تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۵
کد مطلب : ۴۶۸۱۵۰
کبنا گزارش می دهد؛

آغاز نقد و بررسی عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد / ترافیک شدید یاسوج از صبح تا شب / سهل‌انگاری نظام مهندسی ساختمان، شهرداری و راه و شهرسازی به اصول شهرسازی/ چرا تصمیم قاطعی برای وضعیت ترافیک اجرایی نمی‌شود؟

۱۶
۳
آغاز نقد و بررسی عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد / ترافیک شدید یاسوج از صبح تا شب / سهل‌انگاری نظام مهندسی ساختمان، شهرداری و راه و شهرسازی به اصول شهرسازی/ چرا تصمیم قاطعی برای وضعیت ترافیک اجرایی نمی‌شود؟
کبنا ؛
خیلی از ساختمان‌های بلندمرتبه در شهر یاسوج پارکینگ ندارند، ساختمان‌های مسکونی که پایین‌ترین طبقه آن‌ها کاربری تجاری پیدا کرده، در حالی که بسیاری از این‌ها محل پارکینگ بوده‌اند و در سایه غفلت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد و کمیسیون ماده 100 و شهرداری یاسوج تغییر کاربری پیدا کرده‌اند.
به گزارش کبنا نیوز، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد نقش اساسی در ساختمان سازی دارد. نظارت دقیق بر اصول شهرسازی، ایمنی و کیفیت ساختمان‌ها جزء وظایف این سازمان عریض و طویل است. کبنا نیوز در گذشته در راستای رسالت خبری خود به بعضی از اشکالات و ایراداتی که در سازمان نظام مهندسی وجود داشت، دست گذشت و انتظار می‌رفت که برخی از رویه‌های نادرست اصلاح شود. متأسفانه وضعیت ساخت و ساز در سطح شهر یاسوج و بعضی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد که سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد نه به فکر ترافیک کلافه کننده شهر یاسوج و نه مراقب ایمنی، بهداشت و آسایش مناطق مسکونی است.  سازمان همچون شهرداری یاسوج بی‌خیال آینده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد. کبنا نیوز تصمیم دارد در چند مقاله به عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد بپردازد.
قاعدتاً در محلات شهر یاسوج ساختمان‌های مسکونی و تجاری باید پارکینگ داشته باشند، الزامات شهرسازی پارکینگ‌ها را پیش‌بینی کرده، ولی متأسفانه برخی قوانین مثل کمیسیون ماده ۱۰۰ و سهل‌انگاری سازمان نظام مهندسی و شهرداری تخلفات را توجیه می‌کنند و مدیریت شهر را با مشکل مواجه کرده‌اند.
به گزارش کبنا نیوز، پیش از این مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد در انتقاد از مدیریت شهری در یاسوج، یکی از عاملان ترافیک این شهر را کمیسیون ماده ۱۰۰ عنوان کرده‌اند. این کمیسیون دچار تعارض منافع است، اهداف خود را فراموش کرده و پارکینگ‌ها در یاسوج حذف شده‌اند. اما انتقاد مسئولان ادامه دار نشد. سال گذشته فرماندار شهرستان بویراحمد ضمن انتقاد از کمیسیون ماده ۱۰۰، از شهرداری و شورای شهر خواست جریمه ساختمان‌ها بخاطر نداشتن پارکینگ را تعطیل کنند، چرا که این جریمه‌ها هیچ دردی از شهر را دوا نمی‌کند. اما متأسفانه هیچ مسئولی در استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این مسأله اظهارنظری نکرد. الان معاون عمرانی استاندار یکی از مسئولانی است که باید به این وضعیت رسیدگی کند و ساماندهی انجام دهد. قبل از این حاجی‌زاده معاون عمرانی استاندار که عادت به حرف درمانی داشت، حرف‌های زیادی در مورد ترافیک زد که عملی نشد، در دوره کنونی مردم انتظار بیشتری از این معاونت دارند، با حرف درمانی مشکلی حل نمی‌شود.
