تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۵۷
کد مطلب : ۴۳۲۳۲۳
کبنا گزارش می‌دهد

سفر جهانگیری به سی‌سخت ( + متن و تصاویر )

۱
کبنا ؛معاون اول رییس جمهور روز دوشنبه ( 2 فروردین ماه 1400 ) به منظور بازدید از مناطق زلزله زده شهر سی‌سخت با استقبال استاندار کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مقامات محلی وارد یاسوج در استان کهگیلویه و بویر احمد شد.
به گزارش کبنا، اسحاق جهانگیری با همراهی وزیر راه و شهرسازی، وزیر آموزش و پرورش، معاون پارلمانی رئیس جمهور، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، قائم مقام وزیر بهداشت و درمان و جمعی از مسئولان کشوری به منظور بازدید از مناطق زلزله زده شهر سی‌سخت وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شد.
کلانتری معاون اول رئیس جمهور در بدو ورود به شهر یاسوج در فرودگاه این شهر و در جمع خبرنگاران با تبریک سال جدید، به زلزله شهر سی سخت اشاره کرد و اظهار داشت: در این حادثه دل هر ایرانی به درد آمد و دولت بلافاصله در مصوبه‌ای که جز موارد استثنایی در کشور است به همه دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها ابلاغ کرد که میزان خسارت اقدامات لازم برای بازسازی و تعمیرات منازل آسیب دیده بررسی و آغاز شود.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سختی‌های سال گذشته از جمله شیوع بیماری کرونا و فشار اقتصادی، افزود: مردم این استان علاوه بر این مشکلات گرفتار زلزله شدند و دولت جمهوری اسلامی ایران به مردم این مناطق زلزله زده اعلام می‌کند که دولت حتی یک لحظه مردم این مناطق را تا کامل شدن وضعیت زندگی آنان تنها نمی‌گذارد و در هر مرحله‌ای از پیشرفت کار مصوبه‌های جدید ابلاغ و بررسی می‌شود.
وی با اشاره پتانسیل‌ها و شرایط مطلوب برای توسعه استان کهگیلویه و بویر احمد و همچنین برگزاری جلسه‌ای در تهران با مقامات این استان، ادامه داد: در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی مباحث توسعه‌ای و زیربناها و سدسازی در این استان بررسی می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه استان کهگیلویه و بویر احمد می‌تواند تبدیل به قطب توسعه و گردشگری در کشور شود، تصریح کرد: باید موانع پیش رو این استان برداشته شود.
جهانگیری با اشاره نامگذاری سال جدید به «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها»، ادامه داد: دولت می‌داند که امروز مهمترین مسأله کشور تولید بوده و این استان از مهمترین استان‌های نفت خیز کشور است و بزرگترین میادین نفتی در این استان وجود دارد.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت بزرگ این استان در پتروشیمی و گردشگری، گفت: بالاترین منابع آبی کشور در این استان قرار دارد و باید از ظرفیت بالای کشاورزی این استان بهره ببریم.
  
معاون اول رییس جمهور در ادامه با حضور در مناطق زلزله سی سخت با مردم این شهر سخن گفت.
او در جریان روند رسیدگی به مشکلات مردم این مناطق زلزله زده و همچنین روند تکمیل و بازسازی منازل آسیب دیده قرار گرفت.
معاون اول رییس جمهور در بازدید از این مناطق که در فضایی صمیمی انجام شد، پای درد و دل‌ها و مشکلات مردم این مناطق نشست و بر ضرورت رسیدگی هر چه سریعتر به مشکلات مردم این مناطق تاکید کرد.
 
 دولتی که ظرف یکسال ۸۰ هزار واحد برای سیل زدگان ساخته است، ۱۵۰۰ واحد آسیب دیده زلزله سی سخت را ظرف چند ماه می‌سازد/ مردم مناطق زلزله زده دغدغه تسهیلات و کمک‌های بلاعوض نداشته باشند/سی سخت و دنا از شهرهای زیبا و کانون‌های مهم توسعه و گردشگری در ایران هستند
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت و ابلاغ مصوبه‌ای در هیات دولت در روزهای ابتدایی پس از وقوع زلزله برای پیگیری و حل مشکلات مردم سی سخت و دنا، تاکید کرد: برای اولین بار در کشور مصوبه ۵۰۰ میلیارد تومانی ارائه تسهیلات و کمک‌های بلاعوض برای تعمیرات و احداث منازل آسیب دیده و کمک‌های معیشتی به همه دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ شد.
