تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۱۱۶۱۱۹

اعتراف رئیس بیمارستان یاسوج در خصوص مرگ مادر باردار

۱۱
۰
کبنا ؛رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج، تسریع در زایمان را علت مرگ مادر ۴۴ ساله در این بیمارستان دانست.
فرزاد وفایی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مرگ مادر ۴۴ ساله در حین زایمان در بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج اظهار کرد: در چند روز گذشته مادر باردار ۴۴ ساله‌ای به بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج برای زایمان مراجعه کرد که در حین زایمان فوت شد.
رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج افزود: سن زایمان این خانم خارج از محدوده طبیعی زایمان بوده که معمولا به این سن‌ بارداری‌های‌ ریسک می‌گویند.
وفایی گفت: این مادر بعد از مراجعه مورد معاینات لازم قرار گرفته و زایمان به صورت طبیعی بوده و این خانم بازده زمانی زایمان را به جای چهار ساعت یا شش ساعت در ۴۵ دقیقه طی می‌کند و پس از این که فرزند متولد می‌شود به علت خونریزی زیاد مشکل حادی برای مادر ایجاد می‌شود.
رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) با بیان ‌این که کادر پزشکی بیمارستان همه تلاش خود را برای نجات این مادر کردند، خاطرنشان کرد: در این حین جراح زنان، دستیار کودکان، متخصص بیهوشی و متخصص قلب بالای سر زائو حضور داشتند و با پاره شدن رحم ضربان قلب به ۱۸۰ در دقیقه می‌رسد.
وی ادامه داد: فشار خون این خانم بالا رفته که ناشی از مشکلات قلبی است و در حدود ۴۵ دقیقه عملیات شک و احیاء از سوی کادر بیمارستان بر روی این خانم انجام گرفت و با وجود تلاش کادر پزشکی این مادر فوت شد.
رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج افزود: با این وجود از سوی پزشکی قانونی علت اصلی مرگ این مادر مورد بررسی قرار گرفته و در حال پیگیری این موضوع است.
 توضیحاتVAfai بیشتر رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج
رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج ضمن تسلیت و ابراز همدردی با خانواده متوفی، تاکید کرد: این مورد نیز به صورت جدی تا حصول نتیجه نهایی از طریق مراجع مربوطه پیگیری و نتیجه اطلاع رسانی می شود.
رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان دنبال آن نیستیم که بر مشکلات سرپوش بگذاریم و یا آمار غیر واقعی ارائه دهم، به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد و اظهار کرد: ظرفیت بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج صرفاً برای کار درمانی طراحی و با ۹۶ تخت احداث شد ولی هم‌اکنون با ۲۵۳ تخت ثابت و ۲۱ تخت کاملا ویژه و ۱۷۴ تخت فعال در حال ارائه خدمت است.
وفایی با بیان اینکه بیمارستان سه برابر ظرفیت خود در حال فعالیت است، بیان کرد:  از این تعداد تخت بالغ بر ۶۰ تخت آن کاملاً ویژه و حساس هستند و در این زمینه خدمت ارائه می‌هند.
رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج به آمار زایمان یک ساله انجام شده در این بیمارستان اشاره کرد و گفت:  شش هزار و ۴۰۰ زایمان در سال گذشته انجام گرفت و  از این تعداد زایمان فقط یک سوم آن زایمان سزارین و بقیه زایمان طبیعی بود.
وفایی افزود: تعداد زایمان‌های صورت گرفته از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد را هزار و ۶۴۹ مورد عنوان کرد و از این تعداد ۹۵۵ مورد زایمان طبیعی (۵۸درصد) و ۶۹۴ مورد نیز به شکل سزارین (۴۲درصد) صورت گرفت.
قصور پرسنل و کادر پزشکی در مرگ مادر باردار در سال ۹۲
وی به مرگ مادر باردار در سال ۹۲ اشاره کرذ و افزوذ: مردم بدانند و باور داشته باشند که خط قرمز ما این است که کار بیمار به درستی انجام شود و از هیچ قصور و کوتاهی در این زمینه که که اتفاق ناگواری را به همراه داشته باشد؛ نمی گذریم.
