تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۰
کد مطلب : ۴۵۰۱۲۵
صباح زنگنه؛ کارشناس مسائل خاورمیانه توضیح می‌دهد

آیا بایدن روندِ مذاکرات تنش‌زدایی ایران و عربستان را نابود خواهد کرد؟

۰
کبنا ؛ همزمان با سفر قریب الوقوعِ "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا به منطقه و به طور خاص سفر وی به اراضی اشغالی و سپس عربستان سعودی، شاهد اوج گیری تلاش های تنش زدایی در چهارچوب روابط عربستان و ایران با میانجی گری عراق نیز هستیم. در این راستا اخیرا "مصطفی الکاظمی" نخست وزیر عراق در جریان سفر به عربستان و ایران، رایزنی هایی را جهت تسهیل و تسریع روند تنش زدایی میان دو کشور انجام داده است. مساله‌ای که البته با استقبال تهران و ریاض نیز رو به رو شده است.
به گزارش کبنا، با این حال، برخی ناظران و تحلیلگران به طور خاص بر این باورند که تشدیدی رایزنی های دیپلماتیک میان تهران و ریاض در روزهای اخیر، تا حد زیادی تحت تاثیر انگیزه های مختلف دو کشور در آستانه سفر بایدن است. از یک سو، عربستان سعودی سعی دارد نوعی سیگنال و پیام خاص را به واشنگتن بفرستد و تاکید کند که بنا دارد در بحبوحه انفعال و عدم توجه موثرِ دولت آمریکا نسبت دغدغه ها و منافع ملی سعودی، رویه های مستقل تری را به ویژه در عرصه سیاست خارجی دنبال کند. رویه هایی که همچون عدم همراهی عربستان با درخواست های مکرر دولت بایدن جهت افزایش تولید نفت این کشور در بحبوحه جنگ اوکراین، لزوما در راستای منافع آمریکا نخواهند بود و حتی می توانند خسارات قابل توجهی را نیز برای این کشور به همراه داشته باشند. از این منظر، سعودی ها تشدید تلاش های تنش زدایی با ایران را به مثابه یک برگ برنده برای خود در چهارچوب روابط دوجانبه با دولت آمریکا در نظر می گیرند.
در سوی دیگر، ایران نیز جدای از تلاش های میدانی خود جهت تقویت موضع و جایگاهش در سطح منطقه، بر آن است تا در زمینه سیاسی و دیپلماتیک نیز حضوری فعال را از خود نشان دهد و با طرح های احتمالیِ جبهه مخالف با ایران که سعی در تشدید فشارها علیه این کشور در جبهه‌های مختلف دارد، مقابله کند. در این چهارچوب، تقویت تلاش های تنش زدایی با عربستان تا حد زیادی می تواند دستورکارهای مد نظر بایدن و رژیم اسرائیل علیه کشورمان در سطح منطقه را تضعیف کند.
جدای از این ها خودِ دولت بایدن نیز با توجه به کارنامه ضعیف کاریِ خود سعی دارد تا دستاوردهای قابل توجهی را در جریان سفر به خاورمیانه رقم بزند و از آن ها در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا (در نوامبر 2022) و همچنین انتخابات ریاست جمهوری 2024 این کشور استفاده کند. در این راستا به طور خاص دولت بایدن سعی دارد تا خشنودی تل آویو و لابی های وابسته به آن که در عرصه سیاست داخلی آمریکا جایگاه قالب توجهی دارند را نیز کسب کند.
از این چشم انداز، سوال ها و گمانه زنی های مختلفی در مورد نیات و اهداف احتمالی سفر بایدن به عربستان و به طور خاص تاثیرات این مساله بر تلاش های تنش زدایی میان ایران و عربستان مطرح می شود. حتی برخی به این نکته اشاره می کنند که بایدن در جریان سفر خود به منطقه تا حد زیادی سعی دارد تا روند تلاش های تنش‌زدایی میان تهران و ریاض را نابود کند.
