تاریخ انتشار
جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۳۶
کد مطلب : ۴۶۸۳۱۱
یمت محصولات جدید ایرانخودرو بدون احتساب هزینه‌های جانبی

جنجال محصولات جدید ایرانخودرو

۲
۰
جنجال محصولات جدید ایرانخودرو
کبنا ؛ افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو شامل مدل‌هایی می‌شود که از نظر شورای رقابت خودرو جدید تشخیص داده شدند. مثلا دنا پلاس اتوماتیک با اضافه‌شدن عبارت آپشنال کد جدیدی گرفته و بهای آن در کارخانه با رشد ۱۲۶ میلیونی به حدود ۵۹۰ میلیون تومان رسیده است.
به گزارش کبنا، قیمت محصولات جدید ایرانخودرو که در قالب مصوبه شماره ۶۱۱ شورای رقابت در رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی دست به دست می‌شود، قیمت قطعی و تمام‌شده نیست و احتمالا به عدد و رقم‌هایی که اعلام شده، حدود ۲۰ درصد دیگر تعلق می‌گیرد. آنوقت خرید رانا پلاسی که یکی از ارزان‌ترین سواری‌های این کارخانه است، نزدیک ۴۶۰ میلیون آب می‌خورد و ارزش دنا پلاس اتوماتیک آپشنال به‌عنوان گران‌ترین سواری داخلی به مرز ۷۰۰ میلیون می‌رسد.
افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو شامل کدام محصولات می‌شود؟
افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو شامل هشت مدل مختلف از دنا، سورن، ۲۰۷، تارا و رانا می‌شود که از نظر شورای رقابت خودرو‌های جدیدی تشخیص داده شدند. دنا پلاس شش‌دنده که تا الان با کد ۷۰۴۱۰ و موتور EF۷ در فهرست محصولات ایرانخودرو حضور داشت حالا با کد ۷۰۹۰۴ و موتور EF۷p شناخته می‌شود و قیمت آن منهای هزینه‌های جانبی از حدود ۴۰۸ به ۴۶۸ میلیون ارتقا پیدا کرده است. یا دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک که قیمتش در کارخانه با اضافه شدن عبارت آپشنال از ۴۶۳ به ۵۸۹ میلیون تبدیل شده است.
قیمت تارا دستی در کارخانه از ۳۳۳ به حدود ۴۹۳ میلیون رسیده و با اضافه شدن هزینه‌های جانبی خرید تارا دستی بیشتر از این حرف‌ها تمام می‌شود. مدلی که تا الان با کد ۳۲۲۰۷ و گیربکس پنج‌دنده در فهرست محصولات ایرانخودرو حضور داشت و قرار است با اضافه شدن گیربکس شش‌دنده و کد ۳۲۲۰۹ کمی بیش از ۴۹۳ میلیون تومان در کارخانه فروخته شود؛ تازه بدون احتساب هزینه‌های جانبی. این وسط دلیل افزایش قیمت یکسری از محصولات ایرانخودرو مثل ۲۰۷ دستی، ۲۰۷ اتومات و رانا پلاس مشخص نیست و در لیستی که از مصوبه اخبر شورای رقابت در رسانه‌ها وجود دارد فقط عبارت‌هایی مثل پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته یا رانا پلاس ارتقایافته به‌چشم می‌خورد.
اضافه شدن هزینه‌های جانبی به قیمت محصولات جدید ایرانخودرو
قیمت محصولات جدید ایرانخودرو که از صبح چهارشنبه ۲۶ مهر در رسانه‌ها منتشر شده، قیمت تمام‌شده نیست. به عددی که به‌اسم بهای کارخانه شناخته می‌شود، هزینه‌های ثابت قانونی و سایر متعلقات قانونی هم تعلق می‌گیرد که مجموع همه آن‌ها قیمت نهایی یا همان قیمت مصرف‌کننده شناخته می‌شود و شامل مالیات و شماره‌گذاری و ... می‌شود.
