تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۴۷
کد مطلب : ۴۲۳۹۰۴
در گفت و گو با کبنانیوز مطرح شد

دغدغه‌های مدیرکل کهگیلویه و بویراحمد برای مهارت آموزی و سبقت از آمار بیکاری / نبود شهرک‌های صنعتی، کارخانه‌های تولیدی و کم بودن فرصت‌های شغلی در استان / ۲۸ درصد از کارآموزان فنی و حرفه‌ای پس از کسب مهارت وارد بازار کار شده‌اند

۲
۲
دغدغه‌های مدیرکل کهگیلویه و بویراحمد برای مهارت آموزی و سبقت از آمار بیکاری
کبنا ؛او اعتقاد دارد «گسترش مهارت آموزی گره کور معضل بیکاری را باز می‌کند.» و می‌گوید: «مهارت آموزی را به دور دسترس‌ترین مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد برده‌ایم و متقاضیان کسب و کار در بازار می‌توانند با کمترین هزینه مهارت مورد علاقه و نیاز بازار را فرا بگیرند.» او ادامه می‌دهد: «رسالت ما به عنوان سازمان فنی و حرفه‌ای این است که برای بهینه سازی روند اشتغال در افراد جویای کار ایجاد مهارت و در افراد مهارت دیده ارتقای مهارت کنیم. چنانچه مهارت آموزی در جامعه پررنگ و به دغدغه‌ای برای همه مبدل شود، دغدغه اشتغال قابل حل است.  بسیاری‌های شاغلین ما در حرفه‌های مختلف از جمله مکانیک‌ها، آرایشگرها و دیگر موارد  مهارت مورد نیاز و کافی آن کار را ندارند و طور علمی آموزش ندیده‌اند و غیر اصولی کار می‌کنند.»
گسترش مهارت آموزی دغدغه اصلی فاطمه اسدی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد است که قول داده برای تحقق آن تمام تلاش خود را انجام بدهد.
اسدی دو فرزند (دختر و پسر) و مهارت زیادی در آشپزی، خیاطی و... دارد که 22 اردیبهشت 99 مسئولیت اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد به او سپرده شد، گفت‌وگویی با وی پیرامون مسائل مهارت آموزی و اقدامات اداره‌کل فنی و حرفه‌ای انجام داده‌ایم که از نظر خوانندگان می‌گذرد.

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000423/nf00423904-2.jpg

مهم‌ترین برنامه‌های شما در سال جاری چه بود؟
 از بدو ورود به اداره‌کل فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد؛ جلساتی با همکارانم در راستای آگاهی از تفکرات آن‌ها نسبت به سازمان، بحث مهارت و حتی دیدگاه آنها نسبت به مدیریت یک زن برگزار کردیم. دو موضوع بسیار مهم رویکرد بنده خواهد بود که یکی از آن‌ها برقراری ارتباط با سایر دستگاه‌ها که هدف از این ارتباطات شناخت و شناسایی ظرفیت‌های آن‌ها به نفع سازمان، و شناساندن ظرفیت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای به نفع جامعه که منجر به ایجاد اشتغال و ارتقای سطح اشتغال در جامعه باشد.
 گفتمان‌ها و نشست‌های بسیاری با ادارات مختلف انجام شده و برای نمونه با شرکت نفت گچساران تفاهم نامه‌ای در خصوص برون سپاری آموزش‌های آن‌ها به سازمان فنی و حرفه‌ای، منعقد شده است.
پیش از این، یک واحد عریض و طویل مسئول آموزش این افراد را به عهده داشتند که کار ما را انجام می‌دادند و هیچ گواهی برای پرسنلشان صادر نمی‌کردند ولی آن‌ها را قانع کردیم که ما متولی آموزش‌های کوتاه مدت در کشور هستیم.
 به سایر دستگاه‌های دولتی نیز ابراز شده که بودجه‌های آموزشی‌شان را در مسیر مهارت آموزی توسط سازمان فنی و حرفه‌ای صرف کنند و قرار دادهایی منعقد کنند تااین سازمان به بهترین شکل و به طور کیفی به آن‌ها آموزش دهد.
 دیدارهایی با استاندار کهگیلویه و بویراحمد داشتیم و با ایشان پیرامون 2 موضوع صحبت کردیم و از وی خواستیم در تمامی سخنرانی‌هایشان در مناسبات مختلف برای رفع معضل بیکاری، افراد را به سوی سازمان فنی و حرفه‌ای روانه کند و لزوم آموزش و ضرورت مهارت آموزی را در اجتماع بیان کند. 
 رایزنی‌هایی نیز با برنامه و بودجه استان در خصوص تعمیر و تجهیز شده که از این سازمان خواسته‌ایم این مهم را به دلیل ضرورت بحث اشتغال و زمینه آن ( مهارت آموزی) به صورت ویژه ببینند.
در کشورهای مختلف جهان همچون اروپا، توسعه اشتغال و روند رونق اقتصادی شان بر مبنای طرح‌های سازمان فنی و حرفه‌ای است به گونه‌ای که طرح برای شروع، آموزش نیروهای مورد نیاز را مدنظر قرار می‌دهند. نیروها از طریق شرکت، کارخانه، صنعت و صنف به سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی می‌شود. مثلاً ما برای این کار ۲۰ کارگر نیاز داریم و سازمان هم نیروها را مطابق کار مورد نیاز در آن کارخانه تربیت می‌کند.
 
