کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با وجود رودخانه‌های پرآب:

کم‌آبی در کهگیلویه و بویراحمد قابل توجیه نیست‌

15 خرداد 1397 ساعت 13:00

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مشکل کم آبی در برخی شهرها و روستاهای استان گفت: کم آبی در این دیار با وجود رودخانه‌های پرآب قابل توجیه نیست.


جبار کیانی‌پور اظهار داشت: 10 درصد آب‌های سطحی کشور در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد ولی سهم آب شرب، کشاورزی، صنعت و...از این آب‌های روان ناچیز بوده به گونه‌ای که هم اکنون در 6 شهر استان شاهد تنش آبی هستیم و بیش از 100 روستا با تانکر به صورت سیار آبرسانی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم برای گرفتن سهم استان از آب سدها و رودخانه‌ها گام‌های موثری برداشته شد، عنوان کرد: امیدوارم این روند برای تخصیص بیش از پیش حق‌آبه استان از سدها و رودخانه‌ها ادامه داشته باشد تا بلکه بتوانیم از این طریق به توسعه کمک کنیم.

کیانی‌پور با اشاره به شناسایی 180 رودخانه مهم در کشور ابراز کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد 4 رودخانه مهم دارای شناسنامه شامل بشار، مارون، زهره و خیرآباد وجود دارد که در حوزه آبریز خلیج فارس واقع شده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: این استان دارای سه حوضه آبریز اصلی بنام‌های حوضه آبریز خرسان شامل رودخانه‌های بشار و مارون، حوزه آبریز زهره و خیرآباد شامل رودخانه‌های زهره، خیرآباد و شمس عرب و حوضه آبریز مارون شامل رودخانه جن، بابااحمد، تخ، لیرآب و لوداب است.

کیانی‌پور با اشاره به وجود دو سد کوثر و شاه قاسم در استان افزود: با وجود منابع فراوان آب‌های سطحی در استان هم اکنون مردم این دیار از بی آبی و کم آبی رنج می‌برد که این موضوع برای مدیران از گذشته تاکنون ناشایست بوده و باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

وی تاکید کرد: با احداث سد تنگ سرخ بخشی از آب مورد نیاز شهرستان‌های بویراحمد و دنا در بخش‌های مختلف تامین می‌شود که امیدواریم مسئولان و متولیان امر برای تسریع در روند عملیات اجرایی این پروژه بزرگ تلاش کنند.


کد مطلب: 400514

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/400514/کم-آبی-کهگیلویه-بویراحمد-قابل-توجیه-نیست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1