تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۲۳
کد مطلب : ۴۲۱۸۷۵
سخنگوی قوه قضائیه:

حکم اعدام برای جاسوس افشاکننده مسیر تردد سردار سلیمانی/ انتصابات جدید در قوه قضائیه/ ادعای میرسلیم در دست بررسی است

۱
۰
حکم اعدام برای جاسوس افشاکننده مسیر تردد سردار سلیمانی
کبنا ؛
نشست خبری غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه، امروز با حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد.
وی در آغاز این نشست گفت: یاد و خاطر امام راحل مان را که این نظام را بنیانگذاری کردند و همه شهیدانی که در مسیر پیروزی انقلاب و دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی جان خود را تقدیم کردند، گرامی می‌داریم.
اسماعیلی ادامه داد: این روزها مقارن است با ایام سالگرد ارتحال امام راحل و آغاز دوره رهبری مقام معظم رهبری خلف شایسته حضرت امام خمینی(ره) که امروز بهترین امام شناس عصر حاضر ما هستند.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: امسال رهبر فرزانه ما در سخنرانی سالگرد ارتحال امام یکی از ویژگی‌های برجسته امام راحل را توصیف کردند که این ویژگی نیاز امروز جامعه ما است که عبارت از تحول خواهی و تحول آفرینی است.
وی تصریح کرد: به طور قطع جامعه زنده نیازمند تحول و پویایی است و گرایش مستمر به بهتر شدن و اجتناب از تحجر، شرط زنده بودن یک جامعه است و مقام معظم رهبری با تبیین ویژگی‌های تحول در سیره و سلوک امام راحل، وظایف تحول خواهی و تحول آفرینی همه بخش‌ها را در ادامه گام دوم انقلاب روشن فرمودند.
اسماعیلی گفت: تحول خواهی در بیداری سرشت انسان‌ها نهفته است و باید روحیه مطالبه‌گری را جایگزین روحیه خستگی کرد و باید نگرشی جدید در باور مردم به دین مداری ایجاد کرد و پیگیر رسیدن به تحول نوین باشیم.
وی اضافه کرد: خوشبختانه مهندسی تحول در قوه قضائیه در دوره مدیریت اخیر که دوره تحول نامگذاری شده است، شروع شده و امروز با گذشت یک سال و اندی از این دوره و در آستانه هفته قوه قضائیه، آثار تحول در قوه قضائیه نمایان شده است.
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: تحول در قوه قضائیه ارکان و اضلاع متعددی دارد و اصلاح رویه‌ها و ساختارها، شفافیت، فساد ستیزی در قوه قضائیه از این اضلاع محسوب می‌شوند؛ در خرداد، مصادیق برجسته‌ای از این اضلاع سه‌گانه را دیدیم؛ صدور بخشنامه نحوه رسیدگی به جرایم سیاسی مصادیق بارزی از تحول در رویه قضایی بود؛ همچنین اعلام عملکرد حساب‌های قوه قضائیه یک مصداق بارز در حوزه شفافیت در این قوه بود و رسیدگی به پرونده اتهامی آقای طبری و همدستانش مصداق روشنی از فساد ستیزی قوه قضائیه بود.
وی افزود: خوشحالیم که امروز در آستانه هفته قوه قضائیه با سری بلند به مردم اعلام کنیم که در عمل به وعده‌های‌مان صادق هستیم و در برخورد با مفاسد هم موضوع را وظیفه می‌دانیم  و خوشحالیم که این وظیفه با تمام توان و قدرت و بدون تبعیض اجرا شده است.
*  امروز هر متهمی با هر مقام و منصبی دیگر حاشیه امن ندارد  
اسماعیلی گفت: امروز هر متهمی با هر مقام و منصبی دیگر حاشیه امن ندارد و فارغ از سمت و پست مقامش به اتهاماتش، رسیدگی می‌شود و اعلام می‌کنیم که قوه قضائیه عملگرا بوده و به جای شعار، گزارش عملکرد به مردم می‌دهد.