در بحث فرهنگ سازی آموزش (مهارت) کم کاری شده است؟
 رسالت ما آموزش است و مردم به دنبال تأمین معیشت خود هستند و اگر از آن‌ها مدرک فنی و حرفه‌ای خواستند، به سوی ما گسیل می‌شوند. ما نقشی در الزام افراد به ارائه مدرک فنی و حرفه‌ای برای دست یافتن به یک شغل نداریم و برای رفع این مهم از ظرفیت شورای مهارت استان کهگیلویه و بویراحمد بهره خواهیم برد.
 شورای مهارت در هفته آینده در استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل می‌شود و یکی از مصوبه‌های اصلی آن الزام به داشتن مدرک مهارتی برای تمامی صنایع و صنوف است. تا زمانی که مردم به این باور نرسند که مهارت کمک شان می‌کند. باید تلاش مضاعف کنیم و اولین قدمم برای تحقق این هدف برداشته شده است.
 
 برنامه‌های شما در بحث شناسایی ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد چیست؟
 در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز برنامه ریزی‌ها برای آموزش با توجه به آمایش سرزمینی و پتانسیل‌های استان بوده و در همین راستا به طور مثال؛ سند توسعه گیاهان دارویی استان تهیه شده که از آن رونمایی می‌شود.  استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان قطب گیاهان دارویی کشور انتخاب شده است. و قطب گیاهان دارویی بودن این تکلیف را برای ما مشخص کرده که آموزش تمامی مربیان کشور در حوزه گیاهان دارویی به ما واگذار شود. برای طرح پژوهشی آن با بخش خصوصی در این زمینه قرار داد بسته‌ایم و تمامی مشاغل در حوزه گیاهان در استان شناسایی و احصا شده‌اند. هم اینک در مرحله استاندارد نویسی بوده و پروپزال آن برای مطرح شدن در شورای گسترش به سازمان ارسال شده است که بتوانیم بودجه آن را کسب کنیم. فضای آن نیز در زمینی به متراژ ۱۲ هزار متر مربع و یک سالن به ۶۸۰ متر مربع فراهم شده است.
 در حوزه رشته‌های طرح تکاپو که در استان‌ها شامل گردشگری، پرورش زنبور عسل، گیاهان دارویی و دیگر موارد که در مجموع ۱۶ رشته هستند در آمایش سرزمینی مشخص شده‌اند، و ما بر مبای آن‌ها آموزش‌ها را مشخص کرده‌ایم. کهگیلویه و بویراحمد بسیار غنی است و در بسیاری از حوزه‌ها پتانسیل‌های چشمگیری دارد که باید ما بنا به نیاز منطقه فعالیت خواهیم کرد.
  https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000423/nf00423904-3.jpg
برای رفع معضل بیکاری علاج را چه می‌دانید؟
 تنها راه نجات بیکاران استان کهگیلویه و بویراحمد، خود توانایی افراد و به سمت کسب توانایی و مهارت رفتن است. افراد ناتوان معضل جامعه هستند و افراد را باید با آموزش، سواد و علم توانمند کنیم و این رویکرد را در نظر داشته باشیم که رسیدن به این مهم، تنها راهش دانشگاه نیست.  دانشگاه کمکی به سطح معیشت مردم نکرده است و افراد فارغ التحصیل زیادی بیکار هستند. همه در مملکت ما به دنبال کارمند شدن هستند و کار اقتصادی و تجاری انجام نمی‌دهند و به دنبال پشت میز نشینی اند. فرصت کار در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل نبود شهرک‌های صنعتی استان و کارخانه‌های صنعتی برای افراد بسیار کم است.  تشویق، دعوت کردن و هدایت سرمایه گذاران خارجی کمک بسیار زیادی برای جذب نیروی کار استان خواهد داشت.
  
