تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب : ۴۳۸۰۷۲
بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس؛

( حواشی و تصاویر ) اولین روز جلسه بررسی وزرای پیشنهادی / سکوت مطلق نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد / آیا روشنفکر غائب بود؟

۱
کبنا ؛روز نخست بررسی صلاحیت کابینه دولت سیزدهم توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حواشی همراه بود که از جمله آن بی‌توجهی به نطق مخالفت نماینده مشهد بود.
 به گزارش کبنا، حسین باغ‌گلی؛ وزارت آموزش و پرورش، عیسی زارع پور؛ وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات، حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب؛ وزارت اطلاعات، سیداحسان خاندوزی؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی، حسین امیرعبداللهیان؛ وزارت امور خارجه، بهرام عین‌اللهی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت الله عبدالملکی؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیدجواد ساداتی نژاد؛ وزارت جهادکشاورزی، امین حسین رحیمی؛ وزارت دادگستری، امیر سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی؛ وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، رستم قاسمی؛ وزارت راه و شهرسازی، سیدرضا فاطمی امین؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدعلی زلفی‌گل؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمد مهدی اسماعیلی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد وحیدی؛ وزارت کشور، سیدعزت الله ضرغامی؛ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، جواد اوجی؛ وزارت نفت، علی اکبر محرابیان؛ وزارت نیرو و سید حمید سجادی هزاوه؛ وزارت ورزش و جوانان، ۱۹ وزیری هستند که از سوی حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رییسی برای اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شده‌اند.
بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تحت تأثیر کرونا
    
ویدئو / دفاع رئیسی از کابینه پیشنهادی
سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی به دفاع از کابینه پیشنهادی پرداخت و گفت: «می‌دانیم فرصت خدمت، کوتاه و مشکلات مردم، بسیارند. اکنون نوبت حرکت جهادی و مردمی با استفاده از نظرات نخبگانی و مشارکت مردمی است.» بر اساس اعلام مجلس، بررسی گزینه پیشنهادی هر وزارتخانه بر اساس حروف الفبا انجام می‌شود و در پایان - که احتمالا روز چهارشنبه خواهد بود - رای‌گیری بین نمایندگان انجام خواهد شد.

جلسه علنی صبح امروز (شنبه) ساعت ۸ و ۵ دقیقه آغاز شد. ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به همراه کابینه اش و همچنین اسماعیلی رئیس دفتر و مخبر معاون اول رئیس جمهور پیش از آغاز جلسه در صحن علنی حضور داشتند.
در ابتدا محمدباقر قالیباف رئیس مجلس از برگزاری جلسات فشرده کمیسیون ها جهت بررسی برنامه وزرا سخن گفت و به این نکته اشاره داشت که مجلس در چند روز آینده کار مهم و حساسی را پیش رو دارد.
سپس طبق آیین نامه داخلی مجلس نوبت به دفاع رئیس جمهور از برنامه و وزرای پیشنهادی خود رسید. ابراهیم رئیسی ضمن تأکید بر این نکته که تلاش شده شایستگان به مجلس معرفی شوند گفت که برنامه دولت براساس عدالت و پیشرفت تنظیم شده است.
او همچنین از برنامه آنی، فوری و کوتاه مدت برای حل مشکلات مردم و وجود برنامه میان مدت و بلندمدت سخن گفت و سپس به تشریح چگونگی انتخاب وزرای پیشنهادی پرداخت؛ رئیسی این اطمینان را داد که در معرفی وزرا اصلا روابط سببی، نسبی، خانوادگی، حزبی و گروهی مطرح نبوده است.
یکی از نکات مورد توجه در سخنان رئیس جمهور را می توان به نام بردن از سه نماینده مجلس عنوان کرد. او گفت که علی نیکزاد و احمد امیرآبادی ترجیح دادند که در مجلس بمانند و اولویت امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز وزارت بهداشت و درمان نبوده است.
براساس ماده ۲۰۶ آیین نامه رئیس جمهور دو ساعت و نیم فرصت برای دفاع از برنامه و وزرای پیشنهادی خود را دارد که از این زمان به میزان یک ساعت استفاده کرد و همچنان یک ساعت و نیم وقت دارد.
نکته قابل توجه این است که ابراهیم رئیسی تا پایان مدت جلسه علنی صبح در مجلس حضور داشت و به تمام صحبت های مخالفان و موافقان گوش داده و حتی در مواردی بخشی از صحبت ها را یادداشت می کرد.
علاوه بر اینکه رئیس جمهور اولویت اول دولت خود را مهار کرونا بیان کرد، تعدادی از نمایندگان مجلس در مقام مخالفت و موافقت بر لزوم کنترل وضعیت کرونا تأکید داشتند. به طور نمونه می توان به صحبت های محمدیاری نماینده تالش اشاره داشت که علاوه بر ذکر این نکته که باید قاطعنامه پروتکل های بهداشتی رعایت شود گفت که در جلسه امروز مجلس هم تعدادی از نمایندگان فاصله اجتماعی را رعایت نکردند.
اشاره محمدیاری به دقایقی از جلسه مجلس بود که در گعده های مختلف و بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی با یکدیگر صحبت می کردند. علاوه بر این در مقاطعی دور رئیس جمهور و یا وزرا جمع شده و خبری از رعایت فاصله گذاری اجتماعی هم نبود.
این همهمه و شلوغی باعث شد که چند بار رئیس مجلس از نمایندگان بخواهد که در صندلی های خود نشسته و نظم جلسه را حفظ کنند. همچنین اجازه دهند رئیس جمهور به صحبت های نمایندگان گوش دهد.
حتی قالیباف از نیکزاد نایب رئیس مجلس هم خواست که به نمایندگان تذکر داده تا در جای خود بنشینند.
در خلال صحبت های موافقان و مخالفان، نمایندگان به طرح مشکلات حوزه انتخابیه خود می پرداختند که قالیباف با قطع صحبت آن ها از نمایندگان می خواست که درباره برنامه دولت نه مشکلات حوزه انتخابیه شان صحبت کنند.
جلسه امروز مجلس جلسه آرام بود و شاید تنها یک بار با درخواست تذکر عده ای از نمایندگان مواجه شد آن هم زمانی که معین الدین سعیدی نماینده چابهار این جمله را گفت که رویا را از سرزمین من، سیستان و بلوچستان گرفته اند. مرکز نشینان، مرزنشینان را دریابند و فراموش نکنند که در طول تاریخ مردمان سیستان و بلوچستان اجازه دست درازی اجنبی به کشور را نداده است.
موضوع تذکر نمایندگان به دلیل تذکر رئیس مجلس به سعیدی مبنی بر صحبت کردن در دستور، منتفی شد.
ادامه بررسی برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم به جلسه بعدازظهر موکول شد. بعد از پایان بررسی، مجلس وارد رسیدگی به صلاحیت هر یک از وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه ها می شود.