وفایی ادامه داد: تاکنون پاداش بازنشستگی بعضی از افرادی که در مرگ مادر باردار سال ۹۲ مقصر بوده‌اند، را پرداخت نکرده ام و در این خصوص نیز حکم دادگاه صادر شده است،
وی یادآور شد: در خصوص این پرونده حکم دادگاه صادر شده است و درصد قصور پرسنل و پزشک مشخص و ابلاغ شده است.
وی افزود: با کسی در زمینه عدم رسیدگی به وضعیت سلامت بیماران مدار نمی کنیم و وقتی قصور آنها مشخص شد؛ تذکر کتبی با درج در پرونده برای آنها صادر کردم و هم چنان هم بر پیگیری و طی روال قانونی دو مورد اتفاق افتاده جدید نیز با همان جدیت پیگر هستیم و نتیجه را هم مانند مورد سال ۹۲، به اطلاع مردم می رسانیم.
 
رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج سپس به دو مورد مرگ مادر باردار در سال جاری اشاره کرد و گفت: مرگ مادر باردار اول، بسیار سریع اتفاق افتاد؛ تا ۱۲:۳۰شب مشکلی وجود نداشت و پس از آن وضعیت وی رو به وخامت نهاد و به خون ریزی غیرقابل کنترل دچار و تلاش کادر درمانی برای کنترل آن بی نتیجه ماند و متاسفانه باعث مرگ وی شد.
رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) با بیان اینکه مورد دوم مرگ مادر باردار نیز خانمی ۴۴ ساله، شکم چهارم بود؛ یادآور شد: این شرایطی سنی از لحاظ پزشکی در قالب سن زایمان با ریسک بالا شناخته می شود.
دکتر وفایی ادامه داد: «وقتی مرحومه به بیمارستان مراجعه نمود، بستری شد. روند زایمان طبیعی به خاطر شرایط خاص خود ایشان، به صورت تسریع شده بود و پس از تولد نوزاد،به بخش مربوطه انتقال داده شد؛ ضمن اینکه در تمام این مدت پزشک متخصص زنان و بیهوشی نیز حضور داشتند و بعد از زایمان دچار خونریزی شدید زایمانی شد که بلافاصله به اتاق عمل منتقل گردید و جراح عمومی و متخصص قلب و عروق هم به اتاق عمل فرا خوانده شدند».
وی ادامه داد: «بلافاصله درمان مناسب بیمار شروع شد و توانستند با تلاش فراوان خونریزی وی را کنترل کنند ولی متاسفانه با گذشت چند دقیقه از اتمام عمل جراحی بیمار دچار افزایش شدید ضربان قلب (طبیعی ضربان قلب ۶۰تا۸۰ ضربه در دقیقه) شد و به ۱۸۰ ضربه در دقیقه رسید».
وفایی گفت: سپس ضربان قلب به صورت ناگهانی کم شد؛ به حد کمتر از نرمال رسید و بیمار دچار ایست قلبی گردید که علی رغم تلاش متخصصین جراحی زنان، بیهوشی، جراحی عمومی و متخصص قلب که همزمان در اتاق عمل حضور داشتند؛ پس از ۴۵ دقیقه تلاش و انجام عملیات احیاء، متاسفانه این مادر باردار فوت شد.
رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج تاکید کرذ: این مورد نیز به صورت جدی تا حصول نتیجه نهایی از طریق مراجع مربوطه پیگیری و نتیجه اطلاع رسانی می شود.
نحوه پیگیری پرونده مرگ مادر باردار چگونه است؟
وی افزود: حداکثر ظرف یک تا دو ساعت جلسه ای با حضور کلیه عوامل درگیر از جمله پذیرش، پرستار، ماما، پزشک متخصص زنان و زایمان و بیهوشی و حتی بیمار بر تشکیل می شود تا توضیحات مربوط به حوزه کاری خود را ارائه دهند.
وفایی ادامه داد: قبل از آن نیز پرونده بیمار ضبط شده و از دسترس پرسنل خارج می شود و با نوشتن صورتجلسه ای به حراست بیمارستان جهت طی مراحل قانونی مشخص شده تحویل داده می شود.
