تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۱۷
کد مطلب : ۴۵۶۲۶۴
در دیدار با مدیران و جمعی از کارکنان سازمان نهضت سوادآموزی؛

سید حسن خمینی: جایی که حال جامعه خوب نیست، زمین خراب می شود / اگر می خواهید مردم حرف شما درباره آخرت را بشنوند، دنیای آنها را بسازید

۱
۱
سید حسن خمینی: «فرار مغزها» یکی از فجایعی است که مسئولین باید فکری برای آن کنند/ اگر مسئولین به جمع مال و قدرت حریص شدند، حال مردم بد می‌شود/ اگر می‌خواهید مردم حرف شما درباره آخرت را بشنوند، دنیای آن‌ها را بسازید
کبنا ؛یادگار امام تأکید کرد: عمران و آبادانی مانند ستونی است که هر چیزی را روی آن می‌توانید بسازید. مفهوم این امر آن است که اگر کشور را نساختید، نمی‌توانید چیزی را به جامعه تحمیل کنید و حرف شما بی‌اثر است.
به گزارش کبنا به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی ظهر امروز در دیدار با مدیران و جمعی از کارکنان سازمان نهضت سوادآموزی در حرم مطهر امام خمینی، گفت: در پیامی که حضرت امام در تأسیس نهضت سواد‌آموزی مطرح کردند، یک عبارتی هست که در کنار عبارت‌های بسیار زیبای دیگر، حجم بسیار وسیعی از مطالب مختلف را در خودش مستتر دارد؛ اینکه «ملتی که علم و دانش را فرا بگیرد توانمند و قدرتمند می‌شود و کسی توان سلطه بر او پیدا نمی‌کند». این عبارتی است که ابن ابی الحدید در شرح خودش بر نهج البلاغه به‌امیرالمؤمنین(ع) نسبت داده و فرمایش امام به نوعی ترجمه همان مطلب است. بعد‌ها در زبان بسیاری از متفکرین غربی هم مطرح شده که «دانش قدرت است».
یادگار امام تصریح کرد: حضرت می‌فرمایند «العِلمُ سُلطان»؛ تعبیر سلطان به معنای «برتری» و «چیرگی» است. یعنی علم قدرت، دست بالاداشتن و توانمندی است. جامعه‌ای که در آستانه انقلاب ۴۷ درصد باسواد داشته و حتماً در میان خانم‌ها این آمار به مراتب پایین‌تر بوده، توانمند نیست. امروز به برکت انقلاب این رقم به بالای ۹۷ درصد رسیده است. این در همه سطوح و طبقات باعث قدرت می‌شود و قدرت ملی را بالا می‌برد.
وی افزود: واقعیت این است که ما امروز اگر ضربه می‌خوریم، از علم دشمنانمان ضربه می‌خوریم؛ اگر در ابعاد علمی شکست خوردید در همه ابعاد شکست خورده‌اید. اگر می‌خواهید در دنیا دست برتر داشته باشید و پرچم پیامبر(ص) را برافرازید، باید قدرت علمی داشته باشید. گام ابتدایی و پایه آن هم بحث سواد است. هر مسیری را باید از این منظر نگریست که چه مقدار در بالا بردن سطح دانش این کشور تأثیر دارد. البته یکی از فجایع بعدی که مسئولین باید برای آن فکری کنند بحث «فرار مغزها» است؛ ‌اندیشمندانی که سر سفره این مردم تربیت می‌شوند، اما به عللی مهاجرت می‌کنند.
سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه اگر قدرت نداشته باشید هیچ کاری از شما بر نمی‌آید، اظهار داشت: البته شما خدمت کنید و خداوند هم کمک می‌کند؛ نباید منکر این مسأله بود، ولی باید پایه را خودتان در وجود خودتان ایجاد کنید. نهضت سواد‌آموزی یکی از بنیادی‌ترین کار‌ها برای وصول به این هدف بزرگ است. قدرت، ناشی از علم است. ما باید مراقب باشیم صرفاً گرفتار علوم انتزاعی نشویم، بلکه علم باید متوجه روزگار خودمان باشد و به درد امروز جامعه بخورد. ‌امیرالمؤمنین(ع) در عهدنامه مالک تعبیر بسیار لطیفی که می‌فرماید، «... بر مملکت آباد آنچه را بار کنی تحمّلِ کشیدنش را دارد».
