تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۴۵۶۶۱۰
سازمان هواشناسی اعلام کرد

بارش برف و باران در اکثر مناطق کشور/ هشدار بارش‌های شدید در برخی استان‌ها / وضعیت را‌های کشور؛ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۰ استان / ریزش کوه در برخی از جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد

۱
بارش برف و باران در اکثر مناطق کشور/ هشدار بارش‌های شدید در برخی استان‌ها / وضعیت را‌های کشور؛ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۰ استان / ریزش کوه در برخی از جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛سازمان هواشناسی با اشاره به بارش برف و باران در اکثر مناطق کشور و تداوم آن تا دوشنبه آینده نسبت به بارش‌های شدید در برخی استان‌ها هشدار صادر کرد.
به گزارش کبنا، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز پنجشنبه به‌جز استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی در سایر مناطق کشور ابرناکی و بارش پیش بینی شده است. در جنوب کشور احتمال رگبار و رعدوبرق و در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف انتظار می‌رود.
در چهارمحال و بختیاری، غرب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان و بوشهر بارش‌ها شدت خواهد داشت. غرب و شمال خلیج‌فارس مواج و متلاطم است. فردا جمعه در جنوب استان‌های فارس، بوشهر، کرمان و هرمزگان رگبار باران همراه با رعدوبرق روی می‌دهد. طی این روز با گذر امواج تراز میانی جو در برخی مناطق شمال غرب، غرب و ارتفاعات البرز مرکزی برف و باران به‌صورت پراکنده می‌بارد.
شنبه هفته آینده علاوه بر بارش در شرق هرمزگان، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بارندگی و وزش باد روی می‌دهد در جنوب آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه نیز بارش پیش بینی شده است. در اوایل شب شنبه با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر بارش در غرب این سواحل آغاز می‌شود.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی یکشنبه آینده گستره بارش‌ها در سواحل دریای خزر، شرق اردبیل، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی همراه با وزش باد شدید و کاهش دما پیش بینی می‌شودو دریای خزر مواج است. در برخی مناطق واقع در شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی نیز رگبار برف انتظار می‌رود.
دوشنبه هفته آینده بارش‌ها در سواحل شمالی و خراسان شمالی ادامه خواهد داشت. سازمان هواشناسی برای امروز تهران آسمان نیمه ابری تا ابری همراه با بارش پراکنده باران پیش بینی کرده است. البته در زمان حاضر در اکثر مناطق تهران برف و باران می‌بارد.
توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی
زمان پایان: بعدازظهر جمعه 1401/10/16
نوع مخاطره: بارش باران و برف، احتمال کولاک، پدیده مه، در نواحی گرمسیر رعدوبرق، وزش باد شدید موقت
منطقه اثر:
پنجشنبه 1401/10/15: ایلام، کرمانشاه، لرستان، همدان، اصفهان، مرکزی، قم، نیمه غربی کرمان و هرمزگان، خراسان رضوی، یزد، سمنان، تهران، زنجان، قزوین، البرز، مازندران، گیلان و نیمه‌جنوبی آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی.
جمعه 1401/10/16: ایلام، لرستان، کرمانشاه، جنوب کردستان، جنوب خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، غرب سمنان، شرق و شمال خوزستان، نیمه جنوبی فارس و غرب کرمان.
اثر مخاطره: یخ زدگی، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، احتمال ریزش سنگ در جاده‌های کوهستانی، احتمال تاخیر در پرواز، احتمال افت فشار گاز، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی محلی و محدود در معابر و ترافیک شهری.
توصیه: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی در هنگام مسافرت با خودرو، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، آمادگی دستگاه های اجرایی و امدادی برای مقابله با برف، یخبندان، مه و کولاک در جاده‌ها و آب‌گرفتگی معابر شهری، لایروبی کانال‌ها و آب‌روهای درون و برون‌شهری و مدیریت در مصرف انرژی به‌ویژه گاز.
توصیف سامانه: سامانه با بارش‌های شدید
زمان پایان: بعدازظهر جمعه 1401/10/16
نوع مخاطره: بارش باران، همراه با رعدوبرق، احتمال تگرگ، وزش باد شدید و در ارتفاعات برف
منطقه اثر:
پنجشنبه 1401/10/15: بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و جنوب لرستان و ایلام.
جمعه 1401/10/16: جنوب فارس، هرمزگان و جنوب بوشهر.
اثر مخاطره: آبگرفتگی معابر عمومی، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال صاعقه، تاخیر و لغو پروازها، خسارت به صنعت کشاورزی و اختلال در انتقالِ انرژی بویژه برق و گاز.
توصیه: عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف انرژی، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداری‌‌ها، راهداری ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول.
توصیف سامانه: کاهش محسوس دما توام با بارش برف
زمان پایان: بعدازظهر پنجشنبه 1401/10/15
نوع مخاطره: بارش برف و کولاک برف
منطقه اثر:
پنجشنبه 1401/10/15: غرب چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب و غرب اصفهان.
اثر مخاطره: انسداد جاده‌ها و محورهای مواصلاتی به ویژه محورهای روستایی سردسیر، لغزندگی جاده‌ها و معابر عمومی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، اختلال در انتقال حامل‌های انرژی سوخت، برق و گاز.
توصیه: آمادگی دستگاه‌های اجرایی مسئول و دستگاه‌های امدادرسان برای مقابله با برف، یخبندان، مه و کولاک در شهرها و محورهای مواصلاتی، پرهیز از رفت و آمدهای غیر ضروری در سفرهای بین شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت حامل‌های انرژی.
توصیف سامانه: وزش باد با سمت شمال غربی و افزایش ارتفاع امواج
زمان پایان: عصر جمعه 1401/10/16
نوع مخاطره: وزش باد و افزایش ارتفاع موج درمناطق ساحلی و دور از ساحل 1.5 تا 2.5 متر
منطقه اثر: شمال خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر.
اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناورهای سبک، تفریحی و نیمه سنگین، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی.
توصیه: ممنوعیت شنا و غواصی، محدودیت در ترددهای دریایی بویژه تردد با شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت احتمالی، جمع آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی.
توصیف سامانه: وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج
زمان شروع: صبح پنجشنبه 1401/10/15
زمان پایان: صبح جمعه 1401/10/16
نوع مخاطره: وزش باد و افزایش ارتفاع اموج در مناطق ساحلی 1تا 1.5 متر و در مناطق دور از ساحل بیش از 2 متر.
منطقه اثر: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و گلستان.
اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناورهای سبک، تفریحی و نیمه‌سنگین، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی.
توصیه: محدودیت در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت احتمالی، جمع آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی.
بارش‌ در ۳۰ استان منفی شد/کاهش ۶۴ درصدی بارش‌ها در تهران

