تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۴۲
کد مطلب : ۴۰۹۸۲۴
در مسکن مهر کهگیلویه و بویراحمد چه می‌گذرد؟

ختم یا اختتامیه (+ فیلم)

۰
ختم یا اختتامیه (+ فیلم)
کبنا ؛بسیاری از واحدهای مسکن مهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد فاقد امکانات اولیه هستند و ساکنین این واحدهای مسکونی به شدت از این وضعیت نگران هستند و بارها هم اعتراض کردن و صدای آنها به جای نرسید.
بسیاری از مسکن مهر کهگیلویه و بویراحمد فاقد امکانات اولیه
نشست بررسی وضعیت مسکن‌مهر استان کهگیلویه و بویراحمد روز (چهارشنبه 1 خرداد ماه 98) در حالی با حضور قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن‌مهر برگزار شد که قرار است دولت پرونده این پروژه را حداکثر تا پایان هفته دولت امسال جمع کند.
هنوز برخی از واحدهای مسکن‌مهر استان آماده برای تحویل نیست و انشعابات برخی از واحدها باقی مانده و بسیاری از واحدهای مسکن‌مهر استان فاقد امکانات اولیه هستند.
قائم‌مقام وزیر از زبان مسؤولان دولتی و نماینده بنیاد مسکن شنید که در مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر استان که تعداد واحدهای آن بیش از 5 هزار واحد از 16 هزار واحد است چیزی به نام امکانات اولیه وجود ندارد.
 مسکن‌مهر یکی از اقدامات خوب دولت قبل در کل کشور و در استان کهگیلویه و بویراحمد بود که تا حدود زیادی مشکل مسکن اقشار کم درآمد و همچنین جوانان را برطرف کرد.
تا پیش از ساخت مسکن مهر در استان کهگیلویه و بویراحمد و به خصوص در شهر یاسوج مرکز استان تهیه و اجاره مسکن یکی از بزرگترین دغدغه‌ها و مشکلات این گونه اقشار بود چرا که یاسوج شهری مهاجرپذیر بوده که هر روزه بر تعداد خانوارهای آن افزوده می‌شود و ساخت و سازها به هیچ وجه متناسب با این رشد سریع جمعیت نیست.
هر چند منتقدین بیشتر از روی اغراض سیاسی مسکن مهر را مورد تاخت و تاز قرار می‌دهند اما توده مردم در خصوص مزایای مسکن مهر و اصل آن چیز دیگری می‌گویند که صد البته کیفیت ساخت و شکل و شمایل آن مورد انتقاد کارشناسان و مردم و اهل فن بوده و هست.
نگاه‌های سیاسی مانع پیشرفت و توسعه مسکن مهر
متاسفانه بعد از کنار رفتن دولت قبل و روی کار آمدن دولت کنونی چندان به مسکن مهر توجهی نشد که موید آن اظهارات عجیب و غریب آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی است که به کل با کلیت مسکن‌مهر مشکل داشت.
او می‌گفت: «طرح فاجعه‌آمیز مسکن مهر با وجود اینکه صدهزار میلیارد تومان هزینه به همراه داشت، اما در گزارش وزیر کشور اعلام شد حدود 19 میلیون بد مسکن در کشور وجود دارد و 9 میلیون نفر حاشیه‌نشین....».
وی در اظهار نظری دیگر گفته بود «در این ۶۲ ماه چه طور وقتی بنده از لحاظ بنیادی با مسکن مهر مخالف بودم، باید به افتتاح این واحد‌ها فکر می‌کردم، پس بنابراین افتخار می‌کنم یک مورد از این واحد‌ها را افتتاح نکردم....».
 با این اوصاف و هنگامی که آخوندی بیش از چهار سال وزیر راه و شهرسازی بود باید فهمید که چرا مسکن مهر استان کهگیلویه و بویراحمد به مانند همه جا در میانه راه پیشرفت خوبی نداشت و با این که مردم به شدت به این واحدها نیاز داشتند اما دولت اقدام چندانی در رفع مشکلات مسکن‌مهر استان در مناطق مختلف نکرد.
هر چند که دولت مصمم شده که تا هفته دولت امسال پرونده مسکن‌مهر را در کشور ببندد و در کهگیلویه و بویراحمد هم فرصتی دو ماهه برای این کار داده شده اما بسیاری از واحدهای مسکن‌مهر استان همچنان وضعیت خوبی ندارند و مردم به ناچار در این واحدها زندگی می‌کنند که مصداق آن در مسکن‌ مهر بلوکوی شهر یاسوج درست در قلب استان کهگیلویه و بویراحمد است.
آماری از وضعیت مسکن مهر کهگیلویه و بویراحمد
نژاد صفوی مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست به بیان آماری از مسکن مهر استان پرداخت و گفت که تاکنون 255 میلیارد تومان هزینه آن‌ها شده که 150 میلیارد تومان آن تسهیلات بانکی بوده است و 75 میلیارد تومان آورده مردمی و 30 میلیارد تومان هم یارانه دولت بوده و تعداد کل مسکن‌های مهر استان 16 هزار و 838 واحد است که تعداد 6 هزار و 383 واحد آن‌ها خودمالکی ساخته شده است.
