تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۹
کد مطلب : ۴۵۲۰۴۸
گفت‌وگوی کبنانیوز با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد به‌مناسبت هفته دولت؛

درخشان: فرهنگ منهای مردم، مرده است / هنوز درباره آسیب‌های اجتماعی کار اثرگذاری انجام نداده‌ایم / اگر می‌خواهیم سیاست‌گذار خوبی در عرصه فرهنگ باشیم، باید نیاز مردم را تشخیص دهیم/ تالار مرکزی یاسوج به سرمایه‌گذار واگذار شد / مناطق کمتربرخوردار در برنامه‌های فرهنگی دیده می‌شوند

۲
۰
درخشان: فرهنگ منهای مردم، مرده است / هنوز درباره آسیب‌های اجتماعی کار اثرگذاری انجام نداده‌ایم / اگر می‌خواهیم سیاست‌گذار خوبی در عرصه فرهنگ باشیم، باید نیاز مردم را تشخیص دهیم/ تالار مرکزی یاسوج به سرمایه‌گذار واگذار شد / مناطق کمتربرخوردار در برنامه‌های فرهنگی دیده می‌شوند
کبنا ؛
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت هفته دولت با حضور در دفتر کبنا، به تشریح وضعیت فرهنگی استان پرداخت.
امین درخشان ضمن بزرگداشت شهدای دولت گفت: شهیدان رجایی و باهنر، دو عصاره اندیشه و عمل، از گذشته تا کنون به‌عنوان بهترین الگوی خدمت‌رسانی مطرح بوده‌اند.
وی ادامه داد: در هفته دولت پروژه‌های متعددی در استان کلنگ‌زنی و افتتاح شد که امید داریم بخشی از مشکلات استان را گره‌گشا باشند.
درخشان اظهار داشت: شعار این دولت، مردمی بودن است و دولت سیزدهم مبنا را بر فرهنگ قرار داده و امیدواریم که مردمی بودن در منش فکری و مدیریت ما به عرصه ظهور برسد. هر جا بحث از فرهنگ باشد، معنای مردم را دارد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بر مردمی بودن فرهنگ تأکید جدی داشته‌اند.
درخشان اظهار داشت: در سال‌های اخیر که شرایط کرونا در سراسر کشور و استان وجود داشت، مردم از نعمت فعالیت‌های فرهنگی محروم بودند و این جریانات قطعاً یکسری آسیب‌های اجتماعی را دنبال داشت.
درخشان در ادامه افزود: برنامه‌های فرهنگی با صبغه مردمی و قید مردمی بودن در همه شهرستان‌ها برگزار شد. برنامه ترکیبی خوبی که با هدف امید و نشاط اجتماعی شکل گرفت و مردم علی‌رغم مشکلات معیشتی و اقتصادی در این برنامه‌های فرهنگی شرکت کردند.
وی گفت: در عرصه فرهنگ در یک نگاه کلی باید اجماع فرهنگی و دولتی به‌عنوان پشتیبانی در اختیار گروه‌های جهادی، فرهنگی و انجمن‌های هنری و فرهنگی قرار داده شود.
درخشان با اشاره به مردمی بودن فرهنگ گفت: ما در برنامه‌هایی که اجرا کردیم، کارمندان فرهنگ و ارشاد را از دخالت در محتوای برنامه منع کردیم و برنامه و اجرای آن را به‌عهده جوانان بااستعداد و هنرمند قرار دادیم؛ برای مثال در نمایشگاه هنرهای تجسمی که همین امسال برگزار شد، کارمندان ما هیچ دخالتی در محتوای برنامه نداشتند.
وی ادامه داد: توجه به فعالیت فرهنگی در مناطق کمتربرخوردار مثل مناطق روستایی و عشایری بسیار کم رنگ است؛ چرا که این مناطق به‌طور صددرصدی از لحاظ فرهنگی نادیده گرفته شده‌اند. به نظر من دلیل ندارد چون روستایی و عشایرند برای آن‌ها برنامه فرهنگی نداشته باشیم. اگر من به دیشموک و پهنوک رفتم، به این خاطر بود که ببینم وضعیت فرهنگ در آن‌جا چگونه است.
درخشان عنوان کرد: برای اولین‌بار قرارگاه محرومیت‌زدایی در کشور انجام‌شده است که استان ما هم ذیل آن‌هاست؛ این قرارگاه برای توجه به حوزه فرهنگ و هنر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ما چهار محور اساسی را در فرهنگ و ارشاد اسلامی مدنظر داریم، بیان کرد:  نخست، زیرساخت به‌عنوان یک نقطه پایدار است. دوم، آموزش است که ما به مدیرها در شهرستان‌ها اختیار تام دادیم تا در زمینه آموزش فعالیت کنند. سوم، تولید است؛ آموزش قوی منتج به تولید قوی خواهد شد و در جامعه مؤثر خواهد بود و چهارم، مخاطب است؛ فلسفه وجود هنر در جامعه تولیدات فاخر برای مخاطبان است.
وی گفت: با به کارگیری این چهار محور،  ان‌شاءالله به نتایجی برسیم. رسالت ما پرداختن به این‌ است که مردم از فرهنگ و هنر بهره ببرند. قطعا اگر مردم از آن بهره نبرند و برای مردم نباشد، ارزشی نخواهد داشت.
درخشان افزود: باید در عرصه فرهنگ فعالیت‌ها به دل جامعه برود؛ مثلا بعضی برنامه‌های فرهنگی_ هنری در فضای باز مثل پارک و خیابان برگزار شود.
درخشان با اشاره به مظلومیت حوزه فرهنگ گفت: این مظلومیت در بخش اعتبارات و بودجه‌ریزی کلان است. البته اکنون که سهم کارهای فرهنگی افزایش یافته و اگر دو درصد سهم فرهنگی بودجه هر دستگاه صرف کارهای فرهنگی شود، ما پیشرفت زیادی در حوزه فرهنگ خواهیم داشت. فرهنگ و فعالیت فرهنگی در واقع مظلوم واقع شد که شاید علت آن عدم توجه به اقتصاد این حوزه است ما هنرمندانی داریم که آثار ارزشمندی تولید می‌کنند، اما روی دستشان می‌ماند و با این وضعیت آن‌ها دیگر فعالیتی نمی‌کنند و  در نتیجه هم هنر از بین می‌رود و هم آثار خوب.
 وی گفت: من تنها مدیرکلی هستم که برنامه تحولی برای چهار ساله فرهنگ و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده‌ام که همه ابعاد و خلأهای فرهنگی با تکیه‌بر چهار محور اساسی را مطرح کرده‌ایم.
وی افزود: تالار مرکزی یاسوج به عنوان بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی در جنوب و جنوب غرب کشور، یک پروژه صرفاً استانی پیش‌بینی نشده‌است  و با توجه به اقلیم مطلوب آب‌وهوایی برای فعالیت‌های ملی و بین‌المللی پیش‌بینی شد.
درخشان عنوان کرد: سال 1383 این زمین را از شهرداری تحویل گرفتند. سال ۸۷ کلنگ‌زنی کردند و با اعتبار ۴۳ میلیارد هزینه، ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌است. اما ۶ _۷ سال اخیر اصلا پیشرفت فیزیکی نداشته‌است. سال ۹۶ وارد فازی شد که با هزینه ۶۰ میلیارد به سرمایه‌گذار واگذار شود ولی به دلیل سهل‌انگاری واگذار نشد و با آن اعتبار کارش به اتمام می‌رسید ولی الان باید با هزینه ۳۰۰ میلیارد واگذار شود.
وی گفت: از روزی‌که فرهنگ و ارشاد اسلامی را تحویل گرفتم به‌عنوان یک خادم به خود تعهد دادم بخش زیادی از ظرفیت خود را روی این پروژه بگذارم. تنها راه به ثمر رسیدن این پروژه سپردن آن به سرمایه‌گذار است. شاید ۵۰ درصد وقت من از روزی‌که در این اداره خدمت می‌کنم صرف این پروژه شد. اکنون با ۲۷۰ میلیارد به‌طور قطعی با سرمایه‌گزار واگذار شده است. امیدوارم هم مردم و مسئولین حمایت کنند و عملیات اجرایی به‌زودی انجام شود. این تالار، همه سالن‌های تخصصی و فرهنگی اعم از سینما، آمفی‌تئاتر و دیگر مکان‌های لازم را دارد که این تحولی در عرصه فرهنگی‌هنری و در بحث زیرساختی ایجاد می‌کند.

