تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۴:۱۰
کد مطلب : ۴۲۱۲۴۸
کبنا گزارش می‌دهد

عذاب سخت در انتظار عاملان آتش سوزی کوه‌های گچساران / شعله ور شدن مجدد آتش سوزی جنگل‌های گچساران/ تقاضای کمک برای مهار آتش سوزی

۰
از زلزله 5.2 ریشتری گچساران تا آتش سوزی شبانه‌روزی جنگل‌های
کبنا ؛گچساران ساعت‌های گذشته در بحران آتش سوزی و زلزله قرار دارد. زلزله 5.2 ریشتری گچساران سبب شد تا مردم این شهرستان با وحشت از خانه‌ها بیرون بزنند و خسارت‍‌های زیادی هم به منازل مسکونی وارد شد. بعد از این زلزله جلسه ستاد بحران با حضور معاون استاندار، مدیرکل بحران و سایر مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد. کوه‌های گچساران هم بیش از 48 ساعت است که در آتش می‌سوزد و علی رغم تلاش گروه‌های مردمی، مأموران منابع طبیعی، بسیج و... آتش این جنگل‌ها خاموش نشده و قرار است که وزارت دفاع برای مهار این آتش سوزی دو فروند هلی کوپتر به گچساران اعزام کند.
عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: خوشبختانه زلزله گچساران خسارت جانی نداشته است. و اکیپ‌های ارزیاب اورژانس، هلال احمر و فرمانداری به محل حادثه اعزام شده‌اند.
جانشین مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: خوشبختانه خسارات جانی گزارش نشده و در حال برآورد خسارات مالی این زلزله هستیم و تا یک ساعت آینده خسارات گزارش داده می‌شود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تاکنون از خسارت جانی گزارشی نشده است، گفت: هم اکنون فرمانداری، بخشداری، بنیاد مسکن و هلال احمر در آماده باش هستند.

غلام‌حسین حکمتیان‌اصل مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد نیز اظهار کرد: بعلت اینکه آتش سوزی در منطقه کوهستانی، سخت گذر و صخره‌ای است، نیروهای منابع طبیعی استان و شهرستان با کمک مردم منطقه ،بسیج و سایر نیروهای امدادرسان درحال خاموش کردن آتش هستند.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر نیروهای منابع طبیعی شهرستان، نیروهای مردمی و محلی، محیط زیست و شهرداری در حال کمک به خاموش کردن آتش سوزی هستند.
حکمتیان اصل در خصوص میزان خسارات وارد این آتش سوزی تصریح کرد: هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارات وارد آتش سوزی در دست نیست و پس از مهار ارزیابی خواهد شد.
وی در خصوص علت آتش‌سوزی بیان کرد: علت آتش سوزی نیز مشخص نیست اما آتش سوزی از کنار دیوار دانشگاه آزاد شروع و بدلیل وزش باد شدید و پوشش غنی و پر پشت علوفه به جنگل‌ها و مراتع  سرایت کرد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفته بود: تا کنون 16 نفر به مراکز درمانی در زلزله 5.2 دهم ریشتری گچساران مراجعه کرده‌اند.
محسن جلیل با اشاره به قوع زلزله 5.2 دهم ریشتری ظهر امروز در مرکز دوگنبدان شهرستان گچساران اظهار کرد: اورژانس 115 کهگیلویه و بویراحمد آمادگی کامل برای هرگونه کمک و انتقال مصدومان به مراکز درمانی را دارد.
 وی در ادامه با اشاره به مراجعه کنندگان مصدومان زلزله ظهر امروز گچساران به مراکز درمانی گفت: تاکنون 16 نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: از مجموع مصدومان مراجعه کننده به مراکز درمانی 15 نفر سرپایی مداوا شده و تنها یک  مورد شکستگی دست رخ داده است که اقدامات درمانی در حال انجام است.
 جلیل ادامه داد: مصدومان مراجعه کننده به مراکز درمانی تنها بر اثر ترس زلزله  مصدوم شده و مصدومیت ناشی از زلزله و ریزش آور نبوده است.

