تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۵
کد مطلب : ۴۴۱۲۸۶
اخرین وضعیت استان زلزله زده هرمزگان؛

زلزله کم سابقه در جنوب سیل در شمال ( + تصاویر )

۰
کبنا ؛ وقوع سه بلای طبیعی شمال، جنوب و مرکز کشور را تحت تأثیر قرار داد. زلزله شدید در استان هرمزگان، سیل در استان گیلان و اعتراض کشاورزان به خشکسالی و بحران بی‌آبی، در اصفهان پازل بلایای طبیعی را در ایران کامل کرد. این موضوع ثابت می‌کند که ایران یکی از بلاخیزترین کشورها و در میان 10 کشور نخست جدول بلایای طبیعی جهان، در رتبه چهارم قرار دارد. متاسفانه در حوادث روزهای گذشته یک شهروند جانش را از دست داد و به خانه هزاران نفر آسیب جدی وارد شد. روز گذشته حوالی ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه نخستین زلزله ۶ ریشتری در منطقه «فین» هرمزگان به وقوع پیوست و یک دقیقه بعد دومین زمین‌لرزه 6.5 ثبت شد، زلزله‌هایی که در عمده شهرهای جنوب شرقی ایران هم احساس گردید.
به گزارش کبنا، پس از آن حداقــل 10 پس لــرزه در این استــان احساس شد. عمق زلزله‌های دوگانه ۶ ریشتری در ۱۵ کیلومتری زمین اعلام شده و در استان‌ها همجوار نیز احساس شد. در ساعت 17 نیز، دو زمین لرزه ۳.۹ و ۴ ریشتری فین و قلعه قاضی در استان کرمان را لرزاند که طبق تیم ارزیاب، خسارتی در پی نداشت، اما در زمین لرزه هرمزگان، شدت زلزله به حدی بود که مردم وحشت زده و سراسیمه به خیابان‌ها ریختند و (تا لحظه تنظیم این گزارش) دو شهروند بندرعباسی بر اثر سقوط تیر برق ودیگری در پی سقوط از ارتفاع جانشان را از دست دادند و 27 نفر مصدوم شدند. همچنین به صدها یا شاید هزار منزل مسکونی آسیب وارد شد که عمدتاً در بافت روستایی قرار داشتند. در این شرایط شب گذشته استان‌های جنوبی هرمزگان، کرمان و حتی بوشهر در حالت آماده باش قرار داشتند. جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور نیز به ایسنا گفت: «بیمارستان‌های کرمان و هرمزگان در پی وقوع زمین‌لرزه در حالت آماده‌باش هستند.» در این میان، فعالیت گشت‌های پلیس پس از وقوع زلزله نیز از اقدامات قابل توجه در شب گذشته بود.
 دستور فوری رئیسی
در این شرایــط رئیس‌جمهور در جلسه روز گذشته هیات دولــت، بعد از اطلاع از وقوع زلزله در مناطقی از جنوب کشور از دستگاه‌های ذیربط خواست به وضعیت زلزله زدگان، فوراً رسیدگی کنند. سید ابراهیم رئیسی همچنین به محمد مخبر معاون اول خود مأموریت داد به سرعت به این استان زلزله زده سفر کند. رئیس جمهور تاکید کرد: از تمام توان دستگاه‌های امدادی در استان هرمزگان و در صورت لزوم سایر استان‌ها استفاده شود. پس از دستور رئیسی، مخبر به هرمزگان رفت. همچنین مهدی دوستی، استاندار هرمزگان اعلام کرد: «بر اثر زلزله، خرابی و ریختگی جزئی برخی دیوارها اتفاق افتاده، ولی خوشبختانه خانه‌های مردم سالم است و تلفاتی انسانی نیز در این بخش گزارش نشده است. آب، برق گاز در استان وصل است.» منصور آرامی یک عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد: با حضور به موقع نیروهای امدادی و هلال احمر اوضاع در استان تحت کنترل بوده و ابعاد خسارات وارده در حال بررسی است. آنچه که تاکنون برآورد شده تخریب ساختمان‌ها، منازل، دیوارها، تیرهای برق و ریزش کوه است.