از اول مهرماه و همزمان با بازگشایی مدارس در یاسوج، خیابان‌های این شهر دچار ترافیک‌های بسیار سنگینی شده است. از اول صبح گرفته تا ظهر و عصر و غروب، از بلوار مطهری گرفته تا میدان جهاد، از خیابان‌های مادوان، خیابان ۶۰ متری، بلوار قرنی و... همگی دچار ترافیک‌های بسیار شدیدی هستند. از طرفی می‌بینیم که خودرو‌ها در راسته خیابان‌ها پارک کرده‌اند، به دلیل اینکه هیچ پارکینگی وجود ندارد. بخصوص در مرکز شهر و مراکز خرید که مردم برای تهیه مایحتاج و خرید خود به این مراکز مراجعه می‌کنند، ترافیک بیشتر از همه جا توی ذوق می‌زند.
یکی از مراجعی که باید روی ساختمان‌ها نظارت داشته باشد سازمان نظام مهندسی ساختمان است. نظارت اولیه ساختمان مربوط به مهندس ناظر است، یک نظارت مضاعف مربوط به سازمان نظام مهندسی و نظارت عالیه مربوط به وزارت راه و شهرسازی است؛ اما می‌بینیم که وزارت راه و شهرسازی نظارت را ر‌ها کرده، نظام مهندسی نیز نظارت را ر‌ها کرده، بنابراین فقط یک ناظر وجود دارد، با وجود این ناظر، وقتی حساب کشی از او نشود ناظر دست و پا شکسته روی طرح حضور پیدا می‌کند، هرچند که حداقل حضور هم به مراتب بهتر از عدم حضور است.
شهرداری باید با نظر مهندس ناظر عمل کند. ولی می‌بینیم که هر چقدر هم ناظر حکم تعطیلی بدهد، شهرداری اجرا نمی‌کند، صبر می‌کند تا ساختمان شکل بگیرد و تخلف را به ماده ۱۰۰ می‌برد، جریمه می‌کند و تمام. در صورتی که اگر در همان مرحله گزارش اولیه ناظر ترتیب اثر بدهد و جلوی کار را بگیرد، عملاً تخلفی صورت نمی‌گیرد که تبعات تخریب را داشته باشد.
باید از ناظران گزارش‌های مرحله‌ای خواسته شود، شهرداری باید پای کار بیاید و به گزارش‌های مرحله‌ای عمل کند، نه صرف اینکه جریمه ماده ۱۰۰ بگیرد و پایان کار بدهد. کمیسیون ماده ۱۰۰ برای جلوگیری از تخلف ایجاد شد ولی متأسفانه خودش سهل‌انگاری می‌کند و یا به جریمه اکتفا می‌کند. 
ساختمان اگر پارکینگ نداشت جریمه می‌شود. ولی اگر امکان احداث پارکینگ داشت، باید این کار انجام شود، لذا امکان جریمه ماده ۱۰۰ وجود ندارد. در حال حاضر خیلی از ساختمان‌ها وضعیت این چنینی دارند، ساختمان‌هایی که پارکینگ را تبدیل به مرکز تجاری کرده‌اند، عملاً شهرداری باید از این ساختمان‌ها بخواهد مرکز تجاری را با تغییراتی کم تبدیل به پارکینگ کنند.
شهرداری پارکینگ‌های عمومی را در سطح شهر رونق نداده است. مثلاً در برخی از کوچه‌ها می‌شود پارکینگ ایجاد کرد، اما این کار انجام نمی‌شود و مردم موقع خرید مایحتاج خود نمی‌دانند کجا باید ماشین خود را پارک کنند؟ متأسفانه شهرداری اهتمامی برای تأمین پارکینگ‌های عمومی خصوصاً داخل شهر ندارد. به همین دلیل شما شاهد هستید، در خیابان‌هایی همانند؛ هجرت‌ها، ساختمان‌های بلندمرتبه پارکینگ ندارند. لذا ساکنین این آپارتمان‌ها تمامی خودروهای خود را در خیابان‌ها رها می‌کنند و به این نحو ترافیک روز به روز افزایش پیدا می‌کند. سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری یاسوج اگر به‌درستی وظایف خود را انجام می‌دادند، الان شاهد این ترافیک پُر تنش، استرس و اضطراب نبودیم.
کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز باید به این سمت برود که هر جا پارکینگ ندارد حکم جریمه ندهد، بررسی انجام دهد و بگوید می‌توانستی پارکینگ احداث کنی، ولی انجام ندادی. حالا با وجود اینکه امکان احداث وجود دارد، باید اینکار انجام شود. پارکینگ قرار نیست با ضوابط فروشی حل شود، در این بین مردم چه گناهی کرده‌اند؟ مردم چوب چه چیزی را می‌خورند؟ قوانین یا افرادی که این احکام را اشتباه اجرا می‌کنند؟ چرا سازمان نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی، نهاد‌های نظارتی روی این وضعیت ساختمان‌سازی نظارتی نمی‌کنند و اقدام عملی صورت نمی‌گیرد.

ادامه دارد..
 