آیا بایدن روندِ مذاکرات تنش‌زدایی ایران و عربستان را نابود خواهد کرد؟صباح زنگنه" کارشناس مسائل خاورمیانه، به بررسی برخی از مهمترین پرسش های مطرح در این رابطه پرداخته است. مشروح گفتگو فرارو با صباح زنگنه را در ادامه بخوانید
در روزهای اخیر شاهد اوج گیری تلاش های تنش زدایی میان ایران و عربستان با میانجی گری عراق بوده ایم. دراین راستا، به طور خاص مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به تازگی در جریان سفری به ریاض و تهران، به نوعی سعی داشته تا روند تنش زدایی میان دو طرف را سرعت بخشد. در این چهارچوب، عده ای بر این باورند که اوج گیری این تلاش ها تا حد زیادی مرتبط با سفر قریب الوقوع جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه است. آیا این تفسیر را معتبر می دانید؟
باید توجه داشته باشیم که اساسا عربستان سعودی جز اقمارِ آمریکا در منطقه خاورمیانه است. برای این کشور مهم است که دیدگاه "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا را در موضوعات مختلف به ویژه در رابطه با خود و البته در سطحی کلان تر در مورد منطقه خاورمیانه بداند. مساله ای که در جریان حضور شخصِ بایدن در عربستان به نحو بهتری محقق می شود.
در واقع، سعودی ها بر آن هستند که بفهمند در شرایط خاص فعلی منطقه ای و بین المللی، رئیس جمهور آمریکا روی چه موضوعاتی تاکید دارد. از سوی دیگر، اگر موضوع حل معادله برجام از سوی آمریکایی ها با رویکردی روشن تر دنبال شود و ایران و آمریکا در مجموعه پنج بعلاوه یک، به یک جمع بندی نهایی در مورد معادله مذکور برسند، آن زمان عربستان نیز تکلیف خود را بهتر می داند و با جدیت بیشتری در جریان مذاکرات دوجانبه با ایران در خاک عراق و یا هر جای دیگری وارد خواهد شد. این بدان معناست که سیاست عربستان بدون در نظر گرفتنِ مولفه آمریکا نمی تواند حرکتِ مستقل و سریعی را از خود نشان دهد.
به نظر شما تاثیر سفر بایدن به اراضی اشغالی و سپس عربستان، بر روند مذاکرات تنش زدایی میان ایران و عربستان چگونه است؟
به نظر من سفر آتی بایدن به عربستان، نمی تواند تاثیرات مثبتی را بر روند تنش زدایی میان ایران و عربستان داشته باشد. دلیل اصلی این مساله نیز همانطور که پیشتر گفتم این است که اساسا سعودی ها در موقعیتی نیستند که بخواهند موضعی جدای از موضع رسمی آمریکا و ترجیحات آن را در دستورکار خود قرار دهند. وزنِ آمریکا در معادله منطقه ای و به خصوص احیای روابط ایران و عربستان، از چشم انداز سعودی ها، بیشتر است و همین مساله می تواند تاثیر منفی را بر مذاکرات دوجانبه تهران-ریاض داشته باشد.
برخی بر این باورند که بایدن در جریان سفر آتی خود به منطقه خاورمیانه به نوعی به دنبال تقویت کارنامه کاری خود جهت ایجاد وضعیتی بهتر برای دموکرات ها در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره و البته انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا است. تحلیل شما در این رابطه چیست؟
آنچه در مورد سفر بایدن به عربستان حائز اهمیت است این نکته می باشد که جو بایدن هم ناگزیر است در دوره ریاست جمهوری خود کاری کرده باشد و چشم انداز مثبتی را به مردم آمریکا و رای دهندگان آمریکایی به ویژه در عرصه سیاست خارجی کشورشان و روابط با کشورهایی نظیر عربستان ارائه کند و قطعا بدون داشتن کارنامه‌ای قابل دفاع در این رابطه، راه سختی را در جریان انتخابات آتی میاندوره ای کنگره آمریکا در نوامبر سال جاری میلادی خواهد داشت.
