تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۴۶۷۶۲۸
تحلیلی بر فضای سیاسی حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون؛

چالش‌های بزرگ روشنفکر در انتخابات مجلس / شانس بزرگ اصلاح‌طلبان / اختلاف در اردوگاه اصولگرایان

۳۱
۱
چالش‌های بزرگ روشنفکر در انتخابات مجلس / شانس بزرگ اصلاح‌طلبان / اختلاف در اردوگاه اصولگرایان
کبنا ؛کمتر از شش ماه دیگر تا انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده است و بیش از آنکه رقابت بین چپ و راست باشد، رقابت بین طیف‌های مختلف اصولگرایان است، از تندروها تا نواصولگرایان و عقلای و میانه روهای راست گرا، اقوام و ظوایف مختلف است. در این بازه زمانی گروه‌های مختلف سیاسی و جناح‌ها به صورت غیر مستقیم در مسائل سیاسی به تکاپو افتاده‌اند تا بتوانند در نزد مردم مقبولیت کسب کنند. بنابراین رقابت بین جناح‌های سیاسی برای نفوذ در پایگاه‌های اجتماعی وارد شمارش معکوس شده است.
نادر منتظریان، محمد بهرامی، مهدی روشنفکر، علی خرامین، غلام‌محمد زارعی، نستهین مقدم گزینه‌های مطرح رقابت داغ اسفند 1402 است.  با نزدیک‌شدن به انتخابات مجلس در اسفند ۱۴۰۲، صف‌بندی‌ها در شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون نه تنها در بین جناح ها و طیف های مختلف سیاسی بلکه در درون طوایف و ایل‌های این سه شهرستان و اردوگاه اصولگرایان مشهودتر و جدی تر شده است و به نظر می‌رسد ارائه لیست واحد در این اردوگاه در این انتخابات بیشتر رؤیا باشد و این شاید فرصت مهمی برای اصلاح‌طلبان شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون باشد که دست یک گزینه واحد را بالا ببرند و کار را تمام کنند. هر چند از گوشه و کنار در باره اختلاف نو اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبان تندرو، میانه‌رو و قدیمی حرف‌های شنیده می‌شود و پایگاه آنها بیش از هر زمان دیگری متزلزل شده است.
از سوی دیگر برخی ناظران سیاسی معتقدند در انتخابات پیش رو و در سطح کشور، دولت هم در قامت نهادی فعال وارد عرصه انتخابات خواهد شد تا بتواند مجلسی هماهنگ با خود را سازماندهی کند. این موضوع زمانی جدی تر شد و مورد انتقاد نمایندگان مجلس قرار گرفت که معاون سیاسی احمد وحیدی در وزارت کشور، با ابلاغ بخشنامه‌ای از استانداران خواسته بود، در همراهی و رفتار با نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی، محدودیت‌هایی قائل شوند. نمایندگان مجلس در انتقاد به این بخشنامه از تلاش دولت برای «مدیریت» و «مهندسی» انتخابات اسفند روایت می کردند.
اقدامی که در نهایت به برکناری معاون سیاسی وزیر منجر شد اما وزیر کشور با جایگزین‌کردن سردار محمدتقی شاه‌چراغی، نشان داد قرار نیست تغییر چندانی در مسیر سیاست‌های انتخاباتی اش به وجود آورد. حضور برخی وزرای دولت در جلسات انتخاباتی طیف های حامی دولت نیز از دیگر اتفاقاتی بود که بر این ادعا مُهر تایید زد. با توجه به شرایط استان کهگیلویه و بویراحمد بعید به نظر می‌رسد که دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین کاری انجام بدهد. زارعی، روشنفکر، خرامین و منتظریان هر چهار نفر برای سید ابراهیم رئیسی سخنرانی کردند. در صورتی که دولت دخالتی کنند نگرانی زیادی به‌وجود می‌آید، پس از اساس این حرف رد می‌شود.
شورای وحدت اصولگرایان و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد دو جناح اصولگرا در استان کهگیلویه و بویراحمد است که از مدت‌ها پیش عده‌ای از اصولگرایان از آنها جدا شدند و زیر پرچم ندای وحدت قرار گرفتند. که در ادامه در باره چالش‌های که ندای وحدت به رهبری مهدی روشنفکر با آن روبرو هست، مطالبی را بیان خواهیم کرد.