پس از اینکه ابراهیم رئیسی به سخنان خود در دفاع از کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم در صحن علنی مجلس خاتمه داد، محمدباقر قالیباف با اشاره به بند ۲۰۴ آئین‌نامه داخلی مجلس به میزان زمان باقی مانده رئیس دولت از مجموع ۱۵۰ دقیقه اشاره و فرصت باقیمانده او را یک ساعت و نیم اعلام کرد و گفت که آقای رئیسی می‌توانند این زمان را در رابطه به پاسخگویی به مخالفین برنامه پیشنهادی و کابینه دولت استفاده کنند.
محمدحسین حسین‌زاده بحرینی اولین نماینده مخالف کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم بود که پشت تریبون صحن علنی مجلس قرار گرفت؛ اما همزمان با حضور او برای ارائه نطق خود، نمایندگان برای خوش و بش با کابینه به سمت صندلی‌های آن‌ها که در ردیف اول قرار دارد رفتند؛ علیرغم تاکید حسین‌زاده بحرینی و تاکید قالیباف به نمایندگان برای اینکه در جایگاه خود برای استماع نطق نماینده مشهد قرار بگیرند، اما نمایندگان دقایقی را به گفتگو با کابینه پیشنهادی صرف کردند.
 این بی‌اعتنایی با تذکر چند باره همراه بود و تا جایی پیش رفت که متفکرآزاد عضو هئیت رئیسه مجلس برای راهنمایی نمایندگان به جایگاه‌هایشان از صندلی هئیت رئیسی به صحن آمد و آن‌ها را به سمت صندلی‌های خود هدایت کرد.
 همراهی رئیسی توسط نمایندگان احسنت‌گو
اتمام سخنان رئیس‌جمهور درباره کابینه پیشنهادی با تحسین تعدادی از نمایندگان همراه بود به گونه‌ای که از گوشه کنار مجلس نمایندگان احسنت‌گویان رئیسی را تا نشستن بر روی صندلی مشخص شده، همراهی کردند.
 
خوش و بش با وزرای پیشنهادی
با توجه به حضور اعضای پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم در ردیف نخست صندلی‌های مجلس، اغلب نمایندگان به تناوب با آن‌ها به گفتگو پرداختند؛ بیشترین افرادی که از کابینه مورد توجه قرارداشتند و نمایندگان با آن‌ها به خوش و بش می‌پرداختند، وزرای اقتصادی دولت از جمله خاندوزی، عبدالملکی و فاطمی امین بودند.
 