درخشان در ادامه به فرهنگ بومی استان اشاره کرد و افزود: رسالت اصلی ما در فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به فرهنگ و هنر اسلامی است. وقتی می‌گوییم فرهنگ، بخش زیادی مربوط به فرهنگ بومی است که قدمت زیادی دارد. استان ما همیشه در گذرگاه تاریخ در سیر تحولات تاریخی و فرهنگی بوده‌است بیشترین میانگین حضور در جنگ و دفاع مقدس را داشته‌است؛ یعنی مردم ما برخوردار از فرهنگ دفاع و ایثار هستند، طبق پژوهش‌هایی که انجام‌شده است مردم استان در همه اقوام و مناطق پیشینه تاریخی طولانی دارند. این‌ها همه سرمایه است و باید در عرصه فرهنگ به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود. به دلیل عدم توجه به مسائل فرهنگی خیلی از فرهنگ و رسوم ما به فراموشی سپرده شد و نسل جدید آگاهی از فرهنگ بومی خود ندارد.
 وی ادامه داد: وقتی وارد جزئیات پیشینه فرهنگی مردم استان شویم به گستردگی این بخش پی خواهیم برد. برای همه مسائل شادی، عزاداری، جشن، پوشش، خانواده و مناسبت‌های تاریخی، آداب و سنن خاص وجود داشته و رسالت ما این است که حوزه فرهنگ و هنر را در بازشناسی این فرهنگ ارزشمند به کار گیریم. کما اینکه بخشی از برنامه‌ها تاکنون انجام  شده‌است. باید کارهای فرهنگی که از قدیم تاکنون در استان ما بوده و هنوز زنده‌اند مثل شاهنانه خوانی، تعزیه خوانی، قصه گویی، صله ارحام و... را زنده نگه داریم.
درخشان تأکید کرد: ما حتماً به یاری خدا در برنامه‌مان هست که به بازشناسی و تقویت فرهنگ‌های گذشتگان به‌عنوان شناسنامه فرهنگی این استان بپردازیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت بعد مردمیِ فرهنگ، گفت: اصلاً ظهور و بروز فرهنگ و هنر زمانی اتفاق می‌افتد که مردم در آن حضور داشته باشند. فرهنگ منهای مردم قطعاً مرده‌است. علت مظلومیت فرهنگ همین منهای مردم دیدن آن است. اگر مردم در عرصه فرهنگ نقش و سهم نداشته باشند فرهنگ و هنر می‌میرد. به‌طور کلی ما به‌عنوان دستگاه سیاست‌گذار در عرصه فرهنگ و هنر در تمام فعالیت سالانه خود باید سهم و مشارکت مردم را ببینیم. ما باید ذائقه و نیاز مردم را تشخیص دهیم، اگر می‌خواهیم سیاست‌گذار خوبی در عرصه فرهنگ باشیم.

