تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۵
کد مطلب : ۴۶۴۰۰۰

شما نظر شهید بهشتی را درباره حجاب منتشر کنید!

۰
شما نظر شهید بهشتی را درباره حجاب منتشر کنید!
کبنا ؛
مراسم بزرگداشت شهید بهشتی و دیگر شهدای حادثه هفتم تیر سال ۱۳۶۰ (انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی) پنج شنبه گذشته در مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد برگزار شد. این نشست با حضور سیدمحمدرضا بهشتی و سیدعلی‌رضا بهشتی (فرزندان شهید بهشتی)، فرشاد مؤمنی و صدیقه قاسمی برگزار شد. سخنرانان همگی از جناح اصلاح‌طلب بودند و کسی از جناح‌های سیاسی دیگر به این مراسم دعوت نشده بود.
اخیراً شهرداری تهران بنر‌هایی با تصویر شهید بهشتی همراه با نظرات این فقیه و عالم اسلامی و انقلابی درباره حجاب در سطح پایتخت نصب کرده است. همین اقدام شهرداری تبدیل به یکی از موضوعات اصلی مراسم سالگرد شهادت آیت‌الله در مؤسسه مطالعاتی دین و اقتصاد شد.
فرشاد مؤمنی، مدیرعامل مؤسسه در بخشی از سخنانش وارونه‌سازی واقعیت‌ها درباره اندیشه‌های شهید بهشتی را برنامه‌ای در جهت بهشتی‌زدایی خواند و با اشاره به انتشار هر از گاه نقل قول‌هایی از شهید بهشتی در بیلبورد‌های شهری گفت: «نظام تدبیر در کشور ما به جای ژرف‌کاوی در اندیشه‌های شهید بهشتی، استفاده ابزاری از گفته‌های او را در دستور کار قرار داده است. اکنون که نتایج مداومت چند دهه‌ای در پیمودن مسیر اشتباه استفاده ابزاری از اندیشمندان و عالمان دینی عیان شده، وقت آن رسیده که در شیوه عمل خود بازنگری کنیم».
در بخشی دیگر از این مراسم، سیدعلی‌رضا بهشتی، مدیرعامل بنیاد نشر آثار شهید بهشتی با اشاره به بیلبورد‌های سطح شهر تهران که نقل قول‌هایی درباره حجاب از شهید بهشتی بر آن درج شده، انتساب این گفتار‌ها به شهید بهشتی را تأیید کرد، اما گفت: «گفته‌های ایشان اشاره دارد به ارزش، نقش و کارکردی که می‌تواند حجاب برای یک زن داشته باشد، اما هیچ‌گونه استدلالی برای حجاب اجباری در این گفته‌ها دیده نمی‌شود. اعمال حجاب اجباری به هیچ‌وجه با اندیشه‌های شهید بهشتی سازگار نیست و ما هیچ نص صریحی هم از ایشان در این باره نداریم. این استفاده ابزاری از شهید بهشتی است که متأسفانه تداوم دارد.»r
او البته توضیح نداد که چه کسی مدعی شده که شهید بهشتی در مورد حجاب اجباری و قانون حجاب در ایران صحبت کرده است. در بیلبورد‌های شهرداری تهران هم فقط سخنان شهید بهشتی در مورد حجاب بازتاب یافته و هیچ نسبتی در خصوص قانون حجاب به شهید بهشتی داده نشده است. البته پسر شهید بهشتی هم هیچ نقلی از شهید بهشتی در مخالفت با آنچه او «حجاب اجباری» می‌خواند، ذکر نکرده است.
شاید از نگاه فرشاد مؤمنی و علیرضا بهشتی، نوع مواجهه شهرداری تهران با مواضع شهید بهشتی پیرامون حجاب، صادقانه نبوده و استفاده ابزاری صورت پذیرفته است. پیشنهاد این است که همین مؤسسه مطالعاتی یا بنیاد نشر آثار شهید بهشتی، اقداماتی ژرف‌کاوانه در اندیشه شهید بهشتی درباره حجاب اسلامی انجام دهند تا هم نادرستی اقدام شهرداری را و هم کار درست را نشان دهند. نتیجه اقداماتشان را هم منتشر کند که همگان با نظرات شهید آیت‌الله بهشتی در خصوص حجاب آشنا بشوند.
در عین حال، این نقد را هم می‌توان به شهرداری تهران داشت که می‌توانست موضوعات بسیار متنوعی از شهید بهشتی را به مردم بشناساند و این فرصت را محدود به موضوع حجاب نکند. اما حتی همین شهرداری تهران هم فعالیتش برای شناساندن شهید بهشتی به مردم، بیشتر از مؤسسه و بنیادی بوده که به نام شهید بهشتی تشکیل شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و ...
استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

محسن رضايي ازدولت خارج شد تا به سمت جديد «رييس دبيرخانه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران ...
1