پای مسائل خوزستان به جلسات رأی اعتماد هم باز شد
همچنین سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور که روز پیش از رأی اعتماد به این سمت منصوب شد؛ در صحن مجلس مدام با نمایندگان مختلف به گفتگو می‌پرداخت.
 سید محمد مولوی نماینده خوزستان در میان نطق خود خطاب به نمایندگان با بیان اینکه «اجازه دهید حاج آقا بشنود» از آن‌ها خواست اجازه دهند که رئیس‌جمهور به سخنان او درباره وضعیت بحران خوزستان توجه کند. سید کریم حسینی نماینده اهواز هم دیگر نماینده‌ای بود که خواستار حل مشکلات خوزستان شد.
غیبت 3 نماینده در نشست علنی امروز مجلس
 اسامی غائبین و متأخرین آغاز جلسه علنی امروز (شنبه 30 مرداد) مجلس شورای اسلامی از سوی هیأت رئیسه قرائت شد که این اسامی عبارت است از:
حسین حاتمی
مهدی روشنفکر
سید جلیل میرمحمدی میبدی

سکوت مطلق نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد
به گزارش کبنا، نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد، تاکنون بر خلاف نمایندگان سایر استان‌های دیگر در مخالفت و یا موافق بودن برنامه‌های دولت و وزرای پیشنهادی که یکی از مهمترین روزهای کاری مجلس شورای اسلامی به شمار می رفت هیچ صحبتی نداشتند و اگر هم صحبتی بوده تاکنون در هیچ رسانه‌ای انعکاس پیدا نکرده است.

تذکر قالیباف برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: صحن به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شود، مردم برداشت خوبی از ازدحام و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مجلس نداشته‌اند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
توانایی صحبت ندارن، حرفی برا گفتن ندارن، فقط تو استان بلدن واسه مردم بیچاره خط و نشون بکشن و طایفه بازی دربیارن، اونجا دیگه در سطح ملی هست، دیگه یه داستان دیگه هست
بویراحمد علیا
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما متاسفانه ما نماینده نداریم....
Iran, Islamic Republic of
نه غایب نبودند احتمالا جای آقای رئیسی به گوشی ها جواب میدادن (جسمش تو مجلس بود)
Iran, Islamic Republic of
واقعا جی هدایتخواه خالیه
حق
Iran, Islamic Republic of
آخ وبخت بیاحمدودنامارگون مه نماینده داره
نمرش۲۰بخاطرسکوت وگپ نزدن
واگه هم گپ بزنه چیزی نداره مگراینکه ازیاسوج براش بنویسندواتسام بفرستندتاروخوانی کنه
Iran, Islamic Republic of
تیتر کاملا مغرضانه نمایندگان مخالف و موافق کلیات با قرعه کشی انتخاب میشن و نهایتا امروز ۱۵نماینده دراین مورد صحبت کردن دوره اول آقای روحانی هم با حضور نماینده محبوبتونرفقط بزرگواری بودن صحبت کردن آیا باید بخاطر اینکه نمایندگان فعلی به قید قرعه انتخاب نشدن اونها را مورد شماتت قراردهیم
یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
ایشان حاضر بود قبل از ظهر سه بار نشان داده شد چرا همین طور وبدون اطلاع مطلب می نویسیم
مسیحا
Iran, Islamic Republic of
با سلام
اولا یه پیشنهاد دارم خدمتون، اسم خبرگزاری تون رو عوض کنید و بزارید "کبنا دروغ" چون جر این اسم زینده نام شما نیست.
بعدش بفرمایید چقدر پول میگیرید تا این دروغ هارو منعکس کنید تا بنده سه برابرش تقدیم کنم که فقط خفه شید.
امیدوارم که اونقدر مردونگی داشته باشید که نظر بنده رو منعکس کنی.
انشالله خدا شمارو به راه راست کج بفرمایند.
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
به این روشنی. پس مشخص است که ببینه و عرض مطلب می زنی برای مردم شناخته شدی
Iran, Islamic Republic of
لطفاً خوب بررسی کنید و اگر به نتیجه رسیدید که آقای روشنفکر در جلسه بودنداین متن را اصلاح کنید.چون فیلم حضور ایشان هست در صورت نیاز بفرستم.با تشکر..
Romania
سلام ودرود.شاید دکتر روشنفکر تاخیر در ورود به مجلس داشته باشد الله اعلم.ولی خودم من تصویر ایشون دیدم .واقای حاتمی هم صحبت کرد.ان شا الله که خدا کمک کند واقع بین باشیم.خدایی من به دکتر رای ندادم .وقربانی سیاسی به خاطر رای ندادن شدم وهستم ولی باید حق را گفت
عماد
Iran, Islamic Republic of
پشت تریبون مجلس که میرن تنشون می لرزه فقط دنبال طایفه گری هستن تو مجلس حرفی برا گفت ندارن
ندا
Iran, Islamic Republic of
فرض کنید در مجلس هم حضور داشتن -بود و نبودش چه فرقی میکنه اگه سه دقیقه تونست پشت تریبون صحبت کنه و از حق مردم دفاع کنه -مجلس دیگه جای طایفه گری نیست
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
فایل های مرتبط
1