تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب : ۴۱۷۹۲۵
بررسی و تحلیل /

اصلاح‌طلبان و لیست‌‌های انتخاباتی

۳
کبنا ؛
پس از اعلام نتایج تایید صلاحیت کاندیداهای نمایندگی مجلس بود که اصلاح‌طلبان در مواضع خود حرف از قلع و قمع و حذف یک جناح از عرصه انتخابات به نفع جناح دیگر زدند.
مرتضی الویری عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان در این باره گفته بود که «اگر به هر دلیلی مسیر حرکت اصلاح‌طلبان برای حضور موثر در انتخابات آینده بسته شود به عبارتی قلع و قمع کاندیداها شروع شود و ما به مقطعی برسیم که ببینیم از طریق صندوق رای حتی کوچکترین قدمی نمی‌توانیم برای اصلاحات برداریم به طور طبیعی سرفصل جدیدی باز خواهد شد که ممکن است هیچ لیستی ارایه ندهیم»

احمد مازنی نیز در این باره تاکید کرده بود: «استراتژی اصلاح طلبان در مورد ارائه لیست مشخص نیست و بستگی به شرایط دارد اما پیش بینی ما این است در حوزه‌هایی که کاندیدا داریم اصلاح طلبان لیست معرفی می کنند و در جاهای که کاندیدا نداریم هم لیستی ارائه نمی شود».
آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز اعلام کرده بود که « اگر این امکان فراهم شود که اصلاح‌طلبان بتوانند کاندیدای خودشان را داشته باشند قاعدتا در انتخابات فعالانه شرکت کرده و لیست هم ارائه خواهند داد، اما چناچنه این امکان برای‌شان فراهم نشود لیستی در شهرهای بزرگ ارائه نخواهند داد و در شهرهای کوچک هم از کاندیدای مشخصی حمایت نخواهند کرد».
منصوری حتی پارا فراتر گذاشته و در توییتی نوشته بود: «‏می گویند؛ اصلاح طلبان به وفور کاندیدای شاخص دارند، اما از ترس شکست لیست نمی دهند! ‏حال که بعد از زحمت شورای نگهبان، شما قرار است بهتر از ما تشخیص دهید که اصلاح طلبان کاندیدا دارند یا نه، زحمت ستاد و ارائه لیست را هم بکشید! ‏شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح طلبان چه کاره است؟؟!!».
شهاب‌الدین بی‌مقدار نماننده اصلاح‌طلب مردم تبریز در مجلس نیز اینگونه بر موضع واحد اصلاح‌طلبان تاکید مرده بود که «متاسفانه در شرایط کنونی به‌دلیل ردصلاحیت گسترده نیروهای یک جناح، عملاً بخش قابل‌توجهی از مردم که ازقضا بنابر نتایج تمامی انتخابات دهه جاری، در اکثریت قرار دارند، قادر به انتخاب کاندیداهای موردنظر خود نیستند.»

اما رسمی‌ترین و بارزترین اظهار نظر درخصوص عدم ارائه لیست از سوی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اتخاذ شد؛‌ آنجا که این شورای بعد از کش و قوس‌‌های فراوان در بیانیه‌‌ای اعلام کرد که لیست انتخاباتی نمی‌دهند. در بخشی از این بیانیه‌ آمده بود: «در حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلام شهر، شمیرانات و پردیس، عمده­ ظرفیت و فرصت حضور احزاب و شخصیت‌های نام آشنا از این جبهه گرفته شده است. با این شرایط هرگونه تصمیم احزاب عضو که امکان رقابت حداقلی در این حوزه برای آنان باقیمانده است مورد احترام بوده و حق قانونی آنهاست تا با نام و عنوان خود از کاندیدای مورد نظر خود حمایت نمایند».
*اصلاح‌طلبان و لیست‌های متعدد
این اظهارات موضع اصلاح‌طلبان تا همین چند روز پیش بود اما جمعه(25بهمن‌ماه) ورق برگشت. به یکباره اولین لیست انتخاباتی از اردوگاه اصلاحات بیرون آمد و کارگزارانی‌ها چراغ اول را روشن کردند. لیست ارائه شده توسط اصلاح‌طلبان برخلاف برخی اخبار گذشته نه تنها ناقص نبود، بلکه عمده اعضای آن شخصیت‌های شاخصی بودند.

این اما اولین لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان نبود و صبح شنبه(26‌بهمن‌‌ماه) نیز ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس لیست 30 نفره دادند که تفاوت های زیادی با لیست کارگزارانی‌ها از لحاظ اعضا دارد؛ البته زمزمه‌هایی برای ارائه لیست‌های دیگر نیز از سوی اصلاح‌طلبان به گوش می‌رسد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در برنامه نگاه یک سیما با اشاره به این نوع رویکرد اصلاح طلبان گفت:  الحمد لله فضای کشور انتخاباتی است و در همین تهران که برخی می‌گفتند تعداد کمی از افراد جناح ما تایید صلاحیت شدند چند لیست ارائه داده‌اند.


هر چند برخی گمانه زنی‌ها ارائه این دو لیست را تاکتیک اصلاح‌طلبان برای رسیدن به لیستی واحد قلمداد می‌کنند، ولی حاکی از این هستند که در تمام مدتی که جناح اصلاح‌طلب به شورای نگهبان و نظارت استصوابی حمله می‌کرد، آنها در حال تدوین لیست‌ها و البته استراتژی انتخاباتی خود بودند. 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1