وی افزود: برخورد قوه قضائیه با معدود عناصر فاسد، جدی و عبرت آموز است اما لازم هم می‌دانم توصیه‌ای اخلاقی به اصحاب رسانه و اشخاص کنم و اینکه رسانه‌ها جریانات سیاسی و اشخاص مختلف این پرونده را بهانه و دستمایه برای تسویه حساب شخصی و گروهی قرار ندهند. از تخریب دیگران و از اهانت و افترا به اشخاص اجتناب کنند و حتی نسبت به متهمان اجازه دهند برابر ضوابط و موازین قضایی رسیدگی انجام شود و حکم قانونی صادر شود.
* عدد متخلفین درون قوه قضائیه کمتر از یک درصد است
سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: تخلف در قوه قضائیه یک اتفاق و یک حادثه است و نه رویه ثابت نیست. این قوه فعالیت نهادهای نظارتی‌اش را تقویت کرده و اعلام می‌کنیم که با وجود همه سختگیری‌های نهادهای نظارتی درون قوه ای و وجود ضوابط و معیارهای خاص، آمارهای دقیق حکایت از آن دارد که عدد متخلفین درون قوه قضائیه کمتر از یک درصد است که البته همین میزان هم نباید باشد.
وی افزود: قاطبه همکاران ما انسان‌های شریف و متدین، سالم و عادل هستند که از همه آنها تشکر می‌کنم و در آستانه هفته قوه قضائیه دست یک یک این عزیزان را می‌بوسم.
* انتصابات جدید قوه قضائیه
اسماعیلی گفت: این ایام مقارن با دوره جدید قانونگذاری مجلس یازدهم است و به نمایندگان محترم مجلس و هیأت رئیسه مجلس که موفق شدند اعتماد مردم را کسب کرده و انتخاب شده‌اند تبریک گفته و برای آنها در این دوره مهم که باید مبتنی بر فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری دوره تحول مجلس باشد، آرزوی توفیق دارم.
وی اضافه کرد: قوه قضائیه آمادگی خود را برای همکاری با همه قوا به خصوص مجلس اعلام کرده و امیدواریم مجلس، تحول خواهی را سرلوحه کار خود قرار داده و بتواند تحول خواهی را به منصه ظهور بگذارد.
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص انتصابات جدید قوه قضائیه مبتنی بر ساختار اصلاحی این قوه، گفت: با گرامیداشت یاد آقای خلفی که عهده دار معاونت قضایی بودند و در سال گذشته دعوت حق را لبیک گفتند، اعلام می‌کنم که از سوی رئیس قوه قضائیه، حجت الاسلام مظفری که تاکنون عهده‌دار شوراهای حل اختلاف بودند به سمت معاونت قضایی منصوب شد.
وی ادامه داد: امین حسین رحیمی مشاور عالی رئیس قوه قضائیه و رابط قوه قضائیه در امور نمایندگان به عنوان معاون امور منابع انسانی و فرهنگی منصوب شد؛ آقای امینی که معاون منابع انسانی قوه قضائیه بود، مشاور رئیس قوه قضاییه شد؛ حجت الاسلام هادی صادقی که تاکنون عهده‌دار سمت معاونت فرهنگی بودند، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه که مرکب از شوراهای حل اختلاف و داوری است، شد؛ همچنین محمد مهدی حاج محمدی که معاون قضایی دادگستری استان تهران بود به عنوان رئیس سازمان زندان‌ها معرفی شد و آقای جهانگیر به عنوان مشاور رئیس قوه قضائیه و رئیس دفتر بازرسی قوه قضائیه منصوب شد.
* ادعای میرسلیم در دست بررسی است
اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای میرسلیم از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مدعی شده است که یکی از روسای کمیسیون‌های مجلس سابق به میزان ۶۵ میلیارد تومان رشوه دریافت کرده‌‌اند، واکنش دستگاه قضایی به این موضوع چیست، گفت: دستور رسیدگی به این ادعا صادر شده است و سازمان بازرسی کل کشور در حال بررسی است. البته این موضوع جدید است اما در پایان رسیدگی نتایج به سمع و نظر عزیزان خواهد رسید.
وی افزود: اگر افراد از جرمی مطلع می شوند بهتر است به جای رسانه‌ای کردن به قوه قضائیه مراجعه کنند اما خود قوه قضائیه در این جرایم ورود کرده و بررسی خواهد کرد.