به نظر می‌رسد که اصولگرایان در این دوره به سختی باهم روی یک گزینه واحد در انتخابات مجلس به نظر واحد برسند. هر چند خیلی وقت پیش نادر منتظریان به عنوان گزینه واحد اصولگرایان مطرح شد که صدای مختلف بعضی از اعضای شورای وحدت اصولگرایان با او شنیده شد. ابهت شورای ائتلاف در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل برخی اختلافات مثل گذشته نیست و زمانی عنان جریان اصولگرایی را به دست گرفته بود که کم کم از آن ابهت فاصله گرفته و برخی رقبای درون جریانی را روبروی خود می‌بیند با این وجود این شورا همچنان یک سر تصمیم گیری و لیست بندی در انتخابات خواهد بود. نادر منتظریان توانسته به خوبی در عرصه انتخاب ظهور و بروز داشته باشد و او در قد و قواره یک نماینده اثرگذار خودش را نشان می‌دهد
شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی شامل احزابی چون جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی، می شود که می تواند رقیبی جدی برای شورای وحدت و حتی طیف پایداری ها و شریانی ها در انتخابات شود. 
لیدری این شورا در دست ستار هدایت‌خواه است که تلاش دارد با ایفای نقش میانجی گری و ایجاد وحدت، جریان اصولگرایی را در انتخابات آینده به پیروزی برساند.
ریاست شورای وحدت اصولگرایان در استان کهگیلویه و بویراحمد در دست شیخ صفدر پناهی است. او و ستار هدایت‌خواه رابطه خوبی باهم دارند و هدایت‌خواه برای پناهی احترام قابل وصفی دارد که از اوضاع و احوال آنها در این زمان اطلاعات کافی در دست نیست. پناهی بیشتر سرگرم مدیریت حوزه‌های علمیه استان است و هدایت‌خواه مدیریت آستان قدس رضوی و جبهه فرهنگی را برعهده دارد که مشغله کاری به این دو اجازه نمی‌دهد، همانند گذشته به سامان دادن نیروهای اصولگرا و همفکر خود بپردازند.
نستهین مقدم؛ بعد از اتمام کارش در شهرداری یاسوج در قامت نامزد انتخابات مجلس ظهور و موجی را در فضای سیاسی ایجاد کرد و جوانان بریده از روشنفکر برای او در حال تبلیغ گسترده هستند. مقدم به دلیل ارتباطات گسترده فامیلی مورد توجه بعضی از بزرگان ایل بزرگ تامرادی قرار گرفت و تحرکات مقدم نظر خیلی‌ها را به خوب جلب کرده و ناظران فعل و انفعالات حوزه سیاسی می‌گویند؛ مقدم پدیده انتخابات خواهد بود و ضربات سنگینی بر پیکره جریان روشنفکر وارد خواهد کرد.
پسران شلوغ و پُر جنب و جوش ندای وحدت بازی را در این جریان بهم‌ زده‌اند و اکنون فعالیت‌های گسترده‌ای را برای مقدم آغاز کردند. هر چند تعداد زیادی از آنها به نفع نادر منتظریان و علی خرامین بازی را به دست گرفته‌اند. در آینده در این خصوص تحلیل‌های خواهیم داشت.
کار برای محمد بهرامی آسان‌تر از تمام دوره‌های است که او در صحنه انتخابات حضور داشته است. اصلاح‌طلبان می‌تواند دست بهرامی را بالا ببرند هر چند که بهرامی با چالش و شکاف‌های انتخاباتی زیادی روبرو است که در این خصوص بیشتر صحبت خواهیم کرد.
برخی ناظران سیاسی اعتقاد دارند که گروه‌های نوظهوری همچو ندای وحدت که از نظر گفتمان و خط مشی، فاقد مرام سیاسی هستند و از نظر حفظ و تداوم، قدرت سیاسی خود را از دست رفته می‌دانند با تعجیل در این بازه زمانی منتهی به انتحابات، به شدت تمام با رفتار‌های بعضاً پوپولیستی ابراز وجود می‌کنند و قصد دارند با چنین رویکردی یکباره جبران مافات نمایند! غافل از اینکه پایگاه‌های اجتماعی و صاحب‌نظران در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی و رسانه‌ها و آنچه در محتوای ارتباطات در عصر امروز در استان کهگیلویه و بویراحمد هویداست همگی بیانگر آسیب‌شناسی دقیق از گفتار و رفتار شبه سیاست ندای وحدت می‌باشد که عصاره عملکرد آنان فقط در قالب‌ها و حالت‌ها و‌امیدواری‌های ظاهری و صوری تجلی پیدا می‌کنند.