وی ادامه داد: عمران و آبادانی مانند ستونی است که هر چیزی را روی آن می‌توانید بسازید. مفهوم این امر آن است که اگر کشور را نساختید، نمی‌توانید چیزی را به جامعه تحمیل کنید و حرف شما بی‌اثر است. یعنی اگر می‌خواهید مردم حرف شما درباره آخرت را بشنوند، دنیای آن‌ها را بسازید؛ ‌ایشان به این مضمون می‌فرمایند که «آبادی زمین از تدبیرت در جمع‌آوری مالیات بیشتر باشد، زیرا مالیات جز با آباد کردن زمین به دست نمی‌آید، و هر کس بخواهد منهای آباد نمودن مالیات بگیرد شهر‌ها را خراب کرده، و بندگان خدا را به هلاکت انداخته، و حکومتش جز اندک زمانی نماند. اگر مالیات‌دهندگان از سنگینی مالیات، یا برخورد به آفات، یا خشک شدن چشمه‌ها، یا کمی باران، یا تغییر زمین بر اثر آب گرفتگی، یا بی‌آبی شکایت کنند مالیات را به اندازه‌ای که اوضاع آنان بهبود یابد تخفیف ده». ‌ایشان یک جای دیگر می‌فرمایند، این‌ها وظیفه توست و عین عدل است و اگر آن را انجام ندهی، ظلم است. به همین جهت است که قبلاً هم گفته‌ام، دینداران وقتی متصدی دنیای مردم می‌شوند اگر دنیای مردم را خوب نسازند به دین مردم لطمه زده‌اند.
یادگار امام تأکید کرد:‌ امیرالمؤمنین(ع) در ادامه می‌فرماید، «علّت خرابی زمین بی‌چیزی و تنگدستی اهل آن زمین است». دقت کنید که حضرت نمی‌فرمایند، حال مردم از خرابی زمین بد می‌شود؛ می‌گوید اول حالشان بد می‌شود و بعد زمین خراب می‌شود. جایی که حال جامعه خوب نیست، زمین خراب می‌شود. سپس حضرت تعبیری از این تندتر دارند و می‌فرمایند، چه زمانی حال مردم بد است؟ سه علت را برای آن برمی شمرند؛ یکی «زراندوزی والیان» است. یعنی اگر مسئولین به جمع مال و قدرت حریص شدند حال مردم بد می‌شود. دوم، «سوء ظن به بقاء حکومت» است؛ یعنی اینکه می‌گویند چند روزی که هستیم تا می‌توانیم برداریم(و بعضی شارحان هم گفته‌اند نمی‌دانند یک روزی باید همه را بگذارند و بروند). سوم، « کم بهره‌گیری آنان از عبرت‌ها و پندها».
وی یادآور شد: معلمین اخلاق ما همیشه به سرگذشت انسان‌ها توجه می‌دهند و با تعابیر مختلف می‌گویند که عبرت بگیرید. چرا همه‌ی قرآن قصه است؟ تا شاید شما عبرت بگیرید. جمهوری اسلامی با قدرت آمد و توانمندی‌اش در‌اندیشه بنیانگذاران و نیروی‌ایمان مبتنی بر علم پایه‌گذارانش بود. این علم نباید انتزاعی باشد و باید متوجه حال عمران و آبادانی کشور باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
دو کلمه هم..
(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

دولت آمریکا روز چهارشنبه و همزمان با سفر زلنسکی به واشنگتن اعلام کرد که یک بسته کمک نظامی ...
تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

کمال خرازی گفت: آنچه در ایران رخ داد یک جنگ هیبریدی بود. که در آن جنگ سیستم خبری و عملیات ...
از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

عباس عبدی نوشت: از همان میزان مشارکت در انتخابات مجلس در سال ۹۸ می‌شد حدس زد که دچار ...
1