* توضیحات سخنگوی قوه قضائیه درخصوص آزادی مایکل وایت
سخنگوی قوه قضائیه درخصوص آزادی مایکل وایت گفت: این اقدام یک اقدام انسان دوستانه در چارچوب قوانین و مقررات و رعایت مصالح عمومی کشور بود و از نظر کارشناسی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم استفاده شده است.
وی ادامه داد: مساعدت ما در قوه قضائیه به آزادی برخی از هموطنان بی‌گناه ما که در زندان‌های آمریکا زندانی بودند، کمک می‌کند. برای مثال دکتر طاهری و امثال هم.
اسماعیلی افزود: قوه قضائیه ارفاقاتی برای این فرد در نظر گرفت البته این اقدام پس از اخذ رضایت شاکی خصوصی انجام شد و رضایت شاکی خصوصی در این پرونده جلب شد. مایکل وایت مبتلا به ایدز بود و این احتمال وجود داشت که برایش حادثه‌ای رخ بدهد ولی خوشبختانه اینگونه نشد و فردی که دارای بیماری خطرناکی مثل ایدز بود به گونه ای زندانی بود که نه تنها بیماری اش تشدید نشد بلکه روند بهبودی را طی کرده و با استفاده از ارفاقات قانونی، آزاد شد.
وی اضافه کرد: موضوع زندانی و زندانیان با مسؤولیت قوه قضائیه است و بدون نظر قوه قضائیه در خصوص آزادسازی زندانیان، حرف زده نمی شود و بهتر است آقایان جایگاه خودشان را بدانند و از طرف قوه قضائیه، عده آزادسازی زندانیان اتباع بیگانه را ندهند.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: قوه قضائیه خودش تصمیم می‌گیرد که کدام زندانیان می‌توانند آزاد شوند؛ البته ما از نظرات دبیرخانه شورای عالی امنیت استفاده می‌کنیم اما نهایتا تصمیم‌گیر خود قوه قضائیه است.
*تأیید حکم اعدام برای جاسوس افشاکننده مسیر تردد سردار سلیمانی
اسماعیلی در خصوص دستگیری یکی از جاسوسان آمریکایی هم گفت: اولا بگویم که آمریکایی‌ها و رژیم غاصب صهیونیستی برای جاسوسی تلاش می‌کنند اما نیروها و سربازان گمنام امام زمان(عج)، فعالیت این گروه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و اجازه تحرکات به این افراد نمی‌دهند.
وی ادامه داد: اخیرا سید محمود موسوی مجد که هم به سرویس موساد و هم سرویس سیا وصل شده بود؛ این فرد در قبال گرفتن دلار آمریکایی به نفع این دو شبکه بیگانه، درحوزه‌های مختلف امنیتی و به‌ویژه در حوزه نیروهای مسلح از جمله سپاه قدس و همچنین از محل استقرار و ترددهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده بود و در اختیار سرویس‌های بیگانه قرار داده بود.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: این فرد با حکم دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد که حکم در دیوان عالی کشور تأیید شد و این حکم به‌زودی اجرا خواهد شد تا اربابان این افراد ببینند که نتیجه این خیانت‌ها، چیست.
* دستگیری 6 نفر در پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی
اسماعیلی درخصوص آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: بخش قضایی پرونده به عهده قوه قضائیه و مشخصا سازمان قضایی نیروهای مسلح است. به محض وقوع حادثه دستوراتی صادر شد و در سازمان قضایی نیروهای مسلح شعبه ویژه‌ای تعیین شد.
وی افزود: از ناحیه سازمان نیروهای مسلح اعلام شد که خانواده جانباختگان می توانند به سازمان قضایی مراجعه کرده و شکایت کنند که هفتاد خانواده تا امروز شکایت خود را اعلام کرده‌اند؛ این در حالی است که برخی از خانواده ها با دادستان نیروهای مسلح دیداری داشته‌اند و در این پرونده تاکنون 6 نفر از عوامل ذی ربط بازداشت شده‌اند که سه نفر با قرار تأمین آزاد شده و سه نفر دیگر در بازداشت هستند.