 از این رو، رئیس جمهور آمریکا تلاش خواهد داشت تا سفرش به منطقه، به یک شکست تمام عیار برای وی تبدیل نشود. از این منظر، بایدن به دنبال این است که در جریان سفر خود به خاورمیانه، در مورد مسائل گوناگون چه در رابطه با عربستان و یا حتی ایران به نحوی رفتار کند که تبعات مثبتی را برای وی و حزب متبوعش در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا و حتی در سطحی کلان تر در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا به همراه داشته باشد. از این رو، بایدن علی رغمِ انکارهایی که تاکنون انجام داده، بر مساله افزایش تولید نفت عربستان در جریان سفر آتی اش به عربستان تاکید خواهد کرد و البته سعی خواهد کرد تا اهرم های جدیدی را علیه ایران فعال سازد تا با استناد به آن ها بتواند دست برتری را برای خود در جریان معادلات سیاسی داخلی آمریکا ایجاد کند.
یکی از دستورکارهای اصلی و اساسی که جریان های سیاسی و رسانه ای غربی به طور خاص تاکید داشته اند که بایدن در جریان سفر خاورمیانه ای خود آن را دنبال خواهد کرد، پیشبرد طرح موسوم به ایجاد "سپر دفاع هوایی منطقه ای" در خاورمیانه است که هدفِ اصلی آن نیز معطوف به ایران و علیه این کشور است. شانش موفقیت این دستورکار را چه میزان می دانید؟
این قبیل سپرها تاکنون بارها و بارها و در قالب های مختالف مطرح شده اند. در این راستا، انواع سیستم های تسلیحاتی، بازاریابی و تبلیغ شده است و حتی بسیاری از آن ها با شکست نیز همراه بوده اند. با این همه، باز هم آمریکایی ها با ایجاد ترس و نگرانی در سطح منطقه و در دلِ کشورهای آن، امید دارند که بتوانند سلاح ها و تجهیزات بیشتری را به این قبیل کشورها بفروشند. از این رو، هیچ رئیس جمهوری در آمریکا نمی تواند بی خیالِ مساله فروش تسلیحات آمریکایی به کشورهای عرب منطقه شود. موضوعی که البته جدای از سطح سیاسی در آمریکا، تا حد زیادی بیانگر نفوذ قابل توجهِ لابی های شرکت های تسلیحاتی آمریکا در رده های بالای حکومتی این کشور نیز است و نوعی قید و محدودیت را برای رهبران آمریکایی ایجاد کرده است.
برخی تحلیلگران به این نکته اشاره می کنند که بایدن در جریان سفر خود به منطقه سعی دارد تا جای ممکن زمینه را جهت عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل نیز فراهم کند و از این طریق، هم ایران را بیش از گذشته تحت فشار قرار دهد و هم از مرگ توافقِ ابراهیم که مدت هاست مسکوت مانده و کشور دیگری به روندِ آن نپیوسته جلوگیری کند و البته یک دستاورد قابل اتکا را هم برای خود در آستانه انتخابات آتی آمریکا ایجاد کند. نظر شما در این رابطه چیست؟
البته که تلاش جهت عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان پیشتر توسط سلفِ بایدن یعنی "دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق آمریکا نیز انجام گرفته است. با این حال، وضعیت عربستان با کشورهایی نظیر امارات و بحرین کاملا متفاوت است. در این راستا باید توجه داشت که همچنان دامادِ رئیس جمهور سابق آمریکا (یعنی "جرارد کوشنر") نیز در منطقه خاورمیانه فعال است و ارتباطات وی با رهبران منطقه به ویژه در کشورهای عربی پابرجاست. از این رو، وی جای پایِ اقتصادی محکمی در منطقه دارد. از چشم اندزی کلان، وی به نوعی در حال دوشیدن کشورهای منطقه است (بر اساس تعبیری که خودِ ترامپ در مورد این قبیل کشورها به کار برد).
