تاریخ انتشار
جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۴۵۴۵۴۲
در کهگیلویه و بویراحمد؛

حکایت زندگی پُر از مشقت عشایر؛ از نبود علوفه تا درآمد کم

۵
۰
حکایت زندگی پُر از مشقت عشایر؛ از نبود علوفه تا درآمد کم
کبنا ؛ سال‌های متمادی خشکسالی، کم بودن دسترسی به آب آشامیدنی، ارزان بودن قیمت دام زنده و نبودن مشتری پشم، زندگی مردم مناطق عشایری در کهگیلویه و بویراحمد را سخت کرده است.
به گزارش کبنا، عشایر سخت کوش کهگیلویه و بویراحمد که سال‌ها زندگی در شرایط سخت طبیعت به آنان آموخته با مشکلات کنار بیایند اما کم بودن علوفه طبیعی مراتع، گران بودن قیمت خوراک دام، ارزان بودن قیمت دام زنده، پایین بودن نرخ فروش پشم و گران بودن دارو‌های مورد نیاز دام را از مشکلات خود برای دستیابی به درآمد مناسب عنوان می‌کنند و با اشاره به اهمیت رونق تولید برای تأمین محصولات دامی از مسوولان می‌خواهند این موانع را از سر راهشان بردارند.
نبودن آب آشامیدنی پایدار در برخی مناطق، فرسوده بودن تجهیزات آبرسانی سیار از دیگر چالش‌هایی است که عشایرنشینان مطرح می‌کنند و می‌گویند که دسترسی به شیر‌های آب در کنار سیاه چادر‌هایشان رویای دست یافتنی بسیاری از آنان است که تحقق آن به سلامت خانواده‌های کوچ نشین، دام‌های آنان و محصولاتشان کمک می‌کند.
جامعه ۱۱هزار خانواری مناطق عشایری کهگیلویه وبویراحمد که۱۲درصد از جمعیت استان را در اختیار دارند اما نیمی از گوشت مورد نیاز ساکنان این خطه و میزان قابل توجهی محصول دامی تولید می‌کنند با اشاره به موانع سد راه آنان برای داشتن یک زندگی آسان اعتقاد دارند که رفع مشکلات کنونی نسل جوان که خواهان مهاجرت به شهر‌ها هستند را متقاعد به ادامه زندگی کوچ نشینی می‌کند.
کوچ نشینان با اشاره به اینکه فرزندشان زندگی مصرف گرایی شهر‌ها را به دلیل درآمد ترجیح می‌دهند از مسوولان انتظار دارند با فراهم کردن زمینه درآمد آنان با استفاده از وام‌های ارزان قیمت به بقای زندگی عشایرنشینی کمک کنند.
حکایت زندگی پُر از مشقت عشایر؛ از نبود علوفه تا درآمد کم
پایین بودن درآمد چالش اصلی زندگی عشایر کهگیلویه و بویراحمد
نماینده عشایر کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارد که بالا بودن قیمت علوفه به دلیل حذف ارز ترجیحی در کنار قیمت بالای دارو‌های دام باعث پایین آمدن درآمد دامداران در مناطق عشایری استان شده است.
نادر نادری با اشاره به تجربه خشکسالی‌های پیاپی تأکید کرد که دامداران مناطق عشایری استان بخش زیادی از درآمد خود را صرف خرید علوفه دستی می‌کنند.
وی با بیان اینکه هر کیلوگرم علوفه دام بین هشت تا ۱۵ هزار تومان است از دولت خواست برای کاهش قیمت علوفه دامداران مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد چاره‌اندیشی کنند.
این عشایرنشین مناطق قشلاقی گچساران عنوان کرد: با وجود هزینه‌های سرسام‌آور تولید اما قیمت هر کیلوگرم دام زنده ۲۸ هزار تومان است در حالی که نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ ۷۰ هزار تومان است.
نادری ابراز داشت: فراهم کردن زمینه فروش پشم به عنوان یکی از محصولات تولیدی عشایر یکی از راهکار‌های بهبود معیشتی عشایرنشینان است.
او تأکید کرد: در حالی که قیمت واقعی هر کیلوگرم پشم ۱۰ هزار تومان است بیشتر پشم تولیدی عشایر استان دور ریخته می‌شود یا کیلویی ۲ هزار تومان فروخته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بعضی از عشایر به دلیل کم بودن بضاعت مالی و هزینه‌های سنگین تأمین علوفه و داروی دام‌هایشان مجبور به فروش دام‌های مولد خود هستند خواستار پرداخت وام‌های کم بهره به دامداران مناطق عشایری شد.