* به پرونده قتل رومینا اشرفی با قاطعیت رسیدگی می‌کنیم
سخنگوی قوه قضائیه درخصوص پرونده قتل رومینا اشرفی هم اظهار کرد: در این پرونده با قاطعیت به موضوع رسیدگی خواهیم کرد و این را می‌گوییم که برای ما نوع جنایت فرقی ندارد و هر کسی مرتکب جنایت و قتل شود ما به پرونده به طور قاطع رسیدگی خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در لایحه حفظ کرامت بانوان آورده شده است که اگر قتل به گونه‌ای انجام شود که متهم قصاص نشود حتما مجازات باید تشدید شود؛ البته برخی از افرادی هم که یک روزی درباره عدم قصاص حرف می‌زدند و مطلب می‌نوشتند امروز داعیه‌دار قصاص پدر رومینا شده‌اند.
*  به‌زودی شاهد صدور حکم پرونده عیسی شریفی خواهیم بود
اسماعیلی درخصوص پرونده عیسی شریفی هم گفت: این پرونده در سازمان قضایی نیروهای مسلح است و به دادگاه ارسال شده است. تاکنون چهل جلسه دادگاه در این خصوص برگزار شده است و جلسات پایانی دادگاه است.
وی افزود: در این پرونده به زودی شاهد صدور حکم خواهیم بود. این پرونده دو متهم بازداشتی دارد و تعدادی از متهمان هم آزاد هستند.
* یک بخش از پرونده هفت تپه هنوز در دادسرا مفتوح است
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پرونده هفت تپه و حضور یکی از متهمان به اسم شریف‌زاده و اینکه چرا از جلسات بعدی در دادگاه نبوده است و اینکه گفته می‌شود این فرد ارتباطاتی دارد، گفت: این پرونده دو بخش دارد که یک بخش آن هنوز در دادسرا مفتوح است.
وی افزود: این فرد جزو کسانی که در زمره افرادی که اسمش در کیفرخواست باشد، نبوده و در آن بخش مفتوح است و اگر پرونده به کیفرخواست منتهی شود به دادگاه می‌آید.
اسماعیلی ادامه داد: ما در این پرونده در حال تحمل هیچ فشاری نبوده‌ایم و اصلا فشارها را بر نمی‌تابیم و بدون تبعیض و فشار، موضوعات را رسیدگی می‌کنیم.
* در حوزه پرونده‌های مفاسد اقتصادی میان قاضی و سایر متهمان تفاوتی قائل نیستیم
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص فساد برخی از قضات رسیدگی کننده به پرونده‌های اقتصادی نیز گفت: اولا ما تخلفات قضات را در دو بخش می‌دانیم؛ یک بخش در دادگاه رسیدگی به صلاحیت قضات رسیدگی می شود و بخشی هم در دادگاه کیفری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد؛ در قانون هم نیامده که اگر قاضی صلب صلاحیت شد باید نامش مطرح شود.
وی ادامه داد: ما در حوزه پرونده‌های مفاسد اقتصادی میان قاضی و سایر متهمان تفاوتی قائل نیستیم و هر کجا که فسادی رخ بدهد، اسامی متهمان را اعلام خواهیم کرد.
اسماعیلی اضافه کرد: اینکه یک متهم می‌گوید پرواز نبود و مرز بسته بود، ادعای واهی است و ما به همه متهمان توصیه می کنیم به کشور بازگردند و از خودشان در دادگاه دفاع کنند.
 تا امروز ۱۲۸ هزار زندانی از مرخصی استفاده کرده‌اند
سخنگوی قوه قضائیه درباره لایحه صیانت و حفاظت از بانوان هم گفت: ما هم ناراحت بودیم از معطلی رسیدگی به این لایحه و این لایحه در کمیسیون لوایح مجلس است اما خوشحال هم شدیم که رئیس‌جمهور دستور رسیدگی و ارسال این پرونده را صادر کرد.
وی در واکنش به این جمله که مرخصی زندانیان به دلیل شیوع کرونا و اینکه چه نظارتی بر این افراد وجود دارد زیرا مسؤولان پلیس می‌گویند این افرادی که به مرخصی رفته‌اند مرتکب جرم می شوند، اظهار کرد: این ادعایی که تعدادی از زندانیان در حال مرخصی، جرم جدید شده اند با حجم ادعا منطبق نیست. نمی گویم اصلا این اتفاق رخ نداده است.