بنابراین در یک نگاه کلی، عموم مردم نیک مطلع هستند که دست اندرکاران این گروه حرف جدیدی برای ارائه به مردم ندارند.
در واقع می‌توان گفت که وقتی آراء و عقاید سیاسی آن‌ها را بررسی می‌کنیم به چند نکته پی می‌بریم که در ادامه اشاره می‌شود:
اول: مهمترین عامل و منشأء این رویداد‌ها و از دست رفتن زمام امور از دست سردار ندای وحدت به مشاوران بی‌تجربه و ناپخته‌ایشان در مسائل سیاسی بر می‌گردد و همچنین بعضی از دفترداران، که فکر می‌کردند علامه دهر هستند و درک صحیحی از بایسته‌های سیاسی و آینده پژوهی دارند.
دوم: تداوم اختلافات و اشتباهات غیرطبیعی عده معدودی از اطرافیان و حامیان دقیقه نودی سردار ندای وحدت که با افکاری بر اساس اوهام و توهم و توطئه، به مرور زمان به وجود آوردند و در نهایت باعث شدند تا در هیچ گفتگوی درون گروهی به تناسب و توازن منافع دست پیدا نکنند و خروجی سیاست آنان شد تعارض منافع و پیچیدگی‌های که در عدم مدیریت درون گروهی ندای وحدت وجود دارد!
سوم: عدم شناخت کافی از مطالبات و خواسته‌های مردم و ضعف آشکار آنان در ارتباطات با مردم، باعث  ریزش هواداران و افت شدید محبوبیت و مقبولیت این گروه شد. بطوری که شهرت و آوازه ندای وحدت نسبت به تبلیغات سال 98 کاهش پیدا کرد و دچار ریزش شدیدی شده و البته رویش‌های هم داشته که هم‌تراز با ریزش نیروها و لیدرهایش نیست. و نکته جالب اینکه که برخی از حامیان دیروز مهدی روشنفکر در تحقیقات میدانی این موارد را با صداقت و صراحت کلام تأیید می‌کنند.
چهارم: نداشتن قدرت تحمل در انتقادات و نتیجه‌گیری در ابهامات، توسط تیم رسانه این گروه، و واکنش‌های نامتعادل و خارج از عرف سیاسی آنان در مقابل منتقدان یا حتی دلسوزان، سبب افزایش بی‌اعتمادی جوانان به کار سیاسی و تشکیلاتی در این جریان شده است. البته این مورد از نظر روانشناسی سیاسی، دو علت دارد:
الف: تیم رسانه ندای وحدت نقاط ضعف آشکاری دارند. که بعضاً آن‌ها تحت نظر اشخاصی هستند که به راحتی هر دستورالعمل غیر متعارفی را برای تخریب روانی و کلامی در تبلیغات و رسانه ان گروه صادر می‌کنند.
ب: بسیاری از منشأء این‌ مسائل بر می‌گردد به فرهنگ سیاسی و عدم سواد رسانه‌ای که بعضی از آنها به شدت علاقه وافری به تخریب شخصیت‌ها دارند.
به عنوان نمونه حتی اگر مفاخر و مشاهیر ایل بزرگ تامرادی هم انتقادی به نحوه عملکرد مهدی روشنفکر به عنوان نماینده مجلس داشته باشند باز هم مورد هجمه این افراد قرار می‌گیرند! نکته خیلی جالب اینکه حتی اگر هم کیشان این تیم در صورت خروج از گروه فضای مجازی ندای وحدت بنا به هر علتی، باز هم از تخریب شخصیت در‌امان نیستند.
