کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

به مناسبت هفته معلم؛

گفت‌وگوی متفاوت کبنانیوز با معاون آموزش‌وپرورش کهگیلویه و بویراحمد؛ زمانی که آموزش و پرورشی را تحویل گرفتیم در تمام شاخص‌ها، آخر بودیم! / میانگین نمرات دانش‌آموز کهگیلویه وبویراحمد زیر 10 بود/ معلمان مورد اعتمادترین قشر در جامعه هستند / در استان ما بازار شایعه خیلی داغ است/ آموزش و پرورش استان خیلی سیاسی‌بازی نکرده است / خیلی از مدیران مدارس مخالف نمایندگان هستند / مسمومیت‌ها شیطنت دانش‌آموزان بود

12 ارديبهشت 1402 ساعت 21:26

هر کسی را مدیر مدرسه بگذارید، حتماً طرفدار کسی هست. مگر کسی هست که بی طرف باشد؟ اما من واقعاً ندیده‌ام نماینده‌ای در ارتباط با مدیریت مدارس توقعی داشته باشد. حتی خیلی از مدیران مدارس را هم داریم که مخالف نمایندگان هستند.


هر کسی را مدیر مدرسه بگذارید، حتماً طرفدار کسی هست. مگر کسی هست که بی طرف باشد؟ اما من واقعاً ندیده‌ام نماینده‌ای در ارتباط با مدیریت مدارس توقعی داشته باشد. حتی خیلی از مدیران مدارس را هم داریم که مخالف نمایندگان هستند.
به گزارش کبنا، محمد جمالی آرند _معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد_ در گفت‌وگو با کبنانیوز، ضمن گرامیداشت یاد شهید مرتضی مطهری و تبریک هفته معلم عنوان کرد: یادی می‌کنیم از معلمانی که در خاک خفته‌اند، آن‌هایی که در هشت سال دفاع مقدس جان شیرین‌شان را فدا نمودند و همچنین یادی می‌کنیم از معلمانی که در دوران کرونا برای دانش‌آموزان گوهر وجودشان را تقدیم کردند.
وی با بیان این‌که نگاه جامعه به معلم باید متفاوت‌تر از همه قشرها باشد، گفت: البته شاید برخی از ما معلمان، اشکالاتی داشته باشیم و نتوانسته باشیم آن‌طور که باید نقش خود را به درستی ایفا کنیم، اما قاطبه معلمان خوب هستند.
وی در ادامه با اشاره به این‌که همه امورات جامعه معمولاً در دست معلمان است، گفت: طبق آخرین نظرسنجی‌ها، معلمان مورد اعتمادترین قشر در جامعه هستند و امیدواریم روزی جامعه به این بلوغ برسد که نقش معلم را دوباره بازیابی کند.
جمالی گفت: زمانی تنها رسانه معلم بود، اما امروزه رسانه‌های متفاوتی در جامعه وجود دارند و خیلی از افراد در راستای این هستند که معلم را تخریب کرده و ستون‌های مورد اعتماد را بشکنند.
وی ادامه داد: من اعتقادم بر این است که آن‌ها تا حدودی توانسته‌اند معلمان را بزنند.
جمالی با بیان این‌که آموزش و پرورش مسئولیت تربیت رسمی دانش‌آموزان را بر عهده دارد، گفت: نقش تربیتی معلم بی‌بدیل است و هیچ جایگزینی برای معلم وجود ندارد.
وی ادامه داد: اما دانش‌آموز تنها شش ساعت در اختیار آموزش و پرورش است و مابقی در اختیار جامعه، رسانه، فضای مجازی، کانال‌های ماهواره‌ای و ... است.
وی تأکید کرد: هر چند برخی از افراد، ممکن است اشتباهی وارد آموزش و پرورش شده باشند، اما پاک‌ترین، پای کارترین و معتقدترین افراد در آموزش و پرورش حضور دارند.
محمد جمالی آرند
