تاریخ انتشار
جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب : ۴۵۶۰۳۱
کبنا گزارش می‌دهد

جاده مرگ یاسوج همچنان قربانی می‌گیرد! / آقای راستا دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را / وقتی زحمات حاجی‌زاده به باد می‌رود (+ فیلم)

۷
۲
جاده مرگ یاسوج همچنان قربانی می‌گیرد! / آقای راستا دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را / وقتی زحمات حاجی‌زاده به باد می‌رود (+ فیلم)
کبنا ؛کمربندی یاسوج معروف شده به جاده مرگ این لقبی است که رسانه‌ها و مردم به این کمربندی داده‌اند. ساماندهی و چهار خطه کردن کمربندی یاسوج مطالبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بود. با این شرایط و با وجودی اینکه کیامرث حاجی‌زاده_ معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای رفع این دغدغه مردم به جد پای کار آمده و بارها خود از نزدیک این پروژه را مورد نظارت و مسائل آن را مورد پیگیری قرار داد. اما گویا محمد راستا_ سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد_ خیلی اعتنا به این دغدغه مردم نمی‌کند و نمی‌خواهد با سیاست‌های دولت که اساسی‌ترین شعارش مردمی بودن است، همراه و هماهنگ باشد. تلاش‌های حاجی‌زاده برای جذب اعتبار و فعال کردن پروژه‌ها مثالزدنی است. او برای پروژه کمربندی یاسوج پای کار بود و با تهران به دلیل ارتباطات گسترده‌ای که داشت برای اعتبار پروژه رایزنی‌های متعددی داشت. اما راستا تمام این زحمات را با بی‌توجهی به جان و سلامت مردم به باد می‌دهد.  علی شهابی‌نسب_ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد_ نیز بر اهمیت این پروژه تاکید دارد و می‌گوید: با توجه به حوادث زیادی که در این مسیر به وقوع پیوسته و جان تعدادی از هموطنان و هم‌استانی‌ها در این کمربندی را از دست داده‌ایم، ضرورت دارد که هر چه سریعتر به بهره‌برداری برسد.
بنا بر این گزارش، کمربندی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به جاده مرگ که به اصفهان منتهی می‌شود، سال‌های سال است که به قتلگاهی برای مسافران تبدیل شده و طرح چهار خطه کردن این محور که بیش از ۱۲ سال به طول انجامیده همواره سوژه رسانه‌ها و دغدغه متولیان امر بوده است. در صورت اینکه در هر سال یک کیلومتر از این طرح انجام می‌شد تاکنون پروژه تعیین تکلیف شده بود.
کمربندی یاسوج طبق آمار‌های داده شده پلیس راه یکی از پرخطرترین و همچنین پرتصادف‌ترین محور استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و هدف پروژه تبدیل شدن محور از دو خط به چهار خطه جدا شده است.
تعریف پروژه چهارخطه کردن کمربندی یاسوج از سال ۱۳۹۱ با انعقاد قرارداد با یک شرکت پیمانکاری آغاز شد. البته دو سال قبل از آن نیز طرح‌های مطالعاتی برای اجرای این طرح انجام شده بود.
طول این پروژه به طول ۱۴ کیلومتر بوده که قرارداد اجرای ۱۲ کیلومتر آن در تیرماه ۱۴۰۰ با یک شرکت دیگر به مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال و به مدت ۲۴ ماه منعقد شده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد پیمانکار پس از انعقاد قرارداد شروع به عملیات اجرایی کرد و در پی عدم همکاری دستگاه‌هایی از جمله منابع طبیعی، محیط زیست، آب منطقه‌ای، برق و شرکت گاز برای رفع معارض و جابجایی پایه‌های برق، شبکه آب آشامیدنی روستایی، گاز این پروژه تعطیل شد.
موضوع با هماهنگی و بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و برگزاری جلسات مکرر به نتیجه‌ای نرسید و اداره کل راه و شهرسازی برای پیشرفت پروژه و رفع معارضات مطروحه و بار مالی زیاد ناشی از تعطیلی پروژه به دلیل مسائل خارج از تعهدات پیمانکار، با اعتبارات خود، بخش زیادی از وظایف ذاتی دستگاه‌های خدمات‌رسان را انجام داد.
در حال حاضر ۴. ۵ کیلومتر این پروژه آسفالت شده و در حال بهره‌برداری است و مابقی عملیات با سرعت قابل قبولی در حال اجرا است که در صورت تأمین اعتبار و تخصیص به موقع اعتبارات و همچنین همکاری دستگاه‌های اجرایی، پروژه در زمان قانونی خود به پایان خواهد رسید.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد پیشرفت فیزیکی پروژه چهارخطه کردن کمربندی یاسوج را ۴۰ درصد عنوان کرد و گفت: در صورتی که معارضات نبود بی‌شک این عدد به بالای ۶۰ درصد برنامه زمان‌بندی پروژه می‌رسید.
محمد راستا خاطرنشان کرد: در صورت تخصیص به موقع اعتبارات و همکاری دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های خدمات‌رسان این پروژه تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. آنگونه که محمد راستا به تسنیم گفته؛ اگر به پروژه اعتبار اختصاص داده شود تا پایان سال آینده به بهره برداری می‌رسد. اما با وجود اینکه حادثه‌خیز بودن پروژه برای همه عیان است. محمد راستا خیلی دل به اتمام این پروژه که جان هموطنان زیادی را گرفته نداده و شنیده شده اعتباری که برای این پروژه آمده را به می‌خواهد به میل خود توزیع کند. حالا نمی‌دانیم که دم خروس را باور کنیم، یا قسم حضرت عباس را.
آنچه در فیلم زیر از نظر شما مخاطبان ارجمند می‌گذرد صحنه‌هایی از تصادف در محور کمربندی یاسوج- اصفهان در استان کهگیلویه و بویراحمد و اظهار و نظر‌های مردم درباره مشکلات این محور ارتباطی است.
    