دولتی که ظرف یکسال ۸۰ هزار واحد برای سیل زدگان ساخته است، ۱۵۰۰ واحد آسیب دیده زلزله سی سخت را ظرف چند ماه می‌سازد/ مردم مناطق زلزله زده دغدغه تسهیلات و کمک‌های بلاعوض نداشته باشند/سی سخت و دنا از شهرهای زیبا و کانون‌های مهم توسعه و گردشگری در ایران هستند
 معاون اول رئیس جمهور روز دوشنبه پس از بازدید از مناطق آسیب دیده سی سخت، با اشاره به اینکه بلافاصله پس از وقوع زلزله وزیر راه و شهرسازی و استاندار گزارش‌های لحظه به لحظه از میزان خسارات و آسیب‌ها به هیات دولت ارائه کردند، تاکید کرد: تا چند ماه آینده تمام ویرانی‌ها و منازل آسیب دیده زلزله زده بازسازی می‌شود.
جهانگیری با تاکید براینکه باید به ظرفیت کشور اعتماد داشت گفت: دولت و ملت با قدرت و کمک یکدیگر می‌توانند همه مسائل کشور را با وجود فشار تحریم‌ها و کروناحل کنند.
وی افزود: دولت، مسئولان کشوری و و نیروهای مسلح در کنار هم در تلاش هستند تا غمی از چهره مردم آسیب دیده این زلزله برطرف کنند.
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: با کمک مردم سی سخت و دنا که همانند دنا مظهر استواری هستند که البته دنا، البرز و زاگرس برای هر ایرانی نماد استواری، مقاومت است، ویرانی‌های این مناطق ظرف چند ماه آینده برطرف می‌شود.
وی با اشاره به تخریب حدود ۱۲۰۰ واحد و نیاز به تعمیرات دو هزار و نهصد واحد در این زلزله، گفت: در سیل سال ۹۸
۸۰ هزار واحد تخریب شد و در زلزله کرمانشاه نیز ۵۰ هزار واحد نیاز به احداث داشت اما الان حتی یک نفر هم نیست که خانه‌ای خراب و ساخته نشده نداشته باشد.
جهانگیری خاطرنشان کرد: دولتی که ظرف یکسال قادر است ۸۰ هزار واحد بسازد، ۱۵۰۰ واحد آسیب دیده زلزله سی سخت را ظرف چند ماه می‌سازد.
جهانگیری با تاکید براینکه کل کار بازسازی و اتمام تعمیرات منازل سی سخت و دنا ظرف چند ماه تمام می‌شود و مردم این مناطق دغدغه تسهیلات و کمک‌های بلاعوض نداشته باشند، افزود: عده‌ای می‌خواهند مردم آسیب دیده را مأیوس کنند اما دولت کنار شما است در هر مقطعی که باید تسهیلات و کمک بلاعوض اضافه شود، در دولت تصویب می‌کنیم و منابع مادی و مالی در اختیار قرار می‌گیرد.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه طبق گزارش‌ها باوجود گذشت یک ماه از زلزله خاکبرداری ها و فونداسیون ریزی شروع و پرونده‌های مردم آسیب دیده این مناطق به بانک داده شده است، افزود: پیمانکار ساخت بیمارستان سی سخت انتخاب و به زودی عملیات اجرایی ساخت این بیمارستان آغاز می‌شود که امیدواریم تا آخر سال این بیمارستان ساخته و تکمیل می‌شود.
وی ادامه داد: اختلاف نظرهای موجود بین وزارت راه و محیط زیست بر سر ساخت جاده یاسوج به سی سخت حل شده و بزودی این پروژه تکمیل خواهد شد.
جهانگیری گفت: علاوه بر ساخت و بازسازی خانه‌ها برای کسانی که نیز خواهان خانه هستند پس از ثبت نام در طرح ملی اقدام ملی مسکن در اولویت قرار می‌گیرند.
وی تاکید کرد: سی سخت و دنا از شهرهای زیبا و کانون‌های مهم توسعه و گردشگری در ایران است و باید از ظرفیت‌های آن برای توسعه استان بیشترین بهره برداری را انجام داد.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به درخواست مسولان سی سخت برای بازسازی مبلمان شهری و آسفالت معابر، گفت: آسفالت این منطقه بر اثر آمد و رفت ماشین‌های سنگین آسیب دیده که بعداز اتمام بازسازی‌های زلزله تصحیح کامل و در اولویت مسائل شهرسازی قرار می‌گیرد. دولت در این زمینه کمک‌های لازم را به شهرداری انجام خواهد داد.