وی در ادامه در پاسخ به یکی از سؤالات خبرنگار کبنانیوز مبنی بر سیاسی شدن آموزش و پروش کهگیلویه و بویراحمد گفت: آموزش و پرورش باید سیاسی باشد و آموزش و پرورشی که سیاسی نباشد، مرده است. چرا که یکی از ساحت‌های آموزش و پرورش سیاست است و باید سیاست در آموزش و پرورش تدریس شود. اما با این وجود بین سیاست و مسائل شبه‌سیاسی فرق وجود دارد.
وی ادامه داد: من اعتقاد ندارم نمایندگان در آموزش و پرورش خیلی دخالت می‌کنند؛ این یک نهاد حاکمیتی و تأثیرگذار در جامعه است و معلمین نیز پیشقراولان سیاست هستند.
جمالی گفت: 14 هزار معلم در استان وجود دارد؛ بنابراین همین عامل باعث شده سیاسیون چشم طمع به آموزش و پرورش داشته باشند، اما آموزش و پرورش استان خیلی سیاسی‌بازی نکرده است.
وی با بیان این‌که زمانی که آموزش و پرورشی را تحویل گرفتیم در تمام شاخص‌ها، استان آخر بودیم، افزود: ما در آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد نگاه‌مان به نیروهای انقلابی بود و تلاش کردیم این نیروها در راس قرار بگیرند و حالا آموزش و پرورش حرف‌های متفاوتی نسبت به گذشته دارد.
وی به مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه، امسال 40 درصد، سال بعد 50 و سال بعد از آن 60 درصد معدل کنکور تأثیر دارد.
وی تلویحاً از عملکرد آموزش و پرورش در سال‌های گذشته انتقاد کرد و ادامه داد: سال‌های گذشته، میانگین نمرات دانش‌آموزان استان زیر 10 بود و دانش‌آموزی که میانگینش زیر 10 است اصلاً امکان رقابت در کنکور را ندارد.
وی در خصوص این سوال که آیا نمایندگان در انتصاب مدیران مدارس نقش دارند؟ گفت: هر کسی را مدیر مدرسه بگذارید، حتماً طرفدار کسی هست. مگر کسی هست که بی طرف باشد؟ اما من واقعاً ندیده‌ام نماینده‌ای در ارتباط با مدیریت مدارس توقعی داشته باشد. حتی خیلی از مدیران مدارس را هم داریم که مخالف نمایندگان هستند.
در ارتباط با سؤال کبنانیوز مبنی بر این‌که برخی از نیروها در آموزش و پرورش، تخصص لازم را در نقش معلمی ندارند، گفت: من معتقدم بسیاری از به‌کارگیری‌ها ناشی از اشکالاتی است که در قانون وجود دارد و دست آموزش و پرورش درباره نحوه انتخاب نیروها بسته است. اما اگر قرار باشد خود آموزش و پرورش بانی انتخاب باشد دستش بازتر است.
وی در واکنش به این موضوع که آیا استاندار کهگیلویه و بویراحمد از مدیرکل آموزش و پرورش رضایت دارد یا خیر؟ گفت: بنده تا جایی که اطلاع دارم استاندار از مدیرکل آموزش و پرورش حمایت می‌کند و در ارتباط با بحث تغییرات مدیریتی چیز خاصی نشنیده‌ام. اما متأسفانه در استان ما بازار شایعه خیلی داغ است.
جمالی در خصوص طرح رتبه‌بندی معلمان در آموزش و پرورش گفت: رتبه‌بندی کار بسیار بزرگی در آموزش و پرورش است که در دولت سیزدهم با همکاری مجلس انجام شد و هر چند اشکالاتی دارد، اما در سریع‌ترین زمان ممکن اصلاح خواهد شد و همکاران هیچگونه نگرانی نداشته باشند؛ چرا که به رتبه‌ای که استحقاق آن را داشته باشند می‌رسند.