از این منظر، بحث عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهایی نظیر عربستان و آنچه ایجاد امنیت برای اسرائیل در منطقه خوانده می شود، دستورکار مهم روسای جمهور آمریکا بوده با این حال، دموکرات ها شاید کمتر در این زمینه فعال بوده اند. با این همه، عرصه انتخابات آتی آمریکا (چه انتخابات کنگره و چه ریاست جمهوری این کشور) برای بایدن و احزاب دموکرات و جمهرویخواه کاملا مهم است. در این چهارچوب، اسرائیلی ها و لابی های وابسته به آن ها نیز در عرصه سیاست داخلی آمریکا، نفوذ قابل توجهی دارند و همین مساله موجب می شود که اکنون شاهدیم فردی نظیر جو بایدن برای خوشامدِ اسرائیلی ها، رویه هایی را نظیر پیشبرد دستورکار عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان و یا ارائه ابتکارهایی که هدف اصلی آن ها تحت فشار قرار دادنِ ایران است را به پیش می برد.
در این نقطه، همانطور که گفتم بایدن با این محاسبه راهبردی که در صورت در پیش گرفتن سیاست های مذکور می تواند حمایت های سیاسی زیادی را به سمت خود و حزبش از سوی لابی های اسرائیلی در آستانه انتخابات مهم آمریکا (انتخابات میاندوره ای نوامبر 2022 آمریکا) جلب کند، رویکردهای خاصی را از خود نشان می دهد و عملا از اتحاذ رویه های سازنده و مبتنی بر واقعیات میدانی دور می شود.
فارس در این زمینه نوشت: سفرهای روسای‌جمهور مختلف آمریکا به غرب آسیا در فرمت‌ها و با اهداف مختلف انجام شده اما سفر آتی جو بایدن به منطقه عمدتاً ناشی از بحران سیاسی داخلی ایالات متحده است که با مسئله اوکراین و قیمت نفت گره خورده است. 
به تحلیل نشریه آمریکایی «فارین پالیسی»، به جز استثنائات نادر، غرب آسیا به مکانی تبدیل شده که ایده‌های ریاست‌جمهوری ایالات متحده به ویژه ایده‌های بزرگ در آن جان می‌بازند و دولت بایدن با درک این واقعیت تلاش کرد در طول یک سال و نیم گذشته از منطقه دور بماند؛ اما سرانجام بحران انرژی غرب در بحبوحه درگیری‌های اوکراین و تورم و افزایش قیمت بنزین در آمریکا، بایدن را مجبور به بازگشت به منطقه کرده است.

طبق گزارش‌ها، جو بایدن قرار است هفته آینده به فلسطین اشغالی، کرانه باختری و عربستان سعودی سفر کند. او در سرزمین‌های اشغالی با «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنیامین نتانیاهو» رئیس مخالفان دیدار خواهد کرد و بعد از سفر به کرانه باختری به همراه اعضای شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) به همراه مصر، عراق و اردن در اجلاس سران شورای همکاری در جده شرکت خواهد کرد.
جو بایدن همچنین قرار است در سخت‌ترین بخش سفر خود که کاخ سفید تلاش کرده آن را پاسخی به دعوت «ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه ۸۶ ساله عربستان سعودی جلوه دهد، به ریاض برود. در این سفر همه نگاه‌ها به دیدار وی با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و حاکم عملی این کشور است که بایدن وعده منزودی کردن حکومت تحت امر او را در پی قتل فجیع جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مخالف سعودی داده بود.