جهانگیری در ابتدای سخنان خود گفت: خداوند توفیق داد که در روزهای نخست سال ۱۴۰۰ خدمت مردم عزیزم بزرگوار و سلحشور و مجاهد شهرستان دنا و شهر سی سخت هستم. مردمی که ۲۹ بهمن شاهد زلزله‌ای بودند که دشواری‌های زیادی بر زندگی آنها تحمیل کرد. امیدوارم در سال جدید تلخی‌های گذشته فراموش شود.
 
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عصر روز (دوشنبه 2 فروردین ماه 1400) در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویر احمد، تأکید کرد: مردم این خطه مایه افتخار کشور هستند که محکم و استوار نقشی تاریخ ساز در بحران‌های مختلف از دفاع مقدس تاکنون در تاریخ انقلاب اسلامی داشته‌اند.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه تقارن سال جدید با ایام شعبانیه را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم سال 1400 سال گشایش برای مردم ایران باشد گفت: ملت ایران سال سختی پشت سر گذاشت و این صبوری ملت ایران بود که دشواری‌ها و سختی‌ها را تحمل کرد و انتظار مردم این است که خدمتگزاران در نظام جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را در سال جدید به کار گیرند تا این فشارها به حداقل برسد.
جهانگیری با اشاره به آثار مخرب سیل 98 و تخریب بیش از صد هزار واحد مسکونی، هزاران هکتار زمین کشاورزی و واحد صنعتی، زلزله کرمانشاه و همچنین شیوع بیماری کرونا به عنوان پدیده ناشناخته و جدید و همچنین تحریم‌های ظالمانه و فشار اقتصادی آمریکا علیه ملت بزرگ ایران تأکید کرد: تمامی این اتفاقات باعث شد تا معیشت مردم در سال 99 سخت شود و معاندان نظام جمهوری اسلامی در تبلیغات مسموم خود کوشیدند تا آینده ایران را تیره نشان دهند اما مردم ایران از همه این آزمایش‌های بزرگ تاریخی سربلند بیرون آمدند.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه مردم استان کهگیلویه و بویر احمد در زمان سختی‌ها به دنا به عنوان سمبل مقاومت تکیه می‌کنند تصریح کرد: سی سخت هم همانند دنا پابرجا خواهد ایستاد.
جهانگیری با اشاره به اینکه مردم سی سخت علاوه بر مشکلات و فشار اقتصادی با زمین لرزه‌ای در اواخر سال 99 روبرو شدند که خانه و زندگی آنها را از بین برد، ادامه داد: خداوند را شاکریم که در این حادثه تلفات انسانی نداشتیم چرا که خسارات وارده به مردم در کنار از دست دادن عزیزانشان بسیار تلخ بود و به راحتی نمی‌توانستیم عید را تبریک بگوییم.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به حس نوعدوستی مردم ایران افزود: در زلزله کرمانشاه مهمترین دغدغه این بود که مردم به سمت پل ذهاب نیایند چرا که به دلیل ترافیک زیاد مسیرها بسته شده بود و کار امدادرسانی به مردم سخت شده بود.
وی با اشاره به زلزله کرمانشاه و همچنین سیل سال 98 و درگیری 25 استان کشور در حادثه سیل ادامه داد: همبستگی اجتماعی ملت ایران یکی از شاخص‌های این حادثه بود.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه اثر مادی این کمک‌های مردمی و همچنین نهادهای رسمی حکومتی در مقابل اعتبارات دولتی آنچنان به چشم نمی‌آید، تصریح کرد: پشتوانه جمهوری اسلامی ایران این است که برای عبور از بحران‌ها مردمی دارد که درجه دلسوزی و نوع دوستی بالایی دارند و بلافاصله پس از حادثه‌ای در محل حاضر می‌شوند تا مشکلات یکدیگر را حل کنند و این سرمایه‌ای ارزشمند برای ملت ایران است.