اعزام چهار اکیپ نیروی کمکی از شهرستان‌های همجوار برای مهار آتش در کوه خنگ بنار گچساران
 عصر امروز نشست ستاد مدیریت بحران با موضوع زلزله و آتش سوزی با حضور معاون عمرانی استاندار، مدیران کل و روسای ادارات در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان برگزار شد.
 در این نشست غلام‌حسین حکمتیان‌ مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد  با اشاره به اینکه روز جمعه گذشته  چهار فقره آتش سوزی در مناطق مختلف گچساران رخ داد، اظهار کرد:  سه فقره آتش سوزی در" جاده سد چم شیر" و "آبگرمو " بلافاصله از سوی نیروهای امدادگر خاموش شد اما آتش سوزی در منطقه خنگ بنار با توجه به وسعت منطقه و صعب‌العبور بودن منطقه این آتش به سمت کوه های اطراف پیشروی کرد.
وی با بیان اینکه به دلیل کمبود نیروی انسانی مهار آتش در منطقه خنگ بنار ناموفق بود، گفت: برای مهار آتش در منطقه خنگ بنار  روز گذشته یک اکیپ نیرو از مرکز استان برای کمک به نیروهای منابع طبیعی اعزام شد.
 مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: آتش در ارتفاعات کوه خنگ بنار و کوه گوهر  در ساعت 16 بعد ازظهر امروز مهار شد اما به دلیل  وزش باد این آتش شعله ور شد و کنترل آتش از دست نیروهای خارج شد و برای مهار آتش نیاز به نیروی تازه نفس است.
 حکمتیان ادامه داد: پوشش گیاهی متراکم، سخت گذر بودن منطقه ، وزش باد و گرمای هوا مهار آتش سوزی را با مشکل مواجه کرده است.
 وی با بیان اینکه هم اکنون برای مهار آتش در ارتفاعات کوه خنگ بنار چهار اکیپ نیرو از شهرستان‌های همجوار به منطقه اعزام می‌شوند، خاطرنشان کرد: برای اطفا و مهار آتش  در این منطقه نیاز به  هلی کوپتر آبپاش چرا که وسعت آتش سوزی در این منطقه زیاد است.

انجام 6 سورتی پرواز بالگرد جهت مهار آتش در منطقه خنگ بنار گچساران
فرماندار گچساران گفت: روز گذشته برای مهار آتش در منطقه خنگ بنار 6 سورتی پرواز بالگرد برای اعزام نیروها به ارتفاعات صورت گرفت.
 وی افزود: در روز جمعه چهار فقره آتش سوزی در مناطق مختلف شهرستان رخ داد که با همکاری منابع طبیعی، محیط زیست، نیروهای مردمی، بسیجی و بومی سه فقره آتش سوزی در همان روز مهار شد.
فرماندار گچساران گفت:  این آتش سوزی ها در "جاده سد چم شیر"، "آبگرمو"و خنگ بنار رخ داد.
خوانپایه ادامه داد: آتش سوزی در" جاده سد چم شیر" و "آبگرمو " بلافاصله از سوی نیروهای امدادگر خاموش شداما آتش سوزی در منطقه خنگ بنار با توجه به وسعت منطقه و صعب‌العبور بودن منطقه این آتش به سمت کوه های اطراف پیشروی کرد.
فرماندار گچساران با تقدیر و تشکر از نهادهایی همچون سبزگامان، نیروی منابع طبیعی، محیط زیست و هلال احمر، شهرداری، بسیج، نیرومی مردمی ‌و بسیجی که در مهار آتش همکاری دارند، گفت: روز گذشته 6 سورتی پرواز بالگرد شرکت نفت برای اعزام 18 نفر نیرو به ارتفاعات کوه خنگ بنار انجام گرفت.
 خوانپایه ادامه داد: روز گذشته آتش سوزی در ارتفاعات  کوه خنگ بنار مهار شد که  بار دگر به دلیل وزش باد آتش در حاشیه کوه گوهر از طرف شرق و غرب آتش شعله‌ور شد.
 وی با بیان اینکه عملیات مهار آتش در ارتفاعات ناموفق بود ، گفت:  شب گذشته نشستی با اهالی روستای آبریگون و اسلام آباد برگزار شد که اهالی روستا نهایت همکاری را با ما داشتند.
فرماندار گچساران ادامه داد: شب گذشته در همان روستا جلسات برگزار و تقسیم کار شد و اوایل صبح نیروها به ارتفاعات اعزام شدند و مقرر شد 2 دستگاه منابع طبیعی مسوول حوزه غرب و محیط زیست مسوول حوزه شرق مهار آتش را در دست گرفتند وتا بعد از ظهر امروز تاحدودی آتش مهار شده اما مهار قطعی صورت نگرفت.
وی در ادامه با اشاره به زلزله ظهر شهرستان گچساران عنوان کرد: تعداد 16 مصدوم  به مراکز درمانی شهرستان مراجعه کرده که تعداد 15 مصدوم جراحت سطحی بوده و سرپایی مداوا شدند و تنها یک مورد شکستگی دست گزارش شده است.
خوانپایه با بیان اینکه خوشبختانه این زمین لرزه خسارت جانی نداشته است، ابراز کرد: خسارتی به منازل مسکونی وارد شده که از سوی کارشناسان ارزیابی لازم انجام خواهد گرفت.
 بالاترین مقام اجرایی گچساران در ادامه به آتش سوزی  در منطقه خنگ بنار اشاره و عنوان کرد: یک مکاتبی در این دو سال اخیر  صورت گرفته چرا که در این مدت به صورت یکسان در منطقه خنگ بنار  آتش سوزی رخ می‌دهد.
خوانپایه تصریح کرد: سال گذشته ۲ فقره آتش سوزی در منطقه "خنگ بنار" این شهرستان رخ داد.
وی استفاده نامناسب از منابع طبیعی را علت اصلی چنین حوادثی دانست و گفت: اداره منابع طبیعی با به کارگیری همه توان و ظرفیت خود با هرگونه تخلف در عرصه‌های ملی برخورد خواهد کرد.
 وی با اشاره به اینکه علت حادثه در دست بررسی است، اذعان کرد: یک سری معارضاتی در منطقه وجود دارد و افراد به بنیاد مسکن برای توسعه روستا مراجعه می‌کنند و  یک عده از اهالی روستای خنگ بنار ادعای منابع ملی دارند و به انواع مختلف درصد اخذ منابع ملی هستند.
 خوانپایه خاطرنشان کرد: دلیل دیگر هم اینکه یک بخش معارضاتی بین اهالی روستا وجود دارد.

