تاریخ انتشار
جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب : ۴۱۵۷۱۹
در جمع خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

رشد ۶۴ درصدی باسوادی در کهگیلویه و بویراحمد /تایید پرونده ۳۳۴ نفر از مربیان سوادآموزی / فعالیت 18 مرکز یادگیری در استان

۰
رشد ۶۴ درصدی باسوادی در کهگیلویه و بویراحمد / تصاویر
کبنا ؛هادی زارع‌پور مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در کنفرانس خبری با گرامیداشت هفته نهضت سوادآموزی گفت: یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه، توسعه انسانی است که این شاخص ترکیبی از رفاه، امید به زندگی و سواد است.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در ۴۰ ساله گذشته عمر انقلاب توفیقات خوبی در نهضت سوادآموزی حاصل شده است،  طبق سرشماری سال ۱۳۵۵ میزان باسوادی جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال  ۲۸.۸۶ درصد بود.
وی بیان کرد: در آخرین سرشماری بعد انقلاب در سال ۹۵ میزان باسوادی گروه هدف ۹۲.۷ درصد است که البته پیش بینی ما بالای ۹۳ درصد است که رشد باسوادی در ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در گروه هدف ۶۰ درصد بوده است.
این مسوول تصریح کرد: از میزان ۹۲.۷ درصد جمعیت باسواد، میزان باسوادی مردان ۹۶.۱ درصد و زنان ۸۹.۴ درصد هستند رشد باسوادی مردان ۵۵ و رشد باسوادی زنان  ۷۴ درصد بوده است.
وی با بیان اینکه سوادآموزی متشکل از سه دوره سوادآموزی، تحکیم و انتقال است گفت: حجم ابلاغیه سال ۹۸ در دوره سوادآموزی ۲ هزار و ۲۲ نفر، دوره انتقال یک هزار ۱۶۹ نفر و دوره تحکیم یک هزار و ۳۷۷ نفر است که در  مجموع ۴ هزار و ۵۶۴ نفر در این سه دوره ابلاغیه دارند که ۸۳.۵ درصد از این حجم تحت پوشش قرار داده شده و ثبت‌نام مابقی هم تا پایان دی ماه ادامه دارد.
وی به فعالیت ۱۸ مرکز یادگیری اشاره کرد و با بیان اینکه مخاطبان این مراکز گروه‌های کم سواد و بی‌سواد  ۱۰ تا ۴۹ سال هستند، افزود: هدف از راه‌اندازی این مراکز توانمندسازی و ایجاد فرصت یادگیری مادالعمر برای افراد بی‌سواد و کم سواد است.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در این مراکز ۴۰ نوع مهارت از جمله مهارت‌های اساسی زندگی، مهارت اجتماعی، مهارت‌های حقوق شهروندی و مهارت شغلی آموزش داده می‌شود که اولین مرکز یادگیری سیار کشور در منطقه کمتر توسعه یافته زیلایی راه پ‌اندازی شده است.
وی با بیان اینکه از ۱۸ مرکز یادگیری محلی ۲ مرکز دولتی، ۱۵ مرکز غیردولتی و یکی هم مشارکتی است، گفت: در همه ۱۳ شهرستان‌ها و  مناطق این مراکز هستند و یک هزار و ۹۱۰ نفر در این مراکز مشغول یادگیری سواد پایه و مهارت‌های مختلف هستند.
وی با بیان اینکه طرح خواندن با خانواده برای دو گروه سوادآموزی و انتقال اجرا می‌شود، عنوان کرد: این طرح برای دو هزار و ۱۶۹ نفر اجرا می‌شود، همچنین طرح حلقه‌های کتابخوانی برای یک هزار ۳۷۳ نفر اجرا می شود.
وی عنوان کرد: طرح  آموزش عملی نماز کلید بهشت با مشارکت ستاد اقامه نماز اجرا می شود که در ۲۰ جلسه اجرا می‌شود که ۴ هزار و ۶۵۴ نفر در سه سال گذشته تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و هزار ۲۹۵ نفر آموزش دهنده داریم که طرح را در دوره سواد آموزی ما اجرایی کند.
وی در پایان از تایید پرونده ۳۳۴ نفر از مربیان سوادآموزی مشمول قانون‌الحاق استخدامی خبر داد.