جهانگیری با بیان اینکه بحران‌های طبیعی تبدیل به واقعیتی جدی برای مردم ایران شده است، ادامه داد: هنر ما به عنوان دولت این است که بحران‌ها را مدیریت کنیم و عوارض این بحران‌ها را به حداقل برسانیم تا با سربلندی از این حوادث طبیعی بیرون بیاییم.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به زلزله سی سخت و مقایسه آن با حوادث زلزله کرمانشاه و سیل فروردین سال 98 گفت: حجم تخریب‌ها در این زلزله قابل مقایسه با بحران‌های قبل نبوده است و ما می‌توانیم در زمانی کوتاه‌تر ساخت و بازسازی پنج هزار واحد مسکونی را انجام دهیم این در حالی است که برخی از کشورهای بزرگ صنعتی هنوز درگیر بحران‌های طبیعی هستند که چند سال قبل برای آنها رخ داده است. هنوز رسانه‌های آمریکا پیگیری مسائل طوفانی هستند که چند سال پیش موجب تخریب‌هایی در این کشور شد و آثار آن برطرف نشده است.
جهانگیری با اشاره به اینکه خوشبختانه مدیریت کشور در مواجهه با بحران‌ها تجارب ارزشمندی به لحاظ سازمان دهی و تقسیم کار در بخش‌های مختلف دست پیدا کرده است گفت: ما در لحظه نخست حادثه زلزله سی سخت موفق عمل کردیم و بر اساس گزارش‌های وزیر راه و شهرسازی در نخستین جلسه پس از وقوع زلزله مصوبه لازم را تصویب و آن را ابلاغ کردیم. در مرحله اسکان موقت نیز به سرعت کارهایی انجام شد البته مردم در این مقطع با توجه به شرایط آب و هوایی مطالباتی داشتند که باید تلاش کنیم با اتخاذ سیاست‌های روشن و اشتراک نظر بین دستگاه‌ها به این مطالبات نظیر ارائه کانکس و یا اعطای اعتبار بلاعوض برای اجاره سرپناه به یک برنامه مشخص برسیم. در دوره ساخت نیز تاکنون 500 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است که هر خانه شهری 185 میلیون تومان تسهیلات و کمک بلاعوض و هر خانه روستایی 165 میلیون تومان دریافت خواهد کرد.
معاون اول رییس جمهور افزود: اگر استاندار و رییس بنیاد مسکن در حین انجام کار به این جمع بندی برسند که میزان این تسهیلات کم است دولت در این زمینه اقدام لازم را انجام خواهد داد تا مردم دغدغه‌ای نداشته باشند.
جهانگیری با اشاره به درخواست مردم و نماینده معزز ولی فقیه در استان برای تکمیل خانه‌ها تا پیش از فصل سرما گفت: معتقدم توانمندی نیروهای مدیریتی و مشارکت مردم ما را قادر می‌سازد که تا قبل از پاییز و زمستان این نگرانی را مرتفع کنیم.
معاون اول رییس جمهور به همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها برای تکمیل واحدهای آسیب دیده مرتبط به خود دستور داد تا در سریع‌ترین زمان بازسازی این واحدها انجام شود و ادامه داد: شهرهایی نظیر سی سخت در دنیا کانون جذب گردشگر داخلی و خارجی هستند و باید با کمک همه دستگاه‌ها و همت مردم تلاش کنیم تا سی سخت پس از بازسازی بسیار زیباتر و پیشرفته‌تر از سی سخت قبل از زلزله باشد.
جهانگیری افزود: به عنوان دولت و مجموعه نظام و در راستای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مصمم هستیم تا کار بازسازی سریعتر انجام شده و دغدغه مردم برطرف شود. در این خصوص باید از سادات بزرگوار استان که سرمایه‌ای گرانقدر برای انسجام میان مسئولان و برون رفت از مشکلات هستند قدردانی کنم.
معاون اول رییس جمهور با تشکر از اقدامات و کمک‌های نیروهای مسلح به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: این نیروها همواره در مدیریت بحران‌ها در کنار دولت بودند و دولت از توانمندی آنها برای حل مشکلات استفاده کرده است در این خصوص آنها علاوه بر اینکه به دستور فرمانده کل قوا مشارکت جدی داشته‌اند بلکه با عشق و علاقه‌ای که به مردم دارند در صحنه حضور یافتند.
