تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۴۶۶۵۲۴
در منطقه کوه گل سی سخت

فیلم) لحظات جذاب حضور پازن‌های کوهی جلوی مسافران و گردشگران

۲
۱
فایل مرتبط کبنا ؛"کوه گل یکی از متنوع‌ترین و در عین حال پربازدکننده‌ترین تفرجگاه‌های طبیعی در دامنه‌های دنا و در شمال شهر سی سخت واقع در کهگیلویه و بویراحمد است که این روز‌ها پذیرای گردشگران زیادی از سراسر کشور است. دلربایی و وجود کل و بز‌های وحشی در این منطقه، زیبایی دامنه‌های دنا را چندین برابر کرده است.
            

به گزارش کبنا، اگرچه گونه‌های مختلفی از جانوران در زیستگاه‌های حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد روزگار می‌گذرانند اما کل و بز به لحاظ جمعیتی گونه غالب حیات وحش در زیستگاه‌های این استان بشمار می‌رود.
کل و بز با نام دیگر پازن یا بز وحشی یکی از پستانداران ایران که جثه آن بسیار بزرگتر از بز اهلی است. این حیوان در رده‌بندی پستانداران زیر مجموعه نام کلی Chirrcus قرار می‌گیرد. این موجود زیبا ۱۲۰ تا ۱۶۰ سانتی‌متر طول دارد، دم او ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر است، ارتفاع بدنش ۷۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر و وزنش حدود ۲۵ تا ۱۲۰ کیلوگرم است، نر‌های این گونه حیات وحش شاخ بلند و داسی شکل دارند که گره‌های روی آن هر یک نماینده یک سال از عمر حیوان است.
طول شاخ کل نر تا ۱۵۲ سانتی‌متر نیز می‌رسد و ماده‌ها شاخ باریک‌تر و کوتاه‌تر دارند، بدن تنومند و ماهیچه‌ای به رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ای یا زرد خصیصه ظاهری کل‌های ماده است و نر‌ها تیره‌تر هستند.
کل ایرانی بیشتر در روز و به‌ندرت در شب به چرا می‌رود او حیوانی گیاه‌خوار و نشخوارکننده با حس بویایی، شنوایی و بینایی بسیار قوی است. کل‌ها زندگی اجتماعی دارند که در آن ماده‌ها و جوان‌ها در گله‌های جدا زندگی می‌کنند و کل‌های بسیار پیر گاهی از گله جدا می‌شوند و در صخره‌های سخت گذر اقامت می‌کنند.
انتخاب نام پازن برای این گونه دو روایت مختلف دارد؛ یک روایت می‌گوید چون بهترین فصل شکار این حیوان پاییز است به آنان پاییز زن گفته می‌شده است اما برخی نیز روایت می‌کنند کل هنگام احساس خطر پا‌هایش را به زمین می‌کوبد به همین دلیل به او پازن می‌گویند.
پازن‌ها بین ۱۲ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند و گرگ، پلنگ و یوز دشمنان طبیعی کل‌ها هستند اما پرندگان شکاری و کفتار هم ممکن است بزغاله‌ها را شکار کنند، کل ایرانی در حوزه وسیعی از جزیره کرت تا قفقاز، پاکستان، ترکمنستان و عربستان پراکنده است. در ایران در بیشتر مناطق کوهستانی و صخره‌ای این جانور را می‌توان مشاهده کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

دوستدار محیط زیست
Iran, Islamic Republic of
آقای کمایی عزیز
لطفا این فیلمها را نشان ندهید چون متخلفها و شکارچیان در کمین حیات وحش دنا هستند جهت شکار با این کار دارید آدرس دقیق بهشون میدید
دنا
Romania
بیشترشون الان میگن کاش یه تفنگی بودوکسی نبودو...دست ماکوتاه وخرمابرنخیل😅
چرا روس‌ها از شکست در جنگ اوکراین می‌ترسند؟

چرا روس‌ها از شکست در جنگ اوکراین می‌ترسند؟

بسیاری از روس‌ها می‌ترسند در صورت پیروزی اوکراین در جنگ جاری "ولادیمیر پوتین" از قدرت ...
دیدار جنجالی نمایندگان عضو جبهه پایداری با طالبان

دیدار جنجالی نمایندگان عضو جبهه پایداری با طالبان

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: شیوه جدیدی از تطهیر طالبان در حال رایج شدن در کشورمان از ...
طرح شفافیت قوای سه‌گانه بار دیگر توسط مجمع تشخیص رد شد

طرح شفافیت قوای سه‌گانه بار دیگر توسط مجمع تشخیص رد شد

طرح شفافیت قوای سه گانه که چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان رد و بدل شده بود بار دیگر ...
1