وی با بیان اینکه برای هر دو مورد مرگ مادر باردار در سال جاری این روند طی شده است؛ ادامه داد: نتایج جمع بندی این جلسه به نشست تخصصی معاونت درمان ارجاع داده می شود و در معاونت درمان نیز با برگزاری نشست دیگری موضوع حداکثر ظرف دو روز از اتفاق تشکیل و نتایج به همراه موارد جمع بندی شده گروه تحقیق به پزشکی قانونی و سازمان نظام پزشکی ارجاع داده می شود.
رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج با بیان اینکه این دو نشست پایان کار نیست و مهم ترین بخش بررسی علمی موضوع با حضور رئیس دانشگاه است؛ عنوان نمود: تنها مرگ کودکان زیر۵۹ ماه و همچنین مادران باردار با حضور رئیس دانشگاه برگزار می شود و در آن موضوع با حضور افراد دخیل در پرونده پزشکی و متخصصین امر بررسی و نتیجه به دادگاه و سایر مراکز قانونی بالادستی جهت صدور حکم نهایی ارسال می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

پزشک همکار
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر وفایی باید به صراحت پیامد مرگ در اثر عوارض بارداری و زایمان بالاخص در سنین بالای ۳۵ سال مادر و یا حاملگی چهارم به بعد را می گفتند چون از این به بعد با افزایش زایمانهای پرخطر باید جامعه آمادگی افزایش موارد مرگ مادران باردار را داشته باشد.
طبیب
Iran, Islamic Republic of
چرا .تیتر زدید اعتراف?! خوب بیمارستان محل تولد و محل مرگ هم هست. حالا خبرنگارها شلوغش کردند ایشون هم مفصل توضیح داد. که اصلا هیچ نیازی نیست که این مسائل تخصصی برای رسانه های محلی گفته بشه.
Iran, Islamic Republic of
بنده خدا صریح واقعیت را گفت.. با این تیتر زدن کاری نکنید که پنهان کاری در استان باب شود... تشکر از زحمات شما و روشنگری دکتر
Iran, Islamic Republic of
در مناطق محروم تعطیل شدن برنامه تنظیم خانواده توسط دولت منجر به افزایش هر هفته و هر ماه موارد مرگ مادران باردار در مناطق مختلف استان می شه خواه در روستا بمیرم یا در شهر در بیمارستان امام سجاد یا زینبیه شیراز فرقی .نمی کنه .
بیطرف
Iran, Islamic Republic of
البته نباید اینجور مسایل تخصصی پزشکی  نباید رسانه ای بشه. اما آقای دکتر وفایی باید به روشنی اظهار می کردند که مهمترین  خطر مرگ مادران باردار در حاملگی های بی رویه و در سن بالاست. و از این به بعد روزافزون خواهد بود.
مامای قدیم
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخخ
احمد
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی به خانواده داغدار مرحومه داشت
اشکانی
Iran, Islamic Republic of
اگه رییس دانشگاه بذاره تو بتونی بعنوان رییس بیمارستان خیانت محض به عموم مردم هست
کیارش
Iran, Islamic Republic of
با سلام. جناب اقای دکتر وفایی: وقتی به شما میگن بعضی از پرستاران شما رفتار و گفتار مناسبی ندارند و با دمپایی قرمز و بدون جوراب و.... و با لحن بد و در حال بازی با موبایل با بیمار و همراه بیمار حرف میزنند و درمان درست انجام نمیشه و فضای فیزیکی اورژانس شما در حد فاجعه است و .... شما گوش شنوا ندارید. یادتون باشه شما مسوولیت قبول کرده اید پس بهانه تراشی و توجیه درست نیست.
آشنا
Iran, Islamic Republic of
کدام متخصصی بهتر از دکتروفایی سراغ دارید برای مدیریت بیمارستان که اونو به ریاست دانشگاه پیشنهاد بدید که بزاره بشه برای ریاست امام سجاد. اکثر متخصصا یا خودشونو درگیر نمی کنن یا مدیریت بیمارستانی بلد نیستن. دکتر وفایی سالها مدیر شبکه بهداشت و درمان بوده هم باسواد هست و هم مدیر.
مردون
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم براتون تو روز روشن بنده خدا رو کشتین حالا اینم جوابتونه به خدا ج ندین بهتره
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1