چند درصد از مهارت آموزان فنی و حرفه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد شاغل شده‌اند؟
 بررسی‌های نشان می‌دهد که ۲۸ درصد از کارآموزان فنی و حرفه‌ای این استان پس از کسب مهارت وارد بازار کار شده‌اند.  در سال ۹۸ سرانه آموزشی این سازمان در استان ۱۸.۴ درصد ساعت به ازای هر نفر جمعیت فعال اقتصادی بوده است.
 بر این تلاشیم تا سرانه آموزشی استان فزایش یابد اما کرونا در این روزها محدودیت‌هایی را به وجود آورده و با این وجود به سعی خود ادامه خواهیم داد.
آموزش‌های ما در دوران کرونا به ۲ شکل اجرا می‌شود که در مرحله نخست به شکل مجازی کارآموز ثبت نام می‌کند و مربیان ب صورت تئوری و جزوه آموزش‌ها را در اختیار مهارت آموز قرار می‌دهند.
دوره‌های عملی نیز در گروه‌های سه نفره با حفظ پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد.
 در سال ۹۸، یک میلیون و ۸۴۶ هزار و ۱۹۶ نفر ساعت تا پایان سال اجرای آموزش داشته‌ایم.
 در چهار ماهه اول سال ۹۸ حدود ۶۱۵ هزار و ۳۹۹ نفر آموزش داشته‌ایم که با توجه به آمار؛ امسال به دلیل محدودیت‌های کرونایی ۱۳ درصد از آموزش پارسال را موفق به اجرای آن شدیم.
 آمار چهار ماهه ۹۹، ۹۱۲ نفر در بخش خصوصی که در ۲۷۰ هزار و ۱۶۲ نفز ساعت است و در بخش دولتی ۲ هزار و ۳۲۱ نفر دوره و ۸۰۷ هزار و ۷۳۳ نفر ساعت در بخش دولتی اجرا کرده‌ایم.
 بخشی از آموزش‌های مهارتی این سازمان در ۲ بخش دولتی و خصوصی اجرا می‌شود.
 بخش دولتی که در مراکز رایگان ما اتفاق می افتد و بخش خصوصی هم در آموزشگاه‌های آزاد تابعه ما اتفاق می افتد، متولی آموزش‌های ما تنها متولی‌اش سازمان فنی و حرفه‌ای است.
 هر کسی و هر جایی که اقدام به آموزش‌های مهارتی ما کند از نظر ما آموزش‌های غیرمجاز است حتی مکان‌های دولتی از قبیل خانه کارگر، جهاد دانشگاهی، جهاد کشاورزی که این‌ها موازی کاری‌هایی انجام می‌دهند که سبب چالش در سازمان ما می‌شود. 
 آموزش‌های نیمه کاره، نامعتبر و بدون گواهی معتبر ارائه می‌دهند، این در حالی است که گواهینامه‌های ما قابل ترجمه در دفاتر رسمی و مدرک فنی و حرفه‌ای کد بین المللی دارد.
 در سطح کشور ۱۱ هزار آموزشگاه داریم که با توجه به بحث کرونا تنها ۱۰۰۰ مورد از آن‌ها فعال است.
 بیش از ۹۱ آموزشگاه فعال در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
 آموزش‌هایی نیز برای افرادی که خود آموز هستند و از قبل در حرفه‌ای مهارت دارند، در نظر گرفته شده است، به گونه‌ای که این افراد فرد در آزمون ادواری شرکت می‌کنند.  کسانی که خود مهارت هستند بدون هیچ هزینه و آموزشی در آزمون‌های ما ثبت نام می‌کنند و مدرک دریافت می‌کنند.
 
  مهارت آموزان فنی و حرفه‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد شامل چه کسانی می‌شود؟
 برای زنان سرپرست خانوار، زنان و مردان زندانی، سربازان، دانش آموزان، کمپ‌های معتادان آموزش‌های مهارتی در نظر گرفته شده است.
 برای نمونه سربازان بدون داشتن یک مهارت کارت پایان خدمت دریافت نمی‌کنند و همچنین هر دانش آموزی ملزم شده که باید یک مدرک مهارتی داشته باشد.
 ۵ خوشه در سازمان فنی و حرفه‌ای شامل صنعت، فرهنگ و هنر، خدمات، کشاورزی و فناوری اطلاعات وجود دارد.
 مناطق محروم جزو اولویت‌های ماست، در بهمئی بوجه ۲۹۴ میلیون تومانی برای تجهیز کارگاه اختصاص داده شده است و امسال نیز کبگیان برای طرح پایلوت اختصاص داده شده است.
 برای تجهیز مراکز آموزشی در بودجه امسال ۹۰۰ میلیون تومان برای ۱۱ مرکز برای تعمیر و تجهیز اختصاص یافته است.
 آموزش‌ها در زمینه ظرفیت‌ها و اولویت‌های استان است استان در زمینه گردشگری گیاهان دارویی  صنایع دستی دارای پتانسیل بالایی است.
 چالش ما مربی حمل و نقل و مکان ندارند. و فضای آموزشی و فضای نقلیه 
 امسال پیش بینی می‌شود چنانچه ارائه مدرک فنی و حرفه‌ای برای دستیابی به شغل‌ها اجرایی شود بیش از 50 درصد اشتغال ایجاد می‌شود.
 
شما در چه کارهایی مهارت دارید؟
 در کارهای مختلفی همچون خیاطی، آشپزی، رایانه، و موارد دیگر مهارت دارم و مهم‌ترین دغدغه من در سازمان شناساندن نقش مهارت است و جامعه بپذیرد که مهارت چه نقش بی بدیلی در تعالی زندگی افراد دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

دکترای مدیریت
Iran, Islamic Republic of
دغدغه مردم مهارت نیست عدم حمایت دولت وبانکها جهت راه اندازی شغل ودادن تسهیلات است
خیلی هستن مهارت دارن ولی حمایت نمیشن ضمنا دغدغه شما مهارت آموزی نیست فقط دنبال منفعت خودتان هستین
عالیشاهی
Iran, Islamic Republic of
درودبرخانم مهندس اسدی افتخار ایل باوی طایفه لار وعالیشاهی
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1