تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب : ۴۶۴۷۷۲

چشم انداز روشن اشتغال با کلنگ زنی چهار طرح صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد

۲
۰
چشم انداز روشن اشتغال با کلنگ زنی چهار طرح صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛برنامه‌ریزی برای کلنگ زنی طرح‌هایی مانند پتروپالایش گچساران، پتروشیمی چرام، میدان گاز مختار(بویراحمد) و مینی پالایشگاه دهدشت در سفر رئیس جمهور چشم انداز روشنی برای اشتغال و افزایش تولید در کهگیلویه و بویراحمد ترسیم کرده است.
به گزارش کبنا، استان کهگیلویه و بویراحمد که با ۱۰ واحد بهره‌برداری، هفت واحد نمک‌زدایی، ۹‌ایستگاه تقویت فشار گاز، چهار‌ایستگاه تزریق، سه کارخانه گاز و گاز مایع، ۶ واحد آبرسانی و ۸۵ مجموعه سرچاهی با بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط لوله از چهار اینچ تا ۵۲ اینچ از مناطق نفت خیز مهم کشور محسوب می‌شود اما به جز پتروشیمی در آستانه بهره‌برداری گچساران و پتروشیمی در دست ساخت دهدشت از این ظرفیت کمتر برای اشتغالزایی استفاده شده با این طرح‌ها شاهد بهره وری بهتر از منابع موجود خود خواهد بود.
دولت سیزدهم تاکنون با برنامه‌ریزی‌های دقیق برای رونق اشتغال تلاش‌های گسترده‌ای را در کهگیلویه و بویراحمد انجام داده به طوری که براساس آمار موجود در حالی که ۲ سال پیش نرخ بیکاری استان ۱۰. ۲ درصد بوده در زمان حاضر این شاخص به ۶. ۷ درصد کاهش یافته تصمیم دارد تا با آغاز عملیات اجرایی چهار طرح بزرگ صنعتی گام‌های تحول آفرینی برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی ساکنان این استان غنی اما کمتر توسعه یافته بردارد.
برآورد‌ها نشان می‌دهد که بهره‌برداری از طرح‌های بزرگی که برای کلنگ زنی در دومین سفر رئیس جمهور به استان پیش‌بینی شده بیش از ۶ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند که این آمار نشان دهنده تحول آفرین بودن آنان است.
از آنجا که اشتغال گام نخست برای داشتن یک زندگی نرمال است‌امید می‌رود مسئولان بتوانند ضمن اجرای این طرح‌ها در مدت زمان پیش‌بینی شده با ایجاد فرصت‌های شغلی به توسعه اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد کمک کند.
پتروپالایش گچساران
در مجتمع‌های پتروپالایش نفت خام به عنوان خوراک به واحد‌های فرایندی منتقل می‌شود تا ترکیبی از محصولات پایه پتروشیمی و سوختی تولید شود، توانایی تولید همزمان سوخت و سایر محصولات پتروشیمی نیازمند به کارگیری واحد‌های فرایندی ویژه‌ای است.
رئیس اتاق بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات ساخت پتروپالایشگاه گچساران با اشتغالزایی یکهزارو ۵۰۰ نفر در سفر هیأت دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز خواهد شد.
عبدالله قبادی افزود: این طرح با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در قالب سه فاز با اعتبار بیش از ۶ میلیارد دلار اجرا می‌شود.
چشم انداز روشن اشتغال با کلنگ زنی چهار طرح صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد
وی با اشاره به اینکه این طرح اقتصادی در زمینی به مساحت ۲۱۵ هکتار در منطقه لیشتر روستای آب انجیر اجرا می‌شودابراز کرد: با راه‌اندازی این طرح بزرگ بیش از ۲۲ محصول از جمله گازوئیل، بنزین و بنزن و... تولید خواهد شد.
قبادی ادامه داد: مراحل امکان سنجی FS و مالی این طرح اقتصادی تهیه شده و هم اکنون سرمایه‌گذار در حال رایزنی برای قرارداد با کشور‌های سازنده ماشین آلات آن است.