کاخ سفید که ابتدا برنامه دیدار بایدن با محمد بن سلمان را انکار می‌کرد، بلاخره تأیید کرده که بایدن در سفرش به عربستان با ولی‌عهد سعودی دیدار خواهد کرد اما به ادعای «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، این دیدار دوجانبه نخواهد بود و بایدن با ملک سلمان و تیم او که محمد بن سلمان هم عضو آن است، دیدار خواهد داشت. 
انرژی، اولویت سفر منطقه‌ای بایدن
با توجه به اینکه جنگ در اوکراین منجر به افزایش قیمت بنزین در ایالات متحده شده، تولید نفت در صدر دستورکار سفر جو بایدن به عربستان سعودی قرار دارد، اما او و دستیاران ارشدش از اذعان به بحران انرژی که باعث این سفر شده خودداری کرده‌اند.
مقامات کاخ سفید تاکید دارند که بایدن در سفر به عربستان سعودی به یک «دستورکار بزرگ» خواهد پرداخت که انرژی تنها یکی از موارد آن است. آن‌ها مجموعه‌ای از مسائل از عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل، پایان دادن به جنگ در یمن، برخورد با ایران و توسعه استراتژی‌های ضد تروریسم را نام برده‌اند.
بایدن در اظهارنظرهایش درباره سفرش به عربستان سعودی حتی قبل از تایید این سفر، تلاش کرد برنامه سفر خود را بسیار گسترده جلوه دهد و به اسرائیل و صلح در منطقه اشاره کرد. وی ۱۳ ژوئن درباره این سفر به خبرنگاران گفت: «این مربوط به امنیت ملی آن‌ها – اسرائیلی‌ها است. این (سفر) به مسائل بسیار بزرگتری نسبت به بخش انرژی مربوط می‌شود». یک روز بعد، کاخ سفید رسما اعلام کرد که بایدن بین ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه (۲۲ الی ۲۵ تیرماه) به فلسطین اشغالی و عربستان سعودی سفر خواهد کرد. 
به تحلیل فارین پالیسی، دولت بایدن ممکن است در تسهیل پیشرفت در روابط نوظهور اسرائیل با عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج فارس موفق شود، اما در حقیقت اولویت‌های او جای دیگری است. طبق این گزارش، اسرائیل و اعراب آنچه را که رئیس‌جمهور ایالات متحده باید بدهد، می‌گیرند، اما به شدت به کاهش ارزش سیاسی او واقفند و شروع به نادیده گرفتن وی به امید بازگشت ترامپ یا همسان او کرده‌اند. 
بر اساس توافقی که در سال ۲۰۲۰ مذاکره شد، گروه کشورهای تولیدکننده نفت موسوم به اوپک پلاس که شامل روسیه و عربستان سعودی می‌شود، با کاهش تولید، کاهش قیمت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا را معکوس کردند. اما کاهش اولیه با افزایش تقاضا در حالی که جنگ اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه عرضه را مختل کرده بود، مواجه شد. در نتیجه، قیمت‌ انرژی به شدت افزایش یافت و به تورم فزاینده در ایالات متحده منجر شد که به شدت موقعیت سیاسی داخلی بایدن را پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر به خطر انداخته و او را به ناچار راهی عربستان سعودی کرده است. 
به باور کارشناسان، تولید نفت، اولویت اصلی بایدن در عربستان سعودی خواهد بود زیرا افزایش قیمت‌ بی‌سابقه بنزین برای مصرف‌کنندگان آمریکایی، به کاهش شدید محبوبیت وی منجر شده است. 
به گزارش الجزیره، «کریستین کوتس اولریشسن» از اعضای سیاست عمومی موسسه «بِیکر» در دانشگاه «رایس» گفت  معتقد است «تمرکز بر عادی‌سازی و تلاش برای ایجاد ثبات یا برقراری صلح در منطقه راهی برای تلاش و تغییر روایت این سفر است.»
