تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۴۷۰۵۹۷
شرایط خرید خودرو‌های وارداتی؛

قیمت دلار برای خریداران خودرو‌های وارداتی چقدر است؟

۰
قیمت دلار برای خریداران خودرو‌های وارداتی چقدر است؟
کبنا ؛سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی درحالی برای ششمین بار در ماه‌های گذشته در دسترس متقاضیان قرار گرفته که مدل‌های این مرحله بین ۷۵ تا ۱۶۰ درصد بیشتر از چیزی که واقعا ارزش دارند، فروخته می‌شوند.
به گزارش کبنا، جتا VS۵ یکی از سه محصول عرضه‌شده در این مرحله از سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی است که در بازار جهانی یک کراس‌اور ۱۳ هزار دلاری به حساب می‌آید و بااحتساب نرخ دلار آزاد باید نهایتا ۶۵۰ میلیون فروخته شود. قیمت جتا VS۵ با این حال توسط شورای رقابت، منهای هزینه‌های جانبی یک میلیارد و ۶۹۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده و اینطوری می‌توانیم قیمت دلار برای خریداران جتا VS۵ را حدود ۱۳۰ هزار تومان بدانیم. سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی از صبح چهارشنبه ۲۹ آذر در دسترس متقاضیان قرار گرفته و در این مرحله بخشی از متقاضیان خرید خودرو‌های داخلی امکان ثبت سفارش و خرید خواهند داشت.
قیمت خودرو‌های وارداتی سامانه یکپارچه
زوتی DL۵ که محصول وارداتی پارس‌خودرو است، در این مرحله ارزان‌ترین گزینه به‌حساب می‌آید و بدون احتساب هزینه‌های جانبی ۸۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. زوتی DL۵ اساسا در بازار جهانی بسته به تیپ و نوع موتور بین ۹ تا ۱۱ هزار دلار ارزش دارد که بافرض دلار ۵۰ هزار تومانی باید بین ۴۵۰ تا ۵۵۰ میلیون فروخته می‌شود.
قیمت زوتی DL۵ با این حال توسط شورای رقابت حداقل ۸۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده و موقع تحویل خودرو به این عدد هزینه‌های جانبی مثل بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و …اضافه می‌شود.
جتا VS۷ در طرف مقابل گران‌ترین محصول بین سه خودرو فعلی سامانه یکپارچه است، که قیمت فروش قطعی آن در مبادی ورودی دو میلیارد و ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است. مدلی که در بازار جهانی تقریبا ۲۳ هزار دلار یعنی یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون ارزش دارد و اینطوری قیمت دلاری برای خریداران جتا VS۷ به‌جای ۵۰ هزار تومان، حدود ۸۸ هزار تومان محاسبه شده است.
جتا VS۵ هم که دومین محصول ماموت‌خودرو در این مرحله است، حدود ۱۳ هزار دلار قیمت دارد و به پول خومان حدود ۶۵۰ میلیون می‌ارزد. اما قیمت جتا VS۵ در سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی یک میلیارد و ۶۹۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است تا قیمت دلار برای خریدران آن نزدیک ۱۳۰ هزار تومان باشد.
بازگشایی سامانه خودرو‌های وارداتی برای متقاضیان محصولات داخلی
بازگشایی سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی شامل حال متقاضیان جدید نمی‌شود، اما طبق بخشنامه‌ای که در سامانه بارگذاری شده، یکسری از متقاضیان محصولات داخلی در این مرحله امکان شرکت دارند.
بازگشایی سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی با لحاظ اولویت‌بندی متقاضیان کلید خورده و به این ترتیب اولویت اول با همه متقاضیانی است که مراحل ثبت‌نام در سامانه را پشت‌سر گذاشتند، اما تا الان دعوتنامه‌ای بابت انعقاد قرارداد دریافت نکردند. اولویت دوم، اما به همه متقاضیان مرحله اول سامانه یکپارچه خودرو‌های داخلی تعلق دارد و اولویت سوم و آخر با متقاضیانی است که در مرحله دوم سامانه یکپارچه خودرو‌های داخلی شرکت کردند.
بازگشایی سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی با این حال شامل آن دسته از متقاضیان خودرو‌های داخلی می‌شود که تا الان به‌خاطر منعقد نکردن قرارداد، وجهی به حساب شرکت‌های خودروساز واریز نکرده‌اند. با این اوصاف اگر تا امروز از طرف ایران‌خودرو، سایپا و مونتاژکاران دعوتنامه دریافت کردید، امکان شرکت در این مرحله را نخواهید داشت.
شرایط خرید خودرو‌های وارداتی
بازگشایی سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی در این مرحله از صبح چهارشنبه ۲۹ آذر کلید خورده و متقاضیان تا ساعت ۱۲ شب روز جمعه اول دی‌ماه امکان مراجعه و ثبت سفارش خواهند داشت. در این مرحله علاوه بر افرادی که قبلا در سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی ثبت‌نام کردند، بخشی از متقاضیان خرید خودر‌و‌های داخلی هم با لحاظ یکسری از اولویت‌بندی‌ها امکان ثبت سفارش و خرید دارند.
متقاضیانی که قبلا در سامانه یکپارچه خودرو‌های داخلی اسم نوشتند و حالا مسیرشان به سمت خودرو‌های وارداتی کج می‌کنند، انصرافشان به شکل اتوماتیک ثبت می‌شود و در صورت تخصیص خودرو اولویت‌های قبلی آن‌ها حذف می‌شود.
قیمت محصولات سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی مثل مراحل قبلی تحت‌عنوان قیمت فروش قطعی در مبادی ورودی محاسبه شده و موقع تحویل خودرو به این قیمت‌ها هزینه‌ها و عوارض قانونی مثل بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و … اضافه می‌شود.
مطابق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده، شرکت‌های واردکننده موظف هستند حداکثر ظرف یک ماه بعد از تکمیل وجه نسبت به تحویل خودرو اقدام کنند و از طرف دیگر خود خریدار باید نهایتا بعد پنج روز از دریافت پیامک فراخوان برای تکمیل وجه دست به کار شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

مزایا و معایب «مهاجرت»

مزایا و معایب «مهاجرت»

این که نیرو‌های انسانی ما به کشور‌های مختلف و به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس مهاجرت ...
بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

دیوان عدالت اداری حکم بازگشت موقت به تحصیل ۳۵ داوطلب مشکوک به تقلب کنکور را که اکثرا ...
قاچاق موتور هواپیما در هرمزگان!

قاچاق موتور هواپیما در هرمزگان!

مدیرکل تعزیرات حکومتی هرمزگان از محکومیت بیش از ۹۶ میلیارد ریالی قاچاقچیان یک نگله موتور ...
1