تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۵
کد مطلب : ۴۱۹۴۶۳
کارشناسان مسائل اسرائیل:

در "اسرائیل" چه خبر است؟

۰
در "اسرائیل" چه خبر است؟
کبنا ؛
بعد از برگزاری سه انتخابات پارلمانی در اسرائیل و عدم توافق برای تشکیل دولت ائتلافی در سرزمین‌های اشغالی، به نظر می‌رسد، اینبار بین دو مدعی اصلی نخست وزیری یعنی بنیامین نتایناهو وبنی گانتس توافق صورت گرفته و هرکدام به مدت دوسال به عنوان نخست وزیر انتخاب خواهند شد.
نتانیاهو و گانتس در این هفته برای مذاکره پیرامون تشکیل دولت نشست داشتند و همزمان با این دیدار، اعضای دو حزب لیکود و "عزت اسرائیل" (حزب گانتس) هم در مقر نخست وزیری جلسه برگزار کردند.
در پایان این نشست‌ها دو طرف بیانیه‌ای مشترک را صادر و اعلام کردند بیشتر نقاط اختلاف میان دو طرف حل شده از جمله نحوه توزیع پست‌های وزارتی در دولت جدید به نحوی که برخی پست‌های وزارتی در دولت جدید به گانتس واگذار می‌شود.
همچنین طبق این توافق نتانیاهو یک سال و نیم نخست وزیر می‌ماند و پس از آن به گانتس واگذار می‌شود و نتانیاهو معاون او خواهد شد.
این در حالیست که آویگدور لیبرمن، رئیس حزب "اسرائیل خانه ما" اعلام کرد، از ارتباط گانتس با نتانیاهو متعجب شده و دیدار دو طرف را اقدامی "اشتباه" خواند و گفت: به دولت جدید نخواهد پیوست.
براساس نتایج انتخابات پارلمانی که دوم مارس برگزار شد، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو با کسب ۳۶ کرسی در مرتبه نخست قرار گرفت و ائتلاف آبی - سفید هم که بعدا از هم پاشید ۳۳ کرسی به دست آورد. احزاب در اراضی اشغالی برای تشکیل دولت به ۶۱ کرسی پارلمان نیاز دارند.
 
آیا دولت ائتلافی دوام خواهد آورد؟
حسن لاسجردی کارشناس مسائل اسرائیل با اشاره به اینکه در حال حاضر چند مسئله مهم می‌تواند تکلیف شکنندگی و یا ثبات دولت رژیم صهیونیستی را مشخص کند، اظهار داشت: اولین مسئله در مورد کابینه، وزاء و افراد موثر در کابینه نتانیاهو است، اینکه قدرت چگونه بین او و گانتس تقسیم خواهد شد، امری بسیار مهم در روند تشکیل دولت ائتلافی و نحوه عملکرد این کابینه خواهد بود، اینکه همچنان نتانیاهو به سیاست‌های خصمانه خود ادامه خواهد داد یا اینکه تغییراتی در این امر ایجاد خواهد شد.
وی افزود: مسئله دوم در مورد وضعیت اقتصادی و امنیتی رژیم صهیونیستی است، در این رابطه وضعیت سرمایه‌گذاری‌هایی که در اسرائیل انجام شده می‌تواند، در وضعیت اقتصادی و امنیتی این رژیم بسیار مهم باشد و تاثیر زیادی بر روی عملکرد کابینه بگذارد.
لاسجردی گفت: مسئله بعدی روابط فرامنطقه‌ای دولت رژیم صهیونیستی است، اینکه این رژیم چه روابطی با کشور‌های مختلف از جمله روسیه، چین، اتحادیه اروپا و کشور‌های عرب منطقه داشته باشد و از همه مهم‌تر سیاستی که قصد دارد در قبال فلسطین اتحاذ کند و اینکه آیا همچنان می‌خواهد سیاست‌های خصمانه فعلی را باز هم ادامه دهد، قطعا در آینده سیاسی صهیونیست‌ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود و اگر این سیاست‌ها را همچنان دنبال کنند، این امر آن‌ها را با بحران‌های داخلی و خارجی زیادی روبرو خواهد کرد.
این کارشناس با تاکید بر اینکه قدر مسلم رژیم صهیونیستی سعی می‌کند که شرایط خود را با ثبات جلوه دهد، بیان داشت:، اما این امر تا حدود زیادی به این عواملی که بنده به آن‌ها اشاره کردم، بستگی دارد، اما آنچه مسلم است، دولت جدید اسرائیل با موانع بسیار جدی روبرو خواهد بود، چراکه همچنان نتانیاهو با وجود برگزاری سه انتخابات در یکسال گذشته همچنان در قدرت است و تمام تلاش‌هایی که برای خلع وی از قدرت انجام شد، عملا نافرجام بود و وی حداقل تا ۱.۵ سال آینده همچنان نخست وزیر است.
وی اضافه کرد: باید برای پیش‌بینی دقیق‌تر در مورد آینده دولت ائتلافی اسرائیل و اینکه آیا این کابینه ثبات خواهد داشت یا شکننده است، اجازه داد، زمان بگذرد و بعد در مورد آن به اظهار نظر پرداخت، حال در این رابطه باید دید در عرصه عمل و میدانی چه اتفاقاتی در آینده روی خواهد داد.
 
