تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۴۰۵۴۵۳
گفت‌وگو با محمدرضا باهنر:

منافع ملی در مجلس صاحب ندارد

۰
منافع ملی در مجلس صاحب ندارد
کبنا ؛رویکردها و روندها در جامعه مدیریتی کشور به نحوی است که اکنون جامعه به راحتی می‌تواند برآیند خود را از نحوه عملکرد و کارکرد مسئولان در حوزه‌های مختلف ارائه کند. اینکه دولت، مجلس یا سایر قوا و ارکان تا چه حد توانسته‌اند مطالبات مردم را رفع کنند بحث چندان سختی نیست، اما مسائلی چون عدم کارآمدی، اختلاس، فساد مالی و اداری و... این موضوع را پیوسته یادآوری می‌کند که جامعه لحظه به‌لحظه بدبین‌تر و بی‌اعتماد‌تر می‌شود. محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسان معتقد است: «بخشی از مشکلات کشور رویکردی هستند و رویکرد ما باید به سمت برخی مسائل اصلاح شود. طی ۴۰سال گذشته رضایت کوتاه مدت مردم را بر منافع درازمدت آنها ترجیح دادیم که باید این رویکرد تغییر کند».
برآیند جامعه از عملکردها
جامعه با مشکلات عدیده‌ای چون تنگناهای اقتصادی و معیشتی، آسیب‌های اجتماعی و مهم‌تر از همه حس ناامیدی و بی‌اعتمادی دست و پنجه نرم می‌کند و باید در نظر داشت که ناکارآمدی و فساد به بدبینی‌ها دامن می‌زند و موجب کاهش اعتماد خواهد شد. اینکه با گذشت 4دهه از انقلاب جامعه هنوز شاهد فساد اقتصادی، اداری، اختلاس و تبعیض در سطوح مختلف باشد، نشان می‌دهد که برخی مسئولان آنطور که باید به وظایف خود عمل نکرده و موجب شدند که جامعه اکنون چنین قرائتی از نحوه عملکرد مدیران در سطوح کلان داشته باشد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اکثریت جامعه در قضاوت خود همه را به یک چشم می‌بینند و برایشان اصلاح‌طلب، اصولگرا و میانه‌رو تفاوت چندانی ندارد. از این جهت است که گفته می‌شود جامعه از جریانات سیاسی عبور کرده و دیگر به منویات آنها توجهی ندارد. لذا در شرایط کنونی جامعه صرفا به عملگرایی صادقانه مسئولان احتیاج دارد که در وهله نخست به بیان مشکلات پرداخته و در گام‌های بعدی به دور از تقابل، هیاهو و تخریب یکدیگر به حل مشکلات موجود بپردازند. لذا در شرایط حساس کنونی که فشار افکار عمومی و تنگناهای اقتصادی در کنار مشکلات بین‌المللی شرایط را دشوارتر از قبل کرده است، وحدت تمام اجزا و همه بخش‌های حاکمیتی برای عبور از سختی امری انکارناپذیر است.
غصه دولت و مجلس
رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در دیدار اعضای شورای مرکزی حزب بیداری اسلامی اظهار کرد: بیش از ۶۰ درصد جمعیت کشور امام و جنگ و دفاع مقدس را درک نکردند و آنها امروز حق دارند که سوال کنند، شما برای ما چه کردید؟ ایلنا نوشت، محمدرضا باهنر گفت: با اشاره به شاخص‌های توسعه اظهار کرد: اکنون در ردیف ۲۵ کشور برتر دنیا در بسیاری از شاخص‌های توسعه هستیم. همچنین طبق تحقیق یک مجله خارجی، ایران در رتبه هشتم جهان از حیث اقتدار نظام و قدرت نظامی قرار گرفته است که در نوبه خود بی‌نظیر است. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه اشکالاتی نیز وجود دارد افزود: از چالش گرفته تا تهدید، ابربحران و آغاز فروپاشی واژه‌ها و عباراتی هستند که بر حسب بینش و نگرش افراد روی شرایط حال حاضر کشور گذاشته می‌شود، قبول داریم که مشکلاتی مانند بیکاری و... وجود دارد، اما اینکه بگوییم کاری انجام نشده و قبلی‌ها کاری نکردند را نمی‌پذیریم. باهنر با انتقاد از رفتار برخی نمایندگان گفت: اکنون غصه دولت و مجلس را می‌خورم که می‌خواهند بودجه سال بعد را ببندند، هر کدام یک طور توصیه و تجویز می‌کنند. یک چک داریم که همه هم مستحق دریافت هستند. حوزه دفاع، سلامت، آموزش و پرورش و... همگی بودجه می‌خواهند و کشور باید اداره شود.
