تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۴۰۲۷۲۹
روزنامه ابتکار در باره دادگاه مشایی، بقایی و جوانفکر می‌نویسد

این سه نفر!

۲
۱
این سه نفر!
کبنا ؛دومین و آخرین جلسه محاکمه اسفندیار رحیم‌مشایی معاون رئیس‌جمهوری در دولت محمود احمدی‌نژاد در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی غضنفرآبادی به صورت علنی و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. در حالی روز گذشته دومین جلسه محاکمه او برگزار ‌شد که از علی‌اکبر جوانفکر، یکی دیگر از نزدیکان احمدی‌نژاد نیز خواسته شده در این جلسه حضور یابد. دلیل احضار جوانفکر، «مشایعت مشایی در به‌ آتش‌کشیدن حکم دادگاه بقایی در مقابل سفارت انگلیس» عنوان شده است. هم‌زمان با احضار دو یار نزدیک احمدی‌نژاد به دادگاه، حمید بقایی نیز به دادگاه کارکنان دولت رفت.
اولین جلسه دادگاه رحیم‌مشایی سوم شهریور برگزار شد. او در آخرین روزهای سال گذشته دستگیر شده بود. براساس اعلام رسمی، تاریخ اولین دادگاه، ساعت ۱۰ صبح تعیین وقت شده بود. با وجود این، صبح همان روز، «باشگاه خبرنگاران جوان» از لغو این دادگاه خبرداد اما کمی بعد، خبرگزاری رسمی قوه قضائیه از برگزاری دادگاه نوشت. در این خبر بر حضور وکلای مشایی در دادگاه تاکید شده بود؛ نکته‌ای که انتقاد تند «دولت بهار» را به دنبال داشت. عصر همان روز بود که روابط‌عمومی قوه قضائیه با اصلاحیه‌ای خبر پیشین خود را تصحیح و اعلام کرد: قبل از شروع دادگاه وکیل جدیدی از ناحیه وکلای سابق آقای اسفندیار رحیم‌مشایی در محل دادگاه انقلاب حاضر و مراتب عزل وکلای سابق را اعلام و فرد اخیرالذکر نیز قبل از تشکیل جلسه دادگاه محل را ترک کرد، در نتیجه دادگاه با حضور متهم مذکور و بدون حضور وکلای مدافع متهم برگزار شد. 
در نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با نشان‌دادن برگه عزل وکلا با امضای مشایی، این روایت را تایید کرد. با توجه به شواهد و با استناد به گفته‌های مشایی، به ‌نظر می‌رسد او تلاش کرده در جلسه دادگاه حاضر نشود و از اطرافیان خود نیز همین را خواسته است؛ تاخیر سه‌ساعته دادگاه را نیز می‌توان اینگونه توجیه کرد. با اینکه مشایی دادگاه علنی طلب کرده بود اما این خبر علنی بودن دادگاه نتوانست او را راضی کند. سیدعلی‌اصغر حسینی، وکیل مشایی، در واکنش به این خبر به ایسنا گفته بود: گفتن این که دادگاه علنی است، به‌تنهایی کافی نیست و ما در پرونده آقای بقایی شاهد بودیم قاضی می‌گفت دادگاه علنی است، ولی عملا ماموران حفاظت به تماشاگران و خبرنگاران اجازه ورود به دادگاه آقای بقایی را نمی‌دادند بنابراین اگر قرار باشد دادگاه آقای مشایی علنی برگزار شود، باید تماشاگران، خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های مختلف اجازه حضور در جلسه دادگاه را داشته باشند و جریان رسیدگی به‌ صورت کامل و نه گزینشی و محدود، پخش و منتشر شود. به گزارش ایسنا، خبرنگاران موفق به حضور در دادگاه «علنی» مشایی نشدند و مقامات قوه قضائیه دراین‌باره توضیح دادند که این موضوع به ‌دلیل فضای کوچک جلسه بوده است.
در دومین جلسه دادگاه رحیم‌مشایی چه گذشت؟
در این جلسه که از ابتدا تا انتهای آن، مشایی بدون لحظه‌ای توقف مداوم داد و فریاد می‌کرد و مدعی بود که دادگاه صلاحیت ندارد، کیفرخواست از سوی نماینده دادستان قرائت و سه اتهام اقدام علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقامات دولتی به‌سبب انجام وظیفه به متهم تفهیم شد که وی از پاسخ به اتهامات امتناع کرد.
سوالاتی که مشایی هیچ پاسخی به آن‌ها نمی‌دهد
