کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحرکات و فعالیت‌های انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد

چهره‌های جدید در انتخابات پیش رو در بویراحمد و دنا (قسمت پنجم)

22 مرداد 1397 ساعت 0:56

در بین این گزینه‌ها همگی به یکی از دو جریان سیاسی وابسته‌اند و انگار که جریان سوم یا مستقل اساساً در سپهر سیاسی ایران خالی از معنا و مصداق شده است و جامعه نیز چنین موضعی را از کسی نمی‌پذیرد و چنین موضعی در سیاست وجود ندارد چون افراد مواضعشان را باید زود بیان کنند و مردم هم مواضع را زود تشخیص می‌دهند.


در این مقاله به چهره‌هایی که صحبت حضور آنها در صحنه انتخابات برای اولین بار از سوی خود و یا فضای رسانه‌ای استان مطرح می‌شود پرداخته می‌شود و بیشتر هم سعی می‌شود نیروی‌های شاخص و شناخته شده تر معرفی شوند. هم چنین در این مقاله تلاش خواهد شد هیچ تحلیلی نسبت به شرایط و موقعیت رای اوری افراد صورت نگیرد و به یک معرفی کوتاه بسنده شود.
نستور درخشنده پور را باید از اولین چهره‌هایی دانست که رسماً اعلام کاندیداتوری در دور یازدهم انتخابات در بویراحمد و دنا کرد. البته او اولین بار نیست خود را آماده چنین فضایی می‌کند بلکه پیشتر نیز دو بار برای چنین کارزاری آماده شده بود و هر دو بار از صحنه کنار رفت ولی این بار گویا عزم وی جزم شده است تا شانس خود را امتحان کند.
بدون شک بخش زیادی از امید درخشنده پور متوجه رای قومی است است چرا که وی از یک خانواده شناخته در استان است و درخشنده خیلی خوب بر نگرش قومی و فضای فرهنگی حاکم بر جامعه اشراف دارد و اگر چه آرام و به دور از حاشیه چلو می‌آید ولی کاملاً مشخص است با برنامه است.
 وی در کمین یک مورد اساسی دیگر نیز است و ان اینکه بتواند در نبود احتمالی یک نیروی اصلاح طلب خود را به عنوان گزینه آنها جا بزند که البته کمی سخت به نظر می‌رسد.
 درخشنده پور دارای سابقه مدیریتی بسیار بالایی آنهم در یک حوزه تخصصی است و از این نظر این موضوع را یک برگ برنده برای خود می‌داند همین هفته قبلی بود که درخشنده پور موفق شد از دست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی جایزه مدیر برتر را دریافت کند.
درخشنده پور تعامل بسیار خوبی نیز با اصحاب رسانه دارد.
علی خرامین را نیز باید یک گزینه بالقوه برای انتخابات پیش رو دانست. در دو انتخابات قبلی پیش بینی و تحلیل بر این بود که او در صحنه حاضر می‌شود و شرایط خوبی دارد اما به هر دلیلی بود وی نیامد. خود البته عدم حضورش را به ساز و کارهای جریانی مرتبط می‌داند و تمایل دارد که از مجاری جریان سیاسی وارد این کارزار شود.
نامه چند روز پیش خرامین به تاجگردون بار دیگر وی را بر سر زبان‌ها انداخت. نامه‌ای که با استقبال و و واکنش‌های زیادی از سوی مردم مواجه شد و البته پاسخ‌هایی را نیز در پی داشت.
خرامین را باید یکی از فعالترین چهره‌های اصولگرا در چند سال اخیر دانست در سال‌هایی که هدایتخواه مانند سابق بر منبر نمی‌رود و کمتر تن به مصاحبه می‌دهد خرامین بیش از بقیه به ایراد سخنرانی در موضوعات سیاسی و کلان کشور می‌پردازد، تا کنون چندین مناظره سیاسی با نیروهای شاخص اصلاح طلب برگزار کرده است و در موضوعات مختلف اقدام به نوشتن نامه و یا مقاله می‌کند که اخرین ان همین نامه انتقادی به تاجگردون بود.
وی تاکنون موضعی دال بر امدن و یا نیامدن نگرفته است ولی همه می‌دانند که اگر جریان اصولگرا بر سر خرامین اجماع کنند وی نیز این امادگی را خواهد داشت و از ظرفیت‌هایی خوبی برای حضور نیز برخوردار است هر چند او موانع بزرگی نیز در این مسیر دارد و همین موانع کارش را سخت خواهند کرد.
هدایت اکبری واضح‌تر از همه اعلام حضور در دور آینده کرده است رئیس دفتر حزب اعتدال و توسعه در استان حالا بعد از دو پیروزی سخت و قدرتمند در کارزار شورای شهر یاسوج و ایفای نقش اصلی و مهم در تعیین شهردار می‌خواهد بخت خود را در انتخابات مجلس امتحان کند.
او در این دوره نیز یک چهره فعال و همه جا حاضر بوده است و نسبت به مسائل شهری و حتی سیاسی فعال بوده است.
وی روابط نزدیکی با حلقه نزدیک به رئیس جمهور دارد اوایل صحبت‌های مبنی بر رفتن اکبری به مجموعه مدیرتی استان شنیده می‌شد ولی در نهایت او در شورا ماند و حالا در منصب رئیس شورا تعامل خوبی با اصحاب رسانه دارد.
تحلیل شرایط اکبری در نهایت علاوه بر جایگاه اجتماعی و رای در بدنه مردم به حضور سایر گزینه‌ها نیز بستگی دارد.
