تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۴۲۱۹۴۷
مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد:

تجهیزات برای حفاظت از 90 درصد وسعت کهگیلویه و بویراحمد کم داریم / 50 فقره آتش سوزی در استان

۰
تجهیزات برای حفاظت از 90 درصد وسعت کهگیلویه و بویراحمد کم داریم
کبنا ؛آتش‌سوزهای اخیر کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر نابودی بخشی از جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی استان در واقع این را برای همه آشکار کرد که این استان با کمبود تجهیزات و امکانات زیادی برای مهار آتش سوزی‌ها و حفاظت از جنگل‌ها دارد. مقوله‌ای که در گذشته هیچ توجهی به آن نشد. غلام حسین حکمتیان اصل مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره می‌گوید: «منابع طبیعی با کمبود نیرو و تجهیزات مواجه است و امیدواریم امسال برخی از این مشکلات حل شود.»  او می‌گوید: در امسال فقط در یک اقدام 300 دستگاه دمنده وارد استان خواهیم کرد.

به گزارش کبنا، غلام‌حسین حکمتیان‌اصل صبح امروز ( پنجشنبه 22 خرداد ماه 99) در جمع خبرنگارلان با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر و روزهای سختی که در پیش رو مأموران منابع طبیعی قرار دارد به دلیل گرم شدن هوا، اظهار داشت: برای جلوگیری و مقابله با آتش‌سوزی مناطق بحرانی شناسایی و در برخی مناطق که  پیش‌بینی آتش‌سوزی می‌شد ۸۴ دیده‌بان مستقر کردیم.
وی به بارش‌های خوب و مطلوب بهاری اشاره کرد و گفت: با توجه به بارندگی خوب بهار پیش‌بینی افزایش آتش‌سوزی را داشتیم که ۸۵۰ کیلومتر آتش‌برد احداث شد.
وی عنوان کرد: استان در گذشته ۴۸ دستگاه دمنده داشت و تا هفته آینده ۸۳ دستگاه دیگر اضافه می‌شود، ضمن اینکه برنامه طبیعت زنده شبکه دوم سیما هم ۵۰ میلیون تومان برای خرید دمنده اختصاص داد.
وی با اشاره به اختصاص ۳۰۰ دمنده به استان تا پایان سال گفت: در هفته آینده یکصد دست لباس اطفاء حریق خریداری می‌شود، اکیپ‌ها منابع طبیعی فعال و مناطق بحرانی را به شهرستان‌ها اعلام کردیم.
حکمتیان‌اصل بیان کرد: در آتش‌سوزی‌های اخیر دو استان چهارمحال و بختیاری ۱۱ دستگاه  دمنده به استان کمک کردند که دمنده‌های چهارمحال بختیاری امانی بودند.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۹۰ درصد استان را جنگل و مرتع تشکیل داده گفت: مدیریت این ۹۰ درصد جنگل و مرتع متفاوت است، منابع طبیعی با کمبود نیرو و تجهیزات مواجه است و امیدواریم امسال برخی از این مشکلات حل شود.
حکمتیان‌اصل عنوان کرد: هر ساله ۱۵ اردیبهشت در مناطق گرمسیری و اوایل خرداد در مناطق سردسیری آتش‌سوزی صورت می‌گیرد تاکنون حدود ۵۰ فقره آتش‌سوزی کوچک و بزرگ داشتیم که ۴۰ فقره آن به دلیل سرعت بالای نیروهای منابع طبیعی در زیر یک هکتار اطفاء شد. طی روزهای اخیر ۶ مورد اتش‌سوزی در بویراحمد رخ داد که در سطح زیر یک هکتار کنترل شد.
وی با بیان اینکه نزدیک به ۳۰۰ هکتار در سطوح درگیر آتش‌سوزی شد، افزود: در آتش‌سوزی‌ها عوامل انسانی دخیل بوده که البته میزان خسارت آتش‌سوزی هنوز برآورد نشده است، مواردی شناسایی شده و برخی مشکوک هستند بعد از جمع‌بندی گزارش ارائه می‌شود.
حکمتیان‌اصل بیان کرد: برخی آتش سوزی‌ها از قِبل آتش‌زدن پسماند مزارع است که خواهش داریم دستگاه‌های متولی تذکرات لازم را ارائه کنند.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: شبکه بسیم و رادیویی برای مناطق صعب‌العبور استان پیش‌بینی شده، ضمن اینکه پایگاه اطفاء حریق منطقه فیروزآباد بویراحمد یکی از ۱۶ پایگاه اطفاء حریق است که ۹۰ درصد تکمیل شده است.
وی خاطرنشان کرد: ۱۵۰ کیلومتر راه‌های فرعی در شهرستان بویراحمد مسدود کردیم که طبیعت آرامش داشت و مراتع رشد کرد.
حکمتیان‌اصل در پایان عنوان کرد: کرونا ضربات را برای خدمت‌رسانی بهتر در حوزه منابع طبیعی وارد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
1