تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۴۶۵۱۳۴
کبنا گزارش می‌دهد

آفت به تن رنجور بلوط‌های زاگرس افتاده / ۶ میلیارد تومان برای مبارزه با آفت بلوط در کهگیلویه و بویراحمد هزینه شده است

۰
آفت به تن رنجور بلوط‌های زاگرس افتاده / ۶ میلیارد تومان برای مبارزه با آفت بلوط در کهگیلویه و بویراحمد هزینه شده است
کبنا ؛ آفت پروانه برگخوار و جوانه خوار بلوط که بخش اعظمی از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه را در برگرفته هم اکنون با تدابیر ویژه مسوولان در محلول پاشی این ریه‌های تنفسی زاگرس در حال احیا شدن هستند.
به گزارش کبنا، پروانه برگ خوار و جوانه خوار بلوط که از سال ۱۳۵۱ در کشور شناسایی شد و تاکنون این افت نزدیک به ۶ بار طغیان کرده و عمدتاً در حوزه زاگرس اتفاق افتاده است.
در این استان افت از سال ۹۷ جنگل‌های استان شروع شده و سال به سال نیز افزایش پیدا کرده است.
رشید این آفت‌ها در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در استان بیشتر بوده و در سال ۱۴۰۱ طغیان داشته و این طغیان بیشتر شده است.
بر اساس آخرین ارزیابی‌ها بخش زیادی از جنگل‌های باشت، منطقه چارؤسا و دشمن زیاری در شهرستان کهگیلویه و لنده مبتلا به آفت برگخوار و بخشی هم در شهرستان بویراحمد و دنا عمدتاً در منطقه لوداب در چالش آفت پروانه جوانه خوار بلوط گرفتار است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه با اشاره به آغاز محلول پاشی درختان درگیر آفت برگخوار با محلول با کیفیت‌تر (بی تی) گفت: در این راستا ۷۵۰ هکتار از مناطق آلوده به آفت محلول پاشی خواهد شد.
علی کریمی تصریح کرد: با توجه به کاهش شدت و درگیری این افت نسبت به سال‌های گذشته ریشه کنی افت یکی از اولویت‌های اصلی است.
وی اضافه کرد: با نظر کارشناسان و گیاه‌پزشکان بین ۱۲تا ۱۶ هزار هکتار از جنگل‌های کهگیلویه به این افت دچار شده است.
کریمی افزود: جنگل‌های مناطق زیرنا، دلی پیرمحمود، امامزاده نورالدین، تنگ هیگون، کلات، کوه سمر، دشت قاضی، سادات مشهدی و قسمتی از حوزه چارؤسا بیشترین افت زدگی را داشتند.
رئیس منابع طبیعی کهگیلویه با اشاره به حمایت‌های ویژه مسوولان کشوری و استانی در دولت گفت: آفت با طبیعت سازگار شده و دیگر آن قدرت هجوم اولیه را ندارد.
بیش از ۱۸۰ هزار هکتار جنگل در کهگیلویه وجود دارد.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از سال ۹۰ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد دچار خشکیدگی شده‌اند که این آسیب در کوه‌های خاییز، لنده و بوستان بیش از بقیه نقاط استان خودنمایی می‌کند.
سعید جاوید بخت بیان کرد: دولت سیزدهم در راستای نگاه ویژه‌ای که برای صیانت از منابع جنگلی زاگرس دارد، طرح توسعه جنگل‌های زاگرس به ریاست استانداران زاگرس نشین را طراحی و تعریف کرده و منابع اعتباری لازم در این زمینه دیده شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: دولت بمنظور صیانت از جنگل‌های بلوط در حوزه کهگیلویه و بویراحمد که ۲۰درصد پوشش جنگلی زاگرس را در بر می‌گیرد مرکز تحقیقات بلوط با توجه به سرانه بالای جنگل‌های بلوط در این استان را پیش‌بینی کرده که کار اجرایی آن در حال انجام است.
جاوید بخت افزود: دولت مردمی سیزدهم به منابع طبیعی نگاه حفاظتی و حمایتی دارد و با توجه به سفر‌های مدیران کشوری در این حوزه به استان و تخصیص‌های اعتباری اهمیت موضوع به خوبی نمایان است و در حوزه جنگل، آب، خاک و آبخیزداری گام‌های مؤثری برداشته است.
منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: یکی از روش‌هایی که مورد وثوق کارشناسان و گیاه پزشکان بوده روش محلول پاشی (محلول بی‌تی) است که کمترین خسارت را به درختان جنگل وارد می‌کند.
جاوید بخت ادامه داد: در ۲سال اخیر سال در مجموع ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار در نواحی مختلف محلول پاشی انجام شده است.
وی افزود: ۶ میلیارد تومان برای مبارزه با آفت بلوط در استان از سال ۱۴۰۰ تاکنون هزینه شده است.
پروانه جوانه خوار بلوط (Tortrix viridana L) که در چند دهه اخیر، گونه‌های مختلف بلوط را مورد حمله قرار داده آفتی بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شوند.
این آفت با آغاز فصل بهار در سطح جنگل‌های بلوط در ناحیه رویشی زاگرس شروع به فعالیت کرده و خسارات زیادی را به عرصه‌های طبیعی وارد می‌کند. این حشره با تغذیه بی‌رویه از جوانه‌ها و برگ‌های درختان، ظاهر درخت را عاری از برگ می‌کند و همین باعث می‌شود بسیاری از مردم با گمان بر خشکیدگی درخت، به قطع آن در عرصه اقدام کنند.
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
1