نادری تأکید کرد: بسیاری از جوانان به علت کم بودن درآمد و بیکاری رغبتی برای ماندن در مناطق عشایری ندارند که نیاز است دولت برای پرداخت وام‌های اشتغال نیز به ماندگاری آنان در این مناطق کمک کنند.
وی با یادآوری نزدیکی سیاه چادرنشیان به تأسیسات نفتی و تهدید‌های آلاینده‌های نفتی برای سلامتی عشایر از سویی و نقش عشایر به عنوان محافظان منابع طبیعی تصریح کرد: اختصاص سهمیه اشتغال ( به عنوان نگهبان) برای فرزندان عشایر در تأسیسات نفتی را از دیگر درخواست‌های عشایر عنوان کرد.
حکایت زندگی پُر از مشقت عشایر؛ از نبود علوفه تا درآمد کم
نادری در عین حال این را هم گفت که امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد خدمات ارزنده‌ای در خصوص آبرسانی سیار، ایجاد زیرساخت‌های ذخیره‌های آب و بازگشایی راه‌ها انجام داده که قدردانی دارد.
یک عشایرنشین ساکن منطقه قشلاقی شهرستان باشت با اشاره به کم بارشی، خشکیدن بسیاری از چشمه‌ها تأکید کرد که کمبود آب آشامیدنی یکی از چالش‌های مهم مناطق عشایری است.
علی حسینی با یادآوری اهمیت آب برای بقای زندگی در مناطق عشایری تأکید کرد: پایداری آب مناطق عشایری و احداث آب لوله کشی از نیاز‌های حیاتی عشایرنشینان است.
وی با بیان اینکه خانوار‌های عشایر با توجه به نیاز آب برای مصرف خود و دام‌هایشان با وجود آبرسانی سیار اما همواره دغدغه کمبود آب دارند.
برنامه‌های دولت برای مرتفع کردن مشکلات
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد در واکنش به گلایه‌های عشایر در خصوص ارزانی قیمت گوشت گفت: در مقایسه با گوشت مرغ و همچنین با توجه به برداشته شدن ارز ترجیحی برای تأمین علوفه دستی به عنوان خوراک دام قیمت گوشت قرمز پایین است.
آذرفر با یادآوری خرید تضمینی دام زنده عشایر راهکاری برای بهبود درآمد عشایر است افزود که پارسال طرح خرید دام زنده عشایر اجرا شد اما امسال دستورالعملی در این خصوص ابلاغ نشده است.
وی تأکید کرد که از مسوولان و متولیان انتظار می‌رود در خصوص دام پرواری عشایر اقدامات لازم را انجام بدهند.
آذر فر در پاسخ به درخواست عشایر برای اختصاص وام‌های بانکی ارزان قیمت اظهار داشت: امسال هفت میلیارد تومان وام بانکی ارزان قیمت برای پرداخت به عشایر پیش‌بینی شده که‌امید می‌رود با تخصیص آن زمینه تأمین خوراک دام و پرواربندی دام عشایر استان فراهم شود.
وی ابراز داشت: متقاضیان دریافت این وام‌ها شناسایی شده که قرار است پس از ابلاغ به بانک به عشایر به صورت سرمایه در گردش و اشتغال زایی پرداخت شود.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: این وام به مبلغ ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان برای هر خانوار با بازپرداخت دوره پنج ساله و سود چهار درصد پیش‌بینی شده است.
آذرفر با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های عملیاتی دولت سیزدهم برای حمایت از بهره برداران حوزه دام و طیور دامدار کارت است که سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد همزمان با دیگر نقاط کشور آغاز شده گفت: این طرح که بخشی از برنامه مردمی‌سازی یارانه هاست شامل حمایت‌های تسهیلات بانکی دامدار کارت با سود ۱۰درصد و دوره بازپرداخت ۹ماهه برای حمایت از دامداران و مرغداران پیش‌بینی شده است که با توجه به خشکسالی‌های متمادی و بالا بودن قیمت خوراک دام کمک اثربخشی به بهره برداران کرده است.
