تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۴۲۵۲۳۶
گزارش کبنانیوز از فعالیت‌های زیست محیطی تشکل سبزگامان؛

عشق ما عشقی است که البرز دنبال می کرد؛ طبیعت

۰
کبنا ؛
ذخیره گاه سبزگامان حالا حدود 300 نهال در دل خود دارد، در دشت‌های امام زاده جعفر. محلی که قرار است با همت تشکل سبزگامان و مردم تبدیل به نگینی سبز شود.
جواد نارکی مدیر این تشکل محیط زیستی «در برنامه‌ی آبیاری هفتگی نهال‌های ذخیره گاه» در گفت و گو با خبرنگار کبنا درباره چگونگی مهیا شدن ذخیره گاه سبزگامان می‌گوید: طرح جنگلانه در آذرماه 95 با حضور مدیرکل منابع طبیعی استان اجرا شد، همان زمان تشکل سبزگامان پیشنهاد داد که این محل، در دشت‌های امام زاده جعفر، به عنوان ذخیره گاه درنظر گرفته شود، آن‌ها پذیرفتند، و امیدواریم بصورت مشارکتی توسط اعضای تشکل، اداره منابع طبیعی و مردم، تبدیل به نقطه سرسبزی شود.
اعضای تشکل، که برخی از آنها سالهاست همت بلندی در احیای طبیعت دارند، نظرشان بر این بوده که درخت‌های ذخیره گاه برای سازگاری با محیط، کنار باشد. نارکی می‌گوید: ذخیره گاه 14 هکتار است، از پایه‌های کوه شروع می‌شود و تپه‌ها را دربر می‌گیرد. طی سالهای گذشته معارض‌هایی داشته و مشکلاتی را ایجاد کرده، ولی حالا کارها بهتر پیش می‌رود، رئیس جدید منابع طبیعی همکاری خوبی دارد و می‌خواهیم با کمک یکدیگر این عرصه را تبدیل به نگین سبزی کنیم.
قرار است ذخیره گاه نگینی سبز شود
مدیرتشکل سبزگامان به آینده‌ی سبز ذخیره گاه می‌اندیشد و همچنانکه مشارکت مردم را در این مسیر پراهمیت می‌داند، می‌گوید: در زمستان امسال اینجا را زیر نهال کنار می‌بریم، تا مکانی باشد برای اردوهای دانش اموزی، جایی برای این که افراد بتوانند برای درگذشتگانشان درختی بکارند، یا برای پیوندهای خانوادگی، یا به مناسبت زادروز تولدشان. انشاالله بتوانیم با این کار توسعه فرهنگی در منطقه ایجاد کنیم. «مدیر تشکل سبزگامان این پیشنهاد را به مسئولان اداره منابع طبیعی داده است که ذخیره گاه با نام زنده یاد البرز زارعی تبدیل به مکانی طبیعی فرهنگی شود.»
چند ماهی است که اعضای تشکل منسجم‌تر و با تعداد بیشتر از گذشته برای آبیاری کنارها به ذخیره گاه سر می‌زنند، آقای نارکی می‌گوید: کنارها را در یکی دو سال اول آبیاری و مراقبت می‌کنیم و بعد از آن نیازی به آبیاری ندارند.
آقای نارکی همیشه تاکید دارد که آدمها باید همت و پشتکار داشته باشند تا بتوانیم طبیعت را حفظ کنیم، اگر این پشتکار نباشد فرهنگ حفظ محیط زیست شکل نمی‌گیرد.




ناگفته نماند یکی از زیبایی‌های آبیاری ذخیره گاه در روزی که گذشت، قرار یکی از اعضای سبزگامان بود که به مناسبت روز تولدش دو نهال در ذخیره گاه غرس کرد. «شهرام اسدالهی» 32 ساله، یکی از اعضای سبزگامان است که با خودش قرار گذاشته که به تعداد سالهای زندگی‌اش درخت بکارد، او در این روز دو نهال غرس کرد و در اسفندماه نیز 30 نهال دیگر در ذخیره‌گاه غرس می‌کند. اسدالهی می‌گوید: «سه سال است که با سبزگامان همراه شده‌ام و بیشتر فعالیتم در گروه مهار آتش بود، که اوجش امسال اتفاق افتاد ودر 6 آتش سوزی فعالیت داشتم»
 
اعضای تشکل سبزگامان در یکی دو هفته اخیر، هر روز در ساعت مشخصی در اداره منابع طبیعی جمع می‌شوند و همراه برخی نیروهای منابع طبیعی به کار کیسه گیری نهال‌ها، و در یکی دو هفته آینده هم به دانه گذاری اقدام می‌کنند. این کارها زمان می‌برد، و نیاز به کار با دست دارد، ولی آخت شدن با طبیعت زیبایی‌ها و نشاطی دارد که کمیاب است و شاید در کمتر فعالیتی پیدا شود.
 


