کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با تصویب در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان در دفتر معاون رییس‌جمهور:

فاز اجرایی سند «توسعه گیاهان دارویی» کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

12 خرداد 1398 ساعت 22:34

نقشه راه و سند توسعه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد در نشست ویژه مسئولان اجرایی و اقتصادی استان با معاونت علمی رئیس‌جمهوری به‌طور رسمی وارد فاز عملیاتی و اجرایی شد و اعتبارات لازم در راستای ایجاد زیرساخت‌ها برای این مهم تأمین خواهد شد.


کمک به اجرای طرح‌های توسعه فناورانه، تقویت شرکت‌های دانش بنیان، احیای ظرفیت‌های کارآفرینی متناسب با ویژگی‌های بومی استان‌ها و مناطق مختلف کشور و همچنین احیا و تشکیل کارگروه‌های ویژه به منظور ارتباط مؤثر و مفید بین نمایندگان و دانشگاه‌های مختلف در استان‌ها با معاونت علمی رئیس‌جمهوری یکی از رویکردهای مهم دولت و معاونت علمی رئیس‌جمهوری ظرف سال‌های اخیر بود است.
کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا به عنوان یکی از مناطق مستعد، با ظرفیت‌های متنوع اما مغفول مانده در حوزه‌های گوناگون صنعتی و طرح‌های فناورانه و دانش بنیان ازجمله درزمینهٔ گیاهان دارویی در سال‌های اخیر موردتوجه و تأکید متولیان امر و معاونت علمی رئیس‌جمهوری قرارگرفته است.
مسئولان و مقامات اجرایی استان نیز با تمرکز بر همین ظرفیت‌ها و محورهای توسعه مدرانه یکی از راهکارهای مناسب در توسعه این استان و خروج کهگیلویه و بویراحمد از محرومیت‌های تاریخی به ویژه در شرایط خاص امروزی و مشکلات اقتصادی دولت را تکیه‌بر طرح‌های اقتصاد دانش بنیان در بخش‌های مختلف می‌دانند.
وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در جای‌جای کهگیلویه و بویراحمد، یکی از ارزشمندترین گنجینه‌هاست
کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور درزمینهٔ تولید گیاهان دارویی است. این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به‌وفور در ارتفاعات این استان یافت می‌شود.
بومادران، بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه ازجمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد است.
از این مجموع افزون بر یک هزار و ۲۰۰ گونه آن تنها در منطقه حفاظت‌شده دناست به‌گونه‌ای که به‌اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می‌روید.
همین ظرفیت‌ها و گنجینه‌های ارزشمند نیز مسئولان و متولیان امر در دولت و استان را بران داشته تا با ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ای و اجرای سند توسعه و نقشه راه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد را در مسیر رشد و مدار توسعه قرار دهند.
بر اساس برآوردهای انجام‌شده توسط متخصصان و تکنسین‌های شرکت دانش بنیان میزان سرمایه‌گذاری گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد رقمی افزون بر ۵۰۰ میلیارد ریال است.
سال گذشته چهار میلیون و ۳۰۰ هزار دلار انواع کالا از کهگیلویه و بویراحمد صادر شد که از این میزان حدود ۸۰ درصد معادل سه میلیون و ۵۰۰ هزار دلار گیاهان دارویی بوده است.
حدود ۲ هزار گونه گیاهی و ۴۷۰ گونه دارویی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی‌شده که افزون بر یک هزار گونه گیاهی آن در منطقه حفاظت‌شده دناست و از این تعداد ۴۵ گونه بومی و منحصر به این منطقه است.
با توجه به اقلام تحریمی که شامل تمام صنایع است، امسال بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد فعالیت معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری بر روی تولیدات دارویی و مواد اولیه متمرکزشده است.
 
کهگیلویه و بویراحمد بر مدار توسعه با تکیه‌بر اقتصاد دانش بنیان
استاندار کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مسئولان و مدیران اجرایی و اقتصادی خود در سلسله دیدارهای راهگشا و توسعه محور خود امروز نیز مهمان ویژه دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری بود و به نظر می‌رسد در این نشست نیز گام‌های بزرگی برای شکوفایی استعدادهای بالقوه و نهفته و حرکت در مسیر توسعه برداشته شد.
علی‌محمد احمدی در این نشست گفت: مقرر شد کارگروه ویژه گیاهان دارویی استان با محوریت معاونت علی رئیس‌جمهوری و با مشارکت نمایندگانی از مجموعه استانداری، سازمان برنامه و بودجه، جهاد کشاورزی و سایر نهادهای مرتبط ازجمله دانشگاه یاسوج تشکیل و نتایج مصوبات اجرایی شده به معاونت علمی رئیس‌جمهوری ارائه شود.
احمدی اظهار داشت: همچنین در این نشست سند توسعه و نقشه راه گیاهان دارویی استان به‌طور رسمی وارد فاز عملیاتی و اجرایی شد.
وی تصریح کرد: همچنینی مبلغ ۱۰ میلیارد ریال از سوی معاون علمی رئیس‌جمهوری برای کمک به زیرساخت‌های علمی و فناورانه شرکت‌های دانش بنیان به دانشگاه یاسوج تخصیص یافت.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مبلغ پنج میلیارد ریال از این میزان به صورت بلاعوض و مابقی نیز از طریق صندوق پژوهش و فناوری شیراز به صورت وام‌های کم‌بهره به شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای کارآفرین پرداخت خواهد شد.
وی واگذاری سوله‌های دانشگاه پیام نور و مجموعه استانداری کهگیلویه و بویراحمد به دانشگاه یاسوج و مجموعه پارک و علم و فناوری استان و همچنین تجهیز و تأمین امکانات ضروری آن‌ها را از دیگر مصوبات و تصمیم‌های راهگشا در راستای توسعه و تقویت شرکت‌های دانش بنیان در نشست مشترک مسئولان استانی با معاونت علمی رئیس‌جمهوری بود.
احمدی همچنین گفت: شناسایی و انتخاب شتاب‌دهنده‌ها و واحدهای جدید استارت آپ ها به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم توسعه علمی و فناورانه در جهت توسعه فعالیت‌های اقتصادی دانش بنیان نیز از دیگر مصوبات و تصمیم‌های مهم نشست امروز مجموعه مدیران اجرایی و اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد با معاون علمی رئیس‌جمهوری بود.
وی پیگیری معاونت علمی رئیس‌جمهوری با هیئت‌رئیسه اتاق ایران برای تأمین منابع مالی موردنیاز جهت راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری در کهگیلویه و بویراحمد را از دیگر مصوبات و تصمیم‌های مثبت و راهگشا در نشست امروز عنوان کرد.
همچنین سورنا ستاری نیز در این دیدار از پیگیری‌های خاص مجموعه مسئولان اجرایی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد از طرح‌های علمی و فناورانه تقدیر کرد و گفت: معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با تمامی توان از پذیرش طرح‌های نوین که سبب ایجاد تحول و رونق تولید و حل مشکل اشتغال جوانان در استان شود حمایت ویژه خواهد کرد.


کد مطلب: 410084

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/410084/فاز-اجرایی-سند-توسعه-گیاهان-دارویی-کهگیلویه-بویراحمد-آغاز

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1