تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب : ۴۱۱۵۱۰
سازمان ملل؛

حدود ۴ هزار نفر در درگیری‌های نیمه اول سال ۲۰۱۹ در افغانستان کشته‌شده‌اند

۰
حدود ۴ هزار نفر در درگیری‌های نیمه اول سال ۲۰۱۹ در افغانستان کشته‌شده‌اند
کبنا ؛بر اساس گزارش نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نزدیک به ۴ هزار نفر در این کشور در نیمه اول سال ۲۰۱۹ در جریان درگیری با گروه‌های ستیزه‌جو جان خود را ازدست‌داده‌اند.
روز سه‌شنبه ۳۰ ژوئيه سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که دست‌کم ۳ هزار و ۸۱۲ نفر در اثر درگیری‌هایی که میان گروه‌های مختلف در این کشور رخ‌داده، کشته‌شده‌اند. بااین‌حال و بر اساس داده‌های همین گزارش شمار قربانیان غیرنظامی در همین بازه زمانی نسبت به شش ماه نخست سال ۲۰۱۸ ۲۷ درصد کاهش‌یافته است: در سه ماه نخست سال جاری ۱۳۶۶ شهروند غیرنظامی کشته و ۲۴۴۶ نفر زخمی شده‌اند.
این گزارش که از سوی دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) منتشرشده نشان می‌دهد شمار تلفاتی که نظامیان دولتی یا نظامیان تحت رهبری ناتو، عامل آن بودند، به میزان قابل‌توجهی افزایش‌یافته است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «طالبان و داعش در طول ماه ژانویه ۲۰۱۹، دست‌کم ۵۳۱ نفر را در افغانستان به قتل رسانده‌اند و بیش از هزار و ۴۳۰ نفر را هم زخمی کرده‌اند. همچنین گروه‌های اسلام‌گرای افراطی به‌صورت عامدانه ۹۸۵ غیرنظامی ازجمله مقامات دولتی، امدادگران، سران قبایل و همچنین علمای مذهبی را هدف قرار داده‌اند.»
یوناما همچنین می‌افزاید: «نیروهای دولتی در شش‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹، دستکم ۷۱۷ افغان را کشته و بیش از ۶۸۰ نفر دیگر را زخمی کرده‌اند. رقمی که از افزایش ۳۱ درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل حکایت دارد.»
طبق این گزارش دست‌کم ۱۴۴ زن و ۲۳۷ کودک هم در میان جان‌باختگان دیده می‌شود و بیش از هزار زخمی هم در پی این اقدامات نیروهای دولتی برجای‌مانده است.
ریچارد بنت رئيس دفتر حقوق بشر یوناما در این خصوص می‌گوید: «طرفین درگیری ممکن است توضیحات متفاوتی برای اقدامات خود داشته باشند و هرکدام توجیه مخصوص به خود را ارائه دهند، اما آنچه به‌عنوان واقعیت مشاهده می‌شود، مردمی هستند که در این میان جان خود را از دست می‌دهند. تنها یک تلاش همه‌جانبه و همچنین تأکید بر رعایت قوانین بین‌المللی بشردوستانه است که می‌تواند درگیری‌ها و همچنین آلام و رنج‌های افغان‌ها را کاهش دهد.»
 سازمان ملل می‌گوید درگیری‌ها و حملات زمینی بیشترین تلفات را بر جای گذاشته و بعدازآن بمب‌های دست‌ساز و حملات هوایی بیشترین سهم را درگرفتن جان افراد به خود اختصاص داده است.
سرهنگ سونی لگت، سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان اما این گزارش یوناما را رد کرده و می‌گوید: «روش جمع‌آوری اسناد و مدارک از سوی نیروهای آمریکایی دقیق‌تر و قابل‌اثبات‌تر است.»
 این نظامی آمریکایی همچنین می‌افزاید: «ما بالاترین استاندارها را رعایت می‌کنیم و همیشه بهترین تلاش خود را برای جلوگیری از آسیب زدن به غیرنظامیان به کار می‌بندیم.»
 این در حالی است که گفتگوها بین مقام‌های آمریکایی و نیروهای طالبان برای یافتن راه‌حل صلح پررنگ‌تر از قبل دنبال می‌شود.

منبع یورونیوز
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1