البرز زارعی، کسی که این روزها، اعضای تشکل علاوه بر عشق به طبیعت، به عشق او، دور هم جمع می‌شوند و فعالیت‌هایشان حول نام او انجام می‌گیرد، البرز زارعی اگر در جمع‌شان نیست ولی عشق او بیدارکننده است.
خواهر زنده یاد البرز زارعی راه برادرش را ادامه می‌دهد، او به همراه دو خواهر دیگرش و دیگر اعضای تشکل سبزگامان کمپینی به نام «کمپین دانش آموزی البرز» را راه اندازی کرده‌اند و طی این چند ماه فعالیت‌های زیادی را انجام داده‌اند. صدیقه زارعی هدفش از ایجاد کمپین را تشویق کودکان و اقشار مختلف مردم برای احیاء و حفظ محیط زیست عنوان می‌کند. او می‌خواهد همه در قبال طبیعت و اطراف خود احساس مسئولیت کنند، هر کسی درختی بکارد، آبیاری کند، و مراقب طبیعت اطراف خود باشد.
خانم زارعی می‌گوید: طی این چند ماه کارهای زیادی انجام دادیم که دو تا از کارهای خوبی که با همکاری تشکل‌های استان انجام شد، پاکسازی منطقه گناوه لری و رودرونه بود. در هفته‌های اخیر هم 10 هزار نهال  با کمک تشکل سبزگامان و اداره منابع طبیعی برای غرس شدن در اسفندماه، خزانه گیری شد.
او می‌گوید: هر دو هفته یکبار برای آبیاری ذخیره گاه می‌آییم. شهرداری قول مساعد داده که حمایت کند، امیدواریم که همینطور شود.
صدیقه زارعی فداکاری البرز را بیدارکننده می‌داند، شبیه همه‌ی فداکاری‌هایی که اتفاق می افتد و آدمها را متوجه موضوع مهمی می‌کند، او می‌گوید: اگر قبل از این اتفاق به ذخیره گاه می‌آمدید، این شور را نمی‌دیدید. قبلاً آقا البرز خودش طوری بود که گروه را جمع می‌کرد، ولی نهایت افرادی که جمع می‌شدند 5، 6 نفر بودند با این همه تعداد درخت. امکاناتی نبود که اینجا آب بیاورند، یک باغی بالاتر از اینجا هست که بچه‌ها پیاده و با دبه آب می‌رفتند آب می‌گرفتند، این مسیر را طی می‌کردند برای اینکه آب به درخت‌ها برسانند، یکروز کامل طول می‌کشید تا آبرسانی شود.
ولی بعد از این اتفاق، بچه‌ها به عشق البرز می‌آیند، اداره منابع طبیعی متحول شده، با ماشین منبع آب می‌آورند. کارها برای آب دادن به نهال‌ها آسانتر شده. عشق ما عشقی است که البرز دنبال می‌کرد؛ طبیعت.
او در مورد هدفش اینطور می‌گوید: بیش از 80 درصد مردم برای تفریح کردن به کجا پناه می‌برند؟ به طبیعت. همین گناوه لری، برابر. جنگل‌های اطرافمان. پس وقتی مردم به طبیعت پناه می‌برند، چرا برای آبادی و نگهداشتن طبیعت حمایت و کمک نکنیم؟ یکی از هدف‌های اصلی‌مان این هست که حداقل بخاطر منابع طبیعی و مردم محروم شهرستان، منابع طبیعی‌مان را محافظت کنیم و نگهداریم.
بیش از 1000 نهال طرح احیای جنگل‌ها در گچساران خشک شد
او علاوه بر اینکه انتظار دارد ارگان‌های مختلف و شهرداری همکاری‌های خوبی با گروه داشته باشند، دست روی اصلی در روزنامه نگاری توسعه می‌گذارد که به ما می‌گوید «باید پیگیر انجام گرفتن طرح‌هایی که دولت می‌دهد باشیم»، او می‌گوید: سال گذشته در طرح احیای جنگل‌ها،  بیش از 1000 نهال توسط شهرداری با کمک مردم و اعضای تشکل کاشته شد، چرا رسانه‌ها پیگیر نشدند ببیند طرحی که دولت اجرا کرده، آیا انجام گرفته است یا نه؟ اداره محیط زیست و شهرداری قول دادند که پیمانکار بگیرند و درخت‌ها را آبیاری کنند، حتی بچه‌ها گفتند اگر کسی نمی‌آید خودمان گاهی سر می‌زنیم و آب می‌دهیم. متاسفانه اینهمه زحمت کشیدیم، نهال کاشته شد، و ما وقتی فهمیدیم که دیر شده بود، همه نهال‌ها خشک شده بود. واقعاً انتظار داریم اگر مسئولان قولی می‌دهند روی قولشان بمانند.
تشکل سبزگامان و کمپین دانش آموزی البرز زارعی با هدف حفظ و احیای جنگل‌ها، از پیوستن و فعالیت دوستداران محیط زیست استقبال می‌کنند. این دو تشکل از طریق گروه‌های فضای مجازی فعالیت‌های مستمر خود را راهبری می‌کنند.
------------------------
خبرنگار: سیده زهرا حسینی فر
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
قوطی فلزی داغ میشه درخت خشک میکنه، اگر تپه های اطراف شهر رو هم جنگل می کردن خوب میشد. زنده باد سبزگامان
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1