تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۴
کد مطلب : ۴۰۲۶۸۶
کبنا گزارش می‌دهد

اطراق «سگ‌های ولگرد» در محوطه کشتارگاه دهدشت! /خودروی حمل گوشت پلاک ندارد! / ماجرای گم‌شدن قطعه‌ای از خودروی حمل گوشت

۰
کبنا ؛آلودگی گوشت در کشتارگاه می‌تواند در طی حمل و نقل دام زنده، کشتارگاه، بازرسی قبل از کشتار، بازرسی بعد از کشتار و در هنگام بسته بندی انواع محصولات گوشتی صورت پذیرد.
کشتارگاه‌های دام بر اساس نظر کمیسیون فنی تدوین استاندارد، به سه دسته سنتی، نیمه صنعتی و صنعتی تقسم می شوندکه مصرف گوشت حاصل از کشتارگاه‌های سنتی گوشت را به هیچ وجه توصیه نمی‌کند چراکه کشتار در وضعیتی کاملاً غیر بهداشتی صورت می‌گیرد.
به گزارش کبنا از دهدشت، نام کشتارگاه  سنتی دام دهدشت، علاوه بر اینکه برای مسوولان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان کهگیلویه آشنا است، مرورگرهای معروف دنیا او را به دلیل نبود تجهیزات اولیه وبهداشت به سهولت جستجو و شناسایی می‌کنند.
شهرداری و شورای پنجم شهر دهدشت، اخیراً طی بازدیدی سرزده از کشتارگاه سنتی دهدشت، اعلام کردند این کشتارگاه در حال گذار از سنتی به نیمه صنعتی است، لذا در این گزارش به سراغ کشتارگاه دهدشت آمده‌ایم تا ببینیم آیا به راستی مصوبات عملی نشده شورای سلامت کهگیلویه در خصوص کشتارگاه، بالاخره اجرایی شده است یا نیمه صنعتی خواندن آن ادعایی بیش نبوده است، در این بازدید از رئیس دامپزشکی کهگیلویه خواستیم ما را همراهی کند.

 ماجرای دزدی از نقلیه شهرداری /کشتارگاه دهدشت هنوز سنتی است
 بازرس بهداشت کشتارگاه سنتی دهدشت در گفت‌وگو با کبنا اظهار کرد: خط نیمه صنعتی کشتارگاه دام دهدشت به دلیل کمبود قلاب، برخی نواقصات ساختاری، مشکلات تهویه و غیر اصولی بودن فاضلاب آن غیر فعال است.
رضایی عنوان کرد: ظرفیت اسمی کشتارگاه 100 راس دام است، در حالی که کشتارگاه دهدشت 75 قلاب دارد که از این تعداد 25 قلاب برای ذبح و خونگیری است،50 قلاب  برای آویز لاشه است که باید حداقل 50 قلاب دیگر تهیه شود.
وی ادامه داد: مشکل اصلی این است که دام روی زمین ذبح می‌شود که کاری غیر اصولی و غیر بهداشتی است، ذبح، پوست کنی، تخیله محتویات شکم دام، همه در یک مکان انجام می‌شود که این باعث بالا رفتن بار میکرو بی می‌شود.
بازرس بهداشت کشتارگاه افزود: به دلیل نبود امکانات اولیه، کشتار غیر اصولی انجام می‌شود ولی به هرحال مجبور به کشتار هستیم.
رضایی ظرفیت اتاق پیشسرد (جهت پیشگیری از بیماری‌های مشترک دام و انسان) را 184 لاشه  دانست و گفت: اصولی این بود که ریلی باشد، ولی هنگام نصب در آبان ماه، شهرداری هیچ توجهی به نظر بازرس نداشت و حال باید لاشه‌ها را با دست به اتاق پیشرد ببریم، اگر چه ریلی کردن این اتاق هزینه زیادی هم نمی‌برد.
وی ادامه داد: از سال 93 که بازرس شدم، به طور مرتب نواقصات را به مسوولان استانی و شهرستانی گزارش می‌دادم، با پیگیری‌های خودم کانتینر ماشین حمل گوشت در دوره شهردار قبلی تعمیر و همچنین ماشین حمل گوشت که به علت دزدیده شدن قطعه‌ای از ترموکولینگ (خنک کننده) آن در نقلیه شهرداری، مناسب حمل گوشت نبود با پی گیری‌های خودم در دوره شهردار جدید نیز تعمیر شد.
بازرس کشتارگاه دهدشت همچنین گفت: در حال حاضر، ماشین حمل گوشت مشکل فنی دارد و از رده خارج است، موتور مربوط به خودش نیست و مرتب خراب می‌شود، فاقد پلاک است و پلیس راه همیشه  او را متوقف می‌کند، ولی کانتینر و ترمو کولینگ آن جدید است.
رضایی رمپ بارگیری را  مناسب زمستان و فصل بارندگی ندانست.
وی با اشاره به اینکه کشتار گاه دو بازرس شرعی و بهداشتی دارد عنوان کرد: بازرس بهداشتی دام را پیش از کشتار و پس از کشتار بازرسی می‌کند.
رضایی با بیان اینکه، شهرداری هزینه نظافت چی، ناظر شرعی، راننده را پرداخت کرده است  تصریح کرد: ولی هزینه بازرس بهداشتی و حتی ایاب و ذهاب او را پرداخت نمی‌کند این در حالی است که در سال 95 مصوب شد شهرداری باید خود یک ناظر بهداشت برای کشتارگاه داشته باشد و همه مزایا و حقوق او را بپردازد.
 