بررسی آمار بارش‌ها در کشور نشان می‌دهد، در ۳۰ استان میزان بارش‌ نسبت به دوره بلندمدت منفی است و تنها در استان بوشهر بارش‌ها ۳۲ درصد افزایش یافته است.
به گزارش کبنا، بر اساس اطلاعات پهنه‌ای بارش سازمان هواشناسی از ابتدای سال آبی جاری تا 13 دیماه بارش‌ها در کشور در مقایسه با بارش‌های بلند مدت 32.9 درصد کاهش یافته است.
بیشترین کاهش بارش با 72.5 درصد برای استان قزوین است. در بازه اشاره شده بارش در این استان 26.4 میلیمتر بوده در حالی که در دوره بلندمدت میزان بارش‌ها 96.2 میلیمتر بوده است.
پس از قزوین، استان‌های قم و همدان به ترتیب با رشد منفی 67 و 66.5 درصدی بارش‌ها ثبت شده است. در استان تهران نیز بارش‌ها 63.8 درصد کاهش یافته است؛ از ابتدای سال آبی جاری تا 13 دیماه بارش‌ها در استان تهران 30 میلیمتر بوده که نسبت به 82.9 میلیمتر دوره بلند مدت 52.9 میلیمتر کاهش یافته است.
در استان‌های ساحلی دریای خزر یعنی گیلان، مازندران و گلستان میزان بارش‌ها به ترتیب 43.3 درصد، 39.3 و 15.8 درصد کاهش یافته است.
در مجموع بارش‌ها در 30 استان کشور منفی شده و تنها در استان بوشهر بارش‌ها در مقایسه با دوره بلندمدت 32.2 درصد افزایش یافته است.

