تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۴۷۴۱۸۸
کبنا گزارش می‌دهد

دیشموک زیر بار سیل خمیده‌تر شد + عکس

۰
دیشموک زیر بار سیل خمیده‌تر شد + عکس
کبنا ؛ بارندگی‌های سیل آسای بهاره علاوه بر ایجاد خسارت در بخش‌های مختلف باعت تخریب چندین منزل مسکونی و پل و ابنیه و تأسیسات آب و برق و زمین‌های زراعی، راه‌های روستایی در بخش محروم دیشموک شد که بر اساس اعلام مسئولان محلی ۲۲ روستا تحت تأثیر و تخریب سیل اخیر قرار گرفته است.
به گزارش کبنا، دیشموک آخرین نقطه شهرستان کهگیلویه در مرز خوزستان و برای بیشتر اهالی با توجه به در دسترس نبودن راه ارتباطی دورأفتاده‌ترین نقطه‌ی استان است.
۸۶ روستای بزرگ و کوچک بخش دیشموک در محاصره سنگ‌ها، صخره‌های کوهستانی و جنگل‌های انبوه بلوط محاصره شده است.
مردم این شهر عمدتاً از طریق کشاورزی و دامداری به روش سنتی روزگار می‌گذرانند اما به دلیل موقعیت جغرافیایی، این شهر با محرومیت‌های شدیدی روبروست.
با وجود رودخانه‌های پرآب و زمین‌های وسیع و آب‌وهوای مطلوب، کشاورزی و دامداری اینجا همچنان بشدت سنتی است و حاصل آن بیشتر از مصرف خود مردم نیست.
هفت هزار هکتار زمین کشاورزی در این منطقه وجود دارد که تمام آن‌ها بصورت دیم زیر کشت گندم و جو است.
بخش دیشموک یکی از بخش‌های محروم استان کهگیلویه و بویراحمد است.
علیرضا نوروزی بخشدار دیشموک اظهار داشت: بارندگی‌های سیل‌آسا در ۲ روز گذشته خسارت زیادی در بخش‌های مختلف از جمله راه‌های ارتباطی، مسکن روستایی، کشاورزی، آب، برق، مخابرات و منابع طبیعی ایجاد کرده است.

خسارت سیل در حوزه راه‌ها
وی بیان کرد: در این بارندگی بیش از پنج متر از پل تازه احداث شده سمه بر روی رودخانه تخریب شد و ستون‌های اصلی پل بزرگ تنگ چویل نقطه اتصال بخش دیشموک به خوزستان به کلی تخریب و مشکلات زیادی دارد.
دولت سیزدهم را می‌توان آغازگر تحول برای عبور از راه‌ها و رودخانه‌های دهشتناک روستایی در کهگیلویه و بویراحمد دانست به گونه‌ای که عملیات ساخت پل‌های بزرگی همچون پل رود سمه آغاز شده وامید‌ها برای پایان ارابه‌های مرگ (گرگر) و مرگ زنان و کودکان در این راه‌های پر خطر در این روستا‌ها به خط پایان خود نزدیک شده است.
نصب پل‌های سیار و موقت بر روی رودخانه دائمی و پرآب سمه بخش محروم دیشموک در کهگیلویه وبویراحمد برای عبور و مرور ۴۰ خانوار روستایی تهدیدی بود که هر روز جان اهالی را به خطر میانداخت. دولت سیزدهم با هدف محرومیت زدایی با احداث پل این تهدید را برای مردم به فرصت برای توسعه روستایی تبدیل کرد.
بخشدار دیشموک خسارت سیل در حوزه راهداری را شامل قطعی کامل راه روستا‌های رودریش و آجم، سرتنگ لیراب از چندار تا سرگچ و حوزه پای پره و شرنگ رنگ، ده قاضی و بیدستان اعلام کرد.
نوروزی بیان کرد: بخش زیادی از راه‌های ارتباطی روستایی دچار رانش، ریزش و آبگرفتگی شده که نیاز است برای بازگشایی این مسیر‌ها ماشین آلات راهداری در این بخش مستقر شود.
تخریب منازل مسکونی
وی تصریح کرد: در این بارندگی تعداد زیادی از منازل مسکونی در روستا‌های دشتک، تنگ تی، ده احمد، شرنگ رنگ، مورخانی، بناری، بناری فتحی، شهر دیشموک، روستای گراب، دروار، تنگ گوردالو، امامزاده می‌رسالار، انجیره، باقه‌دان، لاوه سرغل، ده تل سربیشه و بنگیر تخریب شدند.


خسارت سیل دربخش کشاورزی، دامداری و منابع طبیعی


نورزی اضافه کرد: سیل اخیر علاوه بر تخریب و آسیب جدی به مزارع کشاورزی و منابع طبیعی باعث تلف شدن چندین رأس دام عشایر نیز شده است.

قطعی برق و آب آشامیدنی
وی اظهارداشت: شدت بارندگی روز دوشنبه علاوه بر قطعی ۶ ساعته برق در بخش دیشموک اخلال در آنتن دهی تلفن همراه و قطع شدن آب آشامیدنی روستا‌ها را به همراه داشت.
بخشدار دیشموک با اشاره به حضور می‌دانی فرماندار کهگیلویه، امام جمعه دهدشت و دیشموک در زمان وقوع بارندگی در بخش دیشموک بیان کرد: نیاز است مسئولان استانی با توجه به مشکلات ایجاده شده بسیج امکانات را برای خدمات‌رسانی بهتر در اولویت قرار دهند.
بخش دیشموک یکی از محروم‌ترین بخش‌های کهگیلویه وبویراحمد دارای یک شهر و ۹۰ روستا با جمعیتی بالغ بر ۲۳ هزارنفر در ۹۰ کیلومتری دهدشت مرکزشهرستان ۱۳۲هزار نفری کهگیلویه واقع شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
1