وی در خصوص دغدغه‌های عشایر برای تأمین آب آشامیدنی گفت که پارسال ۳۰ میلیارد تومان برای طرح‌های آبرسانی به عشایر مناطقی مانند شرق گچساران، دلی آبریز، ملاتهماسب، کیمه و دواخور زیلایی است هزینه شد.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: همچنین تأمین آب آشامیدنی پایدار در مناطقی مانند مله سیاه کوه مارگون، دم دیلگون و دالون بویراحمد، آب برم چرام، دلی نعل تلخ آب باشت و غرب دهدشت در مرحله مطالعات است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد در خصوص انتظارات عشایرنشینان استان برای خرید پشم عشایر تأکید کرد: این مطالبه به دلیل تولید سالیانه ۳۰۰ تن پشم در استان به حق است و امور عشایر کشور برای تحقق آن برنامه دارد.
آذرفر ابراز داشت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است تا یک مرکز خرید و فراوری پشم عشایر در یکی از استان‌های کشور ایجاد شود و پشم تولیدی همه دامداران عشایر خریدار شود.
وی عنوان کرد: پشم تولیدی عشایرکهگیلویه و بویراحمد با عملیاتی شدن این برنامه ازطریق تعاونی‌ها و اتحادیه‌های عشایری خریداری می‌شود.
نواقص تجهیزات آبرسانی سیار
حکایت زندگی پُر از مشقت عشایر؛ از نبود علوفه تا درآمد کم

رئیس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به گلایه‌های عشایر درباره کمبود آب گفت: 37.5 درصد ناوگان آبرسانی سیار مناطق عشایری استان به دلیل فرسودگی از رده خارج است و این اداره با کمبود تجهیزات برای آبرسانی مواجه است.
سید مهدی عباسیان اظهار داشت: از ۱۶ تانکر آبرسانی سیار به مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد ۶ دستگاه آن به دلیل فرسودگی قابل استفاده نیست.
وی با اشاره به شرایط سختگذر مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: بیشتر تانکر‌های آبرسانی سیار مناطق عشایری استان در حال فعالیت نیز نیازمند تعمیرات هستند.
رئیس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اینکه آبرسانی سیار از نیاز‌های اساسی عشایرنشینان برای سکونت در مناطق قشلاقی و‌ییلاقی است که افزون بر سلامت اهالی سالم بودن محصولات تولیدی آنان را تضمین می‌کند از مسوولان خواست تا نسبت به افزایش و تعمیر ماشین آلات آبرسانی سیار استان همت مضاعفی داشته باشند.
وی از اختصاص ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای انجام آبرسانی سیار در مناطق عشایری استان در سال جاری خبر داد و افزود در زمان حاضر آبرسانی سیار با قرارداد‌هایی که با بخش خصوصی بسته شده در ۶ شهرستان استان در حال انجام است.
عباسیان تأکید کرد: براساس قرارداد‌های منعقد شده با بخش خصوصی پنج هزار و ۷۰۰ سرویس آب برای عشایر شهرستان‌های گچساران، باشت، بهمئی، لنده، چرام و کهگیلویه ارسال می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲۲ هزار خانوار کوچرو و نیمه کوچرو است.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: خانوار‌های عشایری این استان نیمه دوم هر سال در مناطق گرمسیری جنوب استان در گچساران، کهگیلویه، جنوب چرام، لنده و جنوب و غرب بهمئی مستقر هستند و تابستان و بهار نیز به مناطق شمالی استان و استان‌های چهارمحال بختیاری و فارس کوچ می‌کنند. ۱۲ درصد از جمعیت استان ۷۲۶ هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد را عشایر تشکیل می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

علیرضا
Iran, Islamic Republic of
مملکتی که در آن .. فقط به فکر خودش و هم طایفه ی هاش هست بهتره درب گل گرفته شود. یک اداره رو درگیر طائفه و طائفه بازی کرده.
علی
Iran, Islamic Republic of
خدایی امید به امور عشایر خیالی بیش نیست. از عشایر عزیز تقاضا دارم با هم پشم و کشک بفروشیم بلکه فقط شکم... پر بشه. گناه دارند به خدا.
علیاری
Iran, Islamic Republic of
خدمات امور عشایر در دوره آقای مهندس فوق العاده بوده ولی الان تقریبا نزدیک صفر است. مهندس عزیز هر جایی هستی خدا پدر و مادرت رو زحمت کنه.
Iran, Islamic Republic of
به خدا اگه یه چی بین و امور عشایر سیر ثواب کرد نه. بنده خدا و گسنی مرده.😀😀😀
کی بنگرو
Iran, Islamic Republic of
آخه و بخت عشایر و امور عشایر.
امسال هم زمسونه سر کنید تا بهار بینم چه ویبو. ان شاء الله زنده ایسیت
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1