جهانگیری گفت: باید کاری کنیم که مردم زلزله زده هر روز بیشتر احساس آرامش کنند البته یک عده‌ای در کشور عادت کرده‌اند که همه چیز را تیره و تار نشان دهند من در همین سفر اخیر به استان گلستان شاهد شادابی و نشاط میان مردمی بودم که زندگی آنها یک سال پیش به خاطر سیل تخریب شده بود اما گاهی از بیرون طوری قضاوت و مطرح می‌شود که آنها با دولت و نظام علاقه‌ای ندارند باید به میان مردم کرمانشاه و همین مردم سی سخت که امروز من آنجا بودم رفت و دید که چه نظری نسبت به اقدامات انجام شده دارند. این از برکات نظام است نباید نظام را کوچک بگیریم.
معاون اول رییس جمهور در پایان گفت: کهگیلویه و بویر احمد باید به همت مدیران و مشارکت مردمش واژه محرومیت را از خود بزداید. استانی که 20 درصد منابع نفت و گاز، 10 درصد روان آب‌ها و بیشترین گونه‌های گیاهی را در خود دارد نباید از محرومیت رنج بکشد.


معاون اول رییس جمهور تأکید کرد: مهم‌ترین پیام اقتصاد مقاومتی تقویت روحیه خودباوری و افزایش اعتماد به نفس در کشور است.
 
جهانگیری عصر روز (دوشنبه 2 فروردین ماه 1400) در با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور به لحاظ موقعیت جغرافیایی و سیاسی و منابع طبیعی و نیروی انسانی گفت: ایران با اتکا به این ظرفیت‌ها می‌تواند به کشوری توسعه یافته تبدیل شود. باید مدیریت کشور و مردم این موضوع را باور داشته باشند و با اتحاد و همدلی برای پیشرفت کشور تلاش کنند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به یکی از دعاهای نخست آغاز سال نو که از خداوند خواسته می‌شود که حال ما به بهترین حال تغییر یابد، اظهار داشت: بر اساس این دعا چشم و دل ما به تحول امیدوار است و ما باید باور داشته باشیم که تحول شدنی است و می‌توان حال خودمان و جامعه‌مان را بهبود ببخشیم.
وی تصریح کرد: ظرفیت تحول در کشور وجود دارد و باید این ظرفیت با خواست و اراده ملی آمیخته شده تا ایران بیش از پیش اعتلا یافته و مقتدر شود. ما می‌توانیم با تکیه بر داشته‌های مادی و معنوی کشور از تنگناها عبور کرده و به مدار توسعه در سطح ملی و منطقه‌ای برسیم.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به سخنان مهم رهبر معظم انقلاب در شروع سال 1400 ارتباط بخش‌هایی از این رهنمودها به موضوع اقتصاد مقاومتی را یادآور شد و گفت: همه کشور و قوا حول سیاست‌های شکل گرفته پیرامون اقتصاد مقاومتی اجماع نظر دارند و همه قبول دارند که این سیاست‌ها می‌تواند در شرایط مختلف کشور را از تنگناها عبور دهد. آن چیزی که رهبر معظم انقلاب در همان جلسه نخست اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌خواستند این بود که اقتصاد کشور در برابر تکانه‌های خارجی آسیب نبیند و مصون بماند.
جهانگیری با اشاره به تأثیر تحولات در اقتصاد آمریکا در سایر اقتصادهای دنیا گفت: یک تنش در آمریکا باعث تحولاتی در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه در شرق آسیا شد که هنوز آثار آن پابرجاست. ایران در کنار این تحولات، تحریم‌ها را نیز بر دوش خود احساس می‌کرد. آمریکایی‌ها با صراحت می‌گفتند که به دنبال ایجاد فشار حداکثری بر اقتصاد ایران با هدف فروپاشی آن هستند و فکر می‌کردند با فشارهای اقتصادی، صبر و تحمل مردم سرریز شده و با ایجاد اغتشاش در خیابان‌ها، نظام از هم خواهد پاشید. آن‌ها به صراحت از شکست انقلاب اسلامی در بهمن سال 1397 سخن می‌گفتند.
معاون اول رییس جمهور با بیان این تمثیل که ما مانند افرادی که در دامنه کوه قرار دارند و عظمت کوه را نمی‌بینند گفت: ما در دامنه کوه صبر و بردباری مردم و مدیریت درست اقتصاد کشور قرار داریم، کشوری که در برابر فشارها و تحریم و تحول‌ها روی پای خود ایستاد و خود دولتمردان آمریکایی بر شکست سیاست‌هایشان صحه گذاشتند.
