تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۴۱۵۱۳۴

روایت نماینده گچساران از مشکلات سد چم شیر

۰
روایت نماینده گچساران از مشکلات سد چم شیر
کبنا ؛غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مطلبی نوشت:موضوع سد چم شیر؛ این سد بیش از دو میلیارد متر مکعب ذخیره خواهد داشت، یعنی چهار برابر سد کوثر.
امسال یک و نیم میلیارد متر مکعب آب از این سد عبور کرد و به دریا ریخته شد یعنی اگر سد به بهره برداری رسیده بود سه برابر فعلی سد کوثر ذخیره آب داشتیم.
 وقتی نماینده شدم با اطلاعاتی که کسب کردم دیدم حتی یک لیتر به گچساران تخصیص داده نشده بود و پایین دست کل آب را تخصیص گرفته بود،تنها منافع گچساران تعدادی کارگر در طول دوران ساخت و فروش زمین های عشایر ترک زبان که به ثمن بخش فروختند.
 خیلی تلاش شد تا با همکاری خوب وزارت نیرو یکصد و 65 میلیون متر مکعب آب تخصیص دادند. یعنی حداقل چهار برابر سد شیو اگر ساخته می شد. باز هم تلاش شد که تا قبل از اتمام سد پیش بینی شود و نحوه برداشت آب برای صنعت در منطقه و همچنین زمینهای کشاورزی قشقایی های عزیز.
مردم عزیز روستاههای پشه کان، سراب ننیز، کمبل، آبشیرین ، بی بی جان آباد، دشت گز، خنگ بنار و دیگر زمین های اطراف شهر تا هشت هزار هکتار مشخص شود و انشالله اگر بشود امسال شروع شود.
این زمین ها بیش از دو برابر طرح امامزاده جعفر است و این طرح و دیگر طرح های اجراء شده و در حال اجراء؛ یعنی اشتغال و تولید.
 نه فقط حرف زدن و خیال پردازی؛امیدوارم آنچنانکه تا کنون هر چه خواستیم به شرط درایت و همراهی انجام شد و این یکی هم بشود.
 از مسئولین آب منطقه ای،مشاورین محترم و مشاور محترم سد و مدیران و کارشناسان محترم آب نیرو و سد تشکر می کنم و انشالله در این مسیر هم دغدغه کارگران زحمتکش سد هم حل خواهد شد.
گفتنی است روز گذشته مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد به همراه غلامرضا تاجگردون در دیدار با مدیرعامل شرکت آب نیرو به بررسی شرایط همکاری آب نیرو در پروژه‌های سد چم شیر و تعیین تکلیف محل آبگیر در بدنه سد برای تامین آب اراضی هدف در شهرستان گچساران وهمچنین سد آبریز در کهگیلویه بزرگ پرداختند.
هرچند علی داودی مهر،مدیر عامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در این دیدار گفته بودکه اشتغال‌ زایی سد چم‌شیر در بخش کشاورزی بیش از ۴ هزار نفر و در بخش صنعت به فراخور صنایع احداثی بیش از ۱۰ هزار در سال‌های آتی پیش بینی شده است.
وی نیز دراین نشست بیان کرده بود که عملیات سد چم شیر رو به پایان است و بناست که هرچه سریعتر نسبت به اتمام ساخت بدنه و آغاز فرایند آبگیری و ذخیره سازی سیلاب‌های آتی اقدامات موثری انجام دهیم،هرچندآب کشاورزی حدود ۸ هزار هکتار از اراضی دیم و مستعد کشاورزی شهرستان‌های یاد شده و همچنین آب صنعت خاصه صنایع بزرگی مثل نفت و … بصورت پایدار تامین می‌شود که سه تراز از بدنه جهت نصب آبگیر ها مورد توافق واقع شد.
نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
1