 چرا زلزله خسارت زیادی نداشت؟‌
مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به زلزله روز گذشته بندرعباس به «آرمان‌ملی» می‌گوید: بندر عباس به ویژه در شمال آن زونی با لرزه خیزی بالا شناخته می‌شود. علی بیت الهی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر این زلزله در نزدیکی مراکز جمعیتی رخ داده باشد، با توجه به بافت مسکونی این مناطق که سازه‌های خشت و گلی و بنایی هستند، قطعاً مخرب است. وی در ارتباط با به فعال شدن گسل‌های این منطقه نیز خاطر نشان کرد: در رابطه با گسل‌های مسبب این زلزله، احتمال داده می‌شود که منتهی الیه گسل‌های زاگرس است که در بالای تنگه هرمز واقع شده است، ولی نیاز به بررسی بیشتر دارد. بندرعباس یک منطقه لرزه خیز است، به ویژه در شمال بندر عباس در جایی که جهت ساز و کار تکتونیکی تغییر می‌کند، بسیار لرزه خیز است. در این منطقه یک گره تکنونیکی واقع شده و زمینلرزه‌های زیادی در این منطقه ایجاد شده و از آن به عنوان یک زون لرزه‌ای یاد می‌شود.
 یک مفقودی و 50 میلیارد خسارت سیل
همزمان، وقوع سیل در استان گیلان، ۱۳ شهرستان بیش از 250 نفر را تحت تأثیر خود قرار داد. شهرستان‌های رودسر، املش، لنگرود، سیاهکل، رودبار، شفت، فومن، صومعه سرا، رضوانشهر، لاهیجان، انزلی، رشت و تالش و ۸۲ روستا درگیر سیل بودند که رانش و آب گرفتگی و همچنین آب شکستگی باعث انسداد مسیرها شد. همچنان طبق اعلام مسئولان، ۳۱ واحد مسکونی و یک واحد تجاری مورد خسارت واقع شدند و ۲۶ نقطه در استان دچار رانش زمین شد که به احداث دیوار حفاظتی نیاز دارند. آن‌طور که بختیاری سخنگوی سازمان مدیریت گفته است: «در شهرستان صومعه سرا ۲۸ نفر از هموطنان به دلیل آبگرفتگی منازلشان توسط سازمان هلال احمر اسکان داده شدند. هنوز پیرمرد ۷۰ سال در روستای کلاچای شهرستان رودسر مفقود است و (تا لحظه تنظیم این گزارش) عملیات برای پیدا شدن وی توسط تیم‌های امدادی ادامه دارد.» همچنین مدیرکل مدیریت بحران گیلان، مجموع خسارت وارده به استان در جریان سیل اخیر را بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان دانست و اضافه کرد: «بیشتر خسارت‌ها در حوزه ابنیه راه، تخریب پل و رانش زمین بوده است.» سیل اخیر در شرایطی به مردم این استان خسارت وارد کرده که سازمان هواشناسی، از فعالیت بارشی از روز سه شنبه (25 آبان) و احتمال طغیان رودخانه‌های استان هشدار داد.
 اعتراض به خشکسالی
در این میان، تجمع و راهپیمایی کشاورزان و معترضان بر بستر خشک رودخانه زاینده‌رود نیز خبرساز شد. اعتراضات به عدم تأمین حق‌آبه و خشک شدن زاینده‌رود موجب واکنش مسئولان امر شده شده است. علی‌اکبرمحرابیان، وزیر نیرو از واگذاری مدیریت آب استان اصفهان به استانداری خبر داد و گفت «قطع به یقین مدیران استان نسبت به مسئولان کشوری از وضعیت آب اطلاعات بیشتری دارند و شایسته است که مدیریت آب استانی شود.» وزیر نیرو همچنین در سفر به اصفهان وعده داد، که رئیس جمهور به دنبال حل این مشکل است. کشاورزان شرق اصفهان سال‌هاست با مشکل شدید کم‌آبی مواجه‌اند و آنها در طول این سال‌ها بارها تجمع کرده‌اند.