 بنا به گفته نژاد صفوی در شهر دهدشت یک پروژه 912 واحدی وجود دارد که تنها 149 واحد آن تحویل داده شده همچنین از تعداد کل این واحدها 5 هزار و 340 واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفر ساخته شده که بنیاد مسکن متولی ساخت آن‌هاست.
در نشست شورای مسکن عنوان شد که بر اثر زلزله سال گذشته در استان و همچنین بارندگی‌های سیل‌آسای امسال در نوروز بسیاری از واحدهای مسکن‌مهر از نظر ظریف‌کاری همچون سفیدکاری و رنگ ساختمان آسیب‌ دیده‌‌اند که درخواست کمک 500 میلیون تومانی برای تعمیر آن‌ها داده شد اما استاندار این رقم را بسیار کم دانست و خواستار کمک 1 میلیارد تومانی شد.
یکی دیگر از موضوعات مربوط به تکمیل مساجد مسکن‌های مهر بود که خواستار کمک 650 میلیون تومانی برای اتمام آن‌ها شدند از اداره ثبت اسناد و املاک هم خواسته شد که سند این واحدها صادر شود که معلوم شد در شهرهای یاسوج و گچساران تمام سندها صادر شده و تا این هفته بقیه نیز صادر خواهند شد.
جشن اختتامیه پروژه مسکن مهر
در نشستی که مهابادی قائم مقام وزیر راه در استان کهگیلویه و بویراحمد و در کارگره مسکن استان داشت از استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از 5 استانی نام برد که جشن اختتامیه پروژه مسکن‌مهر در آن برگزار می‌شود.
وی گفت: رئیس‌جمهور بر اتمام پروژه مسکن مهر کشور تا پایان امسال تاکید دارند و برنامه وزارت راه و شهرسازی تعیین تکلیف این واحدها تا هفته دولت امسال است.
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن‌مهر افزود: پروژه مسکن مهر از 12 سال پیش تاکنون به طول انجامیده که با حضور وزیر راه در حال برگزاری اختتامیه این پروژه‌ها در مناطق مختلف کشور هستیم و آخرین آن در خراسان جنونی بود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مسکن مهر کهگیلویه و بویراحمد و قم و مرکزی و سیستان و بلوچستان و بوشهر رو به اتمام است تصریح کرد: امیدواریم که اختتامیه پروژه مسکن مهر این 5 استان به زودی برگزار شود.
در حالی مهرآبادی خبر از اتمام پروژه مسکن مهر استان و اختتامیه آن می‌دهد که بسیاری از خانوارهای اسکان یافته در مسکن‌مهر از وضعیت کنونی گلایه‌مندند و معتقدند که دولت هیچ اقدامی برای رفع مشکلات مسکن‌مهر نکرده و در این 6 سال از عمر دولت فعلی مسکن‌مهر مورد بی‌مهری قرار گرفته است.
مسؤولان استان همراه با سیاست‌های دولت به دنبال ختم پرونده مسکن‌مهر هستند اما تاکنون به خود اجازه نداده‌‌اند که مشکلات مردم را در این واحدها از نزدیک مشاهده کنند و صدایشان را بشنوند.
در همین نشست قائم‌مقام وزیر از زبان مسؤولان دولتی و نماینده بنیاد مسکن شنید که در مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر استان که تعداد واحدهای آن بیش از 5 هزار واحد از 16 هزار واحد است چیزی به نام امکانات اولیه وجود ندارد و دولت عملا در این 6 سال دست روی دست گذاشت و برای ساکنین مسکن‌مهر در استان کاری نکرد.
با این تفاسیر باید پرسید آیا مسؤولان به دنبال مراسم ختم مسکن‌مهر استان هستند یا جشن اختتامیه؟ چرا که با روند موجود و کمبودها و کاستی‌های فراوان توجیهی برای دست کشیدن از کار و رها کردن وضعیت فعلی مسکن‌مهر وجود ندارد.
امکانات در حد صفر در 5000 واحد مسکن‌مهر کهگیلویه و بویراحمد
اما نکته قابل تامل در این نشست مربوط به واحدهای مسکن‌مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر بود که طبق آمار ارائه شده از سوی مدیرکل راه و شهرسازی استان از مجموع 16 هزار واحد مسکن مهر استان کهگیلویه و بویراحمد، تعداد بیش از 5 هزار واحد در این شهرها قرار دارند و از همه امکانات موجود اعم از مسجد و مدرسه و نانوایی و سایر اماکن مورد نیاز تنها یک مسجد در کل این واحدها ساخته شده است.
 فرماندار چرام هم در این جلسه اعلام کرد در مجتمع 220 واحدی چرام به عنوان یکی از شهرهای زیر 25 هزار نفر، هیچ امکاناتی برای مسکن‌مهر در نظر گرفته نشده است.

https://media.farsnews.com/Uploaded/Files/Video/1398/03/01/13980301000978_360P.mp4
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1