وضعیت را‌های کشور؛ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۰ استان
سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از بارش برف و باران در جاده‌های ۲۰ استان و ترافیک سنگین در آزادراه قزوین-کرج محدوده پل فردیس و گرمدره تا وردآورد خبر داد.
بر اساس اعلام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در محورهای چالوس، هراز، فیروزکوه و آزادراه تهران-شمال و آزادراه قزوین-رشت (رفت و برگشت) تردد وسایل نقلیه روان است.
محورهای هراز، فیروزکوه، چالوس و آزادراه تهران-شمال دارای بارش برف و آزادراه قزوین-رشت فاقد هرگونه مداخلات جوی هستند.
در زمان حاضر در برخی محورهای استان‌های البرز، تهران، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قزوین، مازندران، زنجان، اصفهان، همدان، چهارمحال و بختیاری، قم، مرکزی، لرستان، کرمانشاه، کرمان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و خوزستان برف و باران می‌بارد.
سازمان راهداری از ترافیک سنگین در آزادراه قزوین-کرج محدوده پل فردیس و حدفاصل گرمدره تا ورد آورد و ترافیک نیمه‌سنگین در محور شهریار-تهران محدوده شهر قدس خبر داده است.
اعلام میزان بارش های اخیر کهگیلویه وبویراحمد
رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد میزان بارش‌های اخیر در مناطق مختلف استان تا ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه امروز را اعلام کرد.
 ولی بهره مند افزود: تا ساعت ۶:۳۰ پنج شنبه ۱۵ دیماه ۱۴۰۱ سرآسیاب یوسفی ۷۸ میلی متر باران، جاورده ۶۸، لنده ۶۱، چرام ۵۸، قلعه دختر ۵۸، باشت ۵۳، ماهور باشت ۵۰، بوستان ۴۸، امامزاده جعفر ۴۶.۸، دیل ۴۵.۵، لیکک ۴۳.۳، سوق ۴۳، لوداب ۴۱، سرفاریاب ۴۰، قلعه رئیسی ۳۹.۳ و تنگ سرخ ۳۷ میلیمتر باران ثبت شده است.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت دوگنبدان ۳۶.۱، دهدشت ۳۲، دژسلیمان ۳۲، مارگون ۳۰، کریک ۲۸، موشمی زیلایی ۲۷، سی سخت ۲۵.۵، چیتاب ۲۵، دیشموک ۲۴، یاسوج فرودگاه ۲۲.۱، تل گاه ۲۱، دشت بز سادات محمودی ۱۹ میلیمتر باران باریده است.
بهره مند با اشاره به اینکه در این بارش ها در منطقه کاکان شهرستان بویراحمد بارش ۸ سانتی متری برف گزارش شده است گفت: همچنین در منصورخانی کاکان ۱۸ میلی متر، تنگ رواق ۱۷ ، وزگ ۱۶  و پاتاوه ۱۳ میلی متر باران ثبت شده است.
ریزش کوه در برخی از جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد
سرهنگ ویسی پور گفت: هم اکنون در برخی از نقاط جاده‌ یاسوج به کاکان، چرام به یاسوج، گردنه مله شوره و حدفاصل تونل گل زردی در جاده یاسوج به بابامیدان ریزش کوه گزارش شده است.
فرمانده پلیس راه استان افزود: با وجود ریزش کوه در نقاط اعلام شده اما با تلاش پلیس و راهداران جاده‌ها باز شده است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون در جاده یاسوج به چرام حد فاصل منطقه جوخانه و یاسوج به کاکان بارش برف گزارش شده است گفت: پیش بینی می شود از ساعات نخستین بامداد، بارش سنگین برف در دیگر  جاده های کوهستانی استان آغاز شود.
