تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۴۰
کد مطلب : ۴۶۷۹۸۹
از معمای قیمت تا شیوه واگذاری؛

سه نکته اسرار‌آمیز درباره آغاز عرضه خودرو‌های وارداتی

۱
۰
سه نکته اسرار‌آمیز درباره آغاز عرضه خودرو‌های وارداتی
کبنا ؛سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی بعد تقریبا شش ماه وارد مرحله جدیدی می‌شود. آن دسته از متقاضیانی که اسفند پارسال و فروردین امسال با واریز نیم‌میلیارد تومان به حساب وکالتی حسن نیتشان را به وزارت صمت نشان دادند، حالا امکان ثبت‌سفارش از بین سه شاسی‌بلند و سه سدان خارجی را پیدا کردند.
به گزارش کبنا، فرارو نوشت؛ بااینکه قرار بود قبل از بازگشایی سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های واردتی تکلیف قیمت آن‌ها مشخص شود، فعلا کسی از قیمت پنج‌تا از مدل‌های عرضه‌شده در این مرحله خبر ندارد و اگر حرف‌های مسئولان را کنار هم بگذاریم، مشخص نبودن تاریخ تحویل و همخوانی نداشتن حجم عرضه و تقاضا به ابهامات این مرحله از فروش خودرو‌های وارداتی اضافه می‌شود.
سامانه یکپارچه دردسترس کدام متقاضیان قرار می‌گیرد؟
سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های وارداتی روز چهارشنبه ۱۹ مهر در دسترس متقاضیان قرار گرفت. البته در این مرحله بحث ثبت‌نام از متقاضیان جدید مطرح نیست و آن دسته از افرادی که در گام اول طرح یعنی اسفند پارسال و فروردین امسال بابت دریافت خودرو‌های وارداتی اسم‌نویسی کردند و در اولویت قرار گرفتند، امکان ثبت سفارش خواهند داشت.
سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های واردتی به‌این ترتیب در دسترس افرادی قرار می‌گیرد که آن زمان رقمی معادل ۵۰۰ میلیون تومان را به حساب وکالتی واریز کردند و بعد از اثبات برادری به مسئولان وزارت صمت از نظر تمکن مالی، حالا برای خرید خودرو‌های خارجی آماده می‌شوند. اوایل سال مسئولان وزارت صمت از ثبت‌نام تقریبا ۳۴ هزار نفر در سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی خبر می‌دانند.
حالا مهدی تقدسی به‌عنوان یکی از مجریان طرح، همزمان با بازگشایی سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی از انصراف چهار هزار نفر خبر می‌دهد و تعداد متقاضیان باقی‌مانده را حدود ۳۰ هزار نفر تخمین می‌زند. اما با گذشت تقریبا دو سال از بحث واردات خودرو‌های خارجی دقیقا کدام محصولات و کدام شرکت‌ها برای عرضه در سامانه یکپارچه فروش خودرو آماده شدند؟
کدام محصولات در سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی عرضه می‌شوند؟
سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی مهر ماه امسال با حضور شش شرکت بازگشایی شد؛ سایپا، کرمان موتور، کوشاخودرو، پارس‌خودرو، معین‌خودرو و ماموت‌خودرو.
چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳ نماینده سایپا در این مرحله است و فعلا خبری از چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲ نیست. مدلی که با یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ وارد شده و به گیربکس اتومات مجهز است.
فولکس واگن جیتا ۷ همان شاسی‌بلندی است که به‌عنوان سومین محصول برند نوپای جتا چینی توسط ماموت‌خودرو وارد کشور شده است. این یکی هم از پیشرانه ۱.۴ لیتری کمک می‌گیرد و در خود چین بین ۱۵ هزار و ۷۰۰ دلار تا ۲۰ هزار دلار که معادل ۸۰۰ تا یک میلیارد تومان است، فروخته می‌شود.
کیا سلتوس شاسی‌بلند کوشاخودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی است. مدلی که تیپ‌اقتصادی یا همان تیپ پایه آن در کشور‌های جنوب آسیا حدود ۱۳ هزار دلار (کمتر از ۶۵۰ میلیون) ارزش دارد و از حیث فنی تفاوت چشمگیری با سایر خودرو‌های وارداتی عرضه‌شده در سامانه یکپارچه ندارد.