منافع ملی صاحب ندارد
باهنر با ابراز نگرانی از برخی نظرات غیرکارشناسی در ارتباط با بودجه اذعان کرد: مردم گرفتارند دلمان هم می‌سوزد، اما آنقدر این بودجه را غیرکارشناسی تقسیم می‌کنند و رشد می‌دهند که بودجه متورم می‌شود و مانند کیک پوکی می‌شود که به ظاهر ۳ کیلویی است، اما روی ترازو که می‌گذاریم یک کیلو بیشتر نیست. وی با بیان اینکه مسائل کشور در سه گروه ساختاری، رویکردی و عملکردی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در بعد ساختاری، مجلس را در نظر بگیریم که این موضوع ربطی به اصلاح‌طلبی و اصولگرایی ندارد، خاستگاه مجلس این است که ۲۹۰ نماینده قسم می‌خورند حافظ منافع ملی باشند در حالی که ۱۰ نفر هم اینگونه نیستند. منافع ملی در مجلس صاحب ندارد. در تئوری می‌گوییم منافع ملی در راس امور است. باهنر با اشاره به تبعات سوء افزایش حقوق کارمندان تصریح کرد: دولت قصد دارد حقوق‌های سال بعد را ۲۰درصد افزایش دهد، اما این موضوع عواقب بدی به دنبال دارد به طوری‌که از آن سو ۳۰ درصد تورم از جیب مردم بیرون می‌کشند و متاسفانه اینطور روحیه و شجاعتی نیز در بین هیچ‌کدام از تصمیم‌گیران وجود ندارد که بگوید حقوق‌های سال آینده فریز ‌شود. وی با بیان اینکه گروه دوم مشکلات رویکردی هستند، گفت: رویکرد ما باید به سمت برخی مسائل اصلاح شود. طی ۴۰ سال گذشته رضایت کوتاه مدت مردم را بر منافع درازمدت آنها ترجیح دادیم که باید این رویکرد تغییر کند.
در حق روحانی نامردی نکنیم
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسان گفت: فساد داریم، اما مردم فکر می‌کنند که همه دزد هستند. ۲۰۰ مدیر نجومی بگیر پیدا شد و مردم فکر می‌کنند همه مدیران نجومی بگیرند. ناکارآمدی هم که همان‌طور به هرکس می‌رسیم می‌گوید ناکارآمدی همه جای مملکت را گرفته است. وی تاکید کرد: با وجود اینکه با دولت روحانی در یک جناح نیستم، اما معتقدم نباید در حق او نامردی کنیم، زیرا او نیز کار کرده و در جاهایی موفق بوده و برخی موارد هم نبوده است. باهنر اذعان کرد: یکی دولتش دولت پیرمردهاست مثل دولت فعلی و یکی هم می‌آید می‌گوید می‌خواهد همه را جوان کند. وی ادامه داد: از آن سو احمدی‌نژاد آمد و گفت که من دولت ژنرال‌ها را نمی‌خواهم. به او گفتیم چهارتا آدم متفکر و مجرب را به کابینه ببر، اما او گفت من فقط سرباز می‌خواهم. این فعال سیاسی اصولگرا به لزوم تشکیل حزب فراگیر اشاره و تصریح کرد: حزب باید درچارچوب نظام باشد، برای تشکیل احزاب باید زیرساخت‌ها آماده و فرهنگ سازی انجام شود. وی خاطر نشان کرد: برخی مواقع احساس می‌کنم اصلاح‌طلبان اجازه اتحاد به ما را نمی‌دهند، خیر، اشتباه است این خودی‌ها هستند که نمی‌گذارند یک حزب کامل و فراگیر شویم.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1