تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۴۰۷۵۵۹
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد

آغاز ساخت پالایشگاه شهرک صنعتی خان احمد باشت

۰
آغاز ساخت پالایشگاه شهرک صنعتی خان احمد باشت
کبنا ؛مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ساخت زیست پالایشگاه اتانول و کنجاله تخمیری شهرک صنعتی خان احمد باشت با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.
دیودیده افزود: این پالایشگاه با سرمایه‌گذاری حدود سه هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اجرا و پیش‌بینی می‌شود در مدت ۳۰ ماه به بهره‌برداری برسد.
وی گفت: این طرح در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار و زیربنای ۸ هکتار ساخته می‌شود و برای ۱۳۵ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند.
طرح زیست پالایشگاه تولید بیواتانول سوختی و کنجاله تخمیری باهدف افزایش عدد اکتان بنزین و بهبود کیفیت سوخت اجرا می‌شود.
تترا اتیل سرب و MTBE به دلیل مضراتی که برای سلامت انسان و محیط‌زیست دارد، حذف‌شده و بیش از بیست سال است که در کشور‌های توسعه‌یافته از بیواتانول سوختی برای امتزاج با بنزین در پالایشگاه استفاده می‌کنند و در این طرح اکتان افزای سازگار با محیط‌زیست و سلامت انسان به بنزین اضافه می‌شود.
بیواتانول با عدد اکتان ۱۱۱ و داشتن یک اتم اکسیژن به ازای دو کربن، استفاده از مواد زیستی و فرآیندی زیستی به‌عنوان اکتان افزای پاک و سبز شناخته‌شده و در بیش از ۱۵ کشور دنیا روزانه 750 میلیون لیتر بیواتانول تولید و در پالایشگاه‌ها با بنزین مخلوط می‌شود و باعث کاهش آلودگی هوا و افزایش کیفیت بنزین می‌شود.
در کشور ما نیز شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران امتزاج ۱% بیواتانول با بنزین در پالایشگاه‌ها را تصویب کرده که با توجه به مصرف 50 میلیون لیتر بنزین پتانسیل مصرف روزانه ۴ میلیون لیتر بیواتانول وجود دارد.
طرح بیواتانول باشت ظرفیت تولیدی روزانه 550 هزار لیتر بیواتانول دارد که معادل یک‌بیستم نیاز کشور است. علاوه بر بیواتانول در این طرح کنجاله تخمیری خوراک دام به‌عنوان یک ماده مغذی با پروتئین بالا نیز تولید می‌شود که در چرخه غذایی و صنعت دام و طیور کشور بسیار مهم است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1