کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

به مناسبت روز بزرگداشت شهید مرتضی مطهری

در وصف «مقام معلم»

حمیدرضا طیب نیا

12 ارديبهشت 1399 ساعت 1:02

هر جا کشور احساس نیاز حیاتی برای ورود به جبهه علمی متخصص، متعهد، فن آور، انقلابی پیدا کرد قطعاً این نیاز جامع و علاجگر را باید در قامت آموزش و پرورش جستجو کرد و دلیل آن واضح است چرا که، آموزش پرورش پویا دلیل دانشگاه پویا ومدیریت کشور وراه اندازی نهضت خدمتگزاری کاردان است بنابراین اصلاح مدیریت کشور وابسته قطعاً به اصلاح آموزش وپرورش است.


معلمی وظیفه‌ای بس گرانقدر و ارزشمند در اسلام است.
هو الذی بعث فی الامیین رسولاً منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین»، او کسی است که در میان جمعیت درس‌نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را برآنها می‌خواند و آنها را تزکیه می‌کند و به آنها کتاب و حکمت می‌آموزد و مسلماً پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند
فلسفه تعلیم و تربیت در قرآن برای رساندن انسان به سوی ارزشهای والای انسانی است و تربیت، صنعتی است برای پرورش انسان کامل. هدف از تعلیم و تربیت، رسیدن به معرفت و شناخت است زیرا جهل باعث سقوط انسان می‌شود و بدترین انسانها کسانی هستند که قدرت درک و اندیشه و تعقل ندارند.
قرآن کریم از تغییر مثبت معنوی یک قوم، یک فرد و یا عصر است و آیات مختلفی بر این تاریکی اشاره دارند که از آن جمله می‌توان به آیه ۲۵۷ سوره مبارکه بقره اشاره نمود که میفرمآید: «اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ: خدا یاور مؤمنان است ایشان را از تاریکی‌ها به روشنی می‌برد...»
همچنین حرکت معنوی از تاریکی به سمت روشنایی، آنچنان در زندگی بشر اهمیت داشته و جزو اهداف نهایی او محسوب می‌شود که بارها در دعاهایی از  ائمه اطهار (ع) طلب هدایت و راهنمایی از تاریکی به سمت روشنایی به چشم می‌خورد؛ چنانچه که در دعایی می‌خوانیم:  "اَللّهُمَّ اَخْرُجْنی مِنَ الظَّلُماتِ الْوَهْمِ وَ اَکْرِمْنی بِنُورِ الْفَهْمِ الَّلهُمَّ افْتَحْ عَلَینا اَبْوابَ رَحْمَتِکَ وَ انْشُرْ عَلَیْنا خَزائِنَ عُلُومِکَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ".
معلمی وظیفه‌ای بس گرانقدر و ارزشمند در اسلام است. اولین معلم خداوند متعال است که فرمود: الرحمن، علم القرآن... خداوند رحمان قرآن را آموخت.
دومین معلم بشریت، نبی اکرم اسلام است که دریک جمله  کوتاه وزیبا بطور واضح اما عمیق و پرمفهوم، هدف  از رسالت را فقط حول یک کلمه برای بشریت بیان  می‌فرمایند:
"بالتعلیم ارسلت" من برای  "آموزش دادن " فرستاده شده‌ام.
با این تفاسیر  می‌توان  گفت که  علم آموزی در کنار تربیت صحیح  انسانی الهی، شالوده اصلی و  یکی از مهمترین راههای خروج بشریت از تاریکی به روشنایی است.
تمام کسانی که به کمال انسانی  رسیده‌اند ویا مرزهایی از خدمت به بشریت را در کارنامه زندگی خود دارند و ناجی وهدایت گر  ملتی از انحراف وسقوط  شده بودند بی شک به مرزهایی از مکتب علمی واخلاقی، انسانی وابستگی داشته‌اند.
امروزه بنا به اهمیت موضوع دولت مسئول امر نظارت وهدایت در مسیر اهداف نظام تعلیم وتربیت ((وزارت آموزش وپرورش)) و در رأس این رسالت خطیر واساسی قرار دارد.
اگرچه  به وفور شاهد  فراز ونشیبهایی در این نهاد مقدس الهی وانسان ساز هستیم وگاها چوب حراج را بر حامل این مشعل هدایتگر بشریت (معلم) زده‌ایم وحتی اجازه داده‌ایم تا حجمه ای از بی مهریها وتوهین ها و تبعیضها وبی عدالتیها در حق معلم شود اما جامعه فهیم وپاکدست ومومن معلم همواره در راستای اهداف وبیش از حد انتظار و امروزه در شرایط کرونایی حتی روی تخت بیمارستان سنگر راخالی نگذاشته وبه رسالت انسانی ومکتبی، فرهنگی خودعملا پایبند است.
