تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۱۷۴۹۲۲

۱۴۲۱۲ بیمار دیابتی در کهگیلویه و بویراحمد / دیابت بیماری پر خرج / لزوم کاهش مصرف نمک و روغن

۱
۰
کبنا ؛معاون بهداشتی علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۴ هزار و ۲۱۲ نفر در این استان مبتلا به بیماری دیابت هستند و کاهش مصرف نمک، شکر و روغن از راه‌های پیشگیری این بیماری است.
سید رشید غفاری صبح امروز در گفت‌وگو با کبنا نیوز با بیان اینکه بیماری دیابت از بیماری‌های مزمن است، اظهار کرد: دیابت بیماری پرخرجی است و عوارض حاد و مزمن بسیاری دارد که موجب ناتوانی بسیار می‌گردد.IMG_6890
معاون بهداشتی علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: کاهش بینایی (کوری)، اختلالات عصبی، درگیری کلیوی که منجر به دیالیز و گاهی لزوم پیوند کلیه می‌شود، افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی -عروقی و اختلال در چربی‌های خون که منجر به سکته و انسداد عروق به خصوص در پاها می‌شود، از جمله عوارض مزمن بیماری دیابت می‌باشد.
غفاری با بیان اینکه با دو نوع بیماری دیابت نوع ۲ و نوع ۱ مواجه هستیم، ادامه داد: پر ادراری، پرخوری، سردرد، تهوع، استفراغ، دل درد و تنگی نفس و کاهش وزن از علائم بیماری دیابت است.
وی افزود: دیابت حاملگی از نوع دیگری از بیماری قند است که در ۵ درصد از حاملگی‌ها رخ می‌دهد و با افزایش سن مادر در هنگام بارداری احتمال وقوع آن افزایش می‌یابد و در صورت عدم درمان موجب بزرگی جثه، کم بودن قند خون، کلسیم خون و یرقان جنینی می‌شود.
معاون بهداشتی علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: وقتی فردی در شرایطی همچون؛ ناتوانی در فکر کردن، ضعف، تعریق، رنگ پریدگی، تند شدن ضربان قلب و تشنج قرار می‌گیرد، باید به پزشک مراجعه کند.
غفاری افزود: جلوگیری از چاقی، رعایت رژیم غذایی مناسب یعنی کمتر مصرف کردن مواد شیرین و پرهیز از پرخوری، انجام فعالیت‌های بدنی در پیشگیری از ابتلا به دیابت نقش اساسی دارند.
وی بیان کرد: افراد بالاتر از ۴۵ سال، افراد دارای اضافه وزن و چاق، افرادی که پدر، مادر، خواهر و یا برادر آنها سابقه‌ی ابتلا به دیابت دارند و زنان باردار در هر گروه سنی در معرض مبتلا به بیماری دیابت هستند.IMG_6898
این مسئول بهداشتی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به راه‌های پیشگیری از بیماری دیابت، افزود: عدم استفاده از الکل، تحرک بدنی، استفاده از غذاهای فیبردار، پیشگیری از چاقی و اضافه وزن، کاهش مصرف نمک، شکر و روغن، حذف روغن‌های جامد، عدم استفاده از دخانیات و به حداقل رساندن استفاده از شیرینی‌جات از راه‌های پیشگیری از این بیماری مزمن است.
غفاری گفت: کل بیماران شناسایی شده در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۴ هزار و ۲۱۲ نفر می‌باشد که از این تعداد شهرستان بویراحمد با چهار هزار و ۴۵۴ بیمار دیابتی بیشترین تعداد را دارد.
وی افزود: در شهرستان کهگیلویه سه هزار و ۷۷۷ نفر، گچساران سه هزار و ۴۳ نفر، دنا ۹۳۷ نفر، بهمئی ۷۳۹ نفر، باشت ۵۳۱ نفر و چرام ۷۳۲ نفر مبتلا به بیماری دیابت هستند.
این مسئول گفت: هزار و ۹۲۶ مرد روستایی و چهار هزار و ۴۶۴ زن روستایی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد مبتلا به بیماری دیابت هستند.
غفاری تاکید کرد: انواع دیگری از دیابت‌ ممکن است بدنبال سایر بیماری‌ها یا مصرف داروها بوجود آیند که قبلاً تحت عنوان دیابت ثانویه خوانده می‌شدند، لذا باید با رعایت نکات بهداشتی و درمان مراقب سلامت خود باشیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

بیماردغدغه دار
Iran, Islamic Republic of
جناب مهندس خسته نباشیدوواقعا علوم پزشکی به افراد دلسوزی مانندشما نیازمندهست لطفا باتوجه به اجرای طرح پزشک خانواده ونظام ارجاع ومزمن بودن بیماری خانمانسوز دیابت وهزینهای سرسام آور ومخارج سنگین داروهای آن کاش توضیح میدادین که چه اقداماتی انجام گرفته وچه کمکها به این نوع بیماران کرده اید ومی کنید وآزمایشات ماهیانه ای که این بیماران انجام می دهند حداقل درمراکز آزمایشگاهی دولتی مجانی انجام گیردویک مرکزرادرهرشهرستان به عنوان مرجع معرفی می فرمودین تا مردم وبیماران به آنجا مراجعه نمایند....
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1