محمد مخبر معاون‌اول رئیس‌جمهور از مناطق کانون زلزله در بخش فین شهرستان بندرعباس بازدید کرد.
 محمد مخبر شامگاه یکشنبه پس از جلسه هیئت دولت به‌همراه وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیرو به‌منظور بازدید از مناطق زلزله‌زده به استان هرمزگان سفر کرد.
 معاون اول رئیس جمهور پس از ورود به بندرعباس، از مناطق زلزله‌زده گیشان و آب‌شیرین بازدید کرد و از نزدیک در جریان آسیب‌ها و خسارات واردشده به منازل مسکونی مردم و زیرساخت‌ها قرار گرفت.
 وی همچنین با حضور در ورزشگاه شهدای خلیج فارس بندرعباس از روند اسکان اضطراری مردم در این ورزشگاه بازدید کرد و ضمن ابراز همدردی با مردم زلزله‌زده، صمیمانه با آنان به گفت‌وگو پرداخت و پای درددلشان نشست.
 در جریان بازدیدهای معاون اول رئیس جمهور که تا ساعت 4 بامداد امروز به‌طول انجامید، دکتر مخبر همچنین به‌همراه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس ضمن عیادت از آسیب‌دیدگان، دستورات لازم را برای رسیدگی فوری به مردم زلزله‌زده صادر کرد. 
گفتنی است معاون اول رئیس جمهور در بدو ورود به بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: از لحظه‌ای که رئیس جمهور از وقوع زلزله مطلع شدند دستورات متعددی را به دستگاه‌های مختلف دادند و از من خواستند که در اولین فرصت به استان سفر کنیم و از نزدیک مسائل را بررسی و تصمیمات فوری برای رسیدگی به زلزله‌زدگان اتخاذ کنیم.
 وی افزود: برای جبران خسارات و آسیب‌های واردشده تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد و امیدوارم هرچه زودتر بتوانیم مسائل و مشکلات مردم زلزله‌زده را مرتفع کنیم.
 محمد مخبر در جریان بازدید از مناطق زلزله‌زده گیشان غربی در فین بندرعباس با بیان اینکه گرچه بر اثر دو زلزله تنها یک فوتی گزارش شده است، اما خسارت‌های زیادی به منازل مسکونی و دام مردم در بخش فین وارد شده است، ابراز کرد: در جلسه امروز در استانداری هرمزگان، در خصوص راهکارهای جبران خسارت‌های ناشی از زلزله تصمیم‌گیری می‌شود.‌
 معاون اول رئیس جمهور همچنین از آخرین وضعیت جاده‌ها و مسیر تردد در شمال شهر بندرعباس بازدید کرد و پس از آن به روستاهای زلزله‌زده رفت.
 محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه بازدید از مناطق زلزله‌زده هرمزگان سحرگاه دوشنبه با حضور در یکی از بیمارستان‌های بندرعباس از مصدومان زمین‌لرزه‌های عصر دیروز هرمزگان عیادت و با آنها گفت‌وگو کرد. 
 رئیس ستاد بحران کشور با بیان اینکه زلزله به ۳ هزار واحد مسکونی در هرمزگان آسیب زده است، گفت: مراحل ساخت‌وساز بافت‌های آسیب‌دیده با موافقت معاون‌اول رئیس‌جمهور به‌زودی آغاز می‌شود.
اسماعیل نجار در جلسه ستاد مدیریت بحران استان هرمزگان که به‌ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: 165 میلیون تومان وام روستایی و 185 میلیون تومان وام شهری برای بافت‌های آسیب‌دیده در نظر گرفته شده است.