از سوی دیگر آنچه در فضای سیاسی امروز در بین عموم مطرح می‌شود، دنبال کردن و پیگیری آن شعار‌های سال 98 گروه ندای وحدت است یا به عبارتی دیگر، علتی که واقعاً افکار امروز را مشغول معلول ان شعار‌های دیروز ندای وحدت کرده آیا چیزی به غیر از تناقض در جهت‌گیری‌ها و انگیزش‌ها و نگرش‌های این گروه است؟! لیست ارسالی به هلدینگ‌های اقتصادی منتسب به مهدی روشنفکر نشانه از واقعیت‌ها و جهت گیری‌های قومی دارد. مشت نمونه خروار.  آیا به غیر از در نظر گرفتن مسائل قومی و‌ فامیلی در این ویژه خواری‌ها، نتیجه‌ای عام المنفعه برای عموم مردم دارد؟
روشنفکر چه برنامه‌ای برای سامان دادن به این وضعیت دارد؟ آیا او موفق می‌شود که اتحاد سال 98 را بین هواداران خود دوباره شکل بدهد؟

ادامه دارد...
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بنظر می رسه این تحلیل درست باشه
رقابت بین این سه تاست(روشنفکر، بهرامی، منتظریان)
البته نفر چهارم و پنجم هم زارعی و نستهن مقدم
نفر ششم شیرعلی خرامین
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
این گزارش یک تحلیل خیلی ساده و عوام پسند بود و کاربردی و ژرف اندیشی نشده است . این دوره آقای دکتر بهرامی آرای بالا و متفاوتی دارد و دکتر روشنفکر هم اگر بخشی ریزش داشت رویش هم خیلی داشت وضعیت امروز متاثر و بستگی به تایید و رد صلاحیتها دارد ولی با شرایط موجود بیشتر به نظر می رسد انتخابات بین دکتر بهرامی و دکتر روشنفکر باشد.
Iran, Islamic Republic of
مردم بویراحمد بااصالت هستند یک بویراحمدی خالص بفرستید مجلس&
صادق
Iran, Islamic Republic of
ندای وحدت رویش بیشتر داشت
هر جریانی ریزش داره
با توجه شرایط بد اقتصادی سیاسی حال حاضر کشور نسبت به گذشته عملکرد خوبی داشته است خداراشکر
پاسخ گو نقد پذیر هم هستند
ولی ساده نیستند که اجازه بدن جریان های چهل ساله که فقط بدبختی برای این استان ومملکت بوجود اوردن سو استفاده کنند، هوشیارند


بعضی منافع شخصی را ترجیح دادن
مثل گذشتگان چون دکتر روشنفکر خدا نیست که همه را راضی نگه داره خدا با اون خدایی اش بازهم بنده ازش ناراضی هست،
اسفند امسال مشخص میشه
جریان های گذشته افراطی اصول گرا گذشته که باعث شدن سد تنگ سرخ، سد خرسان ۳کلنگ زنی شدن وباعث فروختن اب های استان شدن و تعطیلی کارخونه های مثل کارخونه قند شدن بیان جواب بدن پاسخ گو باشند،
این ها باید پاسخ گو باشند با این افتضاح که بار اوردن
کور خواندید بازهم جریان ندای وحدت
بازهم خودش منتظر شما هستیم بویژه سایت های استان موردنظر
Iran, Islamic Republic of
فكر نكن بتره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر تمام شد
خدابخش
Iran, Islamic Republic of
جون خوت پیروز انتخابات روشنفکر است هرچه تخریب کنیم بیشتر رای ایاره تامرادی ها را وخروش بیشتر می دهی خودمون وخو ییم که صندوقل پره
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
بشین تا سیتون بیارن بازهم روشنفکر خشه
سادات محمودی
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باشید برنده این دوره انتخابات آقای منتظریان هست
مارگون
Iran, Islamic Republic of
خداحافظ روشنفکر سلام بر منتظریان وسلام
منشور
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر خودش آدم خوب و معتقدی هست ولی الحق والانصاف به درد نمایندگی نمیخورد هر کس قدرت نفوذ در نرکز دارد موفق است ولا غیر
اصولگرا
Iran, Islamic Republic of
جون خودتون کی دیگر گوش به هدایتخواه و بخصوص شیخ پناهی میگیره؟
شیخ پناهی در بویراحمد یک نفر گوش بگیر نداره
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر یاسوج را به چهل سال به عقب برد نابود کرد استان را
Iran, Islamic Republic of
آقای استاندار با این کاری آموزش پرورش بویراحمد آیا شب راحت می خوابی&
Iran, Islamic Republic of
آنچه از جو این روزهای شهرستان های بویراحمد دنا و مارگون قابل برداشت و استنباط است پیروزی قطعی منتظریان در انتخابات مجلس است
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر نبره هرکه ایخوا ببره دیگه واسه ما مهم نیست
Iran, Islamic Republic of
تنها کسی که این استان را نجات دهد فقط وفقط دکترخرامین است
شهروند
Iran, Islamic Republic of
این مطالب مربوط به افراده برید است.