در ادامه رسیدگی، قاضی غضنفرآبادی خطاب به مشایی گفت: بنا بر اسناد و مدارک موجود در پرونده، شما با سرویس‌های جاسوسی بیگانه ارتباط داشته‌اید. آقای مشایی چرا می‌خواستید جیسون رضاییان را ببینید؟ پانته‌آ فیوزی و آزیتا شفازند چه کسانی هستند؟ چرا روز چهارشنبه کیفرخواست را نگرفتید؟ ارتباط خود با جاسوسان انگلیس و اسرائیل را توضیح دهید. لیلا زند چه ارتباطی با انگلیس داشت؟ سرویس امنیتی انگلیس چرا به شما گفت: فرآیند استفاده از بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان را تئوریزه کنید؟ شما دنبال ریاست‌جمهوری از طریق جریان نفاق و کشور‌های کانادا و انگلیس بودید. شما بهانه‌جویی می‌کنید و با این کار به خود ظلم می‌کنید ما برای حفظ آبروی شما تمام تلاش خود را کردیم.
پاسخ مشایی: می‌خواهم با کت و شلوار از خودم دفاع کنم
رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب گفت: آقای مشایی اینجا سفارت انگلیس نیست، اینجا دادگاه است. شما و آقای بقایی چه تفاوتی با سایر مردم دارید که خود را تافته جدا بافته می‌دانید. مشایی در پاسخ گفت: دادگاه صلاحیت ندارد. رئیس دادگاه با اشاره به ارتباط مشایی با یک جاسوس با هویت «کمال فروغی» که محکوم به 10 سال حبس شده است، دلیل این ارتباط را جویا شد که متهم به این سوال نیز پاسخ نداد. غضنفرآبادی از نامه‌های ردوبدل شده میان مشایی و فردی به نام گابریل و همچنین دعوت از مشایی در استانبول برای حضور در جلسه‌ای مخفیانه سوال کرد که این سوال او نیز از سوی متهم پاسخی در پی نداشت. در نهایت مشایی پیشنهاد دادگاه برای مهلت یک ماهه جهت قرائت کیفرخواست و معرفی وکیل را نپذیرفت و نهایتا با اخذ آخرین دفاعیات، ختم رسیدگی به این پرونده اعلام و مقرر شد که رای در مهلت قانونی صادر شود. روز گذشته هم‌زمان با احضار مشایی و جوانفکر، حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی دولت نهم و معاون اجرایی احمدی‌نژاد به دلیل محکومیت به مجازات جرائمی همچون اختلاس و تصرف غیرقانونی در اموال دولتی که در حبس به سر می‌برد نیز به دادگاه کارکنان دولت رفت. حمید بقایی در حالی که پنج روز مرخصیش به منظور درمان پایان یافته بود، همراه احمدی‌نژاد و در میان دوستانی که برای بدرقه او به زندان اوین آمده بودند، کلماتی بر زبان آورد که حالا برای او دردسرساز شده‌اند. کانال دولت بهار درباره اتهام جدید بقایی اینگونه نوشته بود: اتهام بقایی توهین برای اطلاق کلمه ظالم به رئیس قوه قضائیه در ۹ مرداد ۹۷ و هنگام بازگشت به زندان اوین است. از احکامی که پیش‌تر برای بقایی صادر شده‌ بود، می‌توان به ۱۵ سال حبس و ۴۳ میلیارد تومان جزای نقدی اشاره کرد.
بقایی در جلسه دادگاه شرکت نکرد
مهران عبدالله‌پور، وکیل مدافع حمید بقایی گفت: حمید بقایی در جلسه دادگاه شرکت نکرد و نامه‌ای از زندان فرستاد و دلیل عدم حضور حضور را قبول نداشتن این دادگاه اعلام کرد. این وکیل دادگستری با اشاره به دفاعیات خود از بقایی تاکید کرد: جرایم منتسب به حمید بقایی جرایم سیاسی است. ما قانونی به نام جرم سیاسی داریم که چند سال است تصویب شده است، بالاخره یک شعبه‌ای باید آن را اجرا کند. نشر اکاذیب اگر به قصد براندازی و عناد با نظام نباشد، جرم سیاسی است و دادگاه آن باید با حضور هیات منصفه برگزار شود. عبدالله‌پور عنوان کرد: آقای بقایی که هشت سال معاون رئیس‌جمهوری بوده چگونه می‌تواند عناد داشته باشد البته ممکن است با بعضی افراد اختلاف‌نظر داشته باشد. وی با اشاره به اتهام نشر اکاذیب گفت: او فقط صحبت کرده بود و جرم رایانه‌ای نداشته است. جرم رایانه‌ای این است که خودش ضبط و پخش کند اما او فقط صحبت کرده بود و دیگران پخش کرده‌اند. این اتهام نیازمند شاکی خصوصی است و شامل جرم رایانه‌ای نمی‌شود. علی‌اکبر جوانفکر، دیگر متهم نزدیک به احمدی‌نژاد نه خود در جلسه حضور داشت و نه وکیلی معرفی کرده بود. جوانفکر قبلا اعلام کرده بود خود و وکیل‌مدافعش هیچ‌کدام در دادگاه حضور نخواهند یافت زیرا او ادعا می‌کند کیفرخواست برای او ارسال نشده و دادگاه باید در حضور رسانه‌های آزاد برگزار شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

سلام چرا در این اوضاع واحوال دولت فعلی محاکمه نمیشود که این هم گرانی کمر مردم را شکسته
Iran, Islamic Republic of
ا.و قطع کنید
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1