تسلیت عرض می‌نمایم.»

سید اسدالله هاشمی مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در پیامی مرگ شهادت گونه البرز زارعی کوهنورد ناجی خائیز را به خانواده داغ دیدی وی، جامعه کوهنورد وطبیعت دوستان کشور تسلیت گفت و نوشت: «مرگ شهادت گونه البرز زارعی کوهنورد هم استانی عزیزی که در اطفاء حریق جنگلهای خائیز، بیش ۶۰ درصد از بدن خود را فدا کرده بود، موجب اندوه بسیار اینجانب و تمامی همکاران در خانواده محیط زیست شد. بدون شک علاوه بر این اندوه، مرگ قهرمانانه و پرافتخار این عزیز درس بزرگی برای تمامی ما در فداکاری و احساس مسؤولیت در برابر محیط زیست است. جنگل‌های زاگرس به عنوان بخش مهمی از میراث طبیعی و ملی ما اهمیت حیاتی بسیاری برای تمام مردم منطقه دارد و دفاع از آن و به مصاف آتش رفتن، مردانگی، جسارت، شهامت و ازخودگذشتگی بسیاری می‌خواهد که این دلیرمرد با جان خود بر آن صحه گذاشتند و بدون شک روح پرافتخار وی بر بلندای زاگرس و در ذهن و قلب مردمان کهگیلویه و بویراحمد و سراسر کشور تا ابد جاری است. اینجانب به نمایندگی از دکتر کلانتری معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مجموعه کارکنان این سازمان، ضمن ابراز تأثر عمیق از این حادثه و تسلیت به خانواده این عزیز با بازماندگان داغ دیده، ابراز همدردی می‌نمایم. از درگاه خداوند برای وی طلب مغفرت ورحمت الهی و برای بازماندگان و خانواده داغ دیده صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم.»
 
امیر عبدالرضا سپنجی مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه محیط زیست کشور گفت: از شنیدن خبر درگذشت مرحوم البرز زارعی، جوان غیور کشور که برای نجات زاگرس جان خود را از دست داد متأثر شدم. ضمن تسلیت به جامعه محیط زیست کشور برای آن عزیز، رحمت و مغفرت الهی و برای خانواده گرامی‌اش صبر و اجر از خداوند متعال مسألت دارم.
 
حسن بهرامی شاعر کهگیلویه و بویراحمد سروده‌ای را در وصف البرز زارعی به شرح زیر نوشت:
ناگهان رقصید آتش در تمام زاگرس
سوخت گچساران و دهدشت و چرام زاگرس
باشت ایلی داشت ایلِ پُرچویلی داشت آه!
کو غرور باوی و کو احترام زاگرس؟
یال اسب آریوبرزن نمی‌پیچد به باد
ننگ اسکندر سند خورده به نام زاگرس
نقش بسته رد خون بر برف و باران پس چه شد
رد پای کبک‌های خوش‌خرام زاگرس؟
لاشه روی لاشه افتاده میان دره‌ها
کس نمی‌کوبد به طبل انتقام زاگرس
تپه‌ها جزغاله و کوه و کمر جزغاله‌تر
تلخ شد شب‌های تابستان به کام زاگرس
«هر چه وَت گُهتم مَره گُهتی نیابو نی‌ترم
نی‌ترم نه! نی‌ترم بوم و ککامه زاگرس»
قوچ‌ها خاکستر و بادام و بَن خاکسترند
کو بهار سر بلند و بادوام زاگرس؟
کی؟ کجا برنوبه‌کول از ناکجا پا می‌شوند
ساکنان مهربان و بامرام زاگرس؟
عاشقان! دستی بیفشانید و فریادی کنید
شاعران! شعری بگویید از قیام زاگرس
ای بلوطِ مانده تنها تا ابد در شعله‌ها
تا ابد تنهایی‌ات تکیه‌کلام زاگرس
بی‌خیالِ ناله‌هایت فیلم می‌گیرند و عکس
لشکر جیره‌خورِ لقمه. حرام زاگرس
باغی از تاول شکفته روی دشت سینه‌ات
پا شو ای اسطوره‌ی گُل‌ها امام زاگرس!
خنده‌ات زخمی دلت زخمی صدایت زخمی است
التیام زخم‌هایت التیام زاگرس
باز کن البرز! باز آن چشم‌های ناز را
تا ببینی پرچمت را روی بام زاگرس.
 
وحید محمدی تبار مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد با ارسال متنی به مناسبت درگذشت البرز زارعی کوهنورد فداکار گچسارانی که در عملیات آتش سوزی جنگل‌های دیل به رحمت ایزدی پیوست، از شوراهای اسلامی یاسوج، گچساران و دهدشت خواست تا یکی از معابر عمومی را به یاد نام و فداکاری‌های او نامگذاری کنند.
"البرز گچساران" سوخت
تا "زاگرس ایران" نسوزد.
 کجایند "کاسبان بلوط"
البرز پرکشید
کجایید
آنان که "عکس گوزن یالدار آمریکای شمالی" را به "خاییز"و "خامی " چسباندند؟!
کجایند آنانی که "عکس آرشیوی" روباه و سمور نیمه سوخته‌ای را در خائیز و خامی چسباندند؟
کجایند آنان که شعله‌های آتش جنگلهای استرالیا را حجاب همه تلاشهای مردم و مسئولان در خائیز و خامی کردند؟
کجا بودید که "پیکر سوخته البرز خامی" را بتصویر نکشیدید؟
کاسبان آتش خائیز و خامی کجایید؟
 اکنون
تا ضجه‌های سوزناک مادر البرز زارعی را بشنوید؟
کجایید؟ "کاسبان بلوط"
آری
البرز زارعی بی هیچ ادعا و کاسبی دست در دست ما، به دل آتش زد
و سوخت تا خامی و خائیز و نیل و دیل و دنا را دیگر سوخته نبینیم.
البرز سوخت تا خائنان به طبیعت، وقتی به چهره‌ی رعنا، سوخته و مظلومش می‌نگرند، دیگر هوس "آتش زدن" جنگل و طبیعت نکنند.
"البرز گچساران" سوخت تا "زاگرس ایران" سرسبز بماند.
اینجانب ضمن تسلیت صمیمانه از ته قلبم به خانواده داغدار زارعی و طایفه بزرگ کوهسرک از برادران عزیز خودم در شوراهای اسلامی شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت استدعا دارم برای پاسداشت فداکاری و استقامت البرز زارعی یکی از بلوارها یا خیابان‌های این سه شهر را به نام "البرز زارعی" حافط و حامی جنگل و محیط زیست نامگزاری کنند.
شادی روح همه شهدا و این کوهنورد فداکار صلوات
نام شما

آدرس ايميل شما

دنا
Iran, Islamic Republic of
درود بر غیرتت
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1