حاج مهدی با اختلاف ۲۰ هزار برنده هست بقیه برای دومی بجنگند.
یا مهدی حاج مهدی
Iran, Islamic Republic of
تیم رسانه آقای بهرامی فکر می کنند با به حساب نیاوردن زارعی در تحلیل هاشون می توانند خودشون رو بولد کنند ولی اینطور نیست آرای زارعی لحظه ای افزایشی شده و اتفاقا از اردوگاه آقای بهرامی هم هستن کسانی که به زارع پیوستند. دوس نداشتم جواب بدم ولی تیم بهرامی آگاه باشند با این قبیل مقالات انگیزه و تلاش اطرافیان خاج زارعی بیشتر از قبل خواهد شد... شاید فک می کنند با این کارها بی احترامی می کنند به زارع ولی بر عکس...
Iran, Islamic Republic of
اگر بخواهم درکشور حرفی برای گفتن بزنیم آبروی استان را بخریم باید به دکترخرامین رای دهیم خوش صحبت خوش بیان دنیایی ازعلم
صادق
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر نابود کرد ایل تامرادی را همه را دشمن ایل تامرادی کرد یک دوستخوا ما دراستان نداریم آنقدر عملکرد ایشان ضعیف بود که خجالت آور است
Iran, Islamic Republic of
حیا بکن حیابکن یاسوج رها بکن تورا بخدا انشا هم نمی نوانی بخوانی
میلاد
فقط نادر منتظریان
اصلاحاتات دشتروم سپیدار جلیل و خیلی جاهای دیگر بصورت نود درصد با منتظریان پیروز انتخابات هستند
ولایت
Iran, Islamic Republic of
این اراجیف از ذهن معیوب بیرون می آید
به امید خدا حاج مهدی با ۸۰ هزار رای دوباره به مجلس می رود .عملکرد ایشان در نقاط مختلف ودر مجلس نشان از سناتوری می دهد .
Iran, Islamic Republic of
این چرت وپرت ها فقط درد نویسنده ومقدم ومنتظریان را تسکین می کنه وگرنه اسفندماه مشخص میشه روشنفکر کیه وبا چه رائ جایگاه برترراکسب می کنه .
Iran, Islamic Republic of
جمع کن بساططططتتت را
مردم تو را شنافتننننند.
Iran, Islamic Republic of
بیشتر آرای این دوره
«نه به روشنفکر» است.
یعنی میگن فقط روشنفکر نباشه هر کی باشه.
Romania
به کوری چشم بد خواهان دکتر روشنفکر بازمخشه په خوش چشه
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
واقعیت آنست که دراین دوره مردم این شهرستانها مثل سایر استانها علاقه ای به شرکت در انتخابات ندارند،اما عملکرد روشنفکر آنانی را که قصد شرکت در انتخابات دارند مجاب کرده گزینه دیگری را برگزینند،قطع به یقین باتوجه به مطالعه میدانی آقای منتظریان در صدر رای آوری هست.مخالف روشنفکر نیستم ولی عملکرد قومگرایی ایشان مردم را به این نتیجه رساند که باید چاره حل مشکلات عموم در حضور شخصی بدون وابستگی صرف قومی وایلی امکان پذیر هست.
Iran, Islamic Republic of
جوجه نه 11اسفندایپزیم 12اسفند نوشجونش ایکنیم جوجه ی پیروزی دکترررررررر روشنفکر باامید کوری چشم همه ی بدخواهان او وهمه رقیبان او مااهل کوفه نیستیم مهدی تنهابماند
Iran, Islamic Republic of
درود خدای روشن فکر بدرد مجلس نمیخوره خدا گواه این آقا این دور یه صحبت در دفاع از استان در مجلس نکرد همش یا خواب بود یا غیبت این بدرد کار اداری که وقت چرت زدن داشته باشه
بورس داغ دلالی

بورس داغ دلالی

«کارگری‌کردن صرفه اقتصادی ندارد!»؛ این جمله بارها از زبان متقاضیان بازار کار و کارفرمایان ...
عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

روشن است که مدیران فرهنگی می‌خواهند بگویند مشکل، فقدان کار فرهنگی است و آن هم بودجه می‌خواهد....
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
1