«خوان کول» استاد تاریخ در دانشگاه میشیگان گفت که کاهش قیمت نفت برای بایدن بسیار مهم است چه در داخل و چه از نظر سیاست خارجی. وی توضیح داد در حالی که تحریم‌های آمریکا و اروپا بر صادرات سوخت روسیه پس از حمله به اوکراین آسیب رسانده، این اقدامات قیمت‌ها را مارپیچ کرد و منجر به افزایش درآمد روس‌ها از فروش محدودتر شد. به باور او، اگر مسئله نفت نبود، بایدن به عربستان سعودی سفر نمی‌کرد. 
به گزارش فارین پالیسی، با این حال، واقعیت ناخوشایند این است که تاجران نفت پیش از این، کاهش مداوم محدودیت‌های عرضه را در قیمت انرژی لحاظ کرده‌اند و تعهدات عربستان برای پمپاژ بیشتر نفت در واکنش به سفر بایدن برای کاهش قیمت در آینده نزدیک بسیار ناچیز است. علاوه بر این، تحلیلگران انرژی انتظار دارند که در طولانی مدت، تقاضای جهانی از عرضه پیشی بگیرد و اگر این روند ادامه داشته باشد، قیمت‌های بالا در آینده اقتصادی جهان نقش بسته و تعدیل‌های نسبتاً جزئی که سعودی‌ها در ازای لطف ایالات متحده انجام می‌دهند، آرامش چندانی را برای شهروندان آمریکایی‌ به همراه نمی‌آورد. 
طبق این گزارش، هم اسرائیل و هم عربستان سعودی متوجه آسیب‌پذیری‌ دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر هستند و از مباحث درون حزب دموکرات درباره نامزدی بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهور ۲۰۲۴ آگاهند؛ در نتیجه انگیزه آن‌ها برای کمک‌کردن به دولت بایدن به شدت ناچیز است. 
اولریشسن عضو موسسه بیکر در خصوص تلاش بایدن گفت: تصور نمی‌کنم که ریاض و اوبظبی مایل به خروج از چارچوب اوپک پلاس باشند. آن‌ها روابط خود را با روسیه دارند که باید در مورد آن‌ فکر کنند.
حقوق بشر فدای منافع آمریکا
بایدن که در اواخر سال ۲۰۱۹ برای ورود به کاخ سفید وعده منزوی کردن ریاض را در پی قتل خاشقچی داده بود، حالا یک بار دیگر برای ادامه حضور در این کاخ ناچار شده بر روی ادعاهای حقوق بشری خود چشم ببندد.
به تحلیل وبسایت خبری محافظه‌کار آمریکایی «نیوزمکس»، «بایدن و تیمش اصرار دارند تا زمانی که او در عربستان خواهد بود، شخصاً با حاکمان سعودی ملاقات نخواهد کرد. اما این گمراهی آشکار است. حاکمان عربستان سعودی و سران ایالات متحده همزمان در یک اتاق حضور خواهند داشت و با یکدیگر صحبت خواهند کرد و به صورت نیمه خصوصی و حتی خصوصی گفت‌وگو خواهند کرد».
به تحلیل این رسانه آمریکایی، بایدن از وعده انتخاباتی خود سرپیچی خواهد کرد و این در سیاست آمریکا به امری عادی تبدیل شده است. طبق این تحلیل، برای اینکه رئیس‌جمهور ایالات متحده سعودی‌ها را به سمت تحقق خواسته‌های خود و پمپاژ نفت بیشتر و ریختن آن به بازار جهانی سوق دهد باید از مسائل حقوق بشری در قبال عربستان سعودی دست بکشد.
طبق این گزارش، کنگره آمریکا و گروه‌های حقوق بشری با توجه به سوابق عربستان سعودی، سفر بایدن را به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند و یکی از راه‌های مورد بحث برای کاهش انتقاد این است که واشنگتن در تسهیل اقدامات برای بهبود روابط اسرائیل و عربستان و ایجاد نقشه راهی برای عادی‌سازی بین دو طرف که ممکن است شامل گام‌های اولیه در مورد حقوق پرواز تجاری برای اسرائیل باشد، ایفای نقش کند. 