تویوتا کرولا توسط معین‌خودرو عرضه می‌شود. این یکی با پیشرانه نسبتا ضعیف ۱.۲ لیتری تنفس طبیعی وارد شده و حداکثر گشتاور خروجی و قدرت موتور آن به‌ترتیب ۱۸۵ نیو‌تن‌متر و ۱۱۶ اسب‌بخار است.
پارس‌خودرو که خودش زیرمجموعه سایپاست، در این مرحله با شاسی‌بلندی به‌اسم زوتی DL۵ پا به سامانه یکپارچه فروش خودرو گذاشته است. محصولی که همین چند هفته قبل در نمایشگاه خودرو مشهد توسط سایپا رونمایی شد، اما طبق قول‌وقراری که بین سایپا و پارس‌خودرو وجود داشت، وظیفه عرضه آن در سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی به پارس‌خودرو محول شد.
هیوندای النترا ۲۰۲۳ هم یکی دیگر از شش محصولی است که در سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی به‌چشم می‌خورد و کرمان‌موتور مسئولیت واردات آن را برعهده داشته است. گفته می‌شود قیمت هیوندی النترایی که در این برهه به کشورمان وارد شده، حدود ۱۸ هزار دلار (کمی بیش از ۹۰۰ میلیون) است.
سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی و سه ابهام بزرگ
سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی در حالی نیمه مهر ماه امسال در دسترس متقاضیان قرار گرفته که فعلا به‌جز چانگان CS۳۵ پلاس، کسی از قیمت پنج محصول دیگر خبر ندارد. موضوعی که حداقل درتضاد با حرف‌های هفته گذشته مسئولان وزارت صمت است.
مهدی ضیغمی به‌عنوان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت شنبه هفته قبل در مصاحبه با خبرگزاری فارس اعلام کرد: خودرو‌های وارداتی باید توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری شود و پس از ابلاغ قیمت نهایی در سامانه یکپارچه برای عرضه به مشتریان و پرداخت وجه بارگذاری شود. از آن موقع تا الان فقط قیمت چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳ سایپا معلوم شده و می‌دانیم قرار است این محصول را ۹۰۴ میلیون و تقریبا ۴۷۰ هزار تومان به مردم بفروشند، اما خبری از تعیین‌تکیلیف قیمت سایر محصولات وارداتی نشده است.
قیمت خودرو‌های وارداتی و سردرگم‌شدن متقاضیان تنها ایراد فعلی سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی نیست و اولا آنطور که عددورقم‌ها نشان می‌دهد، همخوانی بین میزان عرضه و تقاضا دیده نمی‌شود و دوما تاریخ تحویل خودرو‌های وارداتی هم مشخص نشده است. مهدی تقدسی اعتقاد دارد در این مرحله به تمام ۳۰ هزار نفر متقاضی باقی‌مانده، خودرو وادراتی تعلق می‌گیرد، اما زمان آن را اعلام نکرده است. از طرفی رئیس سازمان ملی استاندارد هم که روز سه‌شنبه بابت اعلام خبر رجیستری آیفون ۱۵ حاشیه‌ساز شد، در همان نشست خبری تعداد خودرو‌های وارداتی را نهایتا شش هزار دستگاه اعلام کرد و گفت تا امروز طبق آمار گمرک فقط نیمی از همین تعداد خودرو وارداتی ترخیص شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
واقعا چه مردم ساده وبدبختیم هستیم که چشم به انتظار به این دولت هستیم چرا وادرات ماشین رو گذاشتن تو دست ماشین سازا که هرطوری بخوان بفروشن هیچ کس هم نظارتی نداره ودرثانی هنوز مردم یاد نگرفتن که این دولت دولت حرف وشعار هست
چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

یک کارشناس انرژی اظهار داشت: جنگی که در خاورمیانه و شرق مدیرانه شاهدیم بیشتر جنگ برای ...
چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

اگر منطقه آزاد سیاسی سودی بیش از منطقه آزاد تجاری نداشته باشد، لابد و قطعاً فایده کمتری ...
از «انتخابات» تا «خیابان»

از «انتخابات» تا «خیابان»

سعید حجاریان گفت: حرف‌هایی از جنس اینکه آن سوی‌عدم شرکت در انتخابات، خیابان است، بی‌معناست....
1