قیمت محصولات جدید ایرانخودرو با این اوصاف مثل همه مدل‌هایی که در فهرست محصولات این شرکت دیده می‌شود، احتمالا ۲۰ درصد بیشتر خواهد بود. مثلا رانا پلاسی که به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین محصولات ایرانخودرو تا الان ۳۲۲ میلیون تومان ارزش داشته، از این بعد ۴۵۸ میلیون فروخته می‌شود.
گران‌ترین خودرو داخلی در کارخانه؛ احتمالا ۷۰۵ میلیون!
دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک آپشنال را باید گران‌ترین خودرو داخلی بدانیم. مدلی که طبق پیش‌بینی‌ها و اضافه‌شدن هزینه‌های جانبی چیزی بین ۶۷۰ تا ۷۰۵ میلیون تومان در کارخانه فروخته خواهد شد و از این حیث حداقل ۷۹ میلیون بیشتر از دنا پلاس جوانان قیمت دارد. رتبه بعدی دراختیار تارا اتوماتیک V۴ قرار می‌گیرد. مدلی که با اضافه شدن عبارت LX به آن کد جدیدی گرفته و از این به بعد بهای کارخانه آن از ۴۱۶ به حدود ۵۸۰ میلیون تومان می‌رسد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد قیمت تارا اتوماتیک V۴ نسخه LX با اضافه شدن هزینه‌های جانبی چیزی بین ۶۶۰ تا ۶۹۰ میلیون باشد.
انتقاد‌ها به قیمت محصولات جدید ایرانخودرو
فرارو در ادامه این گزارش نوشت: قیمت محصولات جدید ایرانخودرو درحالی از سوی شورای رقابت محاسبه و اعلام شده که کسی از مترومعیار این عددورقم‌ها خبر ندارد. مثلا مشخص نیست کدام امکانات رفاهی هزینه‌های ساخت دنا پلاس اتوماتیک را حدود ۳۰ درصد افزایش داده و از ۴۶۳ به حدود ۵۹۰ میلیون تومان رسانده است. یا ارتقا یافتن رانا پلاس دقیقا به چه معنی است و چطوری ارزش آن را بیش از ۱۰۰ میلیون بالا می‌برد و از ۲۷۱ به حدود ۳۸۳ میلیون تومان می‌رساند. از یک طرف دیگر بخشی از فعالان بازار خودرو می‌گویند مدل‌هایی که به‌اسم خودرو جدید معرفی شدند، اساسا محصول جدیدی نیستند و اضافه شدن چند آپشن و گیربکس شش‌دنده، نمی‌تواند تعریفی از محصول جدید باشد.
قیمت محصولات جدید ایرانخودرو بدون احتساب هزینه‌های جانبی
محصول قیمت قبلی محصول قیمت جدید
دنا پلاس شش‌دنده با موتور EF7 408 میلیون و 967 هزار تومان دنا پلاس شش‌دنده با موتور EF7p 468 میلیون و 625 هزار تومان
دنا پلاس اتوماتیک 463 میلیون و 88 هزار تومان دنا پلاس اتوماتیک آپشنال 589 میلیون و 296 هزار تومان
207 دستی سقف‌شیشه‌ای 290 میلیون و 234 هزار تومان 207 دستی سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته 423 میلیون و 131 هزار تومان
207 اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای 361 میلیون و 589 هزار تومان 207 اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته 512 میلیون و 513 هزار تومان
راناپلاس 271 میلیون و 788 هزار تومان راناپلاس ارتقایافته 382 میلیون و 745 هزار تومان
تارا دستی V1 333 میلیون و 199 هزار تومان تارا دستی V1 با گیربکس شش‌دنده 493 میلیون و 199 هزار تومان
تارا  اتوماتیک V4 450 میلیون و 719 هزار تومان تارا اتوماتیک V4 Lx 580 میلیون و 84 هزار تومان