نام شما

آدرس ايميل شما

طایفه
Iran, Islamic Republic of
با سلام
نه راستا پیگیر هستش نه مشاوری که روی پروژه کمربندی نظارت میکنه چون همش تو اداره هست وبه پروژه های دیگه که مربوط به مشاور مربوطه نیست سر میزنه شده مشاور وتصمیم گیرنده راستا واداره
Iran, Islamic Republic of
جاده مشکلی نداره مشکل از بی احتیاطی ازخدا بترسید الکی قضاوت نکنید
مهندس
Iran, Islamic Republic of
نیاز به این همه تحلیل نیست. وقتی بودجه نباشه هیچ کس هیچ کاری ازش برخاسته نیست. الان برج هست و هنوز یک ریال تخصیص تو استان نیامده جناب استاندار محترم
Iran, Islamic Republic of
دم تیله بنگشت را هم دیگه کسی باور نمی کنه
Zahra
Iran, Islamic Republic of
آقای راستا مدیری توانمند و اجرایی هستند و دلسوزانه و صادقانه این مدت فعالیت دارند با وجود تمام ضعف های قبل از ایشون
شما عادت دارید یه مسؤل خوب که میاد اینقدر خرابش کنید که امثال خودتون با مغزهای پوسیدتون بیاد روی کار
استانداری اگر درست عمل کنه کدوم مدیر کل می تونه مخالفت کنه آخه
اینقدر به خاطر پول زحمت های ایشون نادیده نگیرید اقایون رسانه ای
Iran, Islamic Republic of
درسته مردم لایق مدیر درستکار نیستند
Iran, Islamic Republic of
راستا هم خدایی داره همه چی پول نیست
نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲پیش بینی کرده است که با فرض تداوم وضعیت موجود،...
تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

محسن رنانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، در پاسخی به درخواست مرکز پژوهش‌های ...
شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

با توجه به اینکه رئیسی به زودی به کهگیلویه و بویراحمد سفر خواهد کرد، شهروندان می‌توانند ...
فایل های مرتبط
1