اسماعیلی اضافه کرد: تا امروز ۱۲۸ هزار زندانی از مرخصی استفاده کرده‌اند و اگر تعداد اندکی جرم مرتکب شده اند نباید این اقدام اثربخش و خداپسندانه را زیر سؤال ببریم؛ عدد مجرمان عددی نبوده است که باعث نگرانی ما شود.
* تعیین تکلیف زندانیان به مرخصی رفته
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: اعطای مرخصی را در خصوص زندانیانی که احتمال ارتکاب جرم می دادیم را به گونه ای انجام دادیم تا پلیس از محل سکونت این افراد با خبر باشد؛ برخی از اینها در طول دوره مرخصی مراقبت الکترونیکی شدند.
وی درخصوص بازگشت زندانیان هم گفت: این زندانیان با یک کار کارشناسی به گروه‌های مختلفی تقسیم شدند که گروه اول با جمعیت بیش از سه هزار نفری در عید فطر عفو شدند؛ گروه دیگر از این زندانیان میزان محکومیت‌شان کم بود که جمعیت اینها ۲۰ هزار نفر بود که از مرخصی منتهی به اتمام زندانی استفاده کردند. گروهی دیگر از تخفیف مجازات بهره مند شدند و برخی دیگر هم آزادی مشروط گرفتند و گروهی هم به لحاظ مصوبه اخیر مجلس، عفو شدند. البته برخی از اینها هم باید به زندان بازگردند.
اسماعیلی اظهار کرد: روند بازگشت آنهایی که باید برگردند، آغاز شده است و براساس یک پروتکل بهداشتی مشخص به زندان بازخواهد گشت تا مشکلی ایجاد نشود.
سخنگوی قوه قضائیه درخصوص نامه انجمن سلولوزی به معاون اول قوه قضائیه و انحصار یک شرکت ترکیه‌ای گفت: این پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حال رسیدگی است و تحقیقات این پرونده در حال انجام است و به زودی نظر نهایی قوه قضائیه اعلام خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه اگر در پرنده عیسی شریفی ثابت شود که رئیس مجلس تخلفاتی داشته است، چه اتفاقی می‌افتاد، گفت: ما با اگر و شاید حرف نمی‌زنیم؛ فردی که شما از ایشان نام دهید در زمره متهمان این پرونده نیست.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درخصوص گرانی خودرو و بازار آشفته این کالا، گفت: این وضعیت نامناسب بوده و باید بگوییم که اولا از سازمان بازرسی کل کشور تشکر می‌کنم که ورود موثری داشته است و همچنین برای نقش آفرینی شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو.
وی ادامه داد: این ایفای نقش در گام اول باعث کاهش نسبی قیمت خودرو شد که از دستاوردهای قوه قضائیه بود که با همکاری سایرین به دست آمد.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: درخصوص خودروسازان هنوز پرونده جدیدی شکل نگرفته است اما همچنان موضوع احتکار خودرو در انبارها ادامه دارد.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درخصوص سخت و زیان آور بودن شغل قضاوت گفت: ما هم توقع داریم مجلس و سایر دستگاه ها توجه ویژه به این شغل داشته باشند؛ از طرف دیگر از همکارانم می خواهم که عزت نفس و ایثار خودشان را به این مسائل گره نزنند و این مسایل را درون خود قوه قضائیه پیگیری کنند؛ رئیس قوه قضائیه ثابت کرده اند که گوش شنوایی برای شنیدن درد دل کارمندان و قضات خود را دارند و بهتر است این موضوع را در خود قوه قضائیه مطرح کنند.
وی افزود: البته ما هم توقع داریم تا سایر دستگاه‌های متولی به کمک دستگاه قضایی بیایند تا این قوه موفق شود که امکانات بهتری را در اختیار همکاران خود قرار دهد.
اسماعیلی در خصوص اینکه آیا احتمال دارد سایر جلسات رسیدگی به پرونده طبری به صورت غیرعلنی برگزار شود، گفت: این موضوع به نظر قاضی و مسایل مفتوح در پرونده ربط دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

زیاری
Iran, Islamic Republic of
آفرین بر رئیس قوه قضائیه
همچنین درود بر اسماعیلی جهت اطلاع رسانی مناسب
با آرزوی موفقیت
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1