 وی با اشاره اینکه مبلغ 20 میلیون تومان به‌عنوان مسکن موقت در نظر گرفته شده است، افزود: کمک‌هایی شامل چادر، تسهیلات ساخت مسکن، کمک‌های بلاعوض و بازسازی جایگاه‌های احشام در اختیار زلزله‌زدگان قرار می‌گیرد.
معاون‌اول رئیس‌جمهور با تأکید به "مشکل آب و برق مناطق زلزله‌زده تا عصر امروز برطرف شود"، گفت: ساخت و تعمیر مسکن با همان فرمول بنیاد مسکن پیش از سرمای زمستان عملیاتی شود.
 محمد مخبر پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان هرمزگان با تاکید بر اینکه باید ظرف چند روز آینده آثار زلزله بر زندگی مردم را به صورت فوری ساماندهی کنیم، اظهار داشت: باید شرایطی فراهم شود که مردم بتوانند به زندگی عادی ادامه دهند و برای امور دیگر نظیر ساخت و سازها باید با بسیج امکانات در دراز مدت اقدامات لازم صورت گیرد و دولت نیز کمک‌ها و پشتیبانی لازم را انجام خواهد داد.
 معاون اول رئیس جمهور با تقدیر از مسئولان استانی و کشوری که به موقع و جهادگرانه برای رفع مسائل و مشکلات در مناطق زلزله زده حاضر شدند، از استاندار هرمزگان خواست ظرف چند روز آینده، گزارشی جامع از برآورد خسارات وارده تدوین و به دولت ارائه دهد تا تصمیمات لازم با حضور مسئولین ذیربط اتخاذ شود.
وی با اشاره به بازدید خود از مناطق زلزله زده که از شب گذشته تا بامداد امروز انجام شد، افزود: خوشبختانه در این بازدیدها گلایه‌ای مبنی بر کمبود چادر وجود نداشت اما لازم است با فوریت نسبت به تأمین تغذیه و سایر کمبودهای مردم زلزله زده اقدام شود چراکه بدلیل تخریب برخی منازل مسکونی امکان تهیه غذا و پخت و پز برای مردم وجود ندارد.
 معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با در نظر گرفتن فصل سرما و احتمال بارندگی با سرعت نسبت به تعمیر و بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده اقدام کند و علاوه بر آن باید هرچه سریع‌تر خسارات وارد شده به اسباب و وسایل مردم را نیز جبران کنیم.
 وی با تاکید بر اینکه آسیب‌ها و خسارات وارد شده به دامپروری مردم زلزله زده نیز جبران خواهد شد، تصریح کرد: بنیاد برکت با سرعت بنگاه‌های کوچک و زودبازده در روستاهای فاقد اشتغال راه اندازی کند و فرصت خوبی است که بخشی از مشکل اشتغال این روستاها را حل کنیم.
 مخبر به مشکلات آب و برق چهار روستای بخش فین نیز اشاره و خاطرنشان کرد: به جز یکی از این روستاها که نیازمند اقدامات عمرانی است و ممکن است کمی طولانی‌تر شود، مشکل آب و برق بقیه روستاها باید با سرعت مرتفع شود.
 معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: بعضی از این روستاها باتوجه به اینکه روی گسل قرار دارند، در معرض زلزله هستند و باید پیگیری شود که در کدام مکان‌ها لازم به راه اندازی پایگاه امدادی راهداری‌ها است تا سریعتر اقدام لازم انجام شود.
 وی تصریح کرد: بخشی از پل‌ها و راه‌های مواصلاتی نیز دچار آسیب و تخریب شده‌اند که باید به سرعت ساماندهی و بازسازی شوند تا مردم برای تردد بین روستاها و شهرها مشکلی نداشته باشند.
 وی اضافه کرد: مدارس نیز که درظاهر تخریبی نیستند اما تعمیری هستند باید توسط اداره کل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان با کمک بنیاد برکت، به سرعت تعمیر این فضاهای آموزشی انجام شود؛ چرا که در روستاها تعداد دانش اموزان کم و مدرسه‌ها حضوری است.
