تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : ۴۱۸۵۳۸
کبنا گزارش می دهد؛

کیسه های پلاستیکی؛ بلای جان آدم ها / سرطان گوارشی در کهگیلویه و بویراحمد زنگ خطری برای تغییر سبک زندگی

۰
کیسه های پلاستیکی؛ بلای جان آدم ها / سرطان گوارشی در کهگیلویه و بویراحمد زنگ خطری برای تغییر سبک زندگی
کبنا ؛
امروز ملزومات دنیای مدرن، زندگی هایمان را از حالت طبیعی و سنتی پیشین خارج ساخته، و همان اندازه که ماشین و صنعت و دیگر اختراعات جدید رفاه و آسایش را برایمان به ارمغان اورده، به همان اندازه مشکلات و پیامدهایی به دنبال دارند.

از جمله این وسایل و ملزومات کیسه های پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف هستند. آش و حلیم فروشی ها، همین دست اندکارانی که بیماری و سرطان ها را برای ما رقم می زنند. نباید تعجب کرد، همین اغذیه فروشی هایی که آش و حلیم را داخل ظروف پلاستیکی قرار می دهند و یک کیسه پلاستیکی هم روی ظرف می گذارند تا آش و حلیم سرد نشود و با این کار سم و مواد شیمیایی را وارد بدن ما می کنند. نانوایی ها.
یکی از عاملان به خطر افتادن سلامتی انسان ها. همان جایی که وقتی نان می خریم و نان را در کیسه های پلاستیک می اندازیم. بدون اینکه دقت کنیم با قرار گرفتن نان داغ در کنار پلاستیک، تمام مولکول های این مواد شیمیایی ساخته شده از نفت، در کوتاه ترین زمان ممکن آزاد و وارد نان می شوند.

در سال‌های اخیر همیشه هشدارهایی در مورد اثرات سوء‌استفاده از ظروف یک‌بار‌ مصرف و پلاستیکی شنیده‌ایم؛ یعنی گذشته از بحث آسیب‌رسانی به محیط‌زیست، استفاده از این ظروف برای سلامت انسان مضر است.

استفاده از ظروف پلاستیکی پلی‌استایرنی برای نگهداری موادغذایی و نوشیدنی‌های با دمای بالای 65 درجه سانتی‌گراد، سبب آزاد شدن مواد خطرناک سرطان‌زا می‌شود. ایران جزو معدود کشورهای جهان در استفاده بیش از حد از ظروف یک‌بار‌مصرف پلاستیکی پلی‌استایرنی است. پلی‌استایرن بیش از 300سال برای تجزیه و بازگشت به طبیعت زمان لازم دارد. از سوی دیگر محققان به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از این ظروف برای مواد غذایی گرم و داغ از نظر بهداشتی به هیچ عنوان مناسب نیست چون ظروف پلی‌استایرن همیشه مقداری استایرن آزاد در ترکیبات پلیمری خود دارند که فوق‌العاده سمی و سرطان‌زاست.



سرطان های گوارشی شایع ترین نوع سرطان در کهگیلویه و بویراحمد
پیش از این، سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی، درمانی كهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با رسانه ها گفته است:سرطان ‌های گوارشی شایع‌ ترین نوع سرطان در این استان است و سرطان های سینه، معده و تخمدان نیز در رتبه های بعدی قرار دارند. مصرف غذاهای آماده، كباب ‌های سوخته شده و پرنمك، رژیم غذایی نامناسب از عمده ترین دلایل بروز بیماری سرطان است. همچنین یکی از عوامل دیگر استفاده از کیسه های پلاستیکی و صرف غذا در ظروف یکبار مصرف است.

کهگیلویه و بویراحمد استانی با سبقه های مذهبی است، و مراسمات مذهبی در ماه های رمضان و ماه محرم با شور و حال خاصی در این استان برگزار می شوند. هر کدام از ما، تجربه خوردن حداقل سالی چند بار شله زرد و آش نذری را در ظرف های یکبار مصرف داشته ایم، یا عدسی و چایی که در سطح شهر به مناسبت های مختلف در ظرف های یکبار مصرف توزیع می شود، و بی توجه به زیان بار بودن این ظروف، محتویات آن را مصرف کرده ایم.

اما بهتر است وقتی کاری خداپسندانه و انسان دوستانه انجام می دهیم، همه جوانب ان را در نظر بگیریم، مثلا اگر می خواهیم غذای نذری توزیع کنیم، از دیگران بخواهیم با خود ظرف همراه داشته باشند. برخی از افرادی هستند که علاقه مند به محیط زیست هستند و نسبت به مضرات پلاستیک ها برای جسم و جان انسان ها بی توجهی نمی کنند، و در این زمینه و در مهمانی هایشان رفتار درستی را فرهنگ سازی می کنند.

راه حل چیست؟
در دنیای مدرنی که سرمایه داری تمام وجوه زندگی انسان ها را در برگرفته و به مثابه آن فردگرایی جای جمع گرایی را گرفته و نفع شخصی جای خیلی از مصلحت ها را گرفته است، انسان ها در محور تحرکات و کنش های روزمره می توانند الگوهای خوبی برای خود و دیگران باشند و با یک رفتار صحیح و یا یک تذکر کوچک انسان های دیگر را به سمت خیر و خوبی سوق دهند.

1- از طرفی می توانیم با دوختن یک کیسه پارچه ای زیبا، یا خریدن آن از بازار، این کیسه ها را جایگزین کیسه های پلاستیکی کنیم.  می توانیم برای هر یک از اعضای خانواده یک کیسه پارچه ای برای خرید انواع نان بدوزیم. البته باید بدانیم کیسه های پارچه ای نباید آستر پلاستیکی داشته باشند.
2-می توانیم همیشه لیوان در کیف به همراه داشته باشیم تا مجبور نباشیم از بوفه دانشگاه، یا در خیابان ها از طرف های یکبار مصرف چای و نوشیدنی بنوشیم.
3-می توانیم برای گرفتن غذای نذری همراه با ظرف خودمان اقدام کنیم و بخواهیم که نذری را در ظرف و قابلمه بریزند. همینطور می توانیم موقع خریدن غذاهای اماده از اغذیه فروشی ها ظرف به همراه داشته باشیم.
باید بدانیم اگر بخواهیم از ظرف های یکبار مصرف استفاده کنیم به استقبال این رفته ایم که سم و مواد شیمیایی را وارد بدن خود کنیم و ممکن است عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشند.
در سراسر دنیا سالیانه 500 میلیارد کیسه پلاستیکی تولید می‌شود که 50 درصد این‌ها دورریز می‌شود و طبق پیش‌بینی‌ها اگر تا سال 2050 مصرف مواد پلاستیکی به این نحو ادامه پیدا کند تعداد پلاستیک‌ها در اقیانوس‌ها بیشتر از تعداد ماهی‌ها می‌شود.

خبرنگار سیده زهرا حسینی فر
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1