اختصاص 3 میلیاردی جهت خریداری دستگاه دمنده اطفا حریق در گچساران
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آتش سوزی عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان گچساران گفت: امسال 3 میلیارد ریال برای خریداری دستگاه دمنده برای اطفا حریق اختصاص داده می‌شود.
 عصر امروز نشست ستاد مدیریت بحران با موضوع زلزله و آتش سوزی با حضور معاون عمرانی استاندار، مدیران کل و روسای ادارات در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان برگزار شد.
 در این نشست عزیز فیلی با اشاره به آتش سوزی‌های اخیر در مراتع و جنگل‌های گچساران گفت: شهرستان گچساران به دلیل داشتن  پوشش گیاهی خوب امکان آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های گچساران تا نیمه اول مهرماه ادامه دارد.
وی با اشاره به کمبود تجهیزات در منابع طبیعی گفت: از محل اعتبارات عمرانی شهرستان مبلغ 3 میلیارد ریال برای خریداری دستگاه‌دمنده  در زمان وقوع آتش‌سوزی اختصاص داده می‌شود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار شناسایی مناطق بالقوه‌ای که امکان آتش سوزی در این مناطق زیاد است شد و گفت: احداث کانکس در مناطقی که امکان آتش سوزی در مراتع آنها زیاد است ضروری است.
وی با بیان اینکه مصوب شده از اعتبارات دهیاری ها دستگاه دمنده خریداری شود، افزود: یک کمیته مرکب از نماینده فرماندار، اطلاعات، مدیر بحران، دادستانی و منابع طبیعی تشکیل و علت این حادثه را شناسایی و با عوامل برخورد قانونی صورت گیرد.
وی با تقدیر از شهرداری دوگنبدان، شورای شهر، هلال احمر، بسیج و سپاه که این روزها در مهار آتش سوزی  کمک‌های شایانی دارند گفت: چرا که ما در برابر عرصه های منابع طبیعی موظف هستیم و در برابر حادثه مقابله کنیم.
فیلی با بیان اینکه فرماندار شهرستان به عنوان رئیس ستاد هماهنگی ستاد بحران فرماندار شهرستان است و تقسیم کار  در این مواقع از وظایف فرماندار است، عنوان کرد: برای مهار آتش در کوه خنگ بنار و کوه گوهر  2 فروند هلی‌کوپتر آبپاش به گچساران  اعزام خواهد شد.
وی در ادامه به زمین لرزه 5.2 هم ریشتری ظهر امروز شهرستان گچساران اشاره و ابراز کرد:  بازدیدهایی از واحدهای مسکونی شهر و روستا صورت گرفت.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد ادامه داد:  واحدهای مسکونی بافت فرسوده  در این زمین لرزه دچار ترک‌های ۴۰ الی ۶۰درصد شده که خسارت ها ی ناشی از زلزله توسط کارشناسان برآورد می‌شود.
فیلی با بیان اینکه سال گذشته 20 میلیارد تومان به منازل مسکونی روستایی در حوادث اخیر پرداخت شد، ابراز کرد: بیشترین خسارت  ناشی از حوادث طبیعی در منطقه روستایی رخ می دهد.
وی با بیان اینکه تاکون 48 درصد واحدای مسکونی روستایی کشور مقاوم سازی شده است، گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد 50 درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم سازی شده است.
 این مسوول ادامه داد: امسال8 الی 10  درصد واحدهای مسکونی روستایی از محل اعتبارات محرومیت زدایی تعداد ۳۵۰۰ مسکن  مقاوم سازی تا پایان سال هفت هزار واحد در سطح استان مقاوم سازی خواهد شد.