جهانگیری افزود: عده هنوز عظمت این کار بزرگ را درک نکرده‌اند، نگذاریم پیروزی ملت ایران به ناحق تبدیل به شکست، تضعیف روحیه و سیاه نمایی شود چون عده‌ای می‌خواهند علیه دیگران فضاسازی کنند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به برنامه‌های آمریکا برای در تنگنا قرار دادن کشور از لحاظ تولید بنزین و یا گندم گفت: برخلاف تصور دشمن بخشی از نیازهای ارزی ما در دوره تحریم از محل صادرات بنزین کسب شد. آن‌ها فکر می‌کردند که ما قادر به واردات گندم نخواهیم بود غافل از اینکه چند سال است که ایران در تولید این محصول استراتژیک خودکفا شده و نیاز به واردات ندارد.
او با بیان اینکه آمریکایی‌ها در تداوم سیاست‌های ظالمانه و غیرانسانی خود مانع از واردات محصولات مورد نیاز برای مقابله با کرونا در سال گذشته به ایران شدند گفت: در آن مقطع ما به دنبال این بودیم که همین ماسک ساده را از هر کجای دنیا که می‌توانیم وارد کنیم وقتی که در همین روزهای اولیه سال خبر دادند که تعدادی ماسک از اروپا قرار است وارد کشور شود این قدر این مسأله مهم بود که به عنوان معاون اول رییس جمهور می‌خواستم به فرودگاه بروم و از محموله وارداتی استقبال کنم تا به مردم بگوییم که ما توانستیم ماسک وارد کنیم اما آنها نگذاشتند حتی این محموله به ایران وارد شود.
معاون اول رییس جمهور افزود: در این شرایط یک کشور دست روی دست می‌گذارد اما یک کشوری مثل ایران مدیرانش به مردم اطمینان می‌دهند که با چنگ و دندان در برابر فشارها خواهند ایستاد و با تولید کشور را از واردات بی نیاز خواهند کرد تنها در یک دوره زمانی ما توانستیم به خودکفایی در بسیاری از ملزومات مورد نیاز برای مقابله با کرونا دست پیدا کنیم به طوری که وزیر صنعت، معدن و تجارت در گزارشی اعلام کرد که روزانه 27 میلیون عدد ماسک در کشور تولید می‌شود.
جهانگیری گفت: وقتی اراده جدی شکل می‌گیرد همین جوانان و نیروهای تحصیلکرده، شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی که گهگاهی مورد شماتت قرار می‌گیرند به صحنه می‌آیند و نیازهای کشور را تولید می‌کنند مگر یک کشور چگونه پیشرفته می‌شود باید خودمان را باور کرده و توانمندی‌های کشورمان را تحقیر نکنیم.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به انتخاب شعار سال توسط مقام معظم رهبری به عنوان جهت گیری کشور در 5 سال گذشته و تأکید بر تولید افزود: در بالاترین سطح کشور یک شعار انتخاب می‌شود و همه دیدگاه‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های کشور باید بر روی آن نقطه متمرکز و در پایان هر سال ارزیابی شود.
جهانگیری با بیان اینکه عده‌ای تنها سخنران حرفه‌ای شده‌اند و حتی یک گزارش عملکرد در زمینه اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید ارائه نکرده‌اند، افزود: برخی بیشترین ضربه را به تولید کشور زده‌اند تا جایی که تولیدکننده دیگر رغبتی برای کار تولیدی نداشته است.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به سال‌های سخت اقتصاد کشور در دهه‌های گذشته تصریح کرد: در مقایسه با شرایط پیشین کشور سال 99 از آن سال‌ها هم سخت‌تر بود.
وی با اشاره به اینکه 570 هزار میلیارد تومان در سال 99 در کشور هزینه شد اما عده‌ای نپرسیدند که منابع تأمین این بودجه چگونه بوده است، ادامه داد: منبع تأمین بودجه کشور از محل درآمد نفت همیشه در حدود 30 درصد بود اما امسال فقط در حدود 9 هزار میلیارد تومان بود، با این وجود برای هزینه‌های جاری کشور و تأمین کسری بودجه از بانک مرکزی قرض نگرفتیم.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در سخت‌ترین سال بودجه دستمزد حقوق بگیران ثابت و مستمری بگیران و بازنشستگان افزایش یافت تأکید کرد: با اجرای طرح همسان سازی حقوق کارکنان کشوری و لشکری که همواره مطالبه به حق بازنشستگان کشور بود حقوق این بخش از جامعه افزایش یافت و همچنین برای همسان سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی حداقل 38 هزار میلیارد تومان از سهام کارخانجات اختصاص داده شد.