جمالی در ادامه به اقدامات خود در معاونت متوسطه اشاره کرد و گفت: خروجی آموزش و پرورش در آموزش متوسطه کاملاً نشان داده می‌شود؛ با این‌که در فنی‌وحرفه‌ای استان آخر بودیم، اما با کار انقلابی که در سطح استان شد، توانستیم رتبه سوم کشوری را کسب کنیم.
محمد جمالی آرند
وی افزود: کسب این رتبه سبب شد اعتبارات بسیار خوبی به استان اختصاص داده شود.
وی ادامه داد: امسال نیز با اقداماتی که انجام شد، توانستیم در پروژه مهر رتبه چهارم کشوری را کسب کنیم.
جمالی گفت: در خصوص ارتقای معدل دانش‌آموزان اقداماتی صورت گرفته که یکی از آن‌ها تفاوت نوع نظارت نسبت به گذشته است و از نمرات تک به تک مدارس استان را تجزیه و تحلیل کردیم.
وی افزود: آسیب‌ها را شناسایی و راهکارها را به مدارس اعلام کردیم و همچنین کلاس‌های فوق برنامه، مسابقات علمی و آزمون‌های شبه‌نهایی برگزار کردیم.
وی افزود: علاوه بر برگزاری جلسات با اولیای دانش‌آموزان، سایتی را طراحی کردیم که کلیه سوالات و نمونه آزمون‌ها را از سراسر کشور جمع‌آوری و در این سایت بارگزاری کردیم.
وی در ادامه به احتمال تخلف مدیران مدارس اشاره کرد و گفت: گهگاهی ممکن است برخی از مدیران تخلفاتی بکنند که از چشم آموزش و پرورش دور بماند و در مواردی که بازدید کردیم، موارد زیادی لغو ابلاغ کردیم.
در ادامه وارد سؤالات شخصی‌تری در خصوص محمد جمالی آرند شدیم. وی با بیان این‌که من سه فرزند دارم، گفت: من معلم خانه هستم و معتقدم یک معلم هم پدر است، هم ناظم است، هم رفیق است هم همدرد است و همه نقش‌ها در درون واژه معلم کاملاً جمع شده است.
وی ادامه داد: هیچ‌کدام از فرزندانم را به غیرانتفاعی نبرده‌ام و همگی در مدارس دولتی درس می‌خوانند؛ چرا که معتقدم من اعتقاد دارم مدارس دولتی باید تقویت شوند.
در ادامه واژه‌هایی را از جمالی آرند پرسیدیم و به او گفتیم نظر خود را درباره آنها بیان کند.
معلم: عاشق
فرزند: جگرگوشه
چرام: وطن
عملکرد عزت‌خواه: مثبت
اداره‌کل آموزش و پرورش: پناهگاه معلمین
عزت‌خواه: رفیق مهربان، پاک‌چشم و پاک‌دامن
مدارس غیرانتفاعی: همیار آموزش و پرورش
اولین معلم: آلابخش حیاتی است که هنوز به دیدارش نرفته‌ام؛ همه معلمان ابتدایی‌ام در قید حیات هستند ولی هنوز پیام تبریک روز معلم برای آن‌ها نفرستاده‌ام.
ترافیک مدارس: یک معضل بسیار سنگین در استان
هادی زارع‌پور: انسان خوش‌برخورد
روشنفکر: نماینده پی‌گیر و همراه آموزش و پرورش
موحد: نماینده جدی، پیگیر و حامی آموزش و پرورش
پایی که جاماند: من دوبار آن را خوانده‌ام اثر سید ناصر حسینی‌پور نماینده محترم مردم گچساران و باشت
محمد جمالی کیست؟ سوال سختی است


کد مطلب: 461854

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/461854/گفت-وگوی-متفاوت-کبنانیوز-معاون-آموزش-وپرورش-کهگیلویه-بویراحمد-زمانی-آموزش-پرورشی-تحویل-گرفتیم-تمام-شاخص-ها-آخر-بودیم-میانگین-نمرات-دانش-آموز-وبویراحمد-زیر-10-معلمان-مورد-اعتمادترین-قشر-جامعه-هستند-استان-بازار-شایعه-خیلی-داغ-پرورش-سیاسی-بازی-نکرده-مدیران-مدارس-مخالف-نمایندگان-مسمومیت-ها-شیطنت-دانش-آموزان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1