تفاوت زمین‌لرزه 5.2 ریشتری گچساران با زلزله یاسوج
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تفاوت میان زمین لرزه 5.2 ریشتری یاسوج در سال 97 و گچساران در سال 99 را تشریح کرد.
در طول سه سال اخیر حداقل سه زمین لرزه بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزانده است که بزگترین آن‌ها یکی مربوط به زمین لرزه 12 اردیبهشت سال 97 مقارن با عید نیمه شعبان و دیگری زمین‌لرزه 4 خرداد 99 در گچساران مقارن با عید سعید فطر است.
به گزارش فارس در زمین لرزه یاسوج و سی‌سخت خسارات شدیدی به اماکن و خانه‌های روستایی و شهری وارد شد که اوج این خسارت‌ها در روستای گنجه‌ای کهنه شهر یاسوج بود و ده‌ها منزل مسکونی به صورت حداکثری تخریب شدند.
در زمین لرزه سال 97 یاسوج به تعداد زیادی از واحدهای مسکونی شهری خسارات زیادی وارد شد و البته اعتباراتی هم از سوی هیات دولت برای ساخت و ترمیم واحدهای آسیب دیده به استان تعلق گرفت.
در همین خصوص عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تشریح زلزله امروز شهر گچساران گفت: تفاوت زمین لرزه گچساران با یاسوج در این است که زمین لرزه یاسوج در عمق 5 تا 7 کیلومتری زمین رخ داد و بالتبع خسارات بیشتری وارد شد.
معاون عمرانی استاندار ادامه داد: اما خوشبختانه زمین لرزه شدید 5.2 ریشتری گچساران در عمق 10 کیلومتری زمین و در فاصله 15 تا 20 کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران رخ داد و همین عمق بیشتر مانع خسارت بیشتر می‌شود.
وی گفت: خوشبختانه این زمین لرزه در ساعتی از روز اتفاق افتاد که مردم کمتر دچار ترس شوند و تیم‌های امدادی در زمان مناسب روز وارد منطقه شوند و کمک‌رسانی بهتر و بیشتر صورت پذیرد.
این معاون استاندار گفت: اکنون همه گونه آمادگی جهت بروز هرگونه پس لرزه را در این شهرستان داریم و نشست ستاد بحران شهرستان هم با حضور مسوولان استانی و شهرستانی برگزار می‌شود تا تمهیدات لازم اندیشیده شود.

شعله ور شدن مجدد آتش سوزی جنگل‌های گچساران
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان گچساران از شلعه ور شدن مجدد آتش سوزی جنگلها و مراتع این شهرستان پس از مهار در یک مرحله خبر داد.
مجید نظری افزود: عصر امروز بعلت وزش باد و پس لرزه رخ داده، کنده های باقی مانده از آتش سوزی، مجدد شلعه ور شد.
وی که خود در حال خاموش کردن آتش بوده، اظهارکرد: از نیروهای مردمی و دستگاههای مختلف تقاضای کمک جهت خاموش کردن آتش سوزی داریم.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان گچساران بیان کرد: طی پیگیری های صورت گرفته از سوی دکتر تاجگردون نماینده گچساران و باشت قرار است که دو بالگرد اطفا حریق وزارت دفاع به این شهرستان برای خاموش کردن آتش سوزی اعزام شوند.
نظری تصریح کرد: قرار بود امروز این بالگردها به محل آتش سوزی اعزام شوند که هوا تاریک شد.
بنا بر این گزارش، 90 درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است. 350هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق مختلف این شهرستان تابستان گذشته طعمه حریق شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1