مظلومیت معلم آنجا هویدا می‌شود که محصول تلاش ایشان  یعنی دانش آموزان دیروزش در یک مقام نفتی، پزشکی، مهندسی، بانکی، صنعتی و..... او را فاقد برخورداری از یک معیشت وامکانات اولیه ببینند، وآنجاست  که آن معلم  شرمنده خود وخانواده اش می‌شود. و جالب است که می‌خواهیم با این برنامه ریزی و نوع نگاه سراسر تبعیض وتضعیف و نادیده گرفتن موتور محرک تولید منابع انسانی متعهد ومتخصص یعنی معلم به چشم انداز اهداف وتعالی نظام  برسیم.
مکتب ریشه دار الهی وانسان ساز ومروج فرهنگ غنی انسانی نباید با بنگاههای اقتصادی صرفاً مسکن مصنوعی با نگاه غلط  مقایسه ومتبادل شود.
بزرگ‌ترین توهین وعظیم ترین ظلم تاریخی به نظام تعلیم وتربیت در کشور ما که متاسفانه در دهه‌های اخیر واز روی نا آگاهی وعدم شناخت مسئله وبعضا کج فهمی مدیران غیر متخصص وناآشنا با فلسفه آموزش وپرورش اتفاق افتاده این است که، یک نگاه صرفاً کالایی وبنگاهی اقتصادی زود بازده ودرآمدزایی از نوع دو، دو تا، چهارتابه این رکن رکین حساس مکتب تعلیم وتربیت آن هم در نظام جمهوری اسلامی می‌شود.
دولت باید با نگاه  سرمایه گذاری کلان در نظام آموزش وپرورش خوشبین و واقع بین باشد چرا که، اگر آموزش و پرورش کشوری رها شود و سقوط کند، بی شک آن کشور سقوط خواهد کرد زیرا موجب سقوط علم واخلاق توأمان خواهد شد و این یعنی بازگشت سریع به دوران جاهلیت.
هر جا کشور احساس نیاز حیاتی برای ورود به جبهه علمی متخصص، متعهد، فن آور، انقلابی پیدا کرد قطعاً این نیاز جامع و علاجگر را باید در قامت آموزش و پرورش جستجو کرد و دلیل آن واضح است چرا که، آموزش پرورش پویا دلیل دانشگاه پویا ومدیریت کشور وراه اندازی  نهضت خدمتگزاری کاردان است بنابراین اصلاح مدیریت کشور وابسته قطعاً به اصلاح آموزش وپرورش است.
نمونه بارز این مکتب الهی انسان ساز تعلیم وتربیت ایران اسلامی، چهره‌های برجسته مؤثر بین المللی چون  سلیمانی‌ها، چمران‌ها، علی محمدی‌ها، شهریاری‌ها، احمدی روشن‌ها، حججی‌ها، حاجی زاده‌ها سمیعی‌ها، ملک حسینی‌ها و....
خطرناک‌ترین پروژه نفوذ دشمن که در سند ۲۰۳۰ بخوبی نمایان است، نفوذ در نظام تعلیم و تربیت کشور است بطوری که  اگر ورودی  آموزش و پرورش دچار نفوذ و سوء استفاده ابزاری وانحراف اهدافی شود، نتیجه و خروجی آن نظام، وادادگی و سقوط اخلاقی و ازدست رفتن ارزش علمی و در یک کلام وابستگی محض به بیگانگان خواهد بود.
امروز حرف حساب وحق قانونی
معلم تأمین رفاه ومعیشت اولیه واحقاق حقوق واحیای امتیازات حقوقی ومنزلت اجتماعی خود مانند سایر ادارات است ولاغیر.
امید است در جهت تعالی منزلت ومعیشت معلم که نتیجه آن تعالی آموزش وپرورش می‌باشد  گامی اساسی ومهم برداشته شود تا شاهد پیشرفت وجهش کشور عزیزمان در همه زمینه‌ها باشیم.
و در پایان با هم زمزمه می‌کنیم بهترین دعا از رسول الله (ص)   برای  معلمین عزیز را که فرمودند؛
اللّهُمَّ اغْفِر لِلمُعَلِّمینَ و أطِل أعمارَهُم و بارِک لَهُم فی کسبِهِم؛ 
خدایا! آموزگاران را بیامرز؛ عمرشان را دراز و کسبشان را با برکت کن.
۱۲ اردیبهشت ماه سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم را به جامعه بزرگ فرهنگی ایران اسلامی  تبریک وتهنیت عرض می‌داریم.
والسلام علیکم ورحمه الله
ارادتمند همه فرهنگیان عزیز: حمیدرضا طیب نیا


کد مطلب: 420425

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/420425/وصف-مقام-معلم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1