کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد:

300 هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد در آتش سوخت

16 اسفند 1397 ساعت 23:15

گستره آتش‌سوزی از ۷۱۰ هکتار در سال 96 به حدود ۳۰۰ هکتار در سال ۹۷ کاهش یافت.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد بابیان اینکه در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی گام‌های خوبی برداشت‌شده است گفت: گستره آتش‌سوزی از ۷۱۰ هکتار در سال 96 به حدود ۳۰۰ هکتار در سال ۹۷ کاهش یافت، که آتش‌سوزی در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد کاهش‌یافته است.
غلام‌حسین حکمتیان اصل افزود: تحقق این مهم نتیجه استفاده از ظرفیت جوامع محلی و مشارکت مردم است.
وی از کشت گیاهان دارویی در ۱۰۵ هکتار از اراضی استان خبر داد و اضافه کرد: با کشت این گیاهان ۱۴ و نیم تن گیاه آنغوزه و باریجه برداشت شد.
حکمتیان اصل یکی از دلایل اجرای این طرح‌ها را افزایش مشارکت مردم برشمرد و ادامه داد: با اجرای این طرح‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال، به احیاء و حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی در برابر آتش‌سوزی کمک کرده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بر ضرورت استفاده منطقی و قانونمند مردم از طبیعت تأکید کرد و افزود: بدون همراهی، مشارکت و همکاری مردم حراست و صیانت از منابع ملی و طبیعی ناممکن است، اما بهره‌وری از طبیعت باید همراه با فعالیت‌های احیایی باشد.
حکمتیان با اشاره به طرح‌های آبخیزداری استان ادامه داد: به‌منظور افزایش ذخیره آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک و جلوگیری از سیلاب‌ها در بخش آبخیزداری ۱۴ طرح در استان اجراشده که برخی از آن‌ها در بازه زمانی کمتر از ۶ ماه انجام‌شده است.
وی با اشاره به توزیع ۷۳۵ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در مناطق کمتر برخوردار و بدون گاز استان گفت: با توزیع این آب‌گرم‌کن‌ها قطع درختان ۴۰ درصد کاهش‌یافته است.
حکمتیان اصل از رفع تصرف ۱۸۴ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان خبر داد و اضافه کرد: در سال ۹۸ ایجاد کمربندی حفاظتی در ۱۰ کیلومتر از سطح استان در دستور کار است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بابیان اینکه تاکنون مطالعات آبخیزداری در حدود ۶۳۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی انجام‌شده است گفت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در این مناطق علاوه بر کنترل سیلاب‌ها و جلوگیری از فرسایش، افزون بر ۵۰ میلیون مترمکعب روان آب در استان ذخیره‌سازی شد.


کد مطلب: 407766

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/407766/300-هکتار-جنگل-های-کهگیلویه-بویراحمد-آتش-سوخت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1