آیا دولت اسرائیل شکننده است؟
مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بین‌الملل نیز با اشاره به اینکه نظام اسرائیل همواره بر نظام چند حزبی استواره بوده، اظهار داشت: به بیان دیگر در اسرائیل همیشه دولت ائتلافی تشکیل شده و این بار با توجه به شرایطی که وجود داشته، این امر نیز اجتناب ناپذیر بوده، از سوی دیگر نکته مهم این است که معنای ثبات در عالم سیاست همیشه سیال و متغیر بوده و این که استباط شود، با تشکیل این کابینه ممکن است دولت در سرزمین‌های اشغالی شکننده باشد، می‌تواند معنا‌های متفاوتی از آن استنباط شود.

وی افزود: به عنوان مثال در تاریخ ۲۳۰ ساله آمریکا بیش از ۴۵ رئیس جمهور بر سر کار بوده، در حالیکه در طی ۱۲ سال اخیر نتانیاهو همواره قدرت را در اسرائیل در دست داشته، بنابراین باید در زمینه ابتدا به یک فهم مشترک رسید و بعد در مورد اینکه آیا دولت در اسرائیل دوباره به بن بست خواهد رسید یا اینکه می‌تواند دوام داشته باشد، صحبت کرد.

مطهرنیا با اشاره به اینکه چگونگی وضعیت دولت ائتلافی در اسرائیل منوط به سپری شدن زمان است، گفت: با توجه به نوع ساختار سیاسی در سرزمین‌های اشغالی همواره تضاد در صحنه سیاسی اسرائیل وجود داشته، مانند آنچه در یک سال اخیر رخ داد و علیرغم اینکه سه بار انتخابات کنست برگزار شده، اما به دلیل به وجود آمدن بن‌بست سیاسی و عدم توافق برای تشکیل کابینه، پارلمان رژیم صهیونیستی منحل شده است.

این استاد دانشگاه نوع روابط خارجی دولت اسرائیل را در شکنندگی یا ثبات آن مهم قلمداد کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه در گذشته دولت‌های عرب و مسلمان منطقه به هیچ عنوان رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناختند و یا اینکه اگر روابطی داشتند، این روابط پنهانی بود، این امر برای اسرائیل هزینه‌زا بود، اما امروز شاهد هستیم، دولت‌های عربی به صورت آشکارا با اسرائیل روابط سیاسی و اقتصادی برقرار می‌کنند که این امر برای این رژیم بسیار مهم است و می‌تواند اثرگذاری مستقیمی در صحنه سیاسی داخلی اسرائیل داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1