اسم رمز قیمت‌های ۸ خودرو
دنیای اقتصاد در این زمینه نوشت: شورای رقابت در شرایطی با اصلاح مجدد قیمت خودرو پس از گذشت حدود پنج ماه از آخرین قیمت‌گذاری مخالفت کرد که در عین حال مجوز رشد قیمتی ۸ محصول یک خودروساز را صادر کرد. «خودروی جدید» ،اسم رمزی است که برای افزایش قیمت در نظر گرفته شده است. اما در اصل، خودروهای قبلی، با یکسری آپشن قرار است روانه بازار شوند.
شورای رقابت در شرایطی با افزایش مجدد قیمت خودرو در سال جاری مخالفت کرد که در‌عین‌حال مجوز رشد قیمتی 8 محصول یک خودروساز را که به عنوان محصول جدید معرفی شده بود ، صادر کرد. بدین ترتیب خودروسازان هرچند نتوانستند شورای رقابت را بابت افزایش قیمت محصولات تولیدی خود قانع و راضی کنند، اما با توجه به اعلام قیمت محصولات جدیدشان از سوی این شورا، عملا به بخش مهمی از خواسته خود رسیدند.  طبق اطلاعیه شورای رقابت، این نهاد که مرجع تعیین قیمت خودرو در کشور به شمار می‌‌رود، پس از بررسی کارگروه خودرو، قیمت هشت محصول ایران‌خودرو را اعلام کرد. این قیمت‌ها با محاسبات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و با لحاظ 2.5درصد سود تعیین شده‌اند. هشت خودروی موردنظر شامل دنا پلاس دستی با موتور EF7 و با گیربکس MT6، دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال، سورن پلاس با موتور P7XU، پژو 207 سقف شیشه‌ای ارتقایافته، پژو 207 اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته، رانا پلاس ارتقا‌یافته، تارا دستی P1V با گیربکس MT6 و تارا اتوماتیک LX مدل V4 می‌شوند که به طور میانگین 20درصد رشد را به خود می‌بینند.
خودروهایی که شورای رقابت قیمت آنها را تایید کرده، عملا محصولی جدیدی تحت آنچه به معنای عرف جهانی است، محسوب نمی‌شوند، بلکه آپشنال‌شده مدل‌های قبلی هستند (همان‌ها که خودروسازان به دنبال افزایش قیمتشان هستند). از سوی دیگر اما خودروسازان نیز تاکید دارند با توجه به مصوبه سازمان ملی استاندارد، نسبت به ارتقای استاندارد این خودروها اقدام کردند و این کار هزینه‌ای برای آنها در برداشته است. بنابراین با اعلام قیمت خودروهای موردنظر و با توجه به تفاوت قیمت قابل‌توجه آنها با مدل‌های پایه، خودروسازان بزرگ کشور باز هم برد کرده و به واسطه مجوز صادرشده، می‌توانند مدل‌های آپشنال (به جای مدل‌های قبلی) را با قیمتی بالاتر عرضه کنند.
این همان واکنشی  است که خودروسازان معمولا نسبت به قیمت‌گذاری دستوری و همچنین رهایی از زیان انباشته و ضرر تولید استفاده می‌کنند تا به‌نوعی فریز قیمت را جبران کنند.  با توجه به بیش از یک دهه قیمت‌گذاری دستوری خودرو، شرکت‌های خودروساز بزرگ کشور در این مدت از ‌ابزارهای مختلفی برای کاهش تبعات این سیاست استفاده کرده‌اند که اصلی‌ترین و پرکاربردترین آنها، آپشنال کردن محصولات و همچنین دپوی عمدی است. در حال حاضر که قیمت هشت خودروی به‌اصطلاح جدید داخلی اعلام شده، هنوز پرونده دپوی عمدی - احتکار - خودروسازان نیز باز است. ایران‌خودرو و سایپا از چند هفته پیش و برای چندمین بار در این سال‌ها، بابت دپوی محصولاتشان زیر ذره‌بین نهادهای نظارتی و افکار عمومی قرار گرفته‌اند. هرچند خودروسازان عنوان می‌کنند هیچ محصولی را عمدا دپو نکرده‌اند و عدم‌عرضه به دلیل وجود مشکلات مختلف از جمله نقص فنی است، با‌این‌حال فرضیه احتکار نیز همچنان مطرح است. 
در بین این دو حربه اما آپشنال کردن یا ارتقای استاندارد خودروها حاشیه کمتری دارد و بازدهی آن نیز معمولا سریع‌تر است. مدل کار خودروسازان به این شکل است که وقتی با وجود زیان تولید از افزایش قیمت خودروهای خود توسط نهاد تنظیم‌گر (شورای رقابت) ناامید می‌شوند، امکانات رفاهی محصولات موردنظر را را افزایش داده یا تغییراتی در ظاهر یا نهایتا موتور محصولات ایجاد و به عنوان محصول جدید ارائه می‌کنند. در مرحله بعد، خودروسازان لیست محصولات موردنظر را به عنوان خودروهای جدید به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه می‌دهند و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان (به نمایندگی از این وزارتخانه) لیست موردنظر را به شورای رقابت می‌فرستد. 
p16 copy
