کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

ماجرای واگذاری 20 هکتار زمین به فرد خاص در منطقه کالوس بویراحمد چیست؟ / تجمع مردم در جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد + پاسخ مدیرکل منابع طبیعی

19 آذر 1399 ساعت 21:01

جمعی از اهالی کالوس شهرستان بویراحمد در جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، فرمانداری و دادگستری تجمع کردند و خواستار رسیدگی به موضوع واگذاری حدود 20 هکتار از اراضی ملی به یک فرد خاص شدند.


جمعی از اهالی کالوس شهرستان بویراحمد در جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، فرمانداری و دادگستری تجمع کردند و خواستار رسیدگی به موضوع واگذاری حدود 20 هکتار از اراضی ملی به یک فرد خاص شدند.
به گزارش کبنا، به گفته اهالی کالوس، منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد حدود 20 هکتار از اراضی را به فردی خاص واگذار کرده است، پیرامون واگذاری این زمین به این فرد صحبت‌های زیادی کردند که نهایتاً نمایندگان تجمع کنندگان با نمایندگان استانداری کهگیلویه و بویراحمد و دادگستری صحبت‌های لازم را ارائه دادند و قرار شد که مسوولان این موضوع را پیگیری کنند.
یکی از اهالی روستای کالوس می‌گفت: این زمین مرتع اهالی روستا است و دام‌ها و حیوانات ماها در آن به چرا می‌رفتند. اکنون شخصی با توجه به نفوذی که دارد، زمین را تصاحب کرده است.
وی گفت: این زمین متعلق به مردم این روستا است و سال‌های سال مردم منطقه کالوس از این زمین‌ها برای چرئیدن دام‌های خود استفاده می‌کردند. اکنون این شخص با توجه به نفوذی که دارد، زمین را تصاحب کرده است.
مردم منطقه کالوس صحبت‌های زیاد می‌کردند و دست روی مسائل می‌گذاشتند که قطعاً باید مسوولان مربوطه به آن بپردازند. یکی از مسائلی که مردم می‌گویند، این است که حدود 20 سال پیش این زمین را به فردی داده‌اند و به دلیل اعتراض مردم، چند بار حکم او ابطال شد و این فرد هم به تعهداتش نیز عمل نکردند.
غلامحسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد واگذاری این زمین را مربوط به سال‌های هفتاد دانست و گفت: قرار بود که این فرد در این زمین برداشت مواد معدنی داشته باشد که بر اساس شواهد و قرائن برداشت‌های هم داشته است.
وی افزود: در همان سال‌ها این فرد اقدام به تغییر کاربری زمین کرد و تقاضای اجرای طرح درخت کاری و جنگل‌کاری کرد. حکمتیان در پاسخ به این سووال کبنا که دقیقاً این فرد چه طرحی را برای این زمین‌ها پیشنهاد داده، اظهار داشت: فعلاً حضور ذهن ندارم.
در ادامه حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این فرد حدود 20 سال پیش درخواست تغییر کاربری کرده بود و قرار بود، درختکاری انجام دهد که اهالی روستا معترض شدند و جلوی اجرای طرح گرفته شد. نهایتاً این فرد در دیوان عدالت اداری و دادگاه محترم طرح دعوی کرد و منابع طبیعی را ملزم به انعقاد قرار داد با این فرد کردند. در طول این 20 سال هنوز او طرحش را در این زمین‌ها اجرا نکرده است و معارضین هم جلوگیری می‌کردند. تا اینکه این فرد علیه معارضین نیز حکم گرفت
حکمتیان گفت: بر اساس قراردادهای موجود این فرد باید تا پایان سال طرحش را در زمین‌های واگذاری شده، اجرا کند. در غیر این صورت طبق قانون فسخ فرارداد می‌شود و پرونده تشکیل و تحویل مراجع قضایی و قانونی می‌دهیم.
وی افزود: طبق ماده 3 این زمین‌ها فقط برای اجرای طرح‌های پیشنهادی به صورت اجاره‌ای به افراد واگذار می‌شود و در مالکیت آنها نیست و هیچ گونه مالکیتی ندارند که بعد از 15 و 20 سال که طرح‌های خود را اجرا کردند، زمین‌ها از آنها پس گرفته می‌شوند.
غلام حسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در پایان گفت: ما به عنوان یک دستگاه دولتی و اجرایی نمی‌توانیم، بگوییم حق با کیست؟ هر چه قانون گفت، اداره کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد انجام می‌دهد. ما تابع قانون هستیم.
به گزارش کبنا، سووالات و ابهامات زیادی الان وجود دارد، اولاً چگونه است که 20 سال پیش حدود 20 هکتار زمینی را به فردی برای برداشت مواد معدنی واگذار می‌کنند، بعد یک مرتبه تغییر کاربری داده می‌شود و به درخت کاری روی می‌آورد؟ آیا از ابتدا کار کارشناسی انجام نگرفته بود؟ بر اساس کدام مطالعات این 20 هکتار زمین به این فرد واگذار شده است؟ چرا طرحی که قرار است در این 20 هکتار اراضی ملی انجام بگیرد، هنوز برای افکار عمومی و مردم روشن و آشکار نیست؟ اگر قرار است این فرد در این زمین‌ها سرمایه‌گذاری کند که برای منافع عمومی و دولت باشد، چرا باید این فرد سرمایه گذار بعد از 20 سال از پیشنهاد طرحش هنوز با معارض روبرو باشد؟ آیا مسوولان قادر نبودند در این سال‌ها این مشکل را برطرف کنند؟ آیا نمی‌توانند، این طرح را در مکان دیگر اجرا کنند؟ آیا حتماً طرح پیشنهادی باید در زمین‌های منطقه کالوس انجام بگیرد؟ این فرد اگر سرمایه‌گذار است، مسوولان او را حمایت کنند که در یک منطقه دیگر که معارض نباشد، طرحش را اجرا کند؟ این‌طوری نه سرمایه‌گذار معطل می‌ماند و نه مردم نگران هستند؟
 


کد مطلب: 428371

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/428371/2/ماجرای-واگذاری-20-هکتار-زمین-فرد-خاص-منطقه-کالوس-بویراحمد-چیست-تجمع-مردم-جلوی-استانداری-کهگیلویه-پاسخ-مدیرکل-منابع-طبیعی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1