کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیل ویژه کبنانیوز؛

آخرین آرایش انتخاباتی در کهگیلویه بزرگ

6 شهريور 1402 ساعت 21:19

موحد به عنوان یک سیاستمدار پیر، بزرگواری همچون منتقدی حاشیه‌پرداز و هاشمی‌پور در قامت یک تکنوکرات، صف‌آرایی انتخاباتی کهگیلویه بزرگ را شکل داده‌اند.


موحد به عنوان یک سیاستمدار پیر، بزرگواری همچون منتقدی حاشیه‌پرداز و هاشمی‌پور در قامت یک تکنوکرات، صف‌آرایی انتخاباتی کهگیلویه بزرگ را شکل داده‌اند.
به گزارش کبنا، فضای انتخاباتی کهگیلویه بزرگ متفاوت از دیگر حوزه‌های انتخاباتی استان کهگیلویه و بویراحمد است. در حالی که در گچساران و باشت، شاهد دو دوره حضور یک نماینده اصلاح‌طلب بودیم و در بویراحمد نیز در دوره‌های مختلف، رقابت بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در جریان بوده است، در کهگیلویه سال‌هاست فضای انتخاباتی از حالت جریانی خارج شده و سمت و سویی قومی و طایفه‌ای به خود گرفته است.
اگر سید علی محمد بزرگواری را در منتها الیه طیف راست در نظر بگیریم که دو دوره در مجلس حضور داشت و عدل هاشمی را یک تکنوکرات بدانیم، دوگانه مرحوم لاهوتی-منطقیان که هیچ‌گاه رنگ مجلس را ندیدند را جریان اصلاح‌طلب بنامیم، سید محمد موحد برآمده از یک جریان قومی و طایفه‌ای است.
حال با توجه به وضعیت تاریخی کهگیلویه بزرگ می‌توان انتخابات در این چهار شهرستان را حول سه چهره مطرح ترسیم کرد. سید محمد موحد با 24 سال، بزرگواری با هشت و هاشمی‌پور با چهار سال سابقه نمایندگی، مدعیان این حوزه انتخاباتی در اسفندماه 1402 هستند.  
در یک طرف سید محمد موحد قرار دارد که بر اساس قانون انتخابات، برای آخرین بار می‌تواند در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کند. موحد علاوه بر کهگیلویه و بویراحمد، در استان خوزستان نیز نماینده مجلس شده است. حتی برخی گمانه‌زنی می‌کردند که در مجلس دوازدهم نیز احتمال دارد او در بهبهان و یا یکی دیگر از شهرستان‌های استان خوزستان نام‌نویسی کند. اما به هر حال او برای آخرین بار شانس خود را در کهگیلویه بزرگ به آزمایش گذاشت.
هر چند در دوره‌های گذشته، موحد از شانس بالایی برای انتخابات برخوردار بود، اما حالا در دوره جدید، پایگاه اجتماعی او، یکی از نامطلوب‌ترین دوره‌های خود را سپری می‌کند. بالا رفتن سن او، عدم حضور در کمیسیون‌های مهم مجلس و رها کردن پروژه‌های عمرانی از جمله انتقاداتی است که در سال‌های اخیر به کرات نسبت به او ابراز شده است. تا جایی که برخی از رسانه‌ها او را متهم به معامله سد آبریز کردند. هر چند موحد در شهرستان چرام در حضور معاون وزیر، این ادعا را بی‌پایه و اساس خواند، اما هنوز بخشی از افکار عمومی نسبت به احتمال معامله مشکوک هستند. برخی از منتقدان او معتقدند در این دوره پروژه‌های عمرانی به کلی رها شدند و دیگر خبری از پروژه جدید نیز نیست. این منتقدان، بیکاری را مهمترین مسأله کهگیلویه می‌دانند و معتقدند که موحد به‌جای پیگیری زیرساخت‌ها و اقدامات زیربنایی، پیگیر مطالبات شخصی بخشی از افراد بوده است و همین عامل نیز پاشنه آشیل موحد در اسفندماه 1402 خواهد بود.
اما موحد بیکار ننشسته است. به گمان برخی از رسانه‌ها، اغلب فرمانداران، بخشداران و برخی از مدیران و رؤسای ادارات شهرستان‌های چهارگانه از نزدیکان موحد هستند. حتی چندی پیش یکی از معاونین فرماندار کهگیلویه، با رنگ انتخاباتی موحد، واژه عزت را در صفحه شخص خود در فضای مجازی منتشر کرده بود.
برخی از رسانه‌ها نیز با بیان این نزدیکی‌های مسئولین به نماینده کنونی کهگیلویه، ابراز نگرانی خود را برای سلامت انتخابات اظهار کرده بودند. فارغ از صحت و سقم این ادعاها، چنین تصوری از نقش موحد در بین بخشی از افکار عمومی کهگیلویه بزرگ وجود دارد و همین عامل، کار موحد را برای انتخابات اسفندماه 1402 سخت کرده است.
اما تنها رقیب موحد در انتخابات پیش رو، عملکرد او نیست؛ بلکه بزرگواری و هاشمی‌پور دو چهره مدعی انتخابات هستند که تاکنون هر دو برای انتخابات اظهار آمادگی‌ کرده‌اند.