فتاح محمدی پیشتر صحبت کانیداتوری اش زیاد مطرح می‌شد ولی مدت‌هاست کسی راجع به نامزدی حاج فتاح چیزی نمی‌گوید. او خیلی ارام و به نظر بی هیچ دلیلی از مجموعه مدیریتی استان کنار گذاشته شد و حالا چند صباحی است هیچ خبری از او نیست. عملکرد جانشین فتاح باعث شده است حالا مخالف و موافق فتاح یادش را گرامی بدارند.
چهره ارام و فعال فتاح این روزها نوستالژی منتقدین سرسخت نظری است. وی البته از لحاظ سیاسی در دوران مدیریتش نتوانست رضایت چندانی جلب کند و همین هم پاشنه آشیلش برای حضور در انتخابات است و مضافاً که تاکنون نیز صحبت رسمی از او در مورد آمدن و نیامدنش شنیده نشده است. ولی اگر بیاید و اصلاح طلبی در صحنه نباشد ظرفیت جذب حمایت رهبران سیاسی این جریان را دارد و عملکرد ضعیف و پر انتقاد نظری نیز به محبوبیت او کمک کرده است.
 محمد علی پیوند و حبیب الله پیشوا از جریان اصولگرای نزدیک به هدایتخواه نیز گزینه‌های محتمل حضور در صحنه هستند این دو آمدنشان کاملاً منوط به نیامدن هدایتخواه است. طیف جوان و کاملاً نزدیکتر به هدایتخواه و خود هدایتخواه قطعاً پیوند را بر بسیاری از گزینه‌های دیگر ترجیح می‌دهند ولی او خیلی سخت است بتواند بدنه مردم را با خود همراه کند. پیشوا نیز امیدوار به ایجاد زمینه برای حضور در صحنه است وی یکی از نزدیکانش را با تدبیر در دور گذشته شورا توانسته است پیروز بیرون بیاورد و حالا هم امیدوار با همراهی و حمایت رهبران جریان اصولگرا با خود است. این وکیل با تجربه به دلیل پیوند اجتماعی قوی و مطلع از حق و حقوق  مردم تاکنون در باره انتخابات آینده چیزی نگفته، هر چند نزدیکان به او می گویند، پیشوا در انتخابات آینده نقش مهمی را ایفا خواهد کرد و باید منتظر اقدامات و واکنش های تند او بمانیم.
خلیفه خلقی پور مانند همیشه صحبت امدنش وجود دارد او در میان رهبران سنتی جریان راست قدیم حامیانی دارد و گویی این جریان یک بدهکاری تاریخی به او دارند ولی همین حامیان ینز یقین دارند خلقی پور نمی‌تواند یک گزینه رای اور باشد و اگر این تردید برطرف می‌شد وی راحت‌تر از بقیه گزینه‌ها مورد حمایت قرار می‌گرفت.
ایروان مسعودی در دور قبل بیش از سایر گزینه‌های اصولگرا در وضعیت احتمالی نیامدن هدایتخواه صحبت امدنش بود وی دارای مسئولیت‌های خوبی بوده است. این دوره صحبتی راجع به امدن او نیست حتی گفته می‌شود وی کمی از اصولگرایان فاصله گرفته است و در ستاد اصولگرایان حامی روحانی که توسط کاظم جلالی نماینده نزدیک به علی لاریجانی اداره می‌شد فعال بوده است. او همچنین متهم است که در انتخابات قبلی از محمد علی وکیلی نیروی هم استانی ولی گزینه لیست امید حمایت کرده است و هم اینک نیز روابط نزدیکی با اصلاح طلبان کهگیلویه و بویراحمدی مقیم تهران دارد. البته در مورد حمایت یا خروج وی از جریان اصولگرا رسماً چیزی اعلام نشده است.
قوام فروزان از جدی‌ترین چهره‌های جدید و مدعی برای حضور در صحنه انتخابات است وی خود را گزینه اصلی اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو می‌داند و حمایت چهره‌های مهم جریان را نیز تا حدودی به همراه خود دارد. قوام البته امیدوار به عدم حضور محمد بهرامی است. اینکه بهرامی می اید یا خیر چیزی گفته نشده است ولی امدن مجدد وی هرگز نمی‌تواند جالب و پذیرفتنی باشد وی بعد از دو شکست در انتخابات و اینکه در پنج سال عمر دولتی که طرفدارش بوده است هنوز یک جایگاه کوچک به دست نیاورده است و کل روز را هم در دفتر عارف می‌گذارند جز نشانگر انفعال وی نمی‌تواند چیز دیگری باشد. (به بهرامی در مطلب دیگری پرداخته خواهد شد).
در بین این گزینه‌ها همگی به یکی از دو جریان سیاسی وابسته‌اند و انگار که جریان سوم یا مستقل اساساً در سپهر سیاسی ایران خالی از معنا و مصداق شده است و جامعه نیز چنین موضعی را از کسی نمی‌پذیرد و چنین موضعی در سیاست وجود ندارد چون افراد مواضعشان را باید زود بیان کنند و مردم هم مواضع را زود تشخیص می‌دهند.
یقیناً این لیست قطعی نیست یعنی نه امدن این گزینه‌ها قطعی است و نه اینکه انها که در نهایت ثبت نام می‌کنند همین‌ها تنها و یا از بین اینها تنها خواهد بود بلکه هر لحظه امکان ظهور چهره‌های جدیدتر است.
 


کد مطلب: 402189

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/402189/چهره-های-جدید-انتخابات-پیش-رو-بویراحمد-دنا-قسمت-پنجم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1