وی گفت: فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از دستگاه‌هایی است که اعتقاد راسخی به هم‌گرایی و همکاری با سایر دستگاه‌ها دارد؛ صداوسیما، حوزه علمیه، حوزه هنری، مساجد، بسیج و دیگر دستگاه‌ها با همفکری، تعادل و توازن را در بین دستگاه ها ایجاد کنیم. ما خود برنامه‌های دینی، قرآنی، موسیقی، شعر، ادبیات، ارتباط با ائمه جمعه و... را در برناممان داریم. اگر بتوانیم بین همه این‌ها توازن ایجاد کنیم که منتج به فعالیت و مشارکت مردم باشد کار درست این است.
درخشان در ادامه به نسبت بین فرهنگ و آسیب‌های اجتماعی پرداخت و گفت: حقیقتاً آسیب‌های اجتماعی منبعث از خیلی مسائل، مثل مسائل اقتصادی، روانی، اجتماعی، سیاسی و... است و شرایط به وجود آمدن آنها ممکن است در هر منطقه‌ای شکل خاص خود را داشته باشد. بخش زیادی از آسیب‌های اجتماعی منبعث از فرهنگ عمومی است. ما هنوز درباره آسیب‌های اجتماعی کار اثرگذاری انجام ندادیم. سال گذشته دولت اعتبار خوبی برای آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته‌است باید برای نتیجه‌بخش بودن آن‌ها بیشتر برنامه‌ریزی کنیم. حوزه فرهنگی می‌تواند به بخش زیادی از رخوت موجود در جامعه کمک کند. این اراده نیز در سطح کلان و کشوری است.
نام شما

آدرس ايميل شما

اریاپناه
Iran, Islamic Republic of
خدا بده برکت


فقط سخنرانی و نظریه پردازی......‌‌
رضا
Iran, Islamic Republic of
فقط نماینده بیست یا سی نفر مدیرکل وغیره هستی
کاهش سرعت اينترنت، جنايي شد!

کاهش سرعت اينترنت، جنايي شد!

‭ ‬افت‭ ‬سرعت‭ ‬اینترنت‭ ‬ادامه‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬تاثیر‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬کسب‭ ...
معمای سر به مهر بنزین

معمای سر به مهر بنزین

انتشار خبر کاهش سهمیه بنزین از ماه آینده باعث شد تا شائبه افزایش قیمت این کالا که از ...
اصولگرایان در مسیر اصلاحات

اصولگرایان در مسیر اصلاحات

آگاهان و دلسوزان کشور همواره به لزوم حضور حداکثری مردم در انتخابات تأکید دارند که یک ...
1