«شیبلی تلهامی» استاد صلح و توسعه در دانشگاه مریلند در گفت‌وگو با الجزیره، با بیان این که «محبوبیت عادی‌سازی با اسرائیل شاید منفی‌های حضور در کنار محمد بن سلمان را جبران کند»، افزود اما «رئیس‌جمهور آمریکا در حال اشتباه محاسباتی است زیرا در حالی که عادی‌سازی در میان دموکرات‌های کنگره رایج است، رای‌دهندگان دموکرات اکنون بیشتر به سمت فلسطینی‌ها متمایل هستند تا به سمت اسرائیلی‌ها».
به گزارش پایگاه تحلیلی « ریسپانسیبل استیت کرفت» نظرسنجی دانشگاه مریلند با شرکت ۲۲۰۸ آمریکایی نشان داده کمتر از یک چهارم مردم این کشور سفر رئیس‌جمهورشان به سرزمین‌های اشغالی و عربستان سعودی را تایید می‌کنند.
شیبلی تلهامی، که این نظرسنجی را انجام داد در روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نوشت: به نظر نمی‌رسد تمرکز بر امنیت اسرائیل به [بایدن] کمک کند تا سفرش را بفروشد. در واقع، این ممکن است به او در میان حوزه‌های دموکرات‌اش آسیب برساند.
پیش‌بینی تداوم شکست ائتلاف‌سازی آمریکا در منطقه
به گفته «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سفرش به منطقه به دنبال کار بر روی موضوعاتی نظیر پدافند هوایی جهت مقابله با ایران خواهد بود.
«بنی گانتز» وزیر جنگ اسرائیل هم ماه‌ها پیش اشاره کرد که توافق ابراهیم که اسرائیل با امارات متحده عربی امضا کرد، شامل یک ترتیب امنیتی ویژه است که ظاهراً شامل ادغام دفاع هوایی اسرائیل و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.
این در حالی است که به نوشته فارن پالیسی، واشنگتن ۴۰ سال است برای سیستم دفاع هوایی یکپارچه شورای همکاری خلیج فارس فشار می‌آورد، اما کشورهای عضو هرگز موفق به انجام آن نشدند. در دولت اوباما هم اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس با حضور وی در سال ۲۰۱۵ در کمپ دیوید تصمیم گرفت که دقیقاً همین کار را منهای اسرائیل انجام دهد، اما کشورهای شورای همکاری علیرغم تشویق ایالات متحده هرگز پیگیری نکردند. 
 پایگاه تحلیلی آمریکایی ریسپانسیبل استیت‌کرفت در گزارشی نوشت گرچه اسرائیل مدعی است که یک پیمان رسمی با کشورهای عربی مانع حملات ایران شده، اما منابع کنگره چندان اطمینان ندارند. این گزارش افزود: اگر اتحاد دفاع هوایی خاورمیانه (MEAD) واقعی باشد، تنها آخرین مورد از یک سری تلاش‌های طولانی تحت هدایت ایالات متحده برای ایجاد یک اتحاد نظامی رسمی در خاورمیانه است. آخرین تلاش در سال ۲۰۱۷ زمانی انجام شد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا، ائتلاف استراتژیک خاورمیانه (MESA) را راه‌اندازی کرد که هدف آن قرار دادن شورای همکاری خلیج فارس، اردن، مصر و آمریکا تحت یک چتر امنیتی یکسان بود.
طبق این گزارش، «در پایان این ائتلاف با همان مجموعه‌ای از موانع که هر اتحاد دفاع هوایی آینده ممکن است با آن مواجه شود، برخورد کرد. قابل توجه است که شرکت کنندگان بالقوه دارای منافع امنیتی متنوعی هستند که گاهی اوقات در تضاد با یکدیگر است».
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1