فعالیت 18 مرکز یادگیری در کهگیلویه و بویراحمد

هادی زارع‌پور مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: در سرشماری گروه هدف سوادآموزی یعنی افراد 10 تا 49 سال در سال 55 در این استان میزان باسوادی 28.86 درصد بوده که این میزان در سرشماری سال 95 به 92.7 درصد رسید و البته هم اکنون بیش از 93 درصد است.
وی رشد باسوادی در گروه هدف سوادآموزی را 64 درصد اعلام کرد در حالی میانگین کشوری 49 درصد است، افزود: در سرشماری سال 95 جمعیت باسواد مردان 10 تا 49 سال 96.1 درصد و زنان 89.4 درصد بوده که با این شرایط رشد باسوادی مردان در گروه هدف در 40 سال اخیر 55 درصد و زنان 74 درصد رشد داشته است.
زارع‌پور دوره‌های سواداموزی را شامل 3 دوره سوادآموزی، تحکیم و انتقال دانست و ابراز کرد: امسال حجم ابلاغی استان در دوره سوادآموزی 2 هزار و 22 نفر، دوره انتقال یک هزار و 169 نفر و در دوره تحکیم یک هزار و 373 نفر بوده که تاکنون 83.5 درصد تحت پوشش قرار گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: 18 مرکز یادگیری محلی در شهرستان‌ها و مناطق مختلف استان فعالیت دارند که از این تعداد که دو مرکز دولتی، 15 مرکز غیر دولتی و یک مورد مشارکتی مستقر در زندان یاسوج است و در مجموع هم اکنون یک هزار و 910 نفر در این مراکز مشغول تحصیل هستند.
زارع‌پور بیان کرد: مخاطب مراکز یادگیری محلی افراد بی سواد و کم سواد غیر موثر بالای 10 سال بوده که با هدف توانمندسازی و ایجاد فرصت یادگیری مادام العمر برای افراد بی‌سواد و کم سواد راه اندازی شده و در واقع 40 نوع مهارت از جمله مهارت‌های اساسی زندگی، اجتماعی، حقوق شهروندی و شغلی ارائه می‌شود.
وی با تشریح فعالیت‌های انجام شده در حوزه فعالیت‌های مکمل سواد آموزی تصریح کرد: طرح خواندن با خانواده برای یک هزار نفر در دوره سوادآموزی و یک هزار و 169 نفر در دوره انتقال اجرایی می‌شود.
زارع‌پور با اشاره به اجرایی شدن طرح حلقه‌های کتابخوانی برای یک هزار و 373 نفر از سواد آموزان در دوره تحکیم ادامه داد: طرح «آموزش عملی نماز کلید بهشت است» با مشارکت ستاد اقامه نماز در دستور کار بوده که در 3 سال اخیر 4 هزار و 654 نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.
وی خاطرنشان کرد: امسال 350 نفر توسط 63 آموزش دهنده تحت پوشش طرح توسعه سواد زنان دختران عشایری و 230 نفر دیگر نیز تحت پوشش طرح آموزش مهارت‌ رایانه قرار گرفتند.
در آستانه هفته سواد آموزی و در همایش پیاده روی جمعی از کارکنان آموزش و پرورش استان و مجموعه نهضت سواد آموزی از میدان معلم شهر یاسوج تا پارک ساحلی را پیاده روی کردند.
معاون سوادآموزی آموزش وپرورش استان گفت: عرصه سواد آموزی کهگیلویه وبویراحمد 11 شهید به اسلام و انقلاب تقدیم کرده است.
سیدحمدالله خواهش نیک گفت: شهید نوروزعلی جلیل پور از کهگیلویه و بویراحمد نخستین پیشنهاد دهنده جهاد سوادآموزی در اوایل انقلاب بود.
وی گفت: امسال مدارک واسناد آموزشیاری شهید محمدرضا پیرشه پیدا وبه شهدای این عرصه با مراسم ویژه‌ای اضافه شد.
معاون سوادآموزی آموزش وپرورش استان گفت: شهدای عرصه سوادآموزی هم در مبارزه با جهل وبی سوادی وهم حضور در صحنه های رزم از پیرمراد ولی امر خود اطاعات کردند.
در پایان به قید قرعه هدایایی به برخی شرکت کنندگان اهدا شد.








نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1