 مخبر با اشاره به عدم دسترسی به اینترنت و قطع شبکه ارتباطی تلفن همراه اول در برخی مناطق زلزله زده، گفت: در این شرایط دانش آموزان ناچار هستند برای استفاده از اینترنت و شرکت در کلاس‌های درس مسافت طولانی را طی کنند که باید به این موضوع نیز با فوریت رسیدگی شود.
 وی ادامه داد: تعداد تخت‌های بیمارستانی در هرمزگان نسبت به استان‌های دیگر کمتر است که باید وزیر بهداشت سریع‌تر برای جبران این کمبود برنامه ریزی و تصمیم گیری کند و باتوجه به اینکه این استان از مناطق زلزله خیز کشور است لازم است اماکن و فضاهایی چندمنظوره برای اسکان و درمان در نظر گرفته شود.
 معاون اول رئیس جمهور اظهارداشت: از مردم استان هرمزگان استدعا داریم با توجه به اینکه احتمال پس لرزه‌ها وجود دارد، از حضور در منازلی که دچار آسیب شده خودداری کنند تا شاهد خسارات جانی و تلفات نباشیم.
دریادار تنگسیری: حضور تیم‌های مهندسی سپاه از ساعات اولیه در مناطق زلزله‌زده
 فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: تیم‌های مهندسی نیروی دریایی سپاه با ماشین‌آلات مهندسی و گروه‌های امدادی در منطقه زلزله‌زده حضور دارند و در صورت نیاز گروه‌های بیشتری اعزام خواهد شد.
سردار دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فرمانده کل سپاه طی ابلاغی نیروی دریایی سپاه را مکلف به امدادرسانی به مردم کرده است، اظهار داشت:‌ یگان مهندسی نیروی دریایی سپاه در ساعت‌های اولیه وقوع زمین لرزه زلزله ماشین‌آلات سنگین آوار برداری به محل کانون اصلی زلزله بندرعباس، روستای گیشان بخش فین اعزام کرد.
 وی با بیان اینکه عملیات آواربرداری و بازگشایی معابر و جاده‌ها پس از رسیدن این ابزار به محل‌های مورد نظر آغاز شد، افزود: کار بازگشایی جاده سیرجان به بندرعباس که به واسطه زلزله و ریزش کوه مسدود شده بود با همت مهندسی نیروی دریایی سپاه به طول 30 کیلومتر تا ساعت 5 بامداد به اتمام رسید.
وی افزود: ما کنار مردم هستیم و هر زمان و در هر نقطه‌ای نیاز باشد همه ما با تمام تجهیزات وارد خواهیم شد تا ان‌شاالله ذره‌ای از آلام مردم کم شود.
فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: تیم‌های مهندسی این نیرو با ماشین آلات مهندسی و گروه‌های امدادی در محل حضور دارند و در صورت نیاز گروه‌های بیشتری اعزام خواهند شد.
به گزارش کبنا، زلزله‌ای به بزرگی 6.4 در مقیاس امواج درونی ساعت 15 و 37 دقیقه و 4 ثانیه یکشنبه 23 آبان ماه، در عمق 15 کیلومتری شهر فین در هرمزگان را لرزاند. زلزله بعدی با بزرگای 6.3 در مقیاس امواج درونی زمین ساعت 15 و 28 دقیقه و 38 ثانیه فین هرمزگان را لرزاند.
 براساس آمارهای اعلام شده، تا به این لحظه 22 پس لرزه پس از این دو زلزله بزرگ در مناطق مختلف هرمزگان ثبت شده و این زلزله در عربستان و امارات نیز احساس شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

ضرغامی گویا بنا بر ترک عادت صبحانه‌های سیاسی‌اش ندارد؛ حتی حالا که در مقام وزارت میراث ...
معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

پنج میلیون و 800هزار تومان؛ متوسط حقوق فرهنگیان در سال 99. دریافتی‌ای که به گفته رئیس ...
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
1