جهانگیری با اشاره به اقدامات دولت در زمینه سهام عدالت افزود: شاید در مقطعی کسی کلنگ تأسیس یک کارخانه را به زمین می زند اما در ادامه کسانی هستند که برای به سود رسیدن این کارخانه خون دل می‌خورند و در زمینه سهام عدالت نیز با توجه به شرایط کنونی بورس سهام عدالت با ارزش یک میلیون تومان بالغ بر 20 میلیون تومان و سهام عدالت با ارزش 500 هزار تومان بالغ بر 10 میلیون تومان است.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به آسیب‌های شیوع بیماری کرونا به کسب و کارهای کوچک در کشور ادامه داد: با ابتکاراتی 75 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی اختصاص داده شد که در حدود 25 هزار میلیارد تومان از این منبع به کسب و کارهای کوچک که از شیوع بیماری کرونا آسیب دیده بودند، داده شد.
جهانگیری با تاکید بر اینکه مردم سختی‌های سال 99 را با بزرگواری تحمل کردند، افزود: دولت تلاش کرد تا این بار سخت از دوش مردم بویژه اقشار کم درآمد کم شود تا جایی که پرداختی به افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند تا شش برابر افزایش یافت.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید برای جریان تولید در کشور با توجه به شعار سال گذشته و همچنین با وجود تحریم‌ها و جنگ اقتصادی آمریکا افزود: مقام معظم رهبری در ارزیابی سال گذشته فرمودند که جهش تولید تا حد قابل قبول انجام شده است و همچنین باید در نظر داشت که در برخی از بخش‌های کشور روند امور تا معجزه پیش رفت.
او همچنین به اقدامات دولت برای تأمین ارز دارو، تجهیزات پزشکی، کنجاله، دانه‌های روغنی و کالاهای اساسی اشاره و تصریح کرد: در جلسه‌ای با مسئولین بانک مرکزی حداقل هشت میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی اعلام شد که بانک مرکزی اعلام کرد با توجه به ذخایر و فروش نفت قادر به تأمین پنج میلیارد دلار است اما الان بانک مرکزی اعلام کرد که ده میلیارد دلار با نرخ 4200 تومان تأمین شده است.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه اگر به دنبال این هستید که زندگی مردم متلاشی نشود باید سیاست‌هایی در پیش بگیریم که شاید با اهداف اقتصادی سازگار نباشد ادامه داد: در این جنگ اقتصادی افرادی از ارز 4200 تومانی سوء استفاده کردند و در این جنگ اسلحه مردم را برداشتند و به نوعی به دشمنان مردم کمک کردند.
جهانگیری ادامه داد: دولت با وجود گران بودن برخی کالاها در کشور اجازه نداد قحطی کالا به وجود آید.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه هیچ کارخانه‌ای قادر نیست بدون تأمین قطعات و مواد اولیه به تولید خود ادامه دهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بخش فولاد جزء خودکفاترین کشورهای دنیا هستیم و سران دولت گذشته آمریکا به دنبال تحریم هوشمند فولاد ایران و به ویژه الکتروگرافیت بودند اما با وجود این اقدامات کارخانه‌های فولاد در کشور حتی برای یک ساعت نیز تعطیل نشد.
جهانگیری ادامه داد: در سال گذشته 12 میلیون تن فولاد با وجود تحریم‌ها و جنگ اقتصادی صادر شد که این بخش از مهم‌ترین منابع تأمین ارز در کشور بود.
معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه ارز مورد نیاز تولید کشور از محل صادرات تأمین شد، تصریح کرد: آمریکایی‌ها تقریباً تمامی کالاهای صادراتی و پتروشیمی را تحریم کردند و دولت مجبور شد با شگردهایی کالاهای ایرانی را حتی با نامی غیر از کشورمان صادر کند و بعد از آن ارز حاصل از فروش این کالاها با روش‌های مختلف وارد کشور شد.
جهانگیری با بیان اینکه تولید کشور در سال 99 در بخش پتروشیمی، فولاد، صنایع غذایی و پوشاک با بهترین شرایط چرخید تأکید کرد: یکی از سیاست‌های دشمنان کشور این بود که قیمت ارز را بالا ببرند و دولت در این راستا به دنبال کاهش تقاضای ارز و ممنوعیت ورود دو هزار و 500 قلم کالا بود.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه دشمنان به دنبال این بودند که جریان ورود کالاهای لوکس برای ناامیدی مردم به کشور افزایش یابد ادامه داد: در سال 97 ورود کالاهای لوکس به کشور را ممنوع کردیم و پس از ممنوعیت ورود دو هزار و 500 قلم کالا به کشور یک بازار هشتاد میلیونی در اختیار کشور قرار گرفت.