شورای رقابت نیز هرچند می‌داند خودروهای موردنظر عملا محصول جدیدی به معنای واقعی محسوب نمی‌شوند و خودروسازان آنها را به دلیل جبران فریز قیمت، آپشنال کرده‌اند، چاره‌ای جز تعیین قیمت آنها ندارد. به عبارت بهتر، شورای رقابت در انتهای این چرخه قرار دارد و وقتی وزارت صمت و سازمان حمایت مهر تایید بر جدید بودن خودروها بزنند، این شورا طبق وظیفه و اختیار قانونی‌اش باید قیمت آنها را اعلام و ابلاغ کند.
طبعا با توجه به اینکه خودروهای جدید امکانات بیشتری نسبت به مدل‌های پایه دارند، قیمت آنها نیز بالاتر است. حالا اینکه افزایش قیمت دقیقا مطابق با آپشن‌ها و امکانات اضافه شده باشد یا شورای رقابت، بخشی از سیاست فریز قیمت را می‌خواهد برای خودروسازان جبران کند، روشن نیست. با‌این‌حال در نهایت آنچه اتفاق افتاده و می‌افتد، این است که قیمت خودروهای داخلی ارتقا می‌یابد. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که بخشی از ارتقای خودروها مربوط به اعمال استانداردهای جدید است و این موضوع از اختیار خودروسازان خارج است.به‌هر‌حال با توجه به اعمال قیمت‌گذاری دستوری و چالشی که خودروسازان از این بابت در تامین نقدینگی دارند، هر چند وقت یک بار از این ابزار استفاده می‌کنند.
طبعا تا وقتی این سیاست برقرار باشد، ‌ابزارهای خودروسازان - چه دپوی عمدی و چه آپشنال کردن خودروها- ادامه خواهد داشت. از همین رو بسیاری از کارشناسان و فعالان خودروسازی معتقدند برای پایان دادن به این ر‌وش‌ها، بهتر است سیاست و مدل قیمت‌گذاری تغییر کند.
رشد قیمت تا 120میلیون تومان
اما نگاهی بیندازیم به قیمت خودروهای جدیدی که شورای رقابت لیست آنها را اعلام کرده است. بر این اساس، شورای رقابت قیمت دنا پلاس دستی با موتور EF7 و با گیربکس MT6 را حدودا 470میلیون تومان تعیین کرده است. اگر مدل پایه این خودرو را دنا پلاس (معمولی) در نظر بگیریم، عملا 120میلیون تومان به قیمت آن اضافه شده که در بین هشت خودروی موردنظر رکورددار است. درواقع این خودرو بابت آپشنال شدن و ارتقا یافتن، مستحق دریافت افزایش قیمت 120میلیون تومانی شده است. خودروی دیگر، دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال است که مدل پایه آن 545میلیون تومان قیمت داشت، اما مدل جدیدش با توجه به مجوز 44میلیون تومانی شورای رقابت، خودرویی 589میلیون تومانی محسوب می‌شود.  اما شورای رقابت قیمت سورن پلاس با موتور P7XU را حدودا 389میلیون تومان تعیین کرده که نسبت به قیمت مدل پایه، رشد 48میلیون تومانی را به خود می‌بیند. 
خودروی دیگر پژو 207 سقف‌شیشه‌ای است که در دو مدل اتومات و دستی رشد قیمت داشته است. قیمت مدل دستی این خودرو از 343میلیون تومان به 423میلیون تومان رسیده و مدل اتومات آن هم با توجه به رشد 86میلیون تومانی، حالا خودرویی 512میلیون تومانی است. از سوی دیگر رانا پلاس ارتقا‌یافته نسبت به مدل پایه خود 40میلیون تومان رشد قیمت داشته است. شورای رقابت قیمت این خودرو را 383میلیون تومان تعیین کرده است. درنهایت تارا در دو مدل دستی و اتومات قیمت‌های جدیدی نسبت به مدل‌های پایه دریافت کرده است. طبق اعلام شورای رقابت، تارا دستی P1V با گیربکس MT6 در مقایسه با مدل پایه 98میلیون تومان رشد قیمت داشته است. مدل اتومات این خودرو هم که قبل از ارتقا 490میلیون تومان بوده، حالا 580میلیون تومان قیمت دارد؛ یعنی رشدی 90میلیون تومانی.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
فقط با این عنوان سر مردم کلاه می زارن،خدای ما با خدای اروپاییان هم فرق داره،
حامد
Iran, Islamic Republic of
بااین قیمت‌های گران ارزش خریدن ندارند
سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

 مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش اعلام کرد نرخ بیکاری به رقم ۷.۹درصد رسیده است. بررسی ...
هر دولتی که باشد قصه همین است؟

هر دولتی که باشد قصه همین است؟

همه که توان‌مان را هم افزا کنیم، قدرت مان چند برابر می‌شود و مشکلات را از سر راه برمی‌دارد....
قتل بهت‌آور داریوش مهرجویی؛ آنچه می‌دانیم، آنچه نمی‌دانیم!

قتل بهت‌آور داریوش مهرجویی؛ آنچه می‌دانیم، آنچه نمی‌دانیم!

یکی دیگر از شایعات مربوط به این اتفاق تلخ هم، گزاره بریده شدن سر این کارگردان شهیر سینمای ...
1