کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد:

صدای مردم؛ گلایه از کیفیت نان/ رحمتی: عدم آموزش صحیح پخت نان علت بی‌کیفیتی نان در کهگیلویه و بویراحمد است/ صداقت‌کیش: در طول دوره مسوولیتم حتی یک گزارش مبنی بر بی‌کیفیتی آرد نداشتیم

19 دی 1401 ساعت 21:32

پایگاه خبری کبنانیوز در نظر دارد به‌صورت دوره‌ای، گلایه‌ها، مطالبات و انتقادات شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد را به گوش مسئولین برساند و دستگاه‌های مربوطه را موظف به پاسخ‌گویی و البته عمل در مورد گزارش منتشر شده نماید.


مقدمه: پایگاه خبری کبنانیوز در نظر دارد به‌صورت دوره‌ای، گلایه‌ها، مطالبات و انتقادات شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد را به گوش مسوولین برساند و دستگاه‌های مربوطه را موظف به پاسخگویی و البته عمل در مورد گزارش منتشر شده نماید.  در این گزارش از مجموعه صدای مردم، مطالبات و گلایه‌های مردم استان از وصعیت بازار نان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
منبع این مطالبات، بخشِ صدای مردم در پایگاه خبری کبنانیوز است.
1_ مسوولین نظارت برکیفیت و پخت نانوای‌ها جهت رضای خدا و سلامت شهروندان نظارت مداوم فراموش نشود چون به علت بی‌کیفیت بودن نان انگیزه‌ای برای مصرف در یاسوج وجود ندارد.

ابوالحسن صداقت‌کیش_ مدیرکل غله استان کهگیلویه و بویراحمد_ و  بهمن رحمتی_ مدیرکل استاندارد کهگیلویه و بویراحمد_ به این مطالبه مردم پاسخ گفتند.
ابوالحسن صداقت‌کیش_ مدیرکل غله استان کهگیلویه و بویراحمد_ در پاسخ به این صدای مردم گفت: دو موسسه اداره کل استاندارد و دانشگاه علوم‌پزشکی به صورت سرزده و هفتگی و روزانه کیفیت آرد را می‌سنجد. در طول دوره مسوولیتم گروه نظارتی حتی یک گزارش مبنی بر بی‌کیفیتی آرد نداشتیم. آرد ما از گندم خوزستان و داخلی تهیه می‌شودکه کیفیت بسیار بالایی دارد و گندم بیش از بیست تا استان‌های کشور را تأمین می‌کند. 
وی در ادامه گفت: در مجموع نانوایی‌های در طول یک‌سال چندین‌بار کارگرها را عوض می‌کنند و گاهی بی‌کیفیتی نان بر اثر بی‌تجربگی کارگرها در نانوایی‌هاست. نظارت بر آردبر عهده ما نیست ما فقط تأمین‌کننده آرد هستیم. موسسه اداره کل استاندارد و معاونت غذا و دارو کیفیت آرد را بر اساس آزمایشاتی که دارد بررسی می‌کند و اگر ایرادی داشته باشد اعلام می‌کند. نظارت بر وزن چونه و پخت کیفیت و ساعت پخت بر عهده بازررسی جهاد کشاورزی است. گاهی صنعت‌و معدن و اتحادیه صنف و تعزیرات نیز به این مسئله ورود می‌کند.
بهمن رحمتی_ مدیرکل استاندارد کهگیلویه و بویراحمد_ گفت: نان مشمول استاندارد اجباری نیست؛ منتها آرد، دستگاه‌های پخت نان و نمکی که در پخت نان استفاده می‌شود مشمول استاندارد اجباری است. کیفیت آرد در واحدهای تولیدی آرد به صورت مرتب کنترل می‌شود. در آرد تولیدی استان مشکل خاصی وجود ندارد که منجر به بی‌کیفیتی آرد و نان شود. نمک هم در سطح بازار کنترل می‌شود که علامت استاندرد داشته باشد. مورد دیگر دستگاه‌های پخت نان است. دو نوع دستگاه داریم و دستگاهی که شعله مستقیم دارد و غیرمستقیم که کیفیت نان با این نوع دستگاه‌ها  بهتر است؛ اما برخی نانواها برای سرعت در انجام کار معمولا یا دستگاه‌ها را دست‌کاری می‌کنند یا از دستگاه‌های قدیمی با شعله مستقیم استفاده می‌کنند. راه‌کار تغییر دستگاه‌هاست که باید طرحی از طرف استانداری یا شورای آرد و نان برگزار شود که این نوع دستگاه‌ها جمع‌آوری شود و دستگاه‌ها به روزرسانی شود. 
مدیرکل استاندارد کهگیلویه در ادامه گفت: مسئله دیگر تغییر شاطر و کارگر نانوایی است. بدون آموزش و تجربه. گاهی حتی در طول یک هفته شاهد تغییر شاطر و کارگر نانوایی هستیم. عدم آموزش صحیح پخت نان در نانوایی‌ها یکی از علت بی‌کیفیتی نان در استان است.
واحد تولیدی نان در استان باقری همین اردی که برای تولید نان خود استفاده می‌کند تحویل نانوا هست. آرد مشکل ندارد مشکل در واقع از دستگاه‌ها و کارگرهای نانوایی است. 


کد مطلب: 456714

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/456714/صدای-مردم-گلایه-کیفیت-نان-رحمتی-عدم-آموزش-صحیح-پخت-علت-بی-کیفیتی-کهگیلویه-بویراحمد-صداقت-کیش-طول-دوره-مسوولیتم-حتی-یک-گزارش-مبنی-آرد-نداشتیم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1