جهانگیری بااشاره به حجم بالای صادرات و واردات کشور در سال 99 ادامه داد: این حجم از صادارت و واردات با کشتیرانی و از طریق بنادری انجام شد که آمریکا تحریم کرده بود و اقدامات دولت تا جایی پیش رفت که مقام معظم رهبری در سخنانی اعلام کردند که ایران جزو 18 اقتصاد برتر دنیا است.
معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه جهت گیری سال 1400 بر این اصل است که باید از تولید پشتیبانی شود ادامه داد: پشتیبانی از تولید از سیاست‌های اصلی است که باید در بنگاه‌های اقتصادی کشور حاکم شود و باید سیاست‌های کشور پشتیبان کننده تولید باشد.
جهانگیری خاطرنشان کرد: نه تنها دولت بلکه همه ارکان کشور و به ویژه سیاست خارجی، اجتماعی و فرهنگی باید پشتیبان تولیدکنندگان باشند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه جهش تولید و تشکیل جلسات سران سه قوه در این زمینه اعلام کرد: در آن جلسات اعلام شد که آنچه مقررات زاید است باید لغو شود و وزیر اقتصاد نیز 43 مقرره که نیازمند لغو بود را مطرح کرد که برخی قوا نیز باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.
جهانگیری ادامه داد: در جلسه قبل هیئت دولت مقرره‌هایی که باید لغو می‌شد اعلام و به تصویب هیئت دولت رسید.
معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه پشتیبانی از تولید برای ایران اقتدارآفرین است ادامه داد: سیاست راهبردی که برای کشور اقتدار ملی به وجود می‌آورد این است که باید بر روی سیاست‌های ابلاغی در بالاترین سطح بایستیم.
جهانگیری تصریح کرد: ایران زمانی قوی می‌شود که بتوانیم دولت و جامعه‌ای توانمند داشته باشیم.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه سران آمریکا می‌دانند که در جنگ اقتصادی علیه ملت ایران شکست خورده‌اند گفت: با چارچوبی که مقام معظم رهبری اعلام کردند آمریکایی‌ها مجبور هستند دست از اقدامات خصمانه خود علیه ملت ایران بردارند.
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان کهگیلویه و بویر احمد گفت: اینگونه طرز تفکر که از تهران یک کیف پر از پول برای یک استان آورده می‌شود باید کنار گذاشته شود و باید بر اساس ظرفیت‌های هر بخش از جامعه حرکت کرد که مدیران استانی می‌توانند با وجود این شرایط سخت طرح و پروژه‌های ناتمام در کشور را تکمیل کنند.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه عدالت از مهمترین آرمان‌های کشور است افزود: عدالت منطقه‌ای از مهمترین جنبه‌های عدالت است و وظیفه داریم از یکپارچگی کشور حفاظت کنیم و نباید مردم یک منطقه احساس محرومیت داشته باشند.
جهانگیری در این جلسه بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت و توان داخلی در زمینه تولید صنعت و انرژی تأکید کرد.
معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به مشغله‌های فراوان آقای نمکی برای مقابله با بیماری کرونا اعلام کرد که معاون پارلمانی رئیس جمهور مسئول پیگیری اقدامات دولت در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

نفت؛ مسئله ناتمام ما

نفت؛ مسئله ناتمام ما

دشمنان مصدق اصلاً طاقت آن را ندارند که از هنرهای او چیزی بشنوند و دوستانش هم مطلقاً تحمل ...
بازارِ داغ نامزدهاي انتخابات

بازارِ داغ نامزدهاي انتخابات

آخرین روز کاری سال 99 همراه با اتفاقات بسیاری بود؛ اما شاید مهم‌ترین یا عجیب‌ترین رویداد ...
مروری بر فجیع‌ترین قتل‌های سال؛ جنایت‌های جنون‌آمیز

مروری بر فجیع‌ترین قتل‌های سال؛ جنایت‌های جنون‌آمیز

در جنایت فجیعی مردی سه عضو خانواده‌ای را قربانی کرد تا بتواند سرقت کند. در این جنایت ...
1