سرهنگ ویسی پور با بیان اینکه هم اکنون همه جاده‌های اصلی استان باز و تردد به راحتی در جریان است، اضافه کرد: به مردم توصیه می‌شود از سفر‌های غیرضروری جلوگیری کنند.
وضعیت تردد در ۵ جاده برف گیر استان روان است
مرکز مدیریت راه‌های کهگیلویه و بویراحمد گزارش داد با وجود بارش برف، تردد در جاده های خروجی یاسوج به سمت شیراز، کاکان، سپیدار، سی سخت و بابامیدان امکان پذیر است.
مرکز کنترل مدیریت راه‌های استان همچنین از رانندگان درخواست کرد، تجهیزات ایمنی و وسایل گرم کننده را همراه داشته باشند و  فاصله قانونی با خودروی جلویی را رعایت و از روشن بودن چراغ‌های مه شکن اطمینان حاصل کنند.
برچسب ها :
هواشناسی ایران سامانه بارشی ورود سامانه بارشی بارش باران بارش برف و باران بارندگی پیش بینی وضع هوا هواشناسی راه های ارتباطی دیشموک راه های ارتباطی پیش‌بینی بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان کرمانشاه زنجان قزوین استان گیلان مازندران گلستان استان البرز تهران اردبیل بوشهر فارس هرمزگان استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج شمال شهرستان بویراحمد میزان بارش هشدار هواشناسی شهرستان گچساران شهرستان باشت شهرستان دنا سی سخت دهدشت قلعه رئیسی دیشموک شهرستان لنده ارتفاعات دنا باشت شهرستان بهمئی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی شمال خراسان رضوی خراسان رضوی کاهش دما چهارمحال و بختیاری نقشه‌ های هواشناسی پیش بینی هوا پیش بینی وضعیت جوی چاروسا سیل آب گرفتگی یخ زدگی زنجیر چرخ بخش بوستان لیکک دشتروم سد تنگ سرخ بخش چیتاب چیتاب مه گرفتگی کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد کبنانیوز خلیج فارس دریای خزر بندرعباس هواشناسی بندر عباس زاگرس کوه های زاگرس خوزستان هواشناسی استان خورستان گرد و خاک اهواز گرد و خاک ریزگردها کاکان پیست اسکی کاکان منطقه کاکان کشاورزان کشاورزان و دامداران روستای منصورخانی کاکان حمزه خانی شهر سی سخت دمای هوا ایلام لرستان هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۱۵ ریزش کوه
نام شما

آدرس ايميل شما

«تذکر درمانی» نمایندگان چه دردی از مردم دوا می کند؟/ حتما باید کارد به استخوان مردم برسد تا کابینه ترمیم شود؟

«تذکر درمانی» نمایندگان چه دردی از مردم دوا می کند؟/ حتما باید کارد به استخوان مردم برسد تا کابینه ترمیم شود؟

با گذشت یکسال و نیم از آغاز دولت سیزدهم، علیرغم سوء مدیریت در تصمیمات اقتصادی و سیاست ...
7 برنامه بی‌سرانجام

7 برنامه بی‌سرانجام

بیش از هفت دهه تجربه برنامه‌ریزی ایران به توسعه کشور منجر نشده است. آن هم با وجود برخورداری ...
سيماي فقر در ايران

سيماي فقر در ايران

براساس جديدترين داده‌هاي وزارت تعاون،كار و رفاه اجتماعي، سرانه خط فقر براي سال 1401 به‌طور ...
1