بزرگواری که پس از دو دوره حضور در مجلس، از انتخابات خداحافظی کرده بود، حال بی‌توجه به آن خداحافظی، باز هم فعالیت‌های انتخاباتی خود را شروع کرده است. بزرگواری در انتخابات ریاست جمهوری 1400، از منتقدین ابراهیم رئیسی بود و در مقابل، از محسن رضایی دفاع می‌کرد. وی از همان اوایل کار شروع دولت سیزدهم در استان، مخالفت خود را با استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد. دلیل این مخالفت‌ها هر چه باشد، برخی علت آن را سهم‌خواهی بزرگواری از استاندار عنوان می‌کردند که با مخالفت احمدزاده روبه‌رو شده بود.
یکی از نقاط قوت بزرگواری که البته در یک آن می‌تواند به بزرگترین نقطه ضعف او نیز شود، حاشیه‌پردازی‌ها و تندروی‌های او در عرصه رسانه است که به راحت‌ترین روش ممکن شخصیت‌های سیاسی کشوری و استانی را به باد انتقاد می‌گیرد. از سوی دیگر تلون سیاسی در او به جایی رسیده که از تاجگردون به عنوان یک نماینده اصلاح‌طلب دفاع می‌کند. همین تغییر مشی‌ها پایگاه آرای او را در بین بدنه طرفدارش با ریزش مواجه کرده است. البته خود بزرگواری این رفتارها را نه ناشی از تغییر رویکرد بلکه، طرفداری از حق می‌داند.
بر خلاف موحد و بزرگواری، عدل هاشمی‌پور که برخی او را سردار سازندگی می‌نامند تنها یک دوره در مجلس حضور پیدا کرده است. هاشمی‌پور در همان یک دوره با توجه به سابقه‌ای که در حوزه عمرانی داشت دست بر خلأهای زیرساختی چهار شهرستان کهگیلویه بزرگ گذاشت تا نام پروژه‌های عمرانی این شهرستان‌ها با نام او گره بخورد.
علاوه بر این برخی از طرفدارانش، نقطه قوت او را روابط گسترده سیاسی و حضور در کمیسیون‌های مهم مجلس می‌دانند. ارتباطات او با وزیر نفت در دولت روحانی و در نتیجه اخذ اعتبار از محل وزارت نفت، برخی از پروژه‌های کهگیلویه و بزرگ را احیاء کرد.
در حالی که موحد و بزرگواری دو سر حواشی انتخابات کهگیلویه بزرگ هستند، عدل هاشمی‌پور خیز آرام و پیش‌رونده‌ای داشته است و حالا وضعیت آرای او نسبت به چند ماه گذشته شرایط مطلوب‌تری را سپری می‌کند.
برخی از منتقدان هاشمی‌پور، او را نه یک نماینده، بلکه در قد و قامت یک پیمانکار عنوان کرده و از همین زاویه به او حمله می‌کنند. در مقابل، هواداران هاشمی‌پور، این روحیه عمرانی را نقطه قوت هاشمی‌پور می‌دانند. استدلال آنها این است که کهگیلویه بزرگ بیش از آن‌که نیازمند نطق‌های بی‌پایه و اساس باشد، گرفتار بندهای توسعه‌نیافتگی است که تنها با ایجاد زیرساخت و در نتیجه فراهم کردن فرصت شغلی برای جوانان بیکار می‌توانند پاره شوند.
حال می‌توان گفت موحد به عنوان یک سیاستمدار پیر، بزرگواری همچون منتقدی حاشیه‌پرداز و هاشمی‌پور در قامت یک تکنوکرات، صف‌آرایی انتخاباتی کهگیلویه بزرگ را شکل داده‌اند. در حالی که انتظار می‌رفت سابقه 24 ساله حضور موحد در مجلس، نقطه قوتی برای او در نظر گرفته شود، با انتقاد برخی از رسانه‌ها و افکار عمومی، این سابقه تبدیل به یکی از نقاط ضعف او شده است؛ با این استدلال که وقتی نماینده‌ای در شش دوره نتواند اثرگذاری مطلوبی داشته باشد، در دوره هفتم نیز کار چندانی از پیش نمی‌برد. حال در این میان، موحد در یک سوی این رقابت‌ها قرار دارد و هاشمی‌پور و بزرگواری نیز هر کدام تلاش می‌کنند، دست بالا را به عنوان رقیب موحد برای خود کسب کنند.
اما همان‌طور که گفته شد، هر چند بزرگواری ورودی پرحاشیه برای خود رقم زد، اما هاشمی‌پور آرام آرام فضا را از بزرگواری گرفت. بنابراین اگر متغیر دیگری وارد فضای انتخاباتی کهگیلویه بزرگ نشود و صلاحیت هر سه فرد مذکور نیز تأیید شود، می‌توان گمانه‌زنی کرد که در نهایت نتیجه رقابت بین موحد و هاشمی‌پور تعیین کننده انتخابات اسفندماه 1402 خواهد بود.
گفتنی است تحلیل‌های انتخاباتی کبنانیوز برای روشن کردن هر چه بیشتر فضای انتخاباتی در استان کهگیلویه و بویراحمد است. از همین رو این پایگاه خبری از ایده‌ها و تحلیل‌های انتخاباتی همه کارشناسان، خبرگان و اساتید دانشگاه استقبال می‌کند تا انتخابات آینده در فضایی کاملاً آگاهانه برگزار شود و شهروندان در این فضا بتوانند با مشارکت بالا، نتیجه مطلوب خود را به دست بیاورند.


کد مطلب: 466378

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/466378/آخرین-آرایش-انتخاباتی-کهگیلویه-بزرگ

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1