نام شما

آدرس ايميل شما

اسدی
Iran, Islamic Republic of
مگه معاون عمرانی از حرف زدن خسته میشه
حرفای تند تند در جلسات
از بس رد میده و تند حرف میزنه
بابا طرف اینکاره نیست
فکر کرده اینجا دانشگاه و بقیه هم دانشجو
خداحافظ روستا
استانداری
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا من اعتقاد دارم که نباید زیاد حرف زد و قول الکی داد مثل قبلی ها.
کارش بیسته
مهندس حسینی
Iran, Islamic Republic of
بقیه باید تلاش کنند و یاد بگیرند قانون را. همین بی قانونی ها باعث شده اینجوری شویم..دکتر روستا با همین فرمان برو جلو تا یادبگیرند کار و نظم را.
Iran, Islamic Republic of
ترافیک سرسام آور یاسوج حاصل کلی علل است و رفعِن زمان‌بر می باشد.
اولین‌علت آن شهرداری و دخالت شورای شهر است.
متاسفانه تراکم‌فروشی بیداد میکند
شهرداری
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا اکثرا دانشجویانش هستند
شهرداری
Iran, Islamic Republic of
آقای مهندس آشنااین گوی و این‌هم‌میدان.
بفرما مشکلات را حل کن
Iran, Islamic Republic of
شورای شهر یاسوج وشهر دار مقصر این ترافیک درون شهری هستند
نظام‌مهندسی
Iran, Islamic Republic of
کمیسیون ماده ۱۰۰ شده محل معامله.
همه پارکینگ‌ها را به تجاری تبدیل کرده اند و شهرداری فقط جریمه می کند.
در واقع کمیسیون‌ماده ۱۰۰ شده منبع درآمد شهرداری
مجید
Iran, Islamic Republic of
باید زیرگذر و روگذر ساخته بشه والا سال دیگه اصلا نمیشه در شهر رفت و آمد کرد
نظام مهندسی
Iran, Islamic Republic of
یاسوج شده جولانگاه معامله گران‌و دلالان.
مردم‌بدبخت این وسط ضرر می کنند
Iran, Islamic Republic of
مهمترین عامل ترافیک صبح گاهی بانکها هستند
دهها بانک بدون پارکینگ مجوز گرفته و در خیابانهای اصلی ساخته میشوند و کارکنان بانکها 6 صبح تمام خیابانها را اصلی و فرعی قرق میکنند مفت و مجانی حق پرک هم نمیدن ما هم باید برای کاری دو دقیقه ای دوبله پارک کنیم و جریمه شویم
عصر ها هم بوتیک داران پاساژها و مغازه داران ساعت 15 همین کار را میکنند
نظام نامهندسی !! شهرداری!! و راه وشهرسازی ناتوان !!

شواراهای شهر زد وبندی!!

همه اینها باهم فاجعه ای درست کرده اند در شهرهای استان
غلامی
Iran, Islamic Republic of
شهرداری و شورای شهر این شهر را به این روز انداخته اند
محمد ولایی
Iran, Islamic Republic of
نظام مهندسی فقط جیبهای ملت را خالی میکند وبس::::: مسعولان عزیز چرا اینقدر مردم بیچاره باید هزینه الکی بخاطر یه مهر خالی ودو سه برگه کاغذ بدهند؟؟؟؟؟؟ مهر و٠٠٠٠در بازار ده هزار هم نمی شود::::؛ باید دولت بفکر ملت باشد::::::
Iran, Islamic Republic of
لعنت خدا بر هر مسئول سهل انگار حل ترافیک
شهروند
Iran, Islamic Republic of
لطفا کنار دور برگدون های کله قندی بزارید که وقتی چراغ قرمزه هر ماشینی نبود دور برگردان را مسدود کنه بعد از سبز شدن مجبور بشه دور بزنه یا اینکه درک بالای داشته باشه جلو دور برگردان ایست نکنه
مثل بلوار بویر احمد به سمت میدان امام حسین برای دور برگردان بلوار بویر احمد
قتل بهت‌آور داریوش مهرجویی؛ آنچه می‌دانیم، آنچه نمی‌دانیم!

قتل بهت‌آور داریوش مهرجویی؛ آنچه می‌دانیم، آنچه نمی‌دانیم!

یکی دیگر از شایعات مربوط به این اتفاق تلخ هم، گزاره بریده شدن سر این کارگردان شهیر سینمای ...
سنتور علی سنتوری را دزدیدند

سنتور علی سنتوری را دزدیدند

قریب چند سالی است که هر از گاهی این موضوع اتفاق می‌افتد که یک بازیگر یا ورزشکار مورد ...
روی زمین دراز می‌کشیم تا کسی ما را بخرد!

روی زمین دراز می‌کشیم تا کسی ما را بخرد!

زنان کارگر خانگی که با روزنامه "گاردین" صحبت کرده اند اشاره می کنند که در امارات به آنان ...
1