 بالا بودن بار میکروبی در کشتارگاه سنتی دهدشت
رئیس دامپزشکی کهگیلویه نیز در گفت‌وگو با کبنا اظهار کرد: یکی از عوامل سلامت یک شهر وجود کشتارگاهی سالم و اصولی است چرا که تعدا زیادی بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که با کشتار اصولی و بهداشتی دام در کشتار گاه از بین می‌رود.
علی اکبر حسینی عنوان کرد: کشتارگاه دهدشت سنتی است، خط نیمه صنعتی آن غیر فعال است، دور کشتارگاه حصار کشی نیست که به راحتی حیواناتی چون شغال، سگ و ...وارد محوطه آن می‌شوند و چون نگهبان مرتب جلوی در نیست احتمال ورود حیوانات به داخل کشتار گاه نیز وجود دارد.
حسینی به زیر سازی محوطه کشتارگاه اشاره و ادامه داد: آسفالت انجام نشده است، و کار خاصی صورت نگرفته است و مشکلات سابق پا برجا است.
وی در خصوص ضایعاتی که باید دفع شود بیان کرد: برخی ضایعات به کره لاشه سوز می‌رود و پودر می‌شود، ولی برخی ضایعات دیگر که به نوع پسماند هستند باید ابتدا فعل و انفعالاتی روی آن‌ها در حوض سپتیک (ضدعفونی) صورت گیرد و سپس از کشتارگاه خارج شود، این در حالی است که ضایعات کشتارگاه دهدشت را به صورت غیر اصولی به محل دپوی زباله می‌برند که این خود باعث انتقال و پراکندگی  آلودگی‌ها در محیط می‌شود.
رئیس دامپزشکی کهگیلویه گفت: حوض سپتیک کشتارگاه حفاظ ندارد، مورد تایید محیط زیست و دامپزشکی کهگیلویه نیست.
حسینی بیان کرد: ذبح روی زمین صورت می‌گیرد، لاشه‌ها در تماس با کف هستند و بار میکروبی که موضوع بسیاری مهمی است بالا می‌رود، همچنین ممکن است محتویات شکم دام روی گوشت بریزد و کیفیت آن نیز پایین بیاید.
وی با بیان اینکه: هزینه‌های زیادی صرف درمان می‌شود و به پیشگیری بها داده نمی‌شود تصریح کرد: با رعایت برخی اصول اولیه که به راحتی نیز قابل اجرا است می‌توان هزینه‌های سنگین درمان را کاهش داد و اگر می‌خواهیم به مردم خدمت کنیم باید اصول را رعایت کنیم.
رئیس دامپزشکی کهگیلویه ادامه داد: کشتارگاه دهدشت سنتی است، ولی اتاق پیشسرد را دارد که لاشه به مدت 24 ساعت بین دمای 0 تا 4 درجه داخل آن قرار می‌گیرد که این باعث می‌شود بیماری‌های مشترک بین دام و انسان از جمله تب کریمه کنگو، تب مالت از بین برود و گوشت نیز کمی تردتر شود، همچنین با وجود دستگاه لیبل تاریخ کشتار، تاریخ انقضا و نوع دام نیز مشخص می‌شود.
حسینی گفت: مهم‌ترین مسئله، تغذیه مردم است و باید بتوانند گوشت سالم تهیه کنند، وضعیت کشتارگاه‌های طیور خیلی بهتر از کشتارگاه دام است و بازرسی  مرتب صورت می‌گیرد، کبابی‌هایی که کشتار غیر مجاز دام داشتند نیز به تعزیرات معرفی شدند.
وی مطرح کرد: علی رغم کمبود نیرو در اداره دامپزشکی، با شهرداری دهدشت همکاری کردیم و بازرس بهداشت که از نیروهای دامپزشکی است در اختیار شهرداری قراردادیم، ولی شهرداری مزایایی به اونداده است و هزینه‌های او را اداره دامپزشکی کهگیلویه پرداخت می‌کند.
حسینی  در پایان گفت: پیش‌تر، علی رغم هماهنگی با شهردار دهدشت برای بازدید مدیر کل دامپزشکی از کشتارگاه، شهردار حاضر به همراهی مدیر کل در بازدید نشدند!

کشتارگاه دهدشت نیمه صنعتی شد
معاون شهردار دهدشت نیز در گفت‌وگو با کبنا اظهار کرد: تمام تجهیزات کشتار دام سبک نصب است و هیچ مشکلی وجود ندارد، و برای کشتار دام سنگین نیز از طریق اعتبارات  عمرانی استانی نیز پیگیر هستیم.
حجت تقوی با اشاره به اینکه قبلاً کشتار روی زمین انجام می‌شد ولی اکنون در سیکل نیمه صنعتی انجام می‌شود و مشکلی ندارد و از لحاظ بهداشتی دربالاترین سطح است.
تقوی راه اندازی سیستم نیمه صنعتی دام سبک، زیر سازی محوطه، خرید و نصب دستگاه لیبل گذاری لاشه‌ها، خرید و نصب کیس، خرید و نصب کولر اتاق دکتر و سالن، خرید و نصب قلاب، حفر گودال جهت امحا و احشا، خرید و نصب کولر جهت سرد خانه، ماشین حمل گوشت، ایجاد رمپ جهت انتقال لاشه به ماشین حمل گوشت، ایجاد روشنایی در کشتارگاه، شروع عملیات دیوار کشی کشتارگاه، راه اندازی اتاق پیشسرد و کوره لاشه سوز پیشنهاد اعتبار جهت نصب تجهیزات دام سنگین از اقدامات شهرداری برای کشتارگاه دهدشت بوده است.
وی در پایان عنوان کرد: کشتارگاه دام دهدشت به عنوان کشتارگاه نمونه اعلام می‌شود!

ماشین حمل گوشت را تعمیر و اتاق پیشسرد را نصب کردیم
برخه شهردار دهدشت در گفت‌وگو با کبنا در خصوص قطعه دزدیده شده گفت: معلوم نیست چه زمانی و چه کسی آن قطعه را برده است ولی در این همه مدت 5 ساله ماشین حمل گوشت ترموکولینگ نداشت و کشتارگاه اتاق پیشسرد هم نداشت که در دوره کاری ما هم اتاق پیشرد نصب شد هم ماشین حمل گوشت تعمیر شد.
 
 کار را که کرد؟/آنکه تمام کرد
به گزارش کبنا از دهدشت، اگرچه ماشین حمل گوشت بالاخره مدت‌ها پس از رسانه‌ای شدن تعمیر شد، ولی اینکه مشخص نیست چند سال ماشین حمل گوشت استاندارد نبوده است و از طرفی نبود اتاق پیشسرد در کشتارگاه، خود گواه آن است که مسوولان کهگیلویه چگونه به راحتی با جان و سلامتی مردم بازی می‌کنند! 
متاسفانه، علی رغم اقداماتی که شهرداری انجام داده است، ولی هنوز که هنوز است کشتارگاه دهدشت کاملاً سنتی است و محوطه آن محل اطراق سگ‌های ولگرد است، اگرچه اتاق پیشسرد را دارد، ولی باید گفت «کار را که کرد؟ آنکه تمام کرد»
همچنین، نمونه خواندن کشتار گاه سنتی دهدشت از نظر شهرداری، در حالی که همه از وضعیت غیر بهداشتی کشتارگاه‌های سنتی آگاهند، خود جای بسی تامل است!
بنا بر این گزارش با توجه به حرکت لاک پشتی مسوولان در رفع نواقصات کشتارگاه، مردم کهگیلویه، همچنان باید ماه‌ها و سال‌ها  در حسرت داشتن کشتارگاه مناسب بمانند و سلامتی آن‌ها قربانی سهل انگاری مسوولان شود!
 

----------------------------------------- 
گزارش و عکس از فاطمه خطیبی
-----------------------------------------
 
نام شما

آدرس ايميل شما

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
1