رئیس اتاق بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه پتروپالایشگاه گچساران در زمان اجرا برای بیش از پنج هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد گفت: ظرفیت پتروپالایشگاه گچساران ۱۴۰ هزار بشکه در سال است.
رئیس اتاق بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مدت اجرای این طرح از سوی سرمایه‌گذار سه تا پنج سال خواهد بود افزود: با توجه به اینکه این طرح از سوی بخش خصوصی اجرا و این بخش به دنبال سود دهی بالاست مدت اجرای این طرح در کمترین زمان ممکن است.
مینی پالایشگاه دهدشت
چشم انداز روشن اشتغال با کلنگ زنی چهار طرح صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: احداث مینی پالایشگاه در منطقه پادوک شهرستان کهگیلویه با ظرفیت تولید روزانه ۱۰ هزار بشکه بنزین از دیگر طرح‌های اقتصادی و اشتغالزایی است که در سفر رئیس جمهور به استان کلنگ زنی می‌شود.
احمدزاده با اشاره به اینکه این طرح بالغ بر ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می‌شود افزود: گردش مالی، ارتقای درآمد و رونق و توسعه اقتصادی از پیامد‌های اجرای این طرح است.
پتروشیمی چرام
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پتروشیمی اوره و آمونیاک چرام به عنوان دومین پتروشیمی شهرستان کهگیلویه از طرح‌هایی است که براساس برنامه‌ریزی در سفر رئیس جمهور به استان کلنگ زنی می‌شود.
سید علی احمدزاده افزود: پتروشیمی اوره و آمونیاک به عنوان پتروشیمی دوم دهدشت در دشت آهوی بین چرام و دهدشت احداث می‌شود.
چشم انداز روشن اشتغال با کلنگ زنی چهار طرح صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه با احداث این پتروشیمی سه هزار شغل جدید در استان ایجاد خواهد شدابراز‌امیدواری کرد: این کارخانه بتواند نقش مهمی در تولید و اشتغال در شهرستان کوچک چرام داشته باشد.
میدان گازی مختار
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات اجرایی میدان گازی مختار به طول ۳۰ کیلومتر و عرض پنج کیلومتر و مخزن ۷۷ میلیارد متر مکعب ذخیره از دیگر طرح‌های اقتصادی است که عملیات اجرایی آن به عنوان یکی از مطالبات دیرینه مردم استان آغاز می‌شود.
احمد‌زاده با اشاره به اینکه در فرآیند بهره‌برداری از این۱۱ حلقه چاه ۵۰۰نفر اشتغال ایجاد خواهدشد ابراز کرد: با احداث این طرح ضمن تأمین سوخت و پایداری شبکه در کشور به اشتغال جوانان بیکار استان کمک می‌شود.
وی تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود در میدان مختار روزانه هشت میلیون متر مکعب گاز تولید و سه هزار بشکه نفت و می‌عانات گاز استخراج روزانه از این مخزن داشته باشیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در سفر پیش روی رئیس جمهور به استان افزون بر ۱۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است و با این اعتبارات شاهد تحولی اساسی در حوزه اشتغال پایدار خواهیم بود.
ایرنا در پایان نوشت: کهگیلویه و بویراحمد مقصد ششمین سفر از دور دوم سفر‌های استانی رئیس جمهور می‌باشد. در این سفر که روز‌های دوشنبه و سه شنبه هفته جاری انجام می‌شود قرار است طرح‌های مختلف بزرگ اقتصادی با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری برسد که از جمله می‌توان به طرح پتروشیمی گچساران که ۱۹ سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد و دولت سیزدهم در ۲ سال اخیر توانست با تخصیص اعتبارات به‌موقع از زیر ۵۰ درصد اکنون آن را به مرحله بهره‌برداری برساند، اشاره کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اشتغال برای پارتی دارا
سجاد
Iran, Islamic Republic of